MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Tror nog att jag funderade över om det öht går att känna skillnaden på 5mm, låter som väldigt små marginaler.
Men whiskeyn var god iaf ;)

5 mm: Möjligen inom marginalen för vad som skulle gå att identifiera i ett blindtest.
10mm: Märks tydligt. Syns också tydligt.
15mm: Stor skillnad, även optiskt. Känns helt annorlunda.

EDIT: Bilden var visst felroterad och det går inte att redigera bilder. Se inlägg nedan istället.

Senast ändrad:
Här är den senaste CAD-ritningen. Det enda som inte är helt korrekt i den ritningen är måttangivelsen för startpunkten för tailrockern. Vi flyttade den inåt en aning i sista prototypomgången och jag har inte den senast uppdaterade CAD:en från skidfabriken. Jon har dom exakta måtten på det, men jag har för mig att vi kom fram till att vi mjukt släcker ut spannet 42cm från tailen för att sedan gradvis övergå i en rocker. På en så liten bild som den här ger det visuellt ingen skillnad. Det är inga stora justeringar utan en liten, liten tweak, men alla som testade skidan i alpmiljö var överrens om att det gav tydliga fördelar.

Senast ändrad:
nydde sa:
Någon som fått en formell bekräftelse på beställningen än?
Oklart om skidfabriken har för avsikt att skicka ut en sådan. Det borde de kanske göra. Uppenbarligen.

(Vi i projektgruppen har tillgång till beställningslistan, så PM:a om ni vill att jag stämmer av mot den. )

I mitt mail står det att dom tagit min beställning och att slutgiltiga info kommer efter den 30e för drygt en vecka sedan. Inte för att jag va stressad men nyfiken är man ju :P

nydde sa:
I mitt mail står det att dom tagit min beställning och att slutgiltiga info kommer efter den 30e för drygt en vecka sedan. Inte för att jag va stressad men nyfiken är man ju :P
"Efter den 30e" är ju ingen direkt hårt satt tidsram...

Fick det här beskedet 28/6 , så det blir nog i slutet utav juli som det verkar.

Hej Magnus,

Kul med peppet :) Har ändrat till -4, återkommer under sommaren med formell bekräftelse, sticker på semester i em.

Vi håller kontakten,

Calle

MnO sa:
LawndartGustav sa:
MnO sa:
Gött!
För mig som är gammal och grå och ser dåligt.... ;) Vad är då höjden på nos och tail?
Tip: 135/2=67,5mm
Tail: 85/2=42,5mm
Bugar ödmjukast!

Någon annan som läst vad de skrev i original inläggen på sida 1? läste mitt och MnOs nu, rätt kul jämfört med slutresultatet =)

Galsac:
Har du kört demo/hyrplatta på Jestern förut? Har du kört Jestern innan? Jag kom över en billig Jester med demo/hyrplatta, när jag bytte till en vanlig Jester upplevde jag en förbannat stor skillnad i skidans karaktär och egenskaper.

Jibberisch sa:
Galsac:
Har du kört demo/hyrplatta på Jestern förut? Har du kört Jestern innan? Jag kom över en billig Jester med demo/hyrplatta, när jag bytte till en vanlig Jester upplevde jag en förbannat stor skillnad i skidans karaktär och egenskaper.
Det låter underligt. Jester Demo har ju en konstruktion som i alla betydande delar är i det närmaste identisk med Duke, Jester Shizo och bakdelen på den vanliga Jester. Tådelen är förvisso mer stabil på den vanliga såklart, eftersom den är direkt skruvad i skidan (men dock bara med två av fyra skruvar). Det går säkerligen att påvisa en viss skillnad, men jag har aldrig upplevt det som märkbart i åkning. Var det en ny bindning, Jibberisch? Eller bytte du mellan en sliten hyr och en ny vanlig?

MnO sa:
Jibberisch sa:
Galsac:
Det låter underligt. Jester Demo har ju en konstruktion som i alla betydande delar är i det närmaste identisk med Duke, Jester Shizo och bakdelen på den vanliga Jester. Tådelen är förvisso mer stabil på den vanliga såklart, eftersom den är direkt skruvad i skidan (men dock bara med två av fyra skruvar). Det går säkerligen att påvisa en viss skillnad, men jag har aldrig upplevt det som märkbart i åkning. Var det en ny bindning, Jibberisch? Eller bytte du mellan en sliten hyr och en ny vanlig?
Helt enig med MnO här? Var kände du skillnaden någonstans? Samma bakdel men annan framdel ju? Enda skillnaden..

Satan! Borde hållit käften om det här med utrustning =)

Möjligt att min var defekt. Hade kört på den 1.5 säsong ungefär innan jag fantiserade ihop att den var paj. Satte på en ny Jester rakt på skidan. Ingen platta under och tyckte mej känna att skidan svarade så in i helvete mycket bättre. Mycket mer "spänst", svårt att beskriva. Men jag kommer ihåg att jag tittade ner ett par gånger första åket för att kolla om det vara samma skidor under fötterna. Sschvung ut ur sväng kommer jag ihåg att jag tänkte. "Vilket jävla schvung." Jag påtalade även detta "Schvung" på afterskin. Ett antal gånger.

Mina Katana blev som helt andra skidor. Så det så =)

Jibberisch sa:
Galsac:
Hej Jibberisch.

Nej, jag har inte provat Jester Demo innan. Däremot har jag andra skidor med demobindningar på och kan uppriktigt sagt inte påminna mig om att det känts konstigt på ngt sätt.
Visst, det kanske inte är lika "flashigt" med demo bindningar som med fast monterat. För egen del har jag dock prioriterat valmöjligheten att flytta position på bindningen. Jag är tråkig traditionalist men har faktiskt blivit mer och mer sugen på att prova med en mer centrerad position än vad jag brukar ha. Därför valde jag Demo versionen, utan att ha provat. Jag litar på grabbarna som ändå testkört skidan med demobindningar på.
Sedan kan jag även tillägga att jag inte befinner mig inom "tävlings" eller "film" segmentet utan är en simpel kille som tycker om att stå på skidor ca 3 veckor om året. Jag tror inte att jag är kapabel till att känna ngt som helst skillnad på olika bindningar, förutsatt att dom inte sitter fast helt och hållet :)

Z

Hej alla, ledsen för att jag aldrig hann skicka den formella orderbekräftelsen som utlovades i PM:en, men tiden gick så där konstigt extra fort innan jag stack på ledighet. Börjar se en trend i det där...

Skidorna kommer att tillverkas i månadsskiftet aug/sept (som det ser ut nu i produktionsplaneringen). Jag är åter på kontoret den 5 aug och kommer att skicka ut de formella orderbekräftelserna/förskottsfakturorna snarast efter det.

Dock har jag full koll på alla beställningar genom vår PM-korrespondens, så alla är med!

Ha en härlig sommar, snart är det puder igen :)

/ Calle

Senast ändrad:
Jodå, fick en fråga från Calle om monteringen av mina bindningar igår, så det är nog på gång! Vi får hia oss lite till...

Ashtraymofucku sa:
Har försökt letat efter detta svar men nu ger jag upp, vilka hårdheter kommer skidorna i?
Opinion kommer inte att erbjudas i olika flexval. Det blir en traditionell variant med ett avvägt flex i respektive längd. 187:an är anpassad för normalstora avancerade friåkare, 194:an för tyngre och större åkare och sen kanske det kommer en 179:a också för de som söker något litet och smidigt.

MnO sa:
Ashtraymofucku sa:
Har försökt letat efter detta svar men nu ger jag upp, vilka hårdheter kommer skidorna i?
Opinion kommer inte att erbjudas i olika flexval. Det blir en traditionell variant med ett avvägt flex i respektive längd. 187:an är anpassad för normalstora avancerade friåkare, 194:an för tyngre och större åkare och sen kanske det kommer en 179:a också för de som söker något litet och smidigt.
Okej bra! Då var det bara ett felaktigt rykte!

Har en fråga angående längden på skidan. Om MnO eller MarkusO eller någon annan i teamet orkar svara på min fråga vore det ju gött.

Så här ligger det till, har åkt skidor i 25+ år nu, men hållt mig i pisten mestadels.
Men har blivit sugen på Opinion. Jag har läst tråden och fattat att upp till 83kg ska man ha 187 längden. Och den som väger över 194 an.

Nu till frågan, vilken ska jag ha??

183 lång 86 kg har väl en helt ok åkteknik i pist och står väl på rätt bra där,men i stort sett novis på skidor över 100mm i midja.
Åker pist med plösttryck. Kan man gör det på opinion ?? Eller det kanske är helt fel skida för en offpist novis. Behöver en skida som är snäll mot min kropp och lättkörd men inte mesig som jag kan ha några år och utvecklas med.

Tillbaka
Topp