MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
DjMusse sa:
Hemsedal och skidtest

Verkar som det trotts allt ska bli en liten dump de närmaste dagarna, låt oss hoppas på betydligt mera än prognosen.
Hursom kommer Opinionen finnas på plats så man kan testa dem?

Ha det gott där ute ;-)
Extrem åker till både Lindvallen och Hemsedal nästa helg som det ser ut. 194:orna + några 187:or lär då med andra ord hamna i Hemsedal. Vi får hoppas att det fyller på lite.

airman sa:
Vilket det ser ut att bli till lindvallen då yr i nuläget förspår dump på 3dm snö över torsdag natt.
Lindvallen har låg prio, men nån eller några 187:or kanske dyker upp där iaf. Gissar jag. Tyvärr lär det inte bli några av de tre 194:orna av ovan nämnda anledning.

Dr_Snow sa:
Tandådalen var inte rätt ställe .. osv..
Helt rätt. Men nu var det där de kördes i helgen, så det känns ändå naturligt att de som testade den där delar med sig av sina erfarenheter. Vi får ta det för vad det är. Hemsedal, Åre och alptester efter det får sen komplettera bilden. Jag tyckte ändå det var värdefullt att känna på byggena.

Personligen, med mina kycklingben och försiktiga åkning, föredrog jag 10.9:ans kvickhet. Den spred ett riktigt glädjerus det första åket faktiskt. Armarna i skyn där nere och grejer. Helgens enda spontana Claim-inspirerade manöver för min del. Det kändes som en utkavlad 187:a med närmast exakt samma grundkänsla och balans. Jag insåg ju att det inte går att bygga den färdiga 194:an så, men det hindrade inte mig från att gilla den. 10.3:an hade även den inbyggd glädje, medan 10.0 tappade lite tempo sådär. Min alldeles personliga hållning så här långt är att optimum ligger runt 10.3 men med aningens mer gummidämp för ett lite lugnare spår. Men mer testning på andra underlag krävs.

Jag, som väger betydligt mer än testgruppen, (93kg..) tycker faktiskt att det var PO 194, 10 som var den bästa av de 194:or jag testade i helgen. (jag körde 10 och 10,3.. samt MnOs privata 187 som referens)
Riktigt trevlig skida faktiskt.
Förbannat bra skidor för att kanske uttrycka mig ännu klarare!

Men, här kommer det konstiga, jag upplevde 10,3 som mer "chargig" än vad jag upplevde 10:an.
10,3 kändes som den "bet" annorlunda i bakänden och hade inte riktigt samma balans som 10 har.
10:an är faktiskt precis så som jag väntade mig att den ska vara: Input = Output, ingen input = ingen output.
Medans 10,3 var lite mer "när fallinjen är passerad så vill jag på afterski" dvs. lite som en raceskida som accelererar ur svängen. Och detta lite mer än vad jag förväntade mig av en skida i denna klass.
Nu är det mycket små variationer vi pratar om men jag vill ändå delge dessa upplevelser.
Bettet i skidorna är riktigt bra för storleksklassen och skidorna spårade väldigt fint på skär.
Skidorna är även riktigt bra på att växla mellan sladd och skär.

Här vill jag också lägga in en liten funderare varför jag upplevde skidorna på detta sätt.
Då jag testade var det mycket folk i backen och då blir jag defensiv på skidorna.
Jag drar ner på tempot helt enkelt. För jag är rädda att köra på folk.
Och det kan vara så enkelt att det var mer folk framför då jag testade 10,3...
Jag ska testa igen i Åre så får jag återkomma med om jag fortfarande har samma känsla om 10 resp 10,3.

Som 1:a betraktelse så måste jag dock säga att PO 194 är en förbannat bra skida.
Och att MnO och resten av gänget samt Extrem har träffat riktigt bra med prototyperna.

187:an då?
Det är väl ingen hemlighet att det är en RIKTIGT lyckad skida.
Grymt bra skidor helt enkelt.
Precis samma som ovan: Input ger output och vise versa.
Enda är att jag tyckte skidan var lite väl aggressivt preppade från fabrik.
Den bet för bra skulle jag säga.
Jag hade detunat mina (dragit av kanterna lite och gjort dessa slöare..) om jag skulle åka på dessa i alpmiljö.

Hallå MM!!!

För det första, både 187 och 194 av PO är RIKTIGT bra skidor.
Inget snack om det.

Problemet just nu (OBS. skidorna är testade i Tandådalen under förhållanden som hade lite övrigt att önska..) är att jag inte kan säga om jag hade valt 187:an eller 194:an av dessa två längder om jag behövde välja..
Jag har faktiskt funderat mycket på detta val och det är inte helt lätt att komma fram till någon smart konklusion.
Iaf. inte innan testhelgen i Åre.
Jag behöver testa lite mer innan jag kan leverera ett bättre svar.

Men, som jag upplevde det nu så är 187:an och 194, 10 väldigt lika.
Dessa två är verkligen input = output, ingen input = ingen output.
Kanongrepp i pisten och mycket bra spårvilja i dessa skidor.
Längdmässigt så skulle jag säga att det är mindre skillnad än vad jag hade förväntat mig.
Bägge skidorna är väldigt lättåkta men stöddiga när det krävs.
Det jag kan TRO i lite större åkning är att längdskillnaden kommer kännas lite mer än vad den gör vid vanlig piståkning.

Dock PO 194, 10,3 var, OBS jag snackar liten skillnad.., lite mer chargeraktig tyckte jag.
Lite mer åt hållet "race SL som man laddar upp och som skickar iväg en ur sväng" aktig.
Givetvis inte alls tillnärmelsevis så mycket som en SL skida men jag tyckte det var detta som var skillnaden mellan 10 och 10,3 av 194:an.
Laddade man upp 10 så givetvis då axade den ur svängen men det kändes som detta kom automatiskt med 10,3
Och i detta fall så gillar jag input = output känslan man har i 187 och 193, 10.

Tjaa Bud!

Mycket intressant! Måste säga att jag är förvånad över att du inte upplevde någon betydande skillnad mellan 187 och 194,10. Men det är nog bra, tror jag ... ? Hoppas det kommer att finnas förutsättningar för utanförpistenkörning i Åre.

/MM

Bud66 sa:
Laddade man upp 10 så givetvis då axade den ur svängen men det kändes som detta kom automatiskt med 10,3
Och i detta fall så gillar jag input = output känslan man har i 187 och 193, 10.
Du menar med andra ord att du är för vek i dina göbbaben för att trycka igenom 194 10,0? ;)

Senast ändrad:
Glisseur sa:
Bud66 sa:
Du menar med andra ord att du är för vek i dina göbbaben för att trycka igenom 194 10,0? ;)
Där avslöjade du mig allt:)

Senast ändrad:
Budd: Jäkligt synd att du inte testade 10,9an. Tycker vi delar väldigt lika syn på 10an och 10,3an. Men känns som om jag är lite ensam om mina åsikter på 10,9. Så det hade varit väldigt kul att få dina inputs på den då vi ligger i samma viktklass.

"Enda är att jag tyckte skidan var lite väl aggressivt preppade från fabrik" Känns som om det skulle kunna bli nästa teknik-nörd-tråd här på fr. Hur ska en skida egentligen vara preppad från fabrik? =)

Sen måste jag säga att jag inte alls delar mångas mening med att Tandådalen skulle vara helt fel ställe att testa sådana här skidor på. Eller ska jag kanske bli avundsjuk? Inte åker väl alla bara puder puder och mer puder på en sässong? Eller ens på en hel dag?
Tandådalens helg är för mig är ett alldeles ypperligt ställe att testa skidor på. Vist, det säger inte hur skidan beter sig i puder, det är jag helt enig om. Men det säger nästan allt annat om skidan. Från fin pist, till isigt pist och fällt med små iskulor, till en blandning av allt varvat med stökiga pucklar. Något som representerar en stor del av åkning på ett stort berg för mig. Och är det någonstans man vill känna sig trygg på sin skida är det väl just där? Allt folk tvingar en dessutom att prova nya linjer i backen hela tiden och får en därför utanför den där lilla "comfort zonen" jag så lätt tycker att man får när man åker samma backe hela tiden.
Oj vilket utlägg det där vart. Men förhållanderna fick iaf mig att beställa ny skida under helgen.

airman sa:
"Enda är att jag tyckte skidan var lite väl aggressivt preppade från fabrik" Känns som om det skulle kunna bli nästa teknik-nörd-tråd här på fr. Hur ska en skida egentligen vara preppad från fabrik? =)
"Err on the side of on-piste performance"

Enklere å sløve ned kanten eller øke hengningsvinkel enn omvendt. Og leverer du ski med sløve kanter så tror folk at skiene et dårlige. Dette har overraskende mye å si for hvordan en ski kan føles.

88/0,5 er vel extrems standard slip.

Senast ändrad:
•Fler sponsorbyten: Precis som medlem Analkrut skrev för ett tag sedan så verkar det som att Sverre Liliequist lämnat Nordica. Ny anhalt för den legendariska åkaren från Saltsjöbaden är istället Extrem. Ja iallfall om man ska tro Sverres Instagram där han poserar med ett par Opinion på axeln...och var det inte kläder från J Lindeberg som han hade på sig också..?
Måste ändå tyda på att kärnan i projektgruppen lyckats med ngt riktigt bra.
Att åkaren i fråga sedan "moddar" sina skidor, av det jag hört, är ändå en petitess i det stora hela.

G

GALSAC sa:
•Fler sponsorbyten: Precis som medlem Analkrut skrev för ett tag sedan så verkar det som att Sverre Liliequist lämnat Nordica. Ny anhalt för den legendariska åkaren från Saltsjöbaden är istället Extrem. Ja iallfall om man ska tro Sverres Instagram där han poserar med ett par Opinion på axeln...och var det inte kläder från J Lindeberg som han hade på sig också..?
Att åkaren i fråga sedan "moddar" sina skidor, av det jag hört, är ändå en petitess i det stora hela.

G
Är väl en helt annan skida eller vad säger du Glisseur?

Hasse_Lindborg sa:
GALSAC sa:

G
-> Nej.

MarkusO sa:
Hasse_Lindborg sa:
GALSAC sa:

G
-> Nej.
Platt tail, Styvare? Är inte det en annan skida då menar du?

Glisseur sa:
Den hemliga skidan på bilden med herr Geijer har därmed blivit avslöjad :) Opinion med snudd på platt, stenhård, stomptail. Very Sverreisch.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
MarkusO sa:
Hasse_Lindborg sa:
-> Nej.
Platt tail, Styvare? Är inte det en annan skida då menar du?

Glisseur sa:
Den hemliga skidan på bilden med herr Geijer har därmed blivit avslöjad :) Opinion med snudd på platt, stenhård, stomptail. Very Sverreisch.
Gå och pissa på någon annans parad hörrö!
Det vi tar med oss från denna upplevelse är att han valde Opinion shapen. Sen fattar väl varenda kotte att Sverre inte skulle köra på exakt den skidan som freerides forum har tagit fram. Hade forumet bestått av Sverre-kopior så hade nog Opinion sett ut som Sverres modell gör nu. :)

Hasse_Lindborg sa:
MarkusO sa:
Hasse_Lindborg sa:
-> Nej.
Platt tail, Styvare? Är inte det en _HEEEEEEEEEEEEEEELT_ annan skida då menar du?
Sätt dig ner Hasse. Att enbart lägga till ett (1) lager fiber i tailen och sänka rockern bak en aning skulle jag inte kalla att konstruera "en helt annan skida", nej. Det är mer att skruva lite på rattarna för att anpassa den för en specifik åkares personliga önskemål och behov.
Det är ju snarare i princip samma skida, men med en något matigare tail. En lätt pumpad version för Mr Muscle Himself. Grejer som är anpassade för människor måste nog med naturlighet justeras lite i det här specialfallet.

Senast ändrad:
Var i Lindvallen i helgen och testade lite kul skidor! Hade stora förhoppningar om Opinion - tyvärr räckte varken min teknik eller förmåga för att tygla denna best! Är klassiskt skolad som liten och gjorde skiduppehåll till förmån för snowboard mellan 93-01.

Jag upplevde att opinion "simmade" lite väl mycket vid plana skidor, samtidigt som jag inte blev kompis med monteringspunkten (tror jag) kändes nästan som att jag skulle dyka över spetsarna när jag satte tryck i plösen för att starta sväng.. Sen fick jag inget kantgrepp, eller knappt ens upp de på kant.. men det kanske man inte ska kunna heller?

Men de flöt förbannat fint över pucklarna som körts upp i backen.

Nu blir det teknikträning för att se om man kan bemästra dessa raketer till en annan säsong..

publisher sa:
Var i Lindvallen i helgen och testade lite kul skidor! Hade stora förhoppningar om Opinion - tyvärr räckte varken min teknik eller förmåga för att tygla denna best! Är klassiskt skolad som liten och gjorde skiduppehåll till förmån för snowboard mellan 93-01.

Jag upplevde att opinion "simmade" lite väl mycket vid plana skidor, samtidigt som jag inte blev kompis med monteringspunkten (tror jag) kändes nästan som att jag skulle dyka över spetsarna när jag satte tryck i plösen för att starta sväng.. Sen fick jag inget kantgrepp, eller knappt ens upp de på kant.. men det kanske man inte ska kunna heller?
Hehe, att kalla Opinion för "best" var en ny variant :) Den är förvisso rätt stor, men en av grundpelarna har redan från början varit att den ska vara relativt lättåkt och framförallt rolig att åka. Det krävs dock att man är van vid att åka breda skidor framförallt, annars upplevs den garanterat som bred och stor. Och att sätta tryck i plösen för att starta sväng är inte heller riktigt enligt skolbok längre, även om det är vanligt förekommande. Det fungerar dåligt på skidor där monteringspunkten flyttas framåt. Bristen på kantgrepp och simmande känsla förvånar dock. De flesta som har testat skidan har snarare kommenterat att kantgreppet är på gränsen till FÖR bra, iom att skidorna levereras med ett ganska aggressivt trim. För en medveten åkare är det dock betydligt enklare att trimma ner vinklarna än tvärtom, så det är ett medvetet val från fabriken.

Det kan nog vara så enkelt att du hamnar utanför målgruppen för skidan rent tekniskt. För att man ska kunna få full behållning av en så pass stor skida som Opinion krävs en god teknik, en del kraft och bra pjäxor. Falerar någon av dessa tre parametrar, då är det bättre att titta på smalare grejor. Vad åker du på annars, förresten?

Hade hoppats på att testa Opinion 194 men har inte lyckats ta mig till rätt plats vid rätt tidpunkt. Men om ni på något sätt kommer att lägga ihop synpunkter och "väga" så kopiera Bud66s testprotokoll och skriv mitt namn på ... ;-) Jag tycker som han!

/MM

Tog oxå chansen att testa 187an i helgen. Tog ut den på lördag eftermiddag i det uppkörda så förhållandena skulle bli så lika Tandådalens där jag testa 194an. Nu är det inte helt lätt att jämföra med sådär en vecka mellan dom olika testen, men nog upplevde jag den väldigt lika 194 10,0. Väldigt lättjobbad, kvick, lekfull och med ett riktigt riktigt fint aggresivt kantbett. Nästan i stil med ett par hendryx skidor till och med. Så länge man inte va på isfläckarna då. Där tappar dom lite men ligger ändå riktigt fint sett till bred och andra skidor överlag. Rent fartmässigt va dom lite spretigare i beteendet mot 194an. Spetsarna ville inte riktigt va kvar i ledet om man stog på rätt ner. Men å andra sidan va det lika lätt att placera tillbaka spetsarna i rätt riktning när man väl va i luften mellan knölarna. Sen känns dom låga spetsarna verkligen som en hit. Tar bort mycket av det där jobbiga fladdret som kan uppstå på en skida med så lång rocker framtill. Kanske även har att göra med att den är väldigt lätt i spettsarna men jämför med tex ross s7 serie som oxå ska vara väldigt lätt i spetsarna så är opinionen överlägsen.
Allt som allt, en riktigt kul bekantskap som även denna stinker av extrems fina och gedigna byggkvalite.

MnO sa:
publisher sa:

Hehe, att kalla Opinion för "best" var en ny variant :) Den är förvisso rätt stor, men en av grundpelarna har redan från början varit att den ska vara relativt lättåkt och framförallt rolig att åka. Det krävs dock att man är van vid att åka breda skidor framförallt, annars upplevs den garanterat som bred och stor. Och att sätta tryck i plösen för att starta sväng är inte heller riktigt enligt skolbok längre, även om det är vanligt förekommande. Det fungerar dåligt på skidor där monteringspunkten flyttas framåt. Bristen på kantgrepp och simmande känsla förvånar dock. De flesta som har testat skidan har snarare kommenterat att kantgreppet är på gränsen till FÖR bra, iom att skidorna levereras med ett ganska aggressivt trim. För en medveten åkare är det dock betydligt enklare att trimma ner vinklarna än tvärtom, så det är ett medvetet val från fabriken.

Det kan nog vara så enkelt att du hamnar utanför målgruppen för skidan rent tekniskt. För att man ska kunna få full behållning av en så pass stor skida som Opinion krävs en god teknik, en del kraft och bra pjäxor. Falerar någon av dessa tre parametrar, då är det bättre att titta på smalare grejor. Vad åker du på annars, förresten?
Jag har nog inget av de tre faktorerna tyvärr ;(

Jag åker idag på ett par K2 Hardside som jag är väldigt nöjd med, har funkat skapligt i alperna med guide och går att fräsa omkring med i pisten också! Men du har huvudet på spiken - jag är inte representativ och har ytterst begränsad erfarenhet av bredare skidor. Jag gick bara för något år sedan från pistracers till Hardside och var mycket imponerad av hur lite man tappade i pisten. Skulle gärna vilja åka bredare pga flytet.

Att jag inte fick kantgrepp med opinion berodde nog på att jag inte klarade av att sätta de på kant...

@ Publisher:

Du är en stor människa som "erkänner" att PO är lite stor för dig. (i dagsläget.. vill jag tillägga)
Inte många som hade gjord det på ett forum som detta!
Dock så tror jag med lite mer övning att PO kommer kännas betydligt bättre, det krävs lite inåkning att gå upp till bredden om man inte är van.

@airman:

Vi tycker väldigt, väldigt lika om 187:an och 194,10!
Skönt!

@MM:

Tack, det värmer!

Senast ändrad:
Jag fick den stora äran att montera Franklins skidor i fredags och jag kan inte annat att säga än att det verkar vara fantastiska skidor! Välavvägt i allt ifrån flex, dimensioner, rocker och spann. Och så klart grafiken... Bra montering blev det också!

Ser verkligen fram emot att testa i vinter!

In my Opinion

Var så förväntansfull inför dagen då man fick testa ert/vårt barn.
Hemsedal bjöd på stort sett alla tänkbara underlag utom slaskåkning.
Här är mina tankar om det hela.

Efter ha läst flera år av detta forums eminenta MnO&Co skidtestar tips så hamnade man för drygt 100 alpdagar sedan på ett par BigPen och smalt precis som testpatrullen direkt för vad den gjorde för mig :-)
Så jag hade nog nästan förväntat mig det resultatet som det blev på forumets skapelse.

Jag provade endast de längre 194 10.0/3/9 alla neutralt monterade.

Första dagen var det manchester och lagom uppåkt med massa förrädiska ispartier.
Redan från början så får man självförtroende då det stort sett tillåter allt och inte någon gång ger en överraskningar.
Allt från skär till sladd och däremellan är mycket förtroende ingivande i vilken som helst hastighet.
Trots jag provocerar fram alla tänkbara situationer man dagligen hamnar i så bara sitter det där.
Input från underlag är som en tråd direkt till hjärnan och den reagerar som du vill.
Lättåkt är bara förnamnet för denna typ av skida men ändå så är det som ett förnämligt snöverktyg för oss som åkt ett tag.
För att vara op skidor så presterar de väldigt bra i pist.

Söndagen var en annan historia för Nu fanns det äntligen lös vara att tillgå.
Hade spanat in ett par platser där snön redan fanns dagen innan och nu 15cm senare så lyckades man med lite puderåkning.
Även här så hittar man direkt rätt, inkörningsperioden är 2 svängar sedan så förstår man vad som väntar i nästa och nästa sväng.
För att som innan varit beroende på pistprestanda så kommer dess riktiga playground fram.
Planar fint redan vid låg hastighet och är som en fintrimmad racerhoj lättkörd men samtidigt ett finstämt instrument av muskler när man vill eller behöver.
Körde i många olika stilar och allt från oldschool till dagens teknik fungerar, nästan lite för enkelt...
Efter ett par varv i de hundra styva meterna som fanns att tillgå utan att förstöra dem så skulle jag lätt byta rakt av i puder med det jag har idag, och det är ett mycket bra betyg :-)
Efter det så var det dax att blanda sig med resten av gänget och alla uppkörda snövallar.
Precis som innan så vet du vad som väntar dig efter bara ett par svängar, ren skär skidglädje som du kan lite på.
Fort, sakta skär eller carve du får en skida även här som ger dig verktyget att njuta och utvecklas.

Så byter jag? Har en slipning kvar på BigPennen men sedan så blir det en beställning helt klart.
Vilken modell ni än bestämmer er för så kan man vara nöjd även om jag favoriserar nog lite 10.3.
Helt klart är att 194 känns rätt även med mina 185 och 85k.

Tack alla som bidragit till detta fina verk.
//Musse

Gick till Extrems tält i Lindvallen och kommenderade fram ett par opinion 194 cm för teståkning; "näe, den har vi inte", "ok, 187 då?". "jo den har vi!"

...och blev förvånad över den lätta känslan, att dom var allmänt lättåkta och att dom greppade förvånansvärt fint vid carving med branta vinklar och (rejält!) tryck ...tro det eller ej! Och det utan metall!

Provade kort därefter Völkl V-Werks Katana 191 och fick ingen riktig ordning på den (...fel före eller någe!), plankig och ihåligt keramiskt ljud...

Ska i a f försöka lura av MM hans 194:or för test senare i vinter...

/Ace DG

Ace_DG sa:
Gick till Extrems tält i Lindvallen och kommenderade fram ett par opinion 194 cm för teståkning; "näe, den har vi inte", "ok, 187 då?". "jo den har vi!"

...och blev förvånad över den lätta känslan, att dom var allmänt lättåkta och att dom greppade förvånansvärt fint vid carving med branta vinklar och (rejält!) tryck ...tro det eller ej! Och det utan metall!

Provade kort därefter Völkl V-Werks Katana 191 och fick ingen riktig ordning på den (...fel före eller någe!), plankig och ihåligt keramiskt ljud...

Ska i a f försöka lura av MM hans 194:or för test senare i vinter...

/Ace DG
Kan det bero på att kärnan är plockad från deras toppturskidor (nunataq)
xtraLightCores_03.jpg
samt att hela skidan är täckt av kolfiber. Bara jag som skulle bäva för den dagen som jag skulle korsa skidorna....?

PNyberg sa:
http://www.volkl.com/uploads/pics/xtraLightCores_03.jpg samt att hela skidan är täckt av kolfiber. Bara jag som skulle bäva för den dagen som jag skulle korsa skidorna....?
Fast w-verksen är väl ingen topptursskida? Som jag förstått det har den en solid träkärnestringer i mitten (det är NÅNTING där i alla fall, och jag är rätt säker på att det som är där inte är urfräst), sedan har de byggt ut med kolfiber på sidorna. Teorin bakom detta skulle jag tippa är att få kvar känslan av en träkärna, men de kan inte lägga på så mycket material med tanke på hur styvt kolfiber är i sig. Det ser jävligt space-age ut i alla fall :P

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
PNyberg sa:
http://www.volkl.com/uploads/pics/xtraLightCores_03.jpg samt att hela skidan är täckt av kolfiber. Bara jag som skulle bäva för den dagen som jag skulle korsa skidorna....?
Fast w-verksen är väl ingen topptursskida? Som jag förstått det har den en solid träkärnestringer i mitten (det är NÅNTING där i alla fall, och jag är rätt säker på att det som är där inte är urfräst), sedan har de byggt ut med kolfiber på sidorna. Teorin bakom detta skulle jag tippa är att få kvar känslan av en träkärna, men de kan inte lägga på så mycket material med tanke på hur styvt kolfiber är i sig. Det ser jävligt space-age ut i alla fall :P
Sry, du har fel.
www.youtube.com/watch?v=JkXhI9SL6wI#t=26
22sek in i filmen.

SiSt sa:
Vattendroppe sa:
PNyberg sa:
Sry, du har fel.
www.youtube.com/watch?v=JkXhI9SL6wI#t=26
22sek in i filmen.
Sedär, det är faktiskt hela w-verks-serien som står "listade" i den kategorin.
http://www.volkl.com/skis/technology/ski-constructions/cores.html
I tillegg er den jævlig stiv. Noe den må være for at ikke karbonen skal ryke.
@Sist: Är det där ett antagande eller fakta som du testat fram själv? Antar att du syftar på att kolfiberns brottgräns ligger vid lägre töjning och därför kommer att gå av om inte skidan är styv nog så att den inte kan böjjas så långt?
Har funderat på det en tid då det finns "glasfiber" skidor med kolförstärkningar i form av stringers, rovings och band osv.Varför går inte dom av isf?
Har fått för mig att det inte va ett problem idag då man kan få tag på kolfiber med brottgräns på upp mot 2,5% vilket inte är så långt ifrån glasets 3,5%-4% Och att det skulle räcka för att få en skida att inte gå av även om den inte är så styv?

airman sa:
SiSt sa:
Vattendroppe sa:
Sedär, det är faktiskt hela w-verks-serien som står "listade" i den kategorin.
http://www.volkl.com/skis/technology/ski-constructions/cores.html
I tillegg er den jævlig stiv. Noe den må være for at ikke karbonen skal ryke.
@Sist: Är det där ett antagande eller fakta som du testat fram själv? Antar att du syftar på att kolfiberns brottgräns ligger vid lägre töjning och därför kommer att gå av om inte skidan är styv nog så att den inte kan böjjas så långt?
Har funderat på det en tid då det finns "glasfiber" skidor med kolförstärkningar i form av stringers, rovings och band osv.Varför går inte dom av isf?
Har fått för mig att det inte va ett problem idag då man kan få tag på kolfiber med brottgräns på upp mot 2,5% vilket inte är så långt ifrån glasets 3,5%-4% Och att det skulle räcka för att få en skida att inte gå av även om den inte är så styv?
Tillägg: Det är väl inte helt otänkbart att carbonet är så osuget på att töja sig att man vid böjning till viss del trycker ihop kärnan och resten av skidan samtidigt som man tänjer kolfibern. (Speciellt om man har en rejäl stringer).

Ligger stringern på ovansidan så töjs den väl inte heller. Snarare trycks ihop. Normalt sett då, så länge man inte böjer skidan "åt fel håll".

@MM Vet att han har ett finger med i spelet hos countdown, lite av därför jag ville ha ett svar från honom angående just detta. Vill absolut inte säga emot honom på något sätt utan är bara otroligt nyfiken av mig gällande komposit konstruktioner överlag.

@MarkusO Helt sant, lägger man bara kol på ovansidan så får fibern till mesta del stå emot kompressioner. Kanske är just det som är hemligheten med kolförstärkningar. För här är inte kol och glas så olika utan det är i drag belastningar som kol är överlägset som material.
Men om det blir som i din första tes att det faktiskt är trät som skulle ge med sig borde det isf gå att råda bot på med en hårdare träkärna. Och då är det helt plötsligt inte själva kolet som är problemet i sig?

Opinionen är väl helt fri från kol va?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp