MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Och jag som är både gammal och thungur tar de korta ändå, för jag inbillar mig att den kommer att passa min åkning bättre.

Jahapp, då har jag tagit beslut på monteringen -4 blir det, Extrem för bara Marker så det får bli ett par Baron Efp . Svårt med det där om monteringen, men tror och hoppas på att jag gör en höna utav en fjäder och oroar mig i onödan, som vanligt. Trivdes ju bra på mina Ph 182 monterade på " aggressiv " linjen och på Patronen i 186 där Griffonen satt på den rekommenderade linjen, lite skida framför bindningen var det på dom båda så det blir nog mumma med -4 :)

Lite offtopic kanske men jag undrar hur testgruppen kommer att göra med bindningar på sina Opinions framöver.
Det är ju en relativt lätt och lagomt livlig skida som ni har testat fram med Griffon demo bindningar på under tiden, tänker ni nu smälla dit 1kg tyngre (och högre) Dukes/Guardians på dom eller räknar ni med att nå era lössnörepor med lättare hiker med skidorna på ryggan??

Stefans sa:
Lite offtopic kanske men jag undrar hur testgruppen kommer att göra med bindningar på sina Opinions framöver.
Det är ju en relativt lätt och lagomt livlig skida som ni har testat fram med Griffon demo bindningar på under tiden, tänker ni nu smälla dit 1kg tyngre (och högre) Dukes/Guardians på dom eller räknar ni med att nå era lössnörepor med lättare hiker med skidorna på ryggan??
Frågan är högst befogad skulle jag säga. Vi har också diskuterat det hela både en och två gånger. Jag personligen har muttrat lite över att det har suttit Griffon på alla prototyper som standard. Det är visserligen viktigt att varianterna har samma bindning när nyanser ska bedömas, men det går heller inte att komma ifrån att Griffon Demo är lätt. Det ska sägas att vi även testat en del med Jester för att känna hur vikten biter. Skidan kommer ju segas ner lite av mer bindningsvikt, det är oundvikligt, men jag är faktiskt inte så orolig. Mycket av kvickheten sitter i svingvikten, och den påverkas inte så mycket av bindningen.

Förmodligen kommer björnparten av projektgruppen montera Tracker på skidan. Preliminärt iaf. (pga en deal).

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Vattendroppe
Och ... över till väsentligheter. Hur anpassas grafiken till 194an? Bara lite mer blått i top & tail eller något mer avancerat?

/MM
Svarar i egenskap av personen som sitter på grafikens ai-fil.
Vi tryckte ihop grafiken lite på längden för att anpassas efter 187-skidan utan att någon vital del skulle försvinna under bindningarna. Med 7 extra centimeter kan grafiken dras isär igen, och bli ännu bättre :)
Spontant tror jag att den extra ytan fördelas på tre ytor: under foten, mellan berget framför tåbindningen och det stora berget i toppen, och på himlen.

Angående längd. Jag funderar på vilken som skulle passa mig bäst. Börjar med: 183cm och 78-80kg. Borde träna upp mig lite mer i vikt, ja upp.
Åker nu på ett par Gotama 186cm som jag upplever som korta. Hade jag köpt dom idag hade jag valt 191cm.
Men proj. opinon då?
Med tanke på dom som hänger på det här forumet så skulle jag nog klassa mig som en medelåkare.

:)

mountainbear sa:
Angående längd. Jag funderar på vilken som skulle passa mig bäst. Börjar med: 183cm och 78-80kg. Borde träna upp mig lite mer i vikt, ja upp.
Åker nu på ett par Gotama 186cm som jag upplever som korta. Hade jag köpt dom idag hade jag valt 191cm.
Men proj. opinon då?
Med tanke på dom som hänger på det här forumet så skulle jag nog klassa mig som en medelåkare.

:)
Markus skrev tidigare att upp till 83kg så bör man ha 187an som första val. Det är alltså grundtipset. Sedan får du själv väga in om du gillar kortare eller längre skidor. Jag tycker inte det finns något som säger att en bättre skidåkare ska ha en längre skida utan det handlar om personliga preferenser. För egen del har jag gått mot kortare skidor i takt med utveckligen av rocker-skidor och min egen teknik. Tidigare körde jag gärna på skidor runt 195cm, men kommer nu köra på Opinion 187.
Jag är 178cm lång och 75kg.

Helgardera och köpa båda är ju alltid bäst :)

Jag har för mig att jag läst någonstans här i tråden om en eventuellt kortare variant (170-nånting) av Opinion som isåfall skulle utvecklas efter 194:an, men jag kan inte hitta vart det står. x_x
Är det fortfarande en plan eller ska jag satsa på att bygga tillräckligt med muskler för att orka köra 187:an? :)

/MvH 58 kilo spagettiben.

Heddious sa:
Jag har för mig att jag läst någonstans här i tråden om en eventuellt kortare variant (170-nånting) av Opinion som isåfall skulle utvecklas efter 194:an, men jag kan inte hitta vart det står. x_x
Är det fortfarande en plan eller ska jag satsa på att bygga tillräckligt med muskler för att orka köra 187:an? :)

En kortare längd har mycket riktigt diskuterats, men intresset har än så länge varit ganska svalt här på forumet. Vi har fått betydligt fler önskemål om en längre variant. Det är anledningen till att vi tar fram 194an som första alternativ längd. En kortare längd kan komma senare, men det är inget som är någon skarp plan i nuläget. Om det blir en 17x eller inte beror förmodligen på hur försäljningen av 187 och 194 går under kommande vinter och vilken feedback Extrem får från återförsäljarledet. Här på forumet tenderar man i första hand att nå åkare som är vana vid att åka på lite större grejor, men det kan bli en annorlunda respons när skidan väl står i butikshyllorna i höst. Om modellen bär sig ekonomiskt och man märker att det finns en efterfrågan för en kortare längd, då kommer det att utvecklas en.

Ett första steg kan vara att anmäla sitt intresse här i tråden för en Opinion 178-179, så att vi (och kanske framförallt Extrem) får en uppfattning om hur efterfrågan ser ut.

MnO sa:
Heddious sa:

En kortare längd har mycket riktigt diskuterats, men intresset har än så länge varit ganska svalt här på forumet. Vi har fått betydligt fler önskemål om en längre variant. Det är anledningen till att vi tar fram 194an som första alternativ längd. En kortare längd kan komma senare, men det är inget som är någon skarp plan i nuläget. Om det blir en 17x eller inte beror förmodligen på hur försäljningen av 187 och 194 går under kommande vinter och vilken feedback Extrem får från återförsäljarledet. Här på forumet tenderar man i första hand att nå åkare som är vana vid att åka på lite större grejor, men det kan bli en annorlunda respons när skidan väl står i butikshyllorna i höst. Om modellen bär sig ekonomiskt och man märker att det finns en efterfrågan för en kortare längd, då kommer det att utvecklas en.

Ett första steg kan vara att anmäla sitt intresse här i tråden för en Opinion 178-179, så att vi (och kanske framförallt Extrem) får en uppfattning om hur efterfrågan ser ut.
Jag väcker intresse för en kortare 170.

Jag anmäler också intressee för en 178-ish. Givetvis kommer jag provköra 187:an vid tillfälle, men jag misstänker att den blir i åbäkigaste laget för mig.

(Gärna en 178 forum edition, med texten "liten men naggande god" på ena tailen ;) obs inte allvarlig med det sista.)

Vad tror ni om 187 som enda skidan i Japan? Blir den för smal? Tror bara att jag orkar ha med mig ett par skidor dit. ev två. Tack böys!

Johan

JohanSundstrom sa:
Vad tror ni om 187 som enda skidan i Japan? Blir den för smal? Tror bara att jag orkar ha med mig ett par skidor dit. ev två. Tack böys!

Johan
Opinion kommer bli kanon i Japan!
Jag har inte upplevt att Opinion känns för smal eller att flytet svikit vid något tillfälle under vintern. Och snön i Japan känns ungefär lika lätt som en bra dag i alperna, det är bara mer snö...

JohanSundstrom sa:

Johan
Styrker det kryss-jon säger, den är inte för smal (snarare precis spot on skulle jag säga). Alla som påstår något annat är tjockisar eller har dålig teknik.

I dessa glada semestertider har jag klippt ihop en liten film från vinterns långa hårda arbetsdagar med Opinion-testande :)

Glöm inte att beställa Opinion LDE för er som inte redan gjort det. På söndag är tiden ute.
Mot mörkare tider!

Jon

Senast ändrad:
xJONx sa:
I dessa glada semestertider har jag klippt ihop en liten film från vinterns långa hårda arbetsdagar med Opinion-testande :)

Kan någon förklara hur jag gör för att få klippet direkt i tråden?

Glöm inte att beställa Opinion LDE för er som inte redan gjort det. På söndag är tiden ute.
Mot mörkare tider!

Jon
Snyggt Jon! Riktigt go åkning.

För att få videon direkt i inlägget måste du ta bort s:et i https-länken. Dvs så här:

Senast ändrad:
xJONx sa:

Mot mörkare tider!

Jon
Vilken tur att jag inte blev mindre sugen på vare sig skidan eller att få åka lagg igen! ;)

MnO sa:
Snyggt Jon! Riktigt go åkning.

För att få videon direkt i inlägget måste du ta bort s:et i https-länken. Dvs så här:
Nu får det väl ändå vara slut på den eländiga sommaren!
Inte utan att man blir lite köpsugen!

Nu när sista datum för beställning har passerat är det ju inte utan att man undrar... Hur stor blev LDE-upplagan?

Lite intressant att veta vilka bindningar alla valde och vart dom hamnade? Det blev Baron på -4 för mig iaf. Må snön komma extra fort och djup i år :)

blomman67 sa:
Lite intressant att veta vilka bindningar alla valde och vart dom hamnade? Det blev Baron på -4 för mig iaf. Må snön komma extra fort och djup i år :)
Baron för mig oxå, omonterade. Men de kommer att hamna på -3.5cm.

" Freeridespannet " ligger på 5 mm !?!. 5 mm is 0.005 inch. eller 5 thousandths of an inch. Many people claim it is millimeters, but that would be denoted by 5mm.

Kan man verkligen känna utav 5mm ? :) Tja, i pudret då, eller räcker det med en tight bootstrap och lite dålig plast i pjuxen ? Själv så blir jag kung på alla skidor ( typ ) efter 5 dl öl . ;)

" hick "

blomman67 sa:
" Freeridespannet " ligger på 5 mm !?!. 5 mm is 0.005 inch. eller 5 thousandths of an inch. Many people claim it is millimeters, but that would be denoted by 5mm.

Kan man verkligen känna utav 5mm ? :) Tja, i pudret då, eller räcker det med en tight bootstrap och lite dålig plast i pjuxen ? Själv så blir jag kung på alla skidor ( typ ) efter 5 dl öl . ;)

" hick "
hur full var du när du skrev detta? 5mm är ca 0,2"
http://wiki.answers.com/Q/How_thick_is_5_mil

Vad är ens frågan här, att folk väljer -4 istället för -3,5?

edit: browsern ville int infoga "ungefär lika med tecknet".

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp