MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
"During this winter Sverre and Åre Ski Factory will develop a more rigid, yet commercial, charger-version of the Opinion model, signed and designed by Sverre. This ski will be available as an alternative to the existing Opinion model and will also be a part of Extrem's product line starting next season."

Så nu har vi:
Butiks-Opinion
Opinion LDE
Opinion GoPro
Opinion Sverre

Har jag missat någon?

Vi kan göra såhär så slipper man Facebook...
1474579_10152059177945349_2091760683_n.jpg

airman sa:
... på ovansidan så får fibern till mesta del stå emot kompressioner.
Fiber står inte emot kompressioner. Det är som att försöka komprimera en tråd. Den bara viker sig. Däremot står matrisen emot en del kompression och tillsammans med en viss laminattjocklek kan man skapa kompressionsstyvhet i ett fiberlaminat (som en veke dränkt i stelnat stearin).

Men att ha kol på ovansidan på en skida... det är nog mest estetik eller marknadsföring

Hur är Opinion i jämförelse med Big pen? Mina Big pen blev stulna förra veckan och nu överväger jag om jag ska leta reda på ett par Big Pen eller köra på ett par Opinion. Kommer jag uppleva opinion som mjuk och ostabil på ojämnt och hårt underlag i jämförelse med Big pen. Och hur är pistegenskaparna jämfört med Big pen? Drar iväg till alperna över nyår så har inte tid att vänta in någon annan variant en den som de har hunnit produsera. Jag är ganska lätt runt 70 kg.

Sådär äntligen har mina Opinion (och mina CD4) fått känna på snö! Stenhård pist på fredagen, någon dm ganska tung nysnö på lördag. Lördagen var roligare... :) Känns riktigt bra, trygg men ändå inte tungjobbad. Stabilare än mina gamla wailers. I pist märks dom extra 6mm, hade lite svårt att få upp dom ordentligt på kant men det är väl en teknikfråga.

Som sagt, åka skidor kan han å det grövsta, den gode Sverre. Designen lämnar dock en hel del övrigt att önska. En pling till designgruppen skulle knappast skada ;)

G

Vem vet, vi kanske kan slänga ihop en Opinion ASE - Alternative Sverre Edition ;)
Det finns några icke offentliggjorda varianter av LDE som aldrig kom längre än koncept..

Senast ändrad:
Alright! Jag och carvingfabrikör Geijer och bergsguiden Jimmy Odén tog några morgonåk på 194:an i morse och var ganska rörande överens: 10.0 är vinnaren. Varför frågar sig då vän av (o)ordning? Jo... Nu åkte vi på mestadels bänghård snökanonsnö så en del omdömen har givetvis med det att göra, men vi tog även in den stora bilden i åsikterna. Den lilla skillnaden i dämpning mellan 10.0 och 10.3 gjorde att den senare fick så mycket småvibrationer i tip och tail att den var för orolig på snön, detta i sin tur gör att man inte kan utnyttja skidans fulla längd på samma sätt vilket i sin tur (märkligt nog) gör att den upplevs som styvare och mer livlös. 10.0 å andra sidan låg mer lugnt på snön vilket gör att man kan utnyttja skidans fulla längd i sväng och eftersom den inte studsar like mycket även blir kvickare att kasta i sidled. Paradoxalt nog gör alltså mer dämpning att skidan upplevs som smidigare och mer följsam.

Som sagt, vi körde på stenhård pist men om man lyfter blicken lite grand så inser man vikten av bra dämpning på till exempel uppkörd offpist och spårat puder, vilket är något som man ofta kommer att stöta på med den här typen av skida. Lägg dessutom till att en 194 kommer att köras fort av stora åkare och man inser snabbt att det kommer att krävas dämpning för att den ska komma till sin fulla rätt, och att då dra ner dämpningen till 10.3 hade varit ett stort misstag i mina ögon. Att göra en såpass stor skida som 194 som är för vek och krispig kommer bara att skapa frustration hos dom som vill ha och behöver en stor skida. Opinions shape och konstruktion är fortfarande så extremt lätthanterlig och smidig i alla lägen vilket gör att den garanterat inte kommer att uppfattas som död. Tvärtom, Opinion 194, 10.0 är en alldeles fantastisk friåkningsskida som verkar utan att synas, och låter åkaren vara i förarsätet i alla lägen. Precis som det var tänkt från början alltså.

MnO uttryckte lite farhågor på telefon om flexet, om man helt enkelt skulle gå ännu lite styvare med 194:an. Men eftersom ingen har någonsin uttryckt att den nuvarande flexen skulle kännas för mjuk, eller för styv, så kom Calle och jag ganska snabbt fram till att den är spot-on i nuläget.

Überdirektör Geijer och MnO får slutgiltigt bestämma vilken konstruktion som går i produktion, det är inte jag mannen att bestämma. Men när vi skiljdes åt idag var vi rörande överrens om att 10.0 är rätt väg att gå.

Glisseur sa:
Alright! Jag och carvingfabrikör Geijer och bergsguiden Jimmy Odén tog några morgonåk på 194:an i morse och var ganska rörande överens: 10.0 är vinnaren. Varför frågar sig då vän av (o)ordning? Jo... Nu åkte vi på mestadels bänghård snökanonsnö så en del omdömen har givetvis med det att göra, men vi tog även in den stora bilden i åsikterna. Den lilla skillnaden i dämpning mellan 10.0 och 10.3 gjorde att den senare fick så mycket småvibrationer i tip och tail att den var för orolig på snön, detta i sin tur gör att man inte kan utnyttja skidans fulla längd på samma sätt vilket i sin tur (märkligt nog) gör att den upplevs som styvare och mer livlös. 10.0 å andra sidan låg mer lugnt på snön vilket gör att man kan utnyttja skidans fulla längd i sväng och eftersom den inte studsar like mycket även blir kvickare att kasta i sidled. Paradoxalt nog gör alltså mer dämpning att skidan upplevs som smidigare och mer följsam.

Som sagt, vi körde på stenhård pist men om man lyfter blicken lite grand så inser man vikten av bra dämpning på till exempel uppkörd offpist och spårat puder, vilket är något som man ofta kommer att stöta på med den här typen av skida. Lägg dessutom till att en 194 kommer att köras fort av stora åkare och man inser snabbt att det kommer att krävas dämpning för att den ska komma till sin fulla rätt, och att då dra ner dämpningen till 10.3 hade varit ett stort misstag i mina ögon. Att göra en såpass stor skida som 194 som är för vek och krispig kommer bara att skapa frustration hos dom som vill ha och behöver en stor skida. Opinions shape och konstruktion är fortfarande så extremt lätthanterlig och smidig i alla lägen vilket gör att den garanterat inte kommer att uppfattas som död. Tvärtom, Opinion 194, 10.0 är en alldeles fantastisk friåkningsskida som verkar utan att synas, och låter åkaren vara i förarsätet i alla lägen. Precis som det var tänkt från början alltså.

MnO uttryckte lite farhågor på telefon om flexet, om man helt enkelt skulle gå ännu lite styvare med 194:an. Men eftersom ingen har någonsin uttryckt att den nuvarande flexen skulle kännas för mjuk, eller för styv, så kom Calle och jag ganska snabbt fram till att den är spot-on i nuläget.

Überdirektör Geijer och MnO får slutgiltigt bestämma vilken konstruktion som går i produktion, det är inte jag mannen att bestämma. Men när vi skiljdes åt idag var vi rörande överrens om att 10.0 är rätt väg att gå.

I approve this message!

@Glisseur
Yeeah ... I Like It!

Klokt resonemang. Och för den som vill ha mer krisp & pop finns ju alltid möjligheten att välja 187an som vi vet går alldeles utmärkt även med en tyngre åkare.

Och vad säger Bud66? ;-)

/MM

Glisseur sa:
Jag, MnO och Jon luftade grejerna i helgen. Det vi landade i var att köra Koroydlängden från 10.3, men öka gummistringerns bredd med ca 3mm och möjligen lägga på ett uns på kärnan under foten.

Jag tycker 10.0:an är lite för odämpad, men med en aning för hög svingvikt för att riktigt vakna till. Jag vill ha mer lugn på kant och lite mer kvickhet än vad den har. (Den är mer dämpad än 10.3 naturligtvis, men här snackar vi mer på en absolut skala.)

Men, jag kommer inte rösta på något i det här fallet. Ni köttbullar får välja själva vad ni vill ha... :D

MarkusO sa:
Jag, MnO och Jon luftade grejerna i helgen. Det vi landade i var att köra Koroydlängden från 10.3, men öka gummistringerns bredd med ca 3mm och möjligen lägga på ett uns på kärnan under foten.

Jag tycker 10.0:an är lite för odämpad, men med en aning för hög svingvikt för att riktigt vakna till. Jag vill ha mer lugn på kant och lite mer kvickhet än vad den har. (Den är mer dämpad än 10.3 naturligtvis, men här snackar vi mer på en absolut skala.)
Jag håller helt med om att 194:an gärna hade fått vara ännu lite mera dämpad för min egen personliga del och om den konstruktionen du pratar om hade gett den känslan, utan att öka spetsfladdret är jag helt inne på samma spår även om jag tycker att svingvikten trots allt är ganska låg som den är. För att citera den gode Jeremy Nobis "I don't play on jumps, I ski". Men i valet mellan 10.0 och 10.3 som vi stod inför i morse var vinnaren fullständigt och totalt solklar: 10.0.

MarkusO sa:
Men, jag kommer inte rösta på något i det här fallet. Ni köttbullar får välja själva vad ni vill ha... :D
Opinion 194, Fatso Edition...

Åkte också alla 3 194:orna i Åre i lördags i det föret och fick en god bild av hur skidorna uppför sig i blandad pist iaf. (från stenhårt till knappt 1 dm löst och uppkört runt Lundsrappet (snöade mer allt eftersom dagen led).
Kort om mig, jag är 40+,187cm lång, 90kg (i fet försäsongsform) med ca 20-30 åkdagar per år...helst i lössnö men som vanligt slutar det med drygt hälften i pist :-(
Jag har själv LDE187:an med dukes monterat på -4 och har fått ett par åkdagar på den och håller fortfarande på att vänja mig lite med den "korta" framdelen men tycker generellt att det är en lätt, kvick och rolig skida som håller skär bra även i hård försäsongspist.

Nu över till 194:orna som alla var monterade på Classic och känns klart tyngre på foten i liften/luften men det upplevdes inte negativt vid åkning och det är ju det viktiga:
Jag körde först 10.9, pisten började nu att bli uppkörd och även om jag genast kände att längden kändes ok för mig så kopplade jag inte alls med skidan, litade helt enkelt inte riktigt på den då den kändes lite nervös.
10.0 blev nästa skida och vi drog upp hela vägen till toppen då gondolen öppnat (mötte grabbarna grus i gondolen men var lite blyg för att hälsa ordentligt) och fastän sikten var lite sådär så hittade jag här helt rätt på skidan direkt, total symbios för mig och den bästa skidan jag åkte på testet i år.
Den kändes som en "chargervariant" av 187:an men ändå upplevdes den som smidig och lekfull.
10.3 var sist ut och nu hade jag lite svårt att känna någon stor skillnad mot 10.0, visst hade föret ändrats en del mellan provningarna (snöandet tilltog) och jag är kanske inte tillräckligt bra skidåkare för att känna någon klar skillnad här emellan men summa summarum så fick jag aldrig samma kalas känsla för 10.3:an som jag upplevde på 10.0 så jag hade iaf valt 10.0 versionen.

Det jobbiga är ju att jag insett att jag trivdes bättre på 10.0 av 194:an än de 187:or jag har (trots att jag har haft lite förkärlek för kortare skidor).

Senast ändrad:
Testade 194an 10,3 i lördags. Skidorna kändes lättåkta och inte alls stora. Dock var eftermiddagsföret i Åre inte alls bredlaggsinbjudande med mycket is och hårt och mycket folk så att släppa på ordentligt kändes för det mesta inte OK. Gick bäst i nedre delen på Lundsrappet där det var OK förhållanden oavsett skida. På is hade jag svårt att få fast dem trots att de kom direkt från slipen. Testade både -5 och -3,5 monteringspunkt men upplevde ingen avgörande skillnad. DPS lotus som är 120 mm under foten höll kanten avsevärt bättre och kändes i övrigt som en liknande skida under rådande förhållanden. Dock skall väl ingen av de laggen egentligen vara något att briljera i isig pist med. Vore kul att testa Opinion i normal offpist istället.

Senast ändrad:
mumak sa:
Hur är Opinion i jämförelse med Big pen? Mina Big pen blev stulna förra veckan och nu överväger jag om jag ska leta reda på ett par Big Pen eller köra på ett par Opinion. Kommer jag uppleva opinion som mjuk och ostabil på ojämnt och hårt underlag i jämförelse med Big pen. Och hur är pistegenskaparna jämfört med Big pen? Drar iväg till alperna över nyår så har inte tid att vänta in någon annan variant en den som de har hunnit produsera. Jag är ganska lätt runt 70 kg.
Det är en stor skillnad på Big Pen och Opinion. Det är två helt olika skidor. Big Pen är en skida som baseras på en pistgeometri som har breddats upp och försetts med rocker. Opinion är en skida som är byggd från pudersidan istället och som har anpassats för att den ska fungera i pisten. Big Pen har fullängdskontakt och är tryggare på fast underlag iom att den i princip är helt traditionell när den väl är på kant. Opinion går riktigt bra i pisten i jämförelse med de flesta offpistinriktade skidor och för mig så pass bra att jag inte ens tänker på det vid piståkning. Men en skida med så lång rocker i fronten kommer alltid att dras med en del vibrationer som i viss mån sprider sig ner i skidan i övrigt. Det gäller i synnerhet i hårt och slagigt underlag och där kan du inte räkna med samma stabilitet som med BP. Big Pen är stabil så länge du kantar den och åker aktivt på skär, men jag tycker den är lite svår när man åker med sladd och/eller av annan anledning inte kantar upp ordentligt. Den är inte heller på något sätt felfri på hårt och krävande pistunderlag.

Konstruktionsmässigt är Big Pen mer lugn och dämpad än Opinion 187. Opinion är relativt alert och lekfull och är iom Tubecomben väldigt rapp i vändningarna med en låg svingvikt. Big Pen å andra sidan har en traditionell abs-späckad tip och är avsevärt tyngre där det spelar som mest roll. Project 110 är den skida som är mest lik Big Pen i nuvarande Extremsortiment. Den är lite biffigare, men har samma grundgeomtri. Årets version är klart snällare än tidigare också, så den är inte alltför svår. Har du bra driv i åkningen och gillar en fullängdskontakt i skidan så är P110 ett bättre alternativ. Vill du däremot ta steget mot mer offpist och en betydligt modernare form i den aspekten, så är Opinion tillräckligt bra i pisten i dom flesta lägen, men enormt mycket bättre än både Big Pen och P110 utanför.

Har som många andra följt utvecklingen lite från sidan av Opinion - från dag ett. Ett imponerande arbete som man så här i efterhand gärna varit delaktigt i. Men eftersom mina skiddagar dom senaste fem åren mest innehållit barnbackar, isiga pister på GS-racer och kanske tre powpow-dagar så kände jag att jag inte hade så mycket att bidra med. Att jag dessutom anser att The Schabrak (tills för några dagar sedan) fortfarande är världens bästa puderskida säger också en hel del - jag har ingen aning om rocker (för dom med svaga ben och old timers...),taper, low rise, morning rise…

I mellandagarna fick jag så möjlighet att testa 194 10,0 i Vemdalen. Fint före - stenhårt och inget pow. Perfekta förhållande alltså... Nu ska man ha med sig att jag kom från fem dagar på ett par 12/13 Head GS 191 r 27 racestock. Så omställningen kunde väl knappast vara större. Efter lite inrådan från pojkarna i Extremtältet ställde vi in dom på -5. Fegade lite första för att känna in lite. Dom resterande åken i nedre delen på Passet (inte öppet från toppen) var jag helt själv och kunde dra på allt. Gott.

Mina intryck av 194 10,0 kan sammanfattas så här: - Fan, vilka lagg.
Stabila på kant, svarar fint i sväng och ur sväng - man får vad man ger (som många sagt innan), lekfulla, oväntat lätta och lättåkta. Och detta i stenhård/isig pist. Det ända jag skulle önska i just dessa förhållande är en lite mer dämpad skida. Men jag hoppas jag får uppleva iaf en pow-dag på dessa i vinter. Kan inte bli annat än riktigt kul! Bra jobbat alla inblandade!

Tycker mig se ett snömonster där i mitten av bilden - kolla med honom om han har sett dem:)
Grym bild!

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@MarkusO
Snyggt med Scott BC Guardian. Hur känns det i förhållande till de Markers (Griffon/Jester?) du kört på skidan tidigare?

/MM
Lite segare pga vikten, men ingen större skillnad ändå tycker jag. Tappar lite tempo i fötterna.

Då de trevliga killarna på Åre skidfabrik var så vänliga att låna ut ett par 194 tills mina LDE kommer så har nu även 194orna fått smaka lite Japanskt puder. Är riktigt imponerad av skidan. Trots kass teknik och allmän feghet så har jag stora problem att sänka skidorna, dom flyter helt enkelt som en jävla kork. Vi gick idag över 6 meter i ackumulerad snömängd här i Niseko, börjar dock bli lite uppkört närmast pisterna efter några dagar med lite taskigt snöfall (10-15cm per dag) men dagens oväder lovar något gott för framtiden.

Skidorna då, som sagt levererar dom något sjukt. Ett tag för länge sen i sommar så var jag lite orolig att 194 skulle bli långt men det känner jag nu är helt obefogat. Enda lilla är att man inte riktigt vant sig att ha så mkt skida bakåt vilket har gjort att man korsat dem när man ska saxa upp för en lite backe.
Men hey är det mest negativa detta så kan man ju inte annat än Gratulera projektgruppen till en riktigt bra skida.

Åkte en dag på ett par BD Justice med liknande mått och blir överraskad vilken skillnad det var. BD kändes som en tvålkopp i pisten och bet inte för fem öre där OP bara ligger på kant och carvar tryggt och säkert.

Is och skare har det inte riktigt varit förhållande för att testa så det får vänta tills jag kommer hem till Sverige igen.

Jag har kört på -3,5 hela tiden och inte upplevt någon anledning att montera dem längre bak.
Jag har ju inte blivit mindre sugen att få mina egna nu.

Vad är status på 194:an? Har man beslutat vilken av varianterna man ska gå på, och ligger mitten på januari kvar som leverans?

Tobbe101 sa:
Vad är status på 194:an? Har man beslutat vilken av varianterna man ska gå på, och ligger mitten på januari kvar som leverans?
Är inte säker men ryktet sade att de började att producerades i förra veckan. Var tydligen någon som skulle till Japan och köra runt som skulle ha ett par. Men vet inte om det är korrekt? Calle kanske kan lämna bättre besked? ;)

Hej!

194:orna byggs i skrivande stund i fabriken. De kommer att slipas under veckan och troligtvis vara färdiga för leverans inom en vecka. 194:an görs då även i serieproduktionsgrafiken och kommer från och med samma tidpunkt att vara tillgänglig i ett fåtal skidbutiker i en begränsad upplaga. 194:an kommer sedan ingå i Extrems standardsortiment från och med nästa säsong.

Vintern har kommit igång och väldigt mycket positiv feedback på OPINION har nått oss, vilket känns otroligt roligt. Hatten av till alla er "skidutvecklare" som varit med och skapat denna skida! Förutom att skidan blev väldigt lyckad så har hela OPINION-projektet lett till så mycket annat spännande.

GEAR OF THE YEAR
Om ni inte har sett det innan så är OPINION nu i finalen i svenska sportbranschens årliga tävling Gear Of The Year, i kategorin Årets Innovation. Det två andra finalisterna är rätt tunga innovationer, ett nytt sulkoncept i skon Adidas Boost och säkerhetskonceptet MIPS för hjälmar. Vem som vinner avslöjas på Swesportmässan den 19 januari kl 1530. Gå gärna in och skriv vad ni tycker om OPINION, och hur ni har upplevt hela projektet, på Sportfacks sida: http://www.sportfack.se/sidor/arets-innovation

SVERRE CUSTOM OPINION
OPINION ledde även till Extrems samarbete med Sverre, eftersom han tyckte att OPINION låg i absolut framkant vad gäller shape/rocker för en modern friåkningsskida. Även om om Sverre sedan valde att styva upp sin Custom-OPINION till Sverre-style för att palla den åkningen han utsätter skidorna för, så är det ändå ER shape och rocker som Sverre tilltalades av och ville köra på. Det är verkligen häftigt att en av världens bästa, och mest kända, friåkare fastnar för en skida som är community-utvecklad. Det ska ni ha all cred för!

VINNOVA
Vi blev även kontaktade av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, där Generalsekreterare Charlotte Brogren avslutade deras internationella konferens Innovation Policy for the Future, med att komma in på scenen med ett par OPINION och berätta storyn om projektet - som ett skolboksexempel på öppen innovation!

ISPO AWARDS
I fredags lämnade vi även in vår ansökan till ISPO AWARDS i kategorin Friåkningsskidor. Denna tävling hänger ihop med den gigantiska vintersportmässan ISPO i Munchen som i år är 26-29 januari. Det är stenhård konkurrens med alla internationella vintersportmärken, men otroligt spännande att bara få skicka in OPINIONs ansökan!

Hoppas ni har en bra vinter var ni är befinner er, vi hörs!

/ Calle och resten av killarna på skidfabriken

194 10.0 befinner sig också på Hokkaido och mår bra i det stundtals midjedjupa. Kör -5 och har väl egentligen inga problem alls med det men skulle vilja testa -3.5 bara för att. Men vi får se om jag orkar borra om dom när jag är här. Har några tankar om konstruktionen men väntar med det tills jag fått in några fler dagar på skidorna.

Tillbaka
Topp