MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Markus och Jon borde rimligtvis vara med i GP tillsammans med MartinVon_vettet sa:
G
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Markus och Jon borde rimligtvis vara med i GP tillsammans med MartinVon_vettet sa:
Jag lyxade till det med lite custom grafik på mina Opinion 187.Franklin sa:Så nu har vi:
Butiks-Opinion
Opinion LDE
Opinion GoPro
Opinion Sverre
Har jag missat någon?
Fiber står inte emot kompressioner. Det är som att försöka komprimera en tråd. Den bara viker sig. Däremot står matrisen emot en del kompression och tillsammans med en viss laminattjocklek kan man skapa kompressionsstyvhet i ett fiberlaminat (som en veke dränkt i stelnat stearin).airman sa:... på ovansidan så får fibern till mesta del stå emot kompressioner.
Hyyysh!Franklin sa:Vem vet, vi kanske kan slänga ihop en Opinion ASE - Alternative Sverre Edition
Det finns några icke offentliggjorda varianter av LDE som aldrig kom längre än koncept..
Glisseur sa:Alright! Jag och carvingfabrikör Geijer och bergsguiden Jimmy Odén tog några morgonåk på 194:an i morse och var ganska rörande överens: 10.0 är vinnaren. Varför frågar sig då vän av (o)ordning? Jo... Nu åkte vi på mestadels bänghård snökanonsnö så en del omdömen har givetvis med det att göra, men vi tog även in den stora bilden i åsikterna. Den lilla skillnaden i dämpning mellan 10.0 och 10.3 gjorde att den senare fick så mycket småvibrationer i tip och tail att den var för orolig på snön, detta i sin tur gör att man inte kan utnyttja skidans fulla längd på samma sätt vilket i sin tur (märkligt nog) gör att den upplevs som styvare och mer livlös. 10.0 å andra sidan låg mer lugnt på snön vilket gör att man kan utnyttja skidans fulla längd i sväng och eftersom den inte studsar like mycket även blir kvickare att kasta i sidled. Paradoxalt nog gör alltså mer dämpning att skidan upplevs som smidigare och mer följsam.
Som sagt, vi körde på stenhård pist men om man lyfter blicken lite grand så inser man vikten av bra dämpning på till exempel uppkörd offpist och spårat puder, vilket är något som man ofta kommer att stöta på med den här typen av skida. Lägg dessutom till att en 194 kommer att köras fort av stora åkare och man inser snabbt att det kommer att krävas dämpning för att den ska komma till sin fulla rätt, och att då dra ner dämpningen till 10.3 hade varit ett stort misstag i mina ögon. Att göra en såpass stor skida som 194 som är för vek och krispig kommer bara att skapa frustration hos dom som vill ha och behöver en stor skida. Opinions shape och konstruktion är fortfarande så extremt lätthanterlig och smidig i alla lägen vilket gör att den garanterat inte kommer att uppfattas som död. Tvärtom, Opinion 194, 10.0 är en alldeles fantastisk friåkningsskida som verkar utan att synas, och låter åkaren vara i förarsätet i alla lägen. Precis som det var tänkt från början alltså.
MnO uttryckte lite farhågor på telefon om flexet, om man helt enkelt skulle gå ännu lite styvare med 194:an. Men eftersom ingen har någonsin uttryckt att den nuvarande flexen skulle kännas för mjuk, eller för styv, så kom Calle och jag ganska snabbt fram till att den är spot-on i nuläget.
Überdirektör Geijer och MnO får slutgiltigt bestämma vilken konstruktion som går i produktion, det är inte jag mannen att bestämma. Men när vi skiljdes åt idag var vi rörande överrens om att 10.0 är rätt väg att gå.
Gillade oxå 10.0 bäst när jag provade alla tre i Hemsedal.fransosen sa:Det låter som en vinnare![]()
Jag, MnO och Jon luftade grejerna i helgen. Det vi landade i var att köra Koroydlängden från 10.3, men öka gummistringerns bredd med ca 3mm och möjligen lägga på ett uns på kärnan under foten.Glisseur sa:... se ovan...
Jag håller helt med om att 194:an gärna hade fått vara ännu lite mera dämpad för min egen personliga del och om den konstruktionen du pratar om hade gett den känslan, utan att öka spetsfladdret är jag helt inne på samma spår även om jag tycker att svingvikten trots allt är ganska låg som den är. För att citera den gode Jeremy Nobis "I don't play on jumps, I ski". Men i valet mellan 10.0 och 10.3 som vi stod inför i morse var vinnaren fullständigt och totalt solklar: 10.0.MarkusO sa:Jag, MnO och Jon luftade grejerna i helgen. Det vi landade i var att köra Koroydlängden från 10.3, men öka gummistringerns bredd med ca 3mm och möjligen lägga på ett uns på kärnan under foten.
Jag tycker 10.0:an är lite för odämpad, men med en aning för hög svingvikt för att riktigt vakna till. Jag vill ha mer lugn på kant och lite mer kvickhet än vad den har. (Den är mer dämpad än 10.3 naturligtvis, men här snackar vi mer på en absolut skala.)
Opinion 194, Fatso Edition...MarkusO sa:Men, jag kommer inte rösta på något i det här fallet. Ni köttbullar får välja själva vad ni vill ha... :D
Det är en stor skillnad på Big Pen och Opinion. Det är två helt olika skidor. Big Pen är en skida som baseras på en pistgeometri som har breddats upp och försetts med rocker. Opinion är en skida som är byggd från pudersidan istället och som har anpassats för att den ska fungera i pisten. Big Pen har fullängdskontakt och är tryggare på fast underlag iom att den i princip är helt traditionell när den väl är på kant. Opinion går riktigt bra i pisten i jämförelse med de flesta offpistinriktade skidor och för mig så pass bra att jag inte ens tänker på det vid piståkning. Men en skida med så lång rocker i fronten kommer alltid att dras med en del vibrationer som i viss mån sprider sig ner i skidan i övrigt. Det gäller i synnerhet i hårt och slagigt underlag och där kan du inte räkna med samma stabilitet som med BP. Big Pen är stabil så länge du kantar den och åker aktivt på skär, men jag tycker den är lite svår när man åker med sladd och/eller av annan anledning inte kantar upp ordentligt. Den är inte heller på något sätt felfri på hårt och krävande pistunderlag.mumak sa:Hur är Opinion i jämförelse med Big pen? Mina Big pen blev stulna förra veckan och nu överväger jag om jag ska leta reda på ett par Big Pen eller köra på ett par Opinion. Kommer jag uppleva opinion som mjuk och ostabil på ojämnt och hårt underlag i jämförelse med Big pen. Och hur är pistegenskaparna jämfört med Big pen? Drar iväg till alperna över nyår så har inte tid att vänta in någon annan variant en den som de har hunnit produsera. Jag är ganska lätt runt 70 kg.
oj vilken bild! sjukt snyggtMarkusO sa:[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/647039841c4c2f05a8fabae23ee8b197.jpg[/url]
Jag har tappat bort min LDE. Jag har för mig att jag ställde den här nånstans.
Kvickt , Markus. "thumbs up" .MarkusO sa:[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/647039841c4c2f05a8fabae23ee8b197.jpg[/url]
Lite segare pga vikten, men ingen större skillnad ändå tycker jag. Tappar lite tempo i fötterna.Mountain_Man sa:@MarkusO
Snyggt med Scott BC Guardian. Hur känns det i förhållande till de Markers (Griffon/Jester?) du kört på skidan tidigare?
/MM
Grymt snyggt!MarkusO sa:[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/647039841c4c2f05a8fabae23ee8b197.jpg[/url]

Är inte säker men ryktet sade att de började att producerades i förra veckan. Var tydligen någon som skulle till Japan och köra runt som skulle ha ett par. Men vet inte om det är korrekt? Calle kanske kan lämna bättre besked?Tobbe101 sa:Vad är status på 194:an? Har man beslutat vilken av varianterna man ska gå på, och ligger mitten på januari kvar som leverans?