MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Nu närmar det sig!

Patrik fräste formarna förra veckan och igår bockades de för att passa in i pressblockets rockerprofil. Utan att ha sett de färdiga skidorna, så ser det sjukt bra ut. Precis som MnO skrev tidigare så kommer Patrik att bygga ett antal prototyper med olika konstruktioner. Ingen förutom Patrik kommer att veta innehållet i respektive skidpar, inte ens vi andra på fabriken. Detta för att man inte ska ha förutfattade meningar om konstruktionen innan man testar, utan att helt enkelt att skidorna ska få tala för sig själv. Prototyperna kommer att vara färdiga innan vi reser till ISPO, då det även kommer att bli premiäråkning tillsammans med xJonx. Ska bli sjukt spännande.

Grafiken som smög sig ut genom Skieur.com är den grafik som vi under hösten har arbetat fram med grafikern Tim Kinali. Detta är grafiken som kommer att finnas i butik nästa säsong. Den grafik som forumet tar fram kommer att göras som en "limited edition", enbart tillgänglig för er som varit med att ta fram Opinion i denna tråd.

Återkommer med mer info och bilder så snart skidorna är på snö!

/ Calle på Åre Skidfabrik

AreSkidfabrik sa:
Nu närmar det sig!

Patrik fräste formarna förra veckan och igår bockades de för att passa in i pressblockets rockerprofil. Utan att ha sett de färdiga skidorna, så ser det sjukt bra ut. Precis som MnO skrev tidigare så kommer Patrik att bygga ett antal prototyper med olika konstruktioner. Ingen förutom Patrik kommer att veta innehållet i respektive skidpar, inte ens vi andra på fabriken. Detta för att man inte ska ha förutfattade meningar om konstruktionen innan man testar, utan att helt enkelt att skidorna ska få tala för sig själv. Prototyperna kommer att vara färdiga innan vi reser till ISPO, då det även kommer att bli premiäråkning tillsammans med xJonx. Ska bli sjukt spännande.

Grafiken som smög sig ut genom Skieur.com är den grafik som vi under hösten har arbetat fram med grafikern Tim Kinali. Detta är grafiken som kommer att finnas i butik nästa säsong. Den grafik som forumet tar fram kommer att göras som en "limited edition", enbart tillgänglig för er som varit med att ta fram Opinion i denna tråd.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/85bab37c676916d3f6d9f468093f769d.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/ef4e8a1d8a474df9d8dba863aa51b590.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/083c0656094c9153b6f4bc44c706c926.jpg[/url]
"Gillar." "Tummen upp." "Hej Calle!"

How´s my Swedish?

AreSkidfabrik sa:
Nu närmar det sig!

Det finns stunder då det smärtar mer än vanligt att ha ett heltidsjobb på ett kontor i södra Sverige...

Vi kan inte få en bättre start på prototyptestandet än att låta Jon leka loss på laggen i alpmiljö och dessutom ser det ut att fylla på bra med snö den närmaste veckan. Jag ser verkligen fram emot Jons rapport och därefter att själv känna på laggen när de är tillbaka i Sverige. Men aaaaaaargh, jag känner fotbojans tyngd just nu...

Håller med, lite iaf... Nu ska jag iof till ett Serre som enligt rapporterna ska dränkas i snö nästa vecka men jag håller med om att det hade varit kul att få pröva opinion samtidigt...

Kan skidfrakt till Japan ordnas kan jag lätta din börda, MnO. Det känns nog bättre om du vet att laggen är så långt bort att du ändå inte kunnat åka på dem! ;)

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Kan skidfrakt till Japan ordnas kan jag lätta din börda, MnO. Det känns nog bättre om du vet att laggen är så långt bort att du ändå inte kunnat åka på dem! ;)
Jag tackar storligen för att du är så stor som människa att du tänker på andra mer än dig själv och ger mig det erbjudandet :)

Det talades ju tidigare om att forats folk skulle kunna prova prototyperna. Är det nåt som kommer att förverkligas?
Och isf hur? Åka till Såå och kvittera ut dem? Förvaring på uthyrning i Åre?

PhatFred sa:
Det talades ju tidigare om att forats folk skulle kunna prova prototyperna. Är det nåt som kommer att förverkligas?
Och isf hur? Åka till Såå och kvittera ut dem? Förvaring på uthyrning i Åre?
I nuläget kommer det inte att bli något publikt allmänt test. Inte i det här skedet i alla fall, utan vi måste komma en bit på väg i konstruktionen innan det kan bli aktuellt. Det kommer bli fullständigt omöjligt för oss och konstruktörerna att sammanställa intryck från många testare så här tidigt i processen. Dessutom måste fabriken våga ta ut svängarna i konstruktionerna för att vi ska få fram det bästa möjliga. Tex kommer vi testa med den s.k. NATO-honeycomben för att se hur det fungerar och det är ett nytt material som kräver testande innan det kan släppas officiellt. Om för många åkare testar skidor som egentligen bara är byggda för att se hur vissa parametrar samverkar i en skida, är risken uppenbar att man tolkar prototyperna som den färdiga produkten och därmed ger skidan negativ kritik, trots att det bara handlar om konstruktionstester. Om fabriken måste ta hänsyn till att redan tidiga prototyper måste falla bra ut i öppna test, då är risken uppenbar att man väljer säkra vägar istället för att vara nyskapande. Och det är inte tanken.

Vi kommer att göra ett antal prototypserier med ca 4 skidor i varje omgång. Antalet serier är inte bestämt, men det kommer att byggas så många som det behövs för att hitta rätt. I början siktar vi brett och testar hej vilt med olika flexmönster och träslag med stor variation. Den första serien är tänkt att leda in oss på en väg och sen kommer serie två byggas kring den skida som gick bäst, fast fortfarande med ganska stor variation. Efter den andra prototypserien har vi förhoppningsvis hittat rätt nog att kunna begränsa oss lite mer i konstruktion och då börjar man titta på detaljer som små flexjusteringar, grad av dämpning och så vidare och fortsätter att smalna av matrisen mot något som närmar sig en slutprodukt. Efter vidare tester kommer vi till slut att nå fram till i storleksordningen 2-4 konstruktioner som kan bli aktuella för serieproduktion. Vi kommer att åka på dessa skidor och sen välja en som blir den officiella modellen. Förmodligen görs ytterligare lite småjusteringar och sen drar produktionen av serieskidan igång. Det är än så länge oklart när i den här processen som det kan bli aktuellt med fler testare, men det är troligt att vi tar hjälp av ett antal profiler i tråden för att få lite fler åsikter under vägen. Något fullt ut allmänt fritt test som har nämnts i tråden, tex att det skulle stå ett antal olika skidor i Hammarbybacken eller liknande bedömer vi inte som genomförbart. Det blir för många kockar runt soppan och vi måste avgränsa oss.

Det kan tyckas tråkigt, men man måste ha förståelse för konstruktörerna och de resurser som finns tillgängliga. Vi har bett dom att verkligen gå utanför sina normala ramar och då måste man i alla fall känna att man har frihet att testa nyheter "i det tysta". Vi i testgruppen är en stark samling när det gäller att analysera skidor skulle jag säga, och det är svårt nog för mig att samordna oss fyra och de viljor som finns. Om jag skulle leda ett öppet test av tidiga, konstruktionsmässigt ganska spretande prototyper, skulle det med största säkerhet bli alltför stor oreda bland alla åsikter. Däremot är det såklart möjligt att knacka någon av oss på axeln om ni ser oss i backen så får ni tar några åk och vi kommer säkerligen att blanda in forumet lite senare i vinter. Det är ju inga hemligheter på det sättet (förutom Opinion PreProd Series ONE: "The Secret Four" då förstås där bara trollkarlen Patrik vet vad de innehåller), utan det är mer sammanställningen av åsikter och allmän hantering som är problemet.

Senast ändrad:
Hej,
jag är kanske den i gruppen som för tillfället tagit tydligast avstånd från allt för mycket "heltidsjobb på ett kontor i södra Sverige". Dessutom har jag rutinerat positionerat mig i en skidort nära ISPO-mässan som grabbarna på Åre Skidfabrik för tillfället besöker. Dessa två faktorer gör att jag är den lyckligt lottade människa som kommer bli först med att provåka de fyra första prototyperna av projekt Opinion skidorna. Jag är utan att överdriva som ett barn två dagar före julafton!

Calle på skidfabriken lyckades ganska bra med att ytterligare öka mina förväntningar lite med följande korta mail:
"Hann bara se skymten av dem i Stefans skidbag, men det ser riktigt bra ut! Fyra st helvita anonyma prototyper med finfin form och rocker.".
Excellent....

Inför testningen på tisdag och onsdag tänkte jag bara kort nämna de rådande förhållandena här i västra Österrike:
Förra veckan hade vi en rejäl värmebölja med plusgrader en bra bit över 2000m. Nu har det dock ordnat upp sig rejält och senaste dagarna har bjudit på en hel del snö och mer ska det komma. De sista två dygnen har det kommit 30-50cm nysnö och prognosen säger ytterligare 20-30cm till på tisdag.
Det kommer med andra ord bli kanonförhållanden för att testa offpistskidor.

Jag hoppas kunna återkomma imorgon kväll med bilder på rockerprofil m.m. och kanske en kort kommentar efter lite handflexning.

På tisdag smäller det!

/Jon

Jon då får du vara snabbare än mig.... Kommer förmodligen ha skidorna på mig imorgon innan dig ;)

St. Anton får visa vad skidan kan på tisdag,

Edit: när jag tänker till så är jag ju aldrig snabb så jag får väl ta resterna..

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Jon då får du vara snabbare än mig.... Kommer förmodligen ha skidorna på mig imorgon innan dig ;)

St. Anton får visa vad skidan kan på tisdag...
Ps. Skall bli sjukt kul att testa de innan Jon Ds.....
Mohahaahaa. Det är morgon nu, dags att vakna till igen. :rolleyes:

MarkusO sa:
Hasse_Lindborg sa:

St. Anton får visa vad skidan kan på tisdag...
Ps. Skall bli sjukt kul att testa de innan Jon Ds.....
Mohahaahaa. Det är morgon nu, dags att vakna till igen. :rolleyes:
Uppe med tuppen... Nu ISPO sen rullar vi till St.Anton...

Är lite tvåa på bollen här och syftet med det här inlägget är inte att skjuta projektet i sank - men är det verkligen ytterligare en skida världen behöver? Det finns nästan ett oändligt antal skidtillverkare och nya poppar upp varje vecka. Troligen finns det en skida därute som väl lever upp till önskemålen i den här tråden.

En produktkategori som däremot blivit alltmer slätstruken i takt med konsolideringen i skidbranschen - och som därför skulle må väldigt bra av nytänkande och uppstickarattityd - är pjäxor. Det är inte ovanligt att - snarare standard - att entusiatiska skidåkare har flera par skidor men få har mer än ett par pjäxor (ok, en del kombinerar tex snowboard och alpint) - samtidigt är få särskilt nöjda med sina pjäxor. Jag föreslår därför att nästa projekt försöker sig på att ta fram den perfekta pjäxan (hint: börja med att kolla på hur NATO storleksmärker sina kängor).

@ la_grave

Pjäxors storlekar mäts på samma sätt som NATO gör, enda skillnaden är att storlekarna på skidpjäxor är i cm och NATOs storlekar är i mm...

edit

Anledningen till att man ofta bara har ett par pjäxor men flera skidor är att du bara behöver en bra pjäxa, till skillnad från skidor där du har olika skidor till olika typer av skidåkning.
Har du hittat en pjäxa du gillar så kommer du hålla dig till den en längre tid.

Senast ändrad:
Tänkte även sent om sider komma med några synpunkter på ursprungsämnet

Mountain_Man sa:
A. Pistskida
B. Offpistskida
C. Lössnöskida

Tänkte inte fördjupa mig i detaljerna, men varje skida bör vara "top of the line" i sin kategori.
Jag delar MM:s idé men vill se en annan fördelning. Pistskidor är helt onödiga. Jag vill ha en storbergsskida och en kvick kort skida för skogsåkning OCH couloiråkning. Den ska alltså fungera i rätt djup snö i inte alltför branta men täta skogar och samtidigt vara stabil när man står så brant/smalt att man till vilket pris som helst inte får falla.

Vad gäller konstruktionen finns det ett oändligt antal parametrar att tycka till om. Det överlåter jag åt andra. Jag har bara två synpunkter för allroundskidan det här projektet handlar om:

1. Inte en kort skida. 194±1 är väl en lagom längd för något som ska vara varken kort eller långt. Alla som åker fort, och det är alla, vill slippa sladdriga skidor på 18x cm. Den sortens längder bär vara reserverade för skogskidor etc.

2. Stålkanterna!!! Jag vill ha en skida i sandwichkonstruktion som stålkanterna är OMÖJLIGA att dra ur. Skit samma om det väger lite, det är ändå ingen turskida ni ska konstruera (eller så kanske ni kan använda titan?). Varför inte ha ett lager av metall i sandwichkonstruktionen som slutar i stålkanterna på resp sida? Har man det direkt under belaget skyddar det ju även mot kärnskador. Jag vet inte hur många stenar jag träffat som knäckt kanterna på mina skidor. Det är tragiskt. Jag bryr mig måttligt om hur vassa kanterna är jag vill att de ska sitta fast på skidan.

oskarkarlsson sa:
@ la_grave

Pjäxors storlekar mäts på samma sätt som NATO gör, enda skillnaden är att storlekarna på skidpjäxor är i cm och NATOs storlekar är i mm...

edit

Anledningen till att man ofta bara har ett par pjäxor men flera skidor är att du bara behöver en bra pjäxa, till skillnad från skidor där du har olika skidor till olika typer av skidåkning.
Har du hittat en pjäxa du gillar så kommer du hålla dig till den en längre tid.
Är ju skönare med en mjukare pjäxa i pudret. Blir en helt annan åkning med mer balans än kraft.
Breda skidor på hårt underlag eller bristande skare, ja då vill man ha bättre kontroll och hårdare pjäxa.

oskarkarlsson sa:
@ la_grave

Så vitt jag minns storleksbestäms NATO-pjäxor på tre ledder, längd, bredd, höjd (häl-vrist?). Man kan alltså få en 42:a på längden, '45:a' på höjden och '40' på bredden om man har konstiga fötter. Pjäxor har bara längd (sedan gör vissa tillverkare breda pjäxor medan andra göra höga osv men ingen gör samma modell i S, M, L och XL på höjd/bredd i kombination med olika längder).

PNyberg sa:
la_grave sa:
oskarkarlsson sa:
@ la_grave

WÄHWÄHWÄH
Boot.....fitting?
Gjorde det så sent som i morse i Serre Chevalier hos Bruno och det är en ganska otillfredsställande process. Jag åkte på ett par Atomic ?110 - eftersom de var det enda alternativet för min fotbredd (och då fick man ändå lästa ut dem någon cm eller mer). Inte mycket till val m.a.p flex och andra egenskaper där alltså. En trappa upp fanns det däremot säkert 200 olika skidor varav jag säkert skulle varit rätt nöjd med 10% av dem.

Senast ändrad:
Första testdagen! Tillsammans med Carl Geijer från Skidfakbriken, samt Johan och Fredrik från Skistore. Det kommer lite fler bilder under kvällen. Återkommer imorgon med en rapport från skidtestandet.

Utan att ha varit involverad i tråden och skidskapandet har jag följt projektet noggrant. Blir riktigt imponerad av hur långt det har kommit. Kul att få höra recensionerna snart!

Flygnord sa:
xJONx sa:
Fråga från grafikgruppen efter att ha sett fotot med prototyperna:
Jag ser knappt några sidewalls, är de vita eller mycket mindre betonade än de brukar vara på skidor från Extrem?
Finns det några specifika färger att välja mellan till sidewalls, eller är enda begränsningen att de ska vara enfärgade?

För övrigt rör sig grafikarbetet framåt =)
Alla prototyper jag har sett från Extrem hittills (har inte sett Opinion än dock) har haft enfärgat topsheet, oftast helvitt, och röda sidewalls. Jag håller med dig att sidewallsen nästan inte syns på bilden, men jag vet att Opinion kommer att byggas på samma sätt som övriga Extremskidor. Det innebär en svagt lutande sidewall, som har step-down-topsheet. Det innebär att topsheeten går ner ca 2mm ner över sidewallen för att eleminera chippning. Färgen på sidewallen är i princip fri, men det måste ju finnas material att tillgå i önskad färg naturligtvis. I realiteten finns det nog ett antal valbara färger, men nu gissar jag bara. Någon i fabriken, lämpligen Calle G får fylla i när de ser det här.

Senast ändrad:
xJONx sa:
Första testdagen! Tillsammans med Carl Geijer från Skidfakbriken, samt Johan och Fredrik från Skistore. Det kommer lite fler bilder under kvällen. Återkommer imorgon med en rapport från skidtestandet.
Inga krachkommentarer i den rapporten tack...

xJONx sa:
Ta gärna med kommentarer kring eventuella krascher i rapporten.

;)

Senast ändrad:
Här kommer två bilder. En på rockerkurvan och en på skidans form sett ovanifrån. Perspektivet kan göra att skidorna avviker lite från det verkliga utseendet.
Det är ca 1-2mm spann under foten och rockerkurvan är mjuk och fin i både tip och tail. Den ser klart mer harmonisk ut än många andra skidor på marknaden, och det tycker jag visar sig i åkegenskaperna.

De fyra prototyperna är identiska till form och rockerkurva, men med olika uppbyggnad som ger olika åkegenskaper.

Återkommer med mer info.

Jag kan också meddela att Hasse har tagit sin roll som testare på allvar och kraschtestat dem noggrant ;)
Det verkar inte finnas några som helst problem med byggkvaliteten.

Senast ändrad:
Flygnord sa:
Fråga från grafikgruppen efter att ha sett fotot med prototyperna:
Jag ser knappt några sidewalls, är de vita eller mycket mindre betonade än de brukar vara på skidor från Extrem?
Finns det några specifika färger att välja mellan till sidewalls, eller är enda begränsningen att de ska vara enfärgade?

För övrigt rör sig grafikarbetet framåt =)
Jag har försökt kontakta Åre Skidfabrik angående frågor som denna utan någon större framgång. Tänkte dock inte på att göra det via forumet! Smart!

Jag har följt tråden noggrant sedan starten och tycker projektet är smått fantastiskt. Helt klart ett grymt initiativ från amatörer och skidtillverkaren Extrem.

Det enda jag är lite orolig för är längd då det någonstans står angivet att skidan endast kommer att produceras i en längd. Själv är jag ca 170 cm och skulle helst inte vilja ha en skida över 186 cm. Jag kan tänka mig att flera här inne vill ha ngt längre skidor, men för mig är det inte alls aktuellt.

Sedan vill jag även ge en eloge till grafiken som föreställer norrsken. Snyggare motiv får man leta efter. Skulle i sådant fall vara gamla Butchers Hook med den köttätande damen ;)

Det blir givetvis en konst att få en skida som passar olika åkare. Själv håller jag inte på med hopp och dylikt men trivs givetvis bäst i pudret. Det skulle dock vara roligt om skidan går att svänga med någorlunda i pisten då det mer eller mindre blir ofrånkomligt att man någon gång befinner sig i pisten.

Det ska bli mkt roligt att se resultatet. Och om jag skulle få chansen skulle jag givetvis vilja köpa skidan med norrskenet och inte butiksmodellen.

Ha det bra i St Anton, och hälsa pudret.

Z

Ser finfint ut. Skulle inte någon som har stenkoll ha lust att göra en sammanfattning av tråden? Följde den slaviskt i början men sen kom lite annat i vägen..

Ngt i stil med:

Aktuella mått
Montering
Material
Design

Och allt det jag glömt..

Försökte läsa mig till det men var svårt att få klarhet i vad som var åsikter och gällande fakta!

Mvh G

Jag tar mig friheten!

Aktuella mått:
80341ee415c2454796b759ff3a27031e.jpg

5a1815e8445aea00249c2d1afee399d0.jpg

806e3687789e275437e5428340b394ec.jpg

Med en lätt sänkning av tailhöjden. Nya CAD-ritningar skulle tydligen komma, men har inte verkat dyka upp ;)

Montering: Jag kan inte hitta rätt inlägg, men jag vill minnas att någon nämnde att skärningens centrum kommer läggas på -5 och att det är tänkt att skidan ska gå bra att montera ungefär -3 till -7 (jämfört med TC).

Material: Synnerligen sekret. Finns bara en person i hela världen just nu som vet vad det är för material i skidan!

Officiell design: (längst till höger)
P1410462.jpg

Forumdesign: Också det synnerligen sekret än så länge. Den kommer dock inte läcka via skieur, så här får ni tålmodigt vänta!

Senast ändrad:
GALSAC sa:
Det enda jag är lite orolig för är längd då det någonstans står angivet att skidan endast kommer att produceras i en längd. Själv är jag ca 170 cm och skulle helst inte vilja ha en skida över 186 cm. Jag kan tänka mig att flera här inne vill ha ngt längre skidor, men för mig är det inte alls aktuellt.
Z
187 blir grundlängden som vi kommer testa mycket nu. Troligtvis kommer den i två längder till, gissningsvis 179 och 193.

Tillbaka
Topp