MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Setup: Opinion 187 #10, Marker Griffon Demo DIN12, Dalbello Lupo med den B tungan. Variabel snö och åkning.

Snö och terräng: Allt från "kickers" i snobben till offpist på Nordals, Uffes etc. Temp mellan +20 och -1..kanske??

Sällskap: De bästa ;)

Tänkte bara att jag skulle ge min feedback från slask, brask och återfruset i riksgränsen.
Åkte på nr 10 under ett par dagar och stortrivdes verkligen. Till en början var jag lite orolig att den inte skulle vara dämpad nog och att jag skulle känna mig tvingad till att hålla igen ordentligt på farten, men märkte ganska fort att det det odämpade ljudet mest bara var ett ljud och resten av skidan var väl avvägd mellan känsla och dämp..dock lite mer mot crisp än dämp.

LekfullhetVsCharge:
Det är en av de lättaste skidorna, svingviktsmässigt, i den storleken jag har åkt på och fick medhåll från flera håll. Att hitta ett litet hopp och dra en liten trea var inga problem och jag kunde relativt enkelt komma upp på nosen för en nospress/butter. Nu är jag ingen kung på detta på ngt sätt, men iom att tom jag kunde få till det lite halvt så tänker jag att en person med bättre teknik kan leka halvt ihjäl sig på dessa plank.
Det som dessutom var fint var stabiliteten vid landningar. Jag har en tendens att ibland komma lite i obalans i uthopp vilket kan resultera i vad som helst (fram/bakvikt) men hade inga problem med dyk eller wheelie i den
tunga och blöta snön.

Skär
Första varven var det rätt hårt då det var återfruset så jag började med lite pist och enklare offpist. I pisten är den ingen dröm direkt men fungerar bra över medel i sin klass. Ingen snärt i in eller utgång utan väldigt förutsägbar som är något jag värderar väldigt högt. I hård offpist var det egentligen bara att kanta skidan lite mer än jag brukar (CD3 åks med fördel med slarve...) så fick jag sjukt bra kontroll och nästan carvade mig ned för offpisten med rätt bra tryck i svängarna.

Kritik
Är det något jag ska klaga på så är det väl längden...187 och en montering på -3,5cm märks tydligt när man fort vill ha ner farten i uppkört efter ett drop. Jag väger ca 85kg och är 187cm lång så jag är väl kanske ngt för stor för denna skida? Jag tyckte i varje fall att det saknades lite tryck i bromsen för att skrubba så pass mycket fart som jag ville vilket resulterade i lite lätt skenande om man inte landade mitt på foten och 4-punktade landningen.
Detta är en sak som jag inte tror hade blivit så extremt mycket bättre av att slänga in en massa gummi för att dämpa.

Åker till Stryn kommande helg(2/6), Har för mig att jag vid ngt tillfälle läst i forumet att skidorna skulle gå att prova där.

movgoli sa:
Åker till Stryn kommande helg(2/6), Har för mig att jag vid ngt tillfälle läst i forumet att skidorna skulle gå att prova där.
Vi har tidigare diskuterat Stryn främst i syfte att testa en kommande längre längd där under sommaråkningssäsongen, men den kommer som det ser ut nu inte att hinna bli klar innan de stänger ner liftarna för säsongen. Däremot kan det hända att någon eller några av oss i gruppen åker upp till Stryn ändå och då kommer vi säkerligen ha med oss några 187:or. Det kommer dessvärre inte finnas någon regelbunden tillgång till Opinion i Stryn.

Senast ändrad:
Projektet är hur coolt som helst!! Körde skidorna i Tandådalen 20/4, de gick hur bra som helst. GRATTIS!!:D:D

PNyberg sa:
Setup: Opinion 187 #10, Marker Griffon Demo DIN12, Dalbello Lupo med den B tungan. Variabel snö och åkning.

Snö och terräng: Allt från "kickers" i snobben till offpist på Nordals, Uffes etc. Temp mellan +20 och -1..kanske??

Sällskap: De bästa ;)

Tänkte bara att jag skulle ge min feedback från slask, brask och återfruset i riksgränsen.
Åkte på nr 10 under ett par dagar och stortrivdes verkligen. Till en början var jag lite orolig att den inte skulle vara dämpad nog och att jag skulle känna mig tvingad till att hålla igen ordentligt på farten, men märkte ganska fort att det det odämpade ljudet mest bara var ett ljud och resten av skidan var väl avvägd mellan känsla och dämp..dock lite mer mot crisp än dämp.

LekfullhetVsCharge:
Det är en av de lättaste skidorna, svingviktsmässigt, i den storleken jag har åkt på och fick medhåll från flera håll. Att hitta ett litet hopp och dra en liten trea var inga problem och jag kunde relativt enkelt komma upp på nosen för en nospress/butter. Nu är jag ingen kung på detta på ngt sätt, men iom att tom jag kunde få till det lite halvt så tänker jag att en person med bättre teknik kan leka halvt ihjäl sig på dessa plank.
Det som dessutom var fint var stabiliteten vid landningar. Jag har en tendens att ibland komma lite i obalans i uthopp vilket kan resultera i vad som helst (fram/bakvikt) men hade inga problem med dyk eller wheelie i den
tunga och blöta snön.

Skär
Första varven var det rätt hårt då det var återfruset så jag började med lite pist och enklare offpist. I pisten är den ingen dröm direkt men fungerar bra över medel i sin klass. Ingen snärt i in eller utgång utan väldigt förutsägbar som är något jag värderar väldigt högt. I hård offpist var det egentligen bara att kanta skidan lite mer än jag brukar (CD3 åks med fördel med slarve...) så fick jag sjukt bra kontroll och nästan carvade mig ned för offpisten med rätt bra tryck i svängarna.

Kritik
Är det något jag ska klaga på så är det väl längden...187 och en montering på -3,5cm märks tydligt när man fort vill ha ner farten i uppkört efter ett drop. Jag väger ca 85kg och är 187cm lång så jag är väl kanske ngt för stor för denna skida? Jag tyckte i varje fall att det saknades lite tryck i bromsen för att skrubba så pass mycket fart som jag ville vilket resulterade i lite lätt skenande om man inte landade mitt på foten och 4-punktade landningen.
Detta är en sak som jag inte tror hade blivit så extremt mycket bättre av att slänga in en massa gummi för att dämpa.
Før att kalrgøra vad jag menade med:
"Kritik
Är det något jag ska klaga på så är det väl längden...187 och en montering på -3,5cm märks tydligt när man fort vill ha ner farten i uppkört efter ett drop. Jag väger ca 85kg och är 187cm lång så jag är väl kanske ngt för stor för denna skida? Jag tyckte i varje fall att det saknades lite tryck i bromsen för att skrubba så pass mycket fart som jag ville vilket resulterade i lite lätt skenande om man inte landade mitt på foten och 4-punktade landningen. "

så måste jag tillægga att jag jæmfør med skidor som ær mer chargiga så som SuperMojo193, CD3 osv och det ær egentligen ingen helt fair jæmførelse, men eftersom det var den enda kritiken jag hade till skidan kænde jag att jag borde skriva det.

För nästan exakt åtta månader sedan startades denna tråd av MnO & Co.

Varken vi, eller MnO & Co, hade då en aning om vart detta projekt skulle leda. Vårt mål var dock klart – att genom forumets kollektiva kunskap kunna skapa en jäkligt bra friåkningsskida. Utöver själva målet var även vägen dit en spännande process för oss på Åre Skidfabrik. Att helt lämna över produktutvecklingen i någon annans händer, i detta fall er på forumet med MnO & Co som samordnare, var något helt oprövat.

Nu är dock Projekt Opinion till stora delar i hamn. Vi känner oss oerhört nöjda med slutresultatet och vi på fabriken har lärt oss väldigt mycket på vägen.

Detta är något som ni alla ska ha cred för, det är ju faktiskt ni som står bakom denna skida. Det är ni som har valt dimensionerna, det är ni som valt rockerprofilen, det är ni som har gett feedback på konstruktionen, det är ni som är skaparna. Tack!

Skidfabrikens sätt att tacka forumet blir, som tidigare utlovats, att Opinion kommer att göras i en specialversion för just er som har varit delaktiga i utvecklingen av skidan genom att bidra med åsikter i tråden. Vi presenterar nu Opinion – Limited Developer Edition. Det blir en exklusivt numrerad upplaga som enbart går att beställa via forumet under en begränsad tid. Opinion LDE erbjuds enligt nedan till ett rabatterat pris. Specialversionen kommer att ha en grafik framarbetad av en grupp forummedlemmar under ledning av Vattendroppe. Grafiken kommer att presenteras snarast.

Erbjudandet är som följer:

Vem får köpa?
Alla ni som har bidragit till Opinions utveckling genom att posta inlägg i denna tråd fram till dagens datum.

Grafik?
Erbjudandet gäller enbart Limited Developer Edition-grafiken.

Vilka längder kommer att vara tillgängliga?
Både 187 cm och 194 cm.

Pris?
Rekommenderat pris för Opinion kommer att vara 6995 kr. Till er som har varit med och utveckla skidan i denna tråd erbjuder vi 25 % rabatt. Önskar ni bindning så ger vi samma rabatt på Markers bindningar baserat på vår ordinarie prislista. Ordinarie pris för bindningarna i paket med Extremskidor är: Griffon 1200 kr, Jester 2000 kr, Baron 2400 kr, Duke 3000 kr. Montering ingår i priset om så önskas.

Leveranstid, frakt och betalning?
187 cm kommer att levereras under oktober, medan 194 cm kommer att utvecklas under hösten och levereras under tidig vinter (leveransdatum meddelas senare). Åre Skidfabrik skickar fraktfritt inom Sverige. För 187 cm gäller 50 % förskottsbetalning vid ordertillfället och resterande innan leverans. För 194 cm gäller 100 % förskottsbetalning en månad innan leverans.

Hur gör man en beställning?
Önskar man beställa en Limited Developer Edition så skickar man ett PM till Åre Skidfabrik (AreSkidfabrik) där man skriver vilken längd man önskar samt eventuellt vilken bindning (med mm-mått och monteringspunkt). Utöver det lämnar man namn och leveransadress, samt telefonnummer och emailadress. Vi skickar därefter en förskottsfaktura på 50 % av beloppet. När denna har betalats in så är ordern godkänd och vi sätter upp er i produktionsplaneringen. För 194 cm så skickar vi istället en förskottsfaktura på 100 % en månad innan leverans.

Deadline?
Sista orderdatum via PM är 30 juni 2013. Observera att detta är ett engångserbjudande – både rabatten och Limited Developer Edition-grafiken.

Övrigt
Opinion i ordinarie version kommer att gå att köpa hos Extrems återförsäljare fr.o.m. tidig höst.

Ha det bra så länge!

/ Calle på Åre Skidfabrik

Senast ändrad:
Jag börjar med en liten disclaimer. Jag är ingen grafiker och är inte någon hejare på att arbeta med grafik, som tur var blev vi ett gäng i grafikgruppen som arbetade med forumgrafiken och bidrog på alla möjliga sätt. I slutändan är det användarna Flygnord och LukasLindlof som har stått för det mesta (för att inte säga allt) av själva grafikarbetet. Jag har mest fungerat som sambandscentral, bollat uppgifter och åsikter, haft kontakt med skidfabriken etc. Är det alltså någon ni ska berömma för ett bra grafiskt arbete är det de två.

När vi hade möte med Calle och Extrems stockholmsgäng sa Calle att "Ibland känns det som att det är svårare att ta fram en grafik till en skida än att göra själva skidan". Nu har jag visserligen aldrig tagit fram en skiddesign, men vi kan lämna det vid att jag inte anade att det skulle vara så mycket jobb kring designen när jag nånstans lååångt bak i tråden åtog mot ansvaret att vara ansvarig för framplockandet av en forumgrafik.

Arbetet har gått rätt mycket fram och tillbaka med olika förslag som presenterats och olika medlemmar som varit olika aktiva fram och tillbaka. Jag har totalt över 300 mail som direkt rör forumgrafiken och dess utvecklande i min inbox nu när det till sist (nästan) är klart. Det har varit mycket diskussioner kring loggor, sidewallfärger och en hög andra detaljer kring vad man får och inte får göra på en grafik, vad vi har möjlighet och inte möjlighet att göra. Förslagen har varit alltifrån koncisa, enkla och stilistiska bidrag till LSD-trip-mönster utan dess like.

Efter att internt ha sållat ut ett antal bidrag var vi tvugna att spika ett slutgiltigt bidrag. Detta har gjorts i en omröstning tillsammans med projektgruppen (de som utvecklat själva skidan alltså). Grafiken vi nu presenterar innehåller vissa av elementen från det grundförslag jag en gång i tiden fick mycket positiv feedback från, men den har ändrat sig en hel del sen dess. Bergen har blivit lite större, åkningen har blivit lite häftigare och färgsättningen lite mer bluebird. Jag tycker det är en förbättring på alla sätt.

Om vi har "tänkt" något speciellt under grafikutvecklingen vet jag inte så mycket om, det är nog bäst att fråga Flygnord och LukasLindlof om det. Jag vet dock att Flygnord är upptagen med brölopp (grattis!) och LukasLindlof är upptagen med att söka jobb, praktisera och leta vidareutbildningar samtidigt (lycka till!), så de kan nog båda vara svåra att få tag på.

Alla är dock välkomna att göra tolkningar av grafiken! (Det är fint att tolka konst och skidgrafik måste ju rimligen vara en form av konst.) För min del är det en mycket enkel tolkning; det är en gestaltning av den typen av linje jag vill åka med skidorna (jag låter det vara osagt om jag faktiskt skulle klara det). Andra människor har säkert andra tolkningar, men jag hoppas alla (eller åtminstone de flesta) tycker att grafiken är asbra. Jag tycker det.

Nu har jag skrivit ungefär en a4 text i Word, så nu får det vara nog. Utan att pladdra mer presenterar jag för er:
Extrem Opinion – Limited Developer Edition
Extrem Opinion – Limited Developer Edition sa:
bb2a15613afeaafdeef4290cb1374337.jpg

Senast ändrad:
Och helt plötsligt känns det väääldigt långt till nästa säsong... Men den som väntar på något gott brukar få vänta. Härliga väntan! :D

Ähmenvafan, hade det räckt med att posta "Bra jobb killar, kul att följa processen!" å så gör jag det precis efter cut-off... Nåja jag skulle ju ändå ha NTN på mina.:D

Bjarkang sa:
Vattendroppe; skynda, skynda - jag har just lagt en beställning och är sjukt nyfiken!
Jag tänkte pekfingervalsa mig igenom kvällen, inte ha brottom. Överväger att ta en Wirre och funder lite på om jag ska orka bry mig om de/dem eller bara skriva dom. Är "hen" ett könsord jag tänker föredra och allt annat sånt där viktigt när man skriver ett uttalande :)

Senast ändrad:
Vattendroppe; jag tror minsann att hen är en ond människa :) Ta dig en stadig stänkare, men se nu för f-n till att få upp grafiken så att vi får skåda härligheten;)

Åhå! då var det bara att leta djupt i plånboken i år igen! Och jag som lovat mig själv att inte köpa ny skidor innan midsommar, verkar gå i stöpet igen ;)

Pricken över i:et Vattendroppe m.fl.! Jag visste väl att det inte var någon risk att beställa osett... :P

Faan vad snygg dom blev, braa jobbat Watherdropp group. Jahapp då var det bara att beställa då :)
På Extremes hemsida så finns ju F12 Tour med så det borde ju inte vara några problems med att få dom på skidan och med Duck :)

Riktigt kul att få se grafiken presenteras i tråden. Ett stort tack riktas från oss i konstruktionsgruppen till grafikgrabbarna. Mycket bra jobbat! Fasen vad sugen jag blir på att dra ett par åk med Opinion LDE.

MnO sa:
Riktigt kul att få se grafiken presenteras i tråden. Ett stort tack riktas från oss i konstruktionsgruppen till grafikgrabbarna. Mycket bra jobbat! Fasen vad sugen jag blir på att dra ett par åk med Opinion LDE.
Speciellt som du kommer få nr. 1 din jefvel ;)

blomman67 sa:
Faan vad snygg dom blev, braa jobbat Watherdropp group. Jahapp då var det bara att beställa då :)
På Extremes hemsida så finns ju F12 Tour med så det borde ju inte vara några problems med att få dom på skidan och med Duck :)
VARFÖR vill du ducka bindningarna? Det är ju långt ifrån något carvingmonster à la Hendryx där det kan vara lite värt att optimera för pist.

Carled sa:
blomman67 sa:
VARFÖR vill du ducka bindningarna? Det är ju långt ifrån något carvingmonster à la Hendryx där det kan vara lite värt att optimera för pist.
Beställde utan Duck. ;) Vågade inte i o m Tour F12. Anledningen till duck tanken ? Trivs med duck.

Senast ändrad:
blomman67 sa:
Carled sa:
blomman67 sa:
Beställde utan Duck. ;) Vågade inte i o m Tour F12. Anledningen till duck tanken ? Trivs med duck.
Men har du testat duck på skidor med svängradie större än 20 meter? Jag har bara testat det på Hendryx och det känns ju som att det är på en carvingfeting det gör sig bäst. På allroundpuderlag tycker jag friheten med oberoende hö/vä-skidor väger över. Sen har inte jag någon överdriven naturlig duckning på mina fötter. Jag skulle kunna förstå begäret om man har väldigt utvinklade fotvinklar normalt.

Carled sa:
blomman67 sa:
Carled sa:
Men har du testat duck på skidor med svängradie större än 20 meter? Jag har bara testat det på Hendryx och det känns ju som att det är på en carvingfeting det gör sig bäst. På allroundpuderlag tycker jag friheten med oberoende hö/vä-skidor väger över. Sen har inte jag någon överdriven naturlig duckning på mina fötter. Jag skulle kunna förstå begäret om man har väldigt utvinklade fotvinklar normalt.
Jepp det är det jag har, högra foten pekar ganska mycket österut, men törs ändå inte riktigt p g a jag är rädd för att högra knät får jobba för mycket när jag ska knata mer än en km .

Vattendroppe sa:
free_fall sa:
MarkusO sa:
Det var inte världens tuffaste mål du satt upp... :D
För oss som känner Von_Vettet så vet vi att för honom är det ett sjukt tufft mål :D
Vi pratar om mannen som äger ett par 179 Pon2oons och var nära att skaffa ett par 189 för att testa när det ändå var på rea...
Det låter som ett helt givet läge att slå till på ett par 189:or. Jag är på Von_Vettets sida. Klart det ska testas :)

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
free_fall sa:
MarkusO sa:
För oss som känner Von_Vettet så vet vi att för honom är det ett sjukt tufft mål :D
Vi pratar om mannen som äger ett par 179 Pon2oons och var nära att skaffa ett par 189 för att testa när det ändå var på rea...
Kommer ihåg bröderna i Engelberg som köpte på sig 4-8(??) par Spatuala från Shane McConkey när han var i Engelberg. Fall att de de hade skulle gå sönder...

Får man köpa både ett par 187 och ett par 194 då ? ;-)

Urtjusiga! Känns ju ärligt talat synd att skruva i ett par bindningar i ett par skönheter som dessa. Snyggast blir ju tveklöst ett par Dynafit TLT Radical eller något motsvarande mer diskret. Ett par Dukes kommer nog att se klumpigt ut. "Turbindning" är ju ett måste om man ska vara trovärdig mot designen. Möjligtvis att ett par blå Guardian ...

/MM

Vattendroppe sa:
free_fall sa:
MarkusO sa:
Jag ska kanske inte säga nåt. När jag handlade Czar blev det både 182 och 190 pga att jag var osäker på vilken längd det var jag testat vid ett tidigare tillfälle...

Mountain_Man sa:
Får man köpa både ett par 187 och ett par 194 då ? ;-)

Urtjusiga! Känns ju ärligt talat synd att skruva i ett par bindningar i ett par skönheter som dessa. Snyggast blir ju tveklöst ett par Dynafit TLT Radical eller något motsvarande mer diskret. Ett par Dukes kommer nog att se klumpigt ut. "Turbindning" är ju ett måste om man ska vara trovärdig mot designen. Möjligtvis att ett par blå Guardian ...

/MM
Exakt - radicals vore grymt. Det är iaf min plan. Men vad hamnade vikten på nu? Är det klart förresten? Finslipningen med topparna kanske inte är klara än...

Snygg grafik! Får klura lite på om det skall bli någon beställning, behöver ju nya lagg till nästa säsong. Eller behöver och behöver, vill ha är väl närmare sanningen... Men jag undrar om någon kan göra en jämförelse med wailer 112 hybrid i förmåga att hantera stökig uppkörd offpist och kvickhet i skogen? Gissar att opinion är bättre på det första och sämre på det andra?

MarkusO sa:
Vattendroppe sa:
free_fall sa:
Jag ska kanske inte säga nåt. När jag handlade Czar blev det både 182 och 190 pga att jag var osäker på vilken längd det var jag testat vid ett tidigare tillfälle...
Kasta inte sten i glashus ;) går dock bättre än förra året, tre par innan juli!

Tillbaka
Topp