MarkusO
Aktiv medlem
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
mholm sa:Vad händer här? Sverre med ett par Opinion!?
Bilden från Sverres instagram.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mholm sa:Vad händer här? Sverre med ett par Opinion!?
Bilden från Sverres instagram.
Glisseur sa:Den hemliga skidan på bilden med herr Geijer har därmed blivit avslöjadOpinion med snudd på platt, stenhård, stomptail. Very Sverreisch.

Nja... De är nog i alpmiljö då kan jag tänka mig. Förhoppningsvis iaf.Hawk100 sa:Finns någon chans att provåka 194 prototyper i Sälen i jul/nyår???
Om snöförhållandena blir bra nog under kommande månad hoppas vi på att vara klara med prototyptestningen i juletid, vilket innebär att produktionen av både LDE och butiksversionen kan vara igång då. Det beror såklart mycket på hur testningen går av de tre nuvarande prototyperna och om man behöver göra fler serier, men förhoppningen är att försäsongen kommer att medge en intensiv testmånad från nu och framåt som leder till ett beslut om konstruktion inom ett par veckor.MarkusO sa:Nja... De är nog i alpmiljö då kan jag tänka mig. Förhoppningsvis iaf.Hawk100 sa:Finns någon chans att provåka 194 prototyper i Sälen i jul/nyår???
Jag kan inte säga att jag känner igen problemet riktigt, men du prickar ett fall som bygget inte är optimalt för. Sladd på ojämnt underlag i hög fart och därmed ganska plana skidor. Det är för det första lite lurigt generellt med rejält rockade skidor, pga att mycket skida med naturlighet ligger i luften. Därtill mycket skakig input till skidorna från underlaget. Sen blir det ju i det fallet inte bättre av att spetsarna är lätta direkt då det rimligen ökar frekvensen i vibrationerna. Å andra sidan ballar nog en skida med mer tyngd i tip och tail ur lite mer tydligt när massan väl börjar svänga.xSooLx sa:Det jag menar att den är nervös har ingenting med åkningen på filmsnutten att göra. Den åkningen sker bara med begränsad hastighet och i lös snö. Anledningen att jag väljer lite bakvikt i slutet av filmen är pga bristande kartong. Vill inte näbba i den... Jag pratar bara om högfartsåkande på sladd i uppkörd pist där jag upplever nervositet. Annars är den ju kanon!
Dessutom verkar de ju bara ha lyckats samarbeta om grafiken...Utter sa:http://jskis.com/collections/skis/products/newschoolers?utm_source=J+Skis&utm_campaign=3e0a9780b7-Nov_21_2013&utm_medium=email&utm_term=0_9703f2e725-3e0a9780b7-68303493&mc_cid=3e0a9780b7&mc_eid=25cac1b4e6 Amerikanare alltså, dom är alltid först, störst och starkast. Oavsett om det stämmer eller inte.![]()

Min första tanke var "de där sidewallsen ser jävligt bekanta" ut XDAndreasM sa:Idag var jag på Fotomässan i Älvsjö i Stockholm och vad hittar man där i GoPros monter om inte ett par skidor. Dessutom ett par skidor med väldigt fin form
Varför knäckte inte jag denna iden i tråden? Habegär uppstod som väntat. Skulle ha sålt mina ett år gamla skidor och köpt dessa. Har iaf sett dem i verkligheten och de ser verkligen fina ut, väldigt välbyggda.
Vore kul om dessa kunde serietillverkas om nu inte fästena påverkar skidans egenskaper negativt.
Ballt! :DAndreasM sa:Idag var jag på Fotomässan i Älvsjö i Stockholm och vad hittar man där i GoPros monter om inte ett par skidor. Dessutom ett par skidor med väldigt fin form
Montera insatsgängor - Quiver Killers och fäst din kamera?AndreasM sa:Varför knäckte inte jag denna iden i tråden? Habegär uppstod som väntat. Skulle ha sålt mina ett år gamla skidor och köpt dessa. Har iaf sett dem i verkligheten och de ser verkligen fina ut, väldigt välbyggda.
Vore kul om dessa kunde serietillverkas om nu inte fästena påverkar skidans egenskaper negativt.
De är för små, yttermåttet på insersen är samma som på stativgängan. Om det är standard 1/4" på gopro då...Vitalis66 sa:Montera insatsgängor - Quiver Killers och fäst din kamera?AndreasM sa:Varför knäckte inte jag denna iden i tråden? Habegär uppstod som väntat. Skulle ha sålt mina ett år gamla skidor och köpt dessa. Har iaf sett dem i verkligheten och de ser verkligen fina ut, väldigt välbyggda.
Gopros tillbehör med stativinfästning är 1/4'', ja.JellyfishFluff sa:De är för små, yttermåttet på insersen är samma som på stativgängan. Om det är standard 1/4" på gopro då...
Det sitter ju uppenbarligen inserts i skidan på bilden. Så mänskligheten har löst problemet på nåt sätt. Vi får väl forska lite i hur bara.Vattendroppe sa:Gopros tillbehör med stativinfästning är 1/4'', ja.JellyfishFluff sa:De är för små, yttermåttet på insersen är samma som på stativgängan. Om det är standard 1/4" på gopro då...
Vad jag kunde se är är det översta lagret på skidan (heter väl topsheet på engelska) tillverkat på fabriken då serienummret är instansat i det. Det ser även ut som att insertsen har monterats innan det översta lagret har monterats då jag inte såg någon kant mellan inserten och det översta lagret på skidan. Går lite att se på sista bilden och bilden på skidans mitt där det står Opinion 187. GoPro skidan har även blåa sidewalls. Det är alltså inte en vanlig Opinion med en dekal ovanpå vad jag kan se. Skulle ha pratat med personalen och frågat men nu blev det inte så.MarkusO sa:Det sitter ju uppenbarligen inserts i skidan på bilden. Så mänskligheten har löst problemet på nåt sätt. Vi får väl forska lite i hur bara.Vattendroppe sa:Gopros tillbehör med stativinfästning är 1/4'', ja.JellyfishFluff sa:De är för små, yttermåttet på insersen är samma som på stativgängan. Om det är standard 1/4" på gopro då...
Är det fabriken som satt i dem tro? Eller är det fixat på egen hand av GoPro?
Börjar man räkna på det viset finns det många varianter på en hel del av Extrems skidorAndreasM sa:Mitt intryck är att det är en specialversion av Opinion tillverkad av Åre Skidfabrik för GoPro. Fabriken kan säkert svara på det.
Nja. Opinion ingår inte i custom made-konceptet har jag för mig (pga av för lång omställningstid).Mountain_Man sa:
Helt rätt även enligt vad jag har hört. Eftersom Opinon har en helt egen rockerprofil krävs det ett byte av pressformar, pressbordsinställningar osv som tar flera timmar inkl testning. Det gör att det blir för mycket stillestånd och omställningstid för att göra ett par Custom Made Opinion.MarkusO sa:Nja. Opinion ingår inte i custom made-konceptet har jag för mig (pga av för lång omställningstid).Mountain_Man sa:
Jag är visserligen inte överdrivet kvalificerad att svara, men jag misstänker att det kan vara så att de byggs utifrån samma pressblock om inte annat!Mountain_Man sa:@MnO
Förstår men ändå inte ... har övriga modeller samma rockerprofil?
/MM
PS! Blev lätt sugen på att designa mig ett par Project 100 MME (Mountain Man Edition) .... DS!
Jag har inte någon exakt koll på det där, men PT baseras ett äldre, klassiskt pressblock som sen får rocker genom justeringar i pressbordet som jag har förstått det. Hendryx skidor byggs med samma idé. Det finns tydliga begränsningar för hur mycket rocker det går att få ur med den tekniken och det blir skidor som kan ha spann eller låg fullrocker ala Big Pen, äldre Hendryx eller Å-Bahn som sedan går ut i traditionella spetsar. Project och Butchers Hook delar ett annat pressblock som är relativt nytt och som ger en form som kallas för elliptic rocker på Extremspråk. BH flyttas längre ut i blocken och får därmed en högre slutpunkt på en annars relativt likformad rocker. Precis som med alla pressblocken ger det elliptiska blocket ett intervall av möjliga inställningar vilket gör att rockern inte blir exakt lika på BH och Project, men grundkaraktären är samma. Av någon lätt oklar anledning är det relativt smidigt att byta mellan PT-rockern och Project/BH-rockern och det medger att göra CustomMade av de modellerna. De delar förmodligen någon form av större del i pressen och sen byter man mindre komponenter.Mountain_Man sa:@MnO
Förstår men ändå inte ... har övriga modeller samma rockerprofil?
Vad jag förstått har alla Opinion pressats i samma veva. LDE:n pressades direkt efter ordinarie.Franklin sa:Det kan ju varit så att goproskidan pressades samtidigt som LDE, så det inte behövdes de stora omställningarna.
Kanske t.o.m var så att gopro (eller vilka som nu gjorde beställningen) kontaktade Åre skidfabrik och bad om en customskida, men inte brydde sig så mkt om vilken modell det var. Och just då råkade LDE ligga framme för pressning.
Nu har jag inte en bråkdel så bra koll som MarkusO men jag tror inte heller att du kommer åt nervositeten genom att flytta bak bindningen. Jag kände något liknande när jag testade Opinion i Tandådalen i våras och är ganska övertygad om att det är en kombination av att skidan är förhållandevis odämpad och "klassisk" skidteknik. Det blev mycket tydligt när jag växlade till mina Ross Super 7 med dubbla titanallager. Super 7an kändes som en pansarvagn i förhållande till Opinion, på gott och ont!xSooLx sa:Jo jag har förstått att jag frågar efter en egenskap som ligger i bortre ändan av vad som är tänkt.Nu är det ju så turligt att jag ändå gillar att mickla med prylarna. Ingen annan än jag själv vet ju heller vad jag upplever just nu ändå. Bindningen åker bak. Det blir intressant att se vilka karaktärsskillnader jag upplever. :D
To be continued...
Guardian Large då va?xSooLx sa:Jag undrar ändå om det inte kan ha med balans (vikt) och kanske till och med kan vara bindningsrelaterat? Guardian skiljer ju sig en hel del ifrån Griffon viktmässigt, nån som vet hur viktfördelningen (fram/bak, tyngdpunktsläge) ser ut mellan de två? Jag ska kolla var min skida balanserar i förhållande till TC med Guardian i sina respektive lägen. Vore kul om nån som monterat Griffon på TC-3,5 för ung. 315-320mm pjuck oxå kunde kolla det!
Ja precis så tänker jag också. Fast det vore kul att bygga på med siffror om möjligt? Nej det är en Guardian small jag har.MarkusO sa:Guardian Large då va?
Rimligen påverkar en tyngre bindning beteendet en aning. Mer massa och därmed tröghet på mitten av skidan. Förhållandet mellan skidans vikt och bindningens vikt ändras. Guardian är trots allt storleksordningen 800 gram tyngre per par relativt både Griffon och Jester.