Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kul att den äntligen fick luftas och väl rehabbat, men trist att du inte gillade den. Hoppas du får testa den i lite djupare snö bara för det är där geometrin verkligen kommer till sin rätt.yiu-han sa:Efter 22 månaders knä-rehab har jag också äntligen fått testa mina Opinion 187 som stått i källaren och väntat tålmodigt i 14 månader!
Har testat dom under några spridda dagar under jul/nyår i Kungsberget och är faktiskt ganska besviken på dom. Hade iofs väldigt höga förväntningar men jag tycker dom känns rätt veka och fladdriga och jag är inte så speciellt stor (180/80). Det känns som att styva upp dom under foten kan ha varit en bra idé!
Jag kommer inte våga ha dom som enda skida på alpresor och jag har väldigt svårt att tro att jag skulle uppskatta dom på baksidan i Åre när jag känner så här om dom i Kungsberget!
Men jag ska ge dom en ärlig chans under säsongen iaf och se om vi kommer att hitta varandra i slutändan.
Jag kanske bara har tappat referenserna under rehabandet.
//johan
Skäms! Hur KAN du prioritera människor du träffar i verkligheten över ett gäng med anonyma snubbar på teh interwebz! :Dxviggenx sa:Lovade att inte plåta av dom och läcka nått så några bilder blir det inte den här gången![]()
Både skönt och tråkigt att höra. Skönt att jag inte helt hade tappat referenserna och tråkigt att jag antagligen aldrig kommer trivas på dom. Dra på över stökig snö är ju faktiskt det man sysslar med mesta tiden om man ska vara ärlig. Åka skidors utlåtande "Lagom busig i låg fart" är väldigt beskrivande.MnO sa:...väldigt linjärt cirkulär...yiu-han sa:...är faktiskt ganska besviken på dom...
...planande åkning...
Då känns den en aning otrygg....
...känner jag här och där att ojämnheter slår igenom in under foten när man drar på över stökig snö, vilket ger ett uns av kontrollproblem utan förvarning...
Från fabrik leveras skidorna med en kantvinkel på 88° och en hängning på 0,5° (grader alltså, inte mmGALSAC sa:Tänkte bara kolla med er som har bra minne.
Körde i La Grave häromveckan. Skidorna blev ganska illa åtgångna mellan dalstation och P1.
Nu blir det således dags för en totalrenovering.
Min fråga till eliten är hängning. Är det 0,5 som gäller fr fabrik? Har för mig att det diskurerades planslipning och hängning runt 3mm.
Händer det ngt om man skulle prova att hänga kanterna 1mm istället för 0,5 (om det är vinkeln fr fabrik).
Skidorna blir bara bättre o bättre.
Ett plus skulle vara om man kunde beställa PO version II i limited esditon design
Drömma är ju alltid tillåtet he he.
Må bäst
G
Efter vad jag har hört kommer det att komma en mindre serie av 98, 108 och 118 2.0 den här säsongen. Det kommer alltså att gå att få tag på den i begränsat antal under senvintern. Men det dröjer till i höst innan den blir officiellt släppt i butikerna. Jag vet inga exakta detaljer, så där får Calle eller någon annan från skidfabriken fylla i.Maxen99 sa:Jag testade 108an i julas och gillade den skarpt.
När kommer den börja säljas? För den har väll inte börjat säljas en?
Man tackar för infon.mholm sa:Från fabrik leveras skidorna med en kantvinkel på 88° och en hängning på 0,5° (grader alltså, inte mmGALSAC sa:Tänkte bara kolla med er som har bra minne.
Körde i La Grave häromveckan. Skidorna blev ganska illa åtgångna mellan dalstation och P1.
Min fråga till eliten är hängning. Är det 0,5 som gäller fr fabrik? Har för mig att det diskurerades planslipning och hängning runt 3mm.
Händer det ngt om man skulle prova att hänga kanterna 1mm istället för 0,5 (om det är vinkeln fr fabrik).
Ett plus skulle vara om man kunde beställa PO version II i limited esditon design
Må bäst
G)
@xJONx skrev ett inlägg tidigare i tråden och tipsade om 3° hängning för att få en tryggare skida i högre hastighet och svårare snö.
Det stämmer bra. 0,5 graders hängning rekommenderas inte om man inte uttryckligen vill ha en skida med väldigt mycket spårvilja. Extrems och Hendryx skidor är i stor mån pistskidor och byggs ju i samma fabrik. Det var därför Opinion slipades som dessa skidor i början. Maskinerna var inställda på det helt enkelt. Numera levereras hela serien med 1 grads hängning och 88 graders sidokant. Minst 1 grad i hängning rekommenderas och om man vill ha lite mer känsla av att döda fallhöjd med mindre insats (dvs inte gå på råskär hela tiden på stora berg) kan man gå högre i hängningsgrader.mholm sa:Från fabrik leveras skidorna med en kantvinkel på 88° och en hängning på 0,5° (grader alltså, inte mmGALSAC sa:Tänkte bara kolla med er som har bra minne.
Må bäst
G)
@xJONx skrev ett inlägg tidigare i tråden och tipsade om 3° hängning för att få en tryggare skida i högre hastighet och svårare snö.
Rättelse från skidsliparen i fabriken. Alla skidor 14/15 med bredare midjemått än 98mm slipas med 87/1grad. Under 98mm= 87/0,75graderMnO sa:Det stämmer bra. 0,5 graders hängning rekommenderas inte om man inte uttryckligen vill ha en skida med väldigt mycket spårvilja. Extrems och Hendryx skidor är i stor mån pistskidor och byggs ju i samma fabrik. Det var därför Opinion slipades som dessa skidor i början. Maskinerna var inställda på det helt enkelt. Numera levereras hela serien med 1 grads hängning och 88 graders sidokant. Minst 1 grad i hängning rekommenderas och om man vill ha lite mer känsla av att döda fallhöjd med mindre insats (dvs inte gå på råskär hela tiden på stora berg) kan man gå högre i hängningsgrader.mholm sa:Från fabrik leveras skidorna med en kantvinkel på 88° och en hängning på 0,5° (grader alltså, inte mmGALSAC sa:Tänkte bara kolla med er som har bra minne.
Må bäst
G)
Japp, jag tror då det i alla fall. Jag hade demobindingar på mitt första par, så jag prövade runt lite olika, och se monterade jag -1,5 på andra paret. Det sista är jag inte helt hundra på var jag satta dom, men har för mig att det var samma som innan.xJONx sa:Några kommentarer och funderingar:
Menar du att du stod TC -1,5 cm på Patronen?
Efter några åk med nya bindningar är jag helt lyrisk. Istället för min gamla sletna duke, kom jag över ett par Jester Pro, som skruvades fast nån cm längre bak, mitt emellan de två strecken. Så sjukt mycket bättre. Dels var det skönt att komma ner lite, slippa glapp och såklart att slippa oroa sig för att de ska släppa i varje sväng. Men bootcenter längre bak gjorde verkligen skillnad! Skidorna är lite segare upp på kant, men greppar bättre, och det är lättare att hålla i svängen. De känns lugnare i hög fart, både på skär och på sladd. Och de känns nästan styvare rakt igenom, vilket jag tycker verkar lite skumt, men väldigt väldigt trevligt. Det gick ju att köra fort i skitsnö med dom innan också, men nu var det inte alls lika läskigt. Och eftersom en skiddag i Verbier just nu består till stor del av att åka uppkört och pucklar så fort som det bara går, känns detta såklart skitbra!xJONx sa:Jag körde tidigare Salomon Rocker2 122 184 monterad TC -2,5 cm och tyckte det var lagom. På Opinion testade jag att flytta fram mer än TC -3,5 som är det främre strecket och tyckte inte det gav någon direkt fördel. Det blev ännu lite slidigare men det kändes som framdelen blev lite mjuk. Flyttar du bak något kommer nog skidan kännas något styvare framför bindningen.
Bra förklaring, låter mycket bra!xJONx sa:Jag har kört 2-3 veckor på den nya konstruktionen nu och känner inga negativa effekter av att den är styvare under foten, vilket f.ö. känns som ett lite slarvigt uttryck. I princip kan man säga att den är lite styvare nästan hela vägen fram till där träkärnan slutar, men störst skillnad är det under foten. Åkmässigt tycker jag den nya konstruktionen framförallt bidrar med två saker:
1. Man känner tydligt att skidan greppar mest rakt under foten istället som tidigare lite framför foten, dessutom är greppet lite bättre.
2. Skidan är stabilare. Det du beskriver som ”trampar igenom tippen" upplevde jag också på den gamla, framförallt när snön var tung. Jag kände det då som att skidan vek sig precis framför bindningen. Den viker sig lite fortfarande, men nu klart lägre fram vilket är bättre. För mig inbjuder den nya konstruktionen mer till att åka fort än den gamla.
Kommer en Opinion 108 i carbon oxå om jag inte har felVattendroppe sa:Nu var det väl ändå för länge sen det skrevs i dem här tråden! Jag såg ett rykte om opinion 98 i carbon-version. Ryktet sade också en attraktiv vikt på runt 1500 gram skidan. Finns det någon som kan bidra med en insikt i hur de hanterar?
Jag letar efter ny turskida med mindre vikt, mer centerorienterad åkning och mer förlåtande tail jämfört med mina nuvarande, skitgamla, hardside. Eftersom jag stortrivs på mina opinion 1.0 tänkte jag 98an har stor potential att fylla den platsen!
Hysch, avslöja inte mitt hemliga busprojekt!Heddious sa:En 88 alltså. Mycket fint tal om jag får säga det själv. Men vad händer då med 128/Nipponion?![]()