Mycket vill ha mer - upp från TST

chrillelille

Aktiv medlem
Efter en hel del rekommendationer här så köpte jag i år ett par Armada TST som jag fullkomligt älskar. De rippar verkligen pisten och gick jäkligt gött i skogen och när det blev lite djupare.

Jag hade med dem i Verbier där vi hade otroligt bra förhållanden med 30-40cm nysnö tre dagar. Jag gillar lekfullheten i pisten där jag kan köra lekfulla kortsvängar och längre svängar lika bra som ett par pistskidor (tycker jag), men samtidigt lätt hoppa ut i offpisten där det blev både större åkning på berget och mer tekniskt i skogen.

DOCK, så känner jag att jag kanske skulle vilja gå lite bredare. Jag har ju gått från pist skidor till 90mm och sen till 103mm utan att i min åsikt tappa nästan någon pist-prestanda (blir lite skakigt när man kommer upp riktigt snabbt eller när det blir isigt). Så det skulle vara kul att fortsätta upp för att få ut ännu mer offpist, men samtidigt ha kul i pisten.

Jag har tittat på:

Armada Norwalk - ska vara som TST men bredare (blister gear review lovordar denna för de som gillar TST)
Armada JJ - kan jag mindre om (typ roligare offpist, mindre kul i pist än Norwalk?)
DPS Wailer 112 - Hybrid tror jag snarare än Pure
Blizzard Gunsmoke - verkar fet
Line Sick Day 110

Alltså tittar jag på bredare skidor lika TST i karaktären. Det behöver inte vara twintip och jag behöver inte en massa metall.

Så nu är frågan, hur skulle jag uppleva att gå upp 1-1.5cm i bredd?

Vilka skidor ska jag titta på som är lika TST? (inte mjukare utan kanske liiiite biffigare).

Tack för all hjälp, som alltid!

Har själv erfarenhet från Armada JJ, var i Japan och provade 185:orna. Lite mjuka men flyter väldigt bra i pudret.

Är du inte i behov av att ha rocker bak för BC-jibb kan du ju alltid kolla på Moment Bonafide och Blizzard Cochise. Sen finns ju även rossignols 7-serie!

Om du ska ha en ~110 i midja som ska kötta pisten så tycker jag personligen inte att du ska ha för mycket rocker bak. Kör själv på ett par skilogik howitzer, inte jättemycket rocker men går som tåget i pisten.

Är det nu så att du vill ha en lite mer lekfull skida så kan du ju även inkludera salomon rocker 108 samt Line SFB i mixen. Sick day tror jag är lite mer pist-orienterad än SFB men finns många trådar om de två skidorna här på freeride.

Lycka till i skidjungeln!

Kolla in Line Supernatural, finns i 108 och 115, mkt trevlig skida. Rossi Super7 likaså. De skidor av den typen som jag gillat bäst. Lättkört och smidigt även i pist. Finns till bra priser på flera håll.

Tack för svar
@snowgod och
@udesen ! Jag tänker snarare minst 110 i midja för att det ska bli någon skillnad. Jag körde Line Prophet innan och trivs faktiskt utan metallen. Alltså så försvinner Blizzard Cochise, SFB, Line Supernatural 115.

Rossi Super 7 är jäkligt intressant! Kan den vara lik Norwalk?

chrillelille sa:
Tack för svar
@snowgod och
@udesen ! Jag tänker snarare minst 110 i midja för att det ska bli någon skillnad. Jag körde Line Prophet innan och trivs faktiskt utan metallen. Alltså så försvinner Blizzard Cochise, SFB, Line Supernatural 115.

Rossi Super 7 är jäkligt intressant! Kan den vara lik Norwalk?
Spana lite på blister, tror de skriver rätt utförligt om den. Rocker fram, lite tail bak. Annars har du ju även Atomic Automatic 117.

@chrillelille
Jag hade det stora nöjet att köra Armada TST i helgen. Mycket lättsam och trevlig skida som tål oväntat mycket fart och kraft ... att sedan TST är lite nervös på hårt underlag beror knappast på bredden utan snarare den rejäla tiprockern med lång "taper".

Ska du gå upp i bredd tycker jag inte du ska nöja dig med 110 mm utan ta steget upp till 115-120 mm där de flesta friåkningsskidor med fokus på offpist ligger. Ta en titt på exempelvis Extrem Opinion 118 som flyter som en kork i lössnön men inta alls är oäven i hård pist.

/MM

Mountain_Man sa:
@chrillelille
Jag hade det stora nöjet att köra Armada TST i helgen. Mycket lättsam och trevlig skida som tål oväntat mycket fart och kraft ... att sedan TST är lite nervös på hårt underlag beror knappast på bredden utan snarare den rejäla tiprockern med lång "taper".

Ska du gå upp i bredd tycker jag inte du ska nöja dig med 110 mm utan ta steget upp till 115-120 mm där de flesta friåkningsskidor med fokus på offpist ligger. Ta en titt på exempelvis Extrem Opinion 118 som flyter som en kork i lössnön men inta alls är oäven i hård pist.

/MM
Tack! Yes, det är runt 115 jag tänk mig, alltså är Norwalk jäkligt intressant! Men tiprockern där är kanske för lång?

Jag har testat både TST och Norwalk lite nu i vinter och kan varmt rekommendera den kombon.
Norwalk tar vid där TST slutar. Perfekt om man vill ha en större OCH stabilare skida i Norwalk.

Jag körde 192 cm TST och 189 cm Norwalk och är 180cm/80kg.

Men vill man ha samma lek och bara mer flyt ska man kanske testa att gå på en lite kortare längd på Norwalk än man har på TST. Typ 192TST/179Norwalk. Det har jag inte testat så det är bara en känsla.

Senast ändrad:
chrillelille sa:
Mountain_Man sa:
@chrillelille

/MM
Tack! Yes, det är runt 115 jag tänk mig, alltså är Norwalk jäkligt intressant! Men tiprockern där är kanske för lång?
Opinion 118 är ju absolut intressant! Jag ser ju framför mig denna bredare skida som en all-mountain, inte som komplement till min TST så pist är ändå viktigt. Tack där!

yiu-han sa:
Jag har testat både TST och Norwalk lite nu i vinter och kan varmt rekommendera den kombon.
Norwalk tar vid där TST slutar. Perfekt om man vill ha en större OCH stabilare skida i Norwalk.

Jag körde 192 cm TST och 189 cm Norwalk och är 180cm/80kg.

Men vill man ha samma lek och bara mer flyt ska man kanske testa att gå på en lite kortare längd på Norwalk än man har på TST. Typ 192TST/179Norwalk. Det har jag inte testat så det är bara en känsla.
Grymt! Skulle du kunna köra Norwalken som enda-skida tror du? Eller mer komplement till TST?

Jag vill ha en bredare skida som jag kan ta med mig till Alperna utan att behöva ha med mig en smalare för pisten.

Blev inspirerad av min polare som kör Blizzard Bodacious som enda-skida. Då jag aldrig kört 115mm skidor, nån som skulle vilja dela med sig lite av skillnaden i upplevelse på pisten, nydumpat och sönderkört om jag skulle gå upp från mina TST till t.ex. Norwalk eller annan skida i den klassen. Skulle jag kunna köra Norwalk/Opinion/Gunsmoke som enda-skida?

Man kan lätt ha Norwalk som enda skida i alperna. Den suger ju lite mer energi i skogen eller när det är trångt att kryssa mellan folk i pisten än TST men den är ju fortfarande rolig.

Vill du ha en skida som jag tycker ligger precis mitt mellan TST och Norwalk så tycker jag du ska testa Black Crows Atris. Samma sväng och lekfullhet som TST men lite bredare och har absolut inge problem med flytet i djupare snö. Då kan du sälja TST :)

Jag körde Atris 189 för ett par veckor sen i Alagna/Gressoney i en meter nysnö och blev förvånad över hur bra dom flöt trots relativt smal midja. Och dom funkade även i ett stenhårt St Anton där det bara var högfartsåkning i pist. Jag har Atris som enda skida nu och tänker komplettera till nästa säsong med en "alpskida". Funderar på antingen Norwalk, Q-115 eller Black Crows Anima.

Men som sagt, Norwalk är ett steg upp i alla aspekter från TST.

yiu-han sa:
Man kan lätt ha Norwalk som enda skida i alperna. Den suger ju lite mer energi i skogen eller när det är trångt att kryssa mellan folk i pisten än TST men den är ju fortfarande rolig.

Vill du ha en skida som jag tycker ligger precis mitt mellan TST och Norwalk så tycker jag du ska testa Black Crows Atris. Samma sväng och lekfullhet som TST men lite bredare och har absolut inge problem med flytet i djupare snö. Då kan du sälja TST :)

Jag körde Atris 189 för ett par veckor sen i Alagna/Gressoney i en meter nysnö och blev förvånad över hur bra dom flöt trots relativt smal midja. Och dom funkade även i ett stenhårt St Anton där det bara var högfartsåkning i pist. Jag har Atris som enda skida nu och tänker komplettera till nästa säsong med en "alpskida". Funderar på antingen Norwalk, Q-115 eller Black Crows Anima.

Men som sagt, Norwalk är ett steg upp i alla aspekter från TST.
Nice, tack!

Är inte Atris lite fläskigare med mer metall?

Atrisen är ju inte särskilt lekfull om du frågar mig, om det inte går ganska fort känns det ungefär som skidan är 50% gummi. Föredrar den mer för att brassa på riktigt fort nedför en slät pist, eller eventuellt dra en 360 i parken, men det gör du ju på TST'n också. Jag tror på Norwalken om du uppskattar känslan du har i dina nuvarande skidor.

Det är ju en definitionsfråga vad man tycker är lekfullt. Jag upplever Atris 189 som lekfullare och mer allround än Norwalk 189.

Det tog dock längre tid innan jag kom underfund med Atris än Norwalk.

chrillelille sa:
Blev inspirerad av min polare som kör Blizzard Bodacious som enda-skida. Då jag aldrig kört 115mm skidor, nån som skulle vilja dela med sig lite av skillnaden i upplevelse på pisten, nydumpat och sönderkört om jag skulle gå upp från mina TST till t.ex. Norwalk eller annan skida i den klassen. Skulle jag kunna köra Norwalk/Opinion/Gunsmoke som enda-skida?
Det skiljer enormt i köregenskaper mellan olika skidmodeller med samma bredd. Det finns 115 mm som går exakt och stabilt i en hård slagig pist och det finns dito som är totalt hopplösa när det är hårt och brant. Skidans uppbyggnad och utformning är helt avgörande, och det kan skilja mycket ...

Generellt ger en fetare skida mer flyt i lössnö och är mindre känslig för blandade snöförhållande än en smalare. Enklare offpist helt enkelt. Nackdelen i pist är att det är längre från kant till kant (mer kraft och mer rörelse) och att en lössnöoptimerad skida oftast är mindre dämpad vilken gör den orolig på hårt underlag i högre hastigheter, Oftast är en fetare skida mindre exakt i skäret och det blir inte samma racingkänsla som på ett par smala pistmissiler. Men TST är lätt flytig i pisten så på den punkten tror jag inte du kommer uppleva någon direkt skillnad.

/MM

yiu-han sa:
Det är ju en definitionsfråga vad man tycker är lekfullt. Jag upplever Atris 189 som lekfullare och mer allround än Norwalk 189.

Det tog dock längre tid innan jag kom underfund med Atris än Norwalk.
Ja, fast han vill ju ha en större skida, känns som att steget mellan TST och Atris är ganska litet, speciellt då om han vill ha mer puderprestanda, där sätter inte jag Atrisen särskilt högt.

Mitt förslag är ett steg upp i midja men borde passa det du söker; Völkl shiro. 119 midja med autogiro i offpist tack vare full rocker profil men är dämpad nog (utan metall) att straithlina puckel och känner man för att carva med armbågen i funkar det också. Lite känslig för positionen på skidorna men när den väl är hittad är det bara att köra. Tog med den som komplement till mina gotama för puderdagar men det har slutat med att det nästan enbart är shiron som får följa med ut. Har du ett par skidor med midja strax över 100 så känns med mest dumt att köpa ett par till som bara är lite bredare. Gå upp i midja och bredda quivern istället för att stå där med 2 snarlika skidor är mitt tips även om du väljer en annan skida än shiron. Angående blizzards skidor då har jag enbart hört bra om dem, speciellt deras bodacious

Senast ändrad:

@havreboll ja men jag tror inte jag kommer kunna släpa två par skidor så vill ha en med fokus på offpist som jag kan köra även i pisten (även om jag då gör avkall på kvalitet i pisten). Det är därför jag tänker runt 115mm och inte mycket bredare.

Men Shiro låter intressant, men hur är den i pisten?

Tack för input!

bootfitta sa:
Atrisen är ju inte särskilt lekfull om du frågar mig, om det inte går ganska fort känns det ungefär som skidan är 50% gummi. Föredrar den mer för att brassa på riktigt fort nedför en slät pist, eller eventuellt dra en 360 i parken, men det gör du ju på TST'n också. Jag tror på Norwalken om du uppskattar känslan du har i dina nuvarande skidor.
Ja, fan att jag inte testade den nu under resan. Blir kanske en chansning precis som med TST. Att Norwalken är lite tyngre gör inget, så länge det inte är natt och dag. Jag älskar verkligen TSTn, men skulle inte göra nåt om den var lite kraftigare när det blev uppkört.

Mountain_Man sa:
chrillelille sa:
Det skiljer enormt i köregenskaper mellan olika skidmodeller med samma bredd. Det finns 115 mm som går exakt och stabilt i en hård slagig pist och det finns dito som är totalt hopplösa när det är hårt och brant. Skidans uppbyggnad och utformning är helt avgörande, och det kan skilja mycket ...

Generellt ger en fetare skida mer flyt i lössnö och är mindre känslig för blandade snöförhållande än en smalare. Enklare offpist helt enkelt. Nackdelen i pist är att det är längre från kant till kant (mer kraft och mer rörelse) och att en lössnöoptimerad skida oftast är mindre dämpad vilken gör den orolig på hårt underlag i högre hastigheter, Oftast är en fetare skida mindre exakt i skäret och det blir inte samma racingkänsla som på ett par smala pistmissiler. Men TST är lätt flytig i pisten så på den punkten tror jag inte du kommer uppleva någon direkt skillnad.

/MM
Grymt tack! jag tror jag kommer kunna ha kul i pisten även om jag går upp en cm i midjan (märkte ingen större förlust mellan 90-103mm). Jag tyckte TST var rolig i pisten, även om de inte har samma skär. Dock när snön mjuknat bara lite så var det riktigt snabba och carvade förvånansvärt bra!

Eftersom att jag älskar mina TST så mycket så känns Norwalk som ett bra steg upp och håller nog som enda-skida.

Tack för utförligt svar!

chrillelille sa:
@havreboll ja men jag tror inte jag kommer kunna släpa två par skidor så vill ha en med fokus på offpist som jag kan köra även i pisten (även om jag då gör avkall på kvalitet i pisten). Det är därför jag tänker runt 115mm och inte mycket bredare.

Tack för input!
Om du är lite händig så kan du montera inserts så blir inte 2 par skidor så jobbigt. Angående shiron i pisten så går dom långt över förväntan om man har en bra grundposition. Eftersom det är full rocker så får du i mer kant desto mer skidan kantas. Om det är hårt så skall man alltså, lite kontraintuitivt, kanta skidan ännu mer. Sen skall man ha i åtanke att en bredare skida blir, precis som tidigare nämnt i tråden, långsammare från kant till kant. Eftersom de flesta offpistskidor, shiron inkluderat, har en relativt lång svängradie så anser jag själv inte att det är något problem.

havreboll sa:
chrillelille sa:

Tack för input!
Om du är lite händig så kan du montera inserts så blir inte 2 par skidor så jobbigt. Angående shiron i pisten så går dom långt över förväntan om man har en bra grundposition. Eftersom det är full rocker så får du i mer kant desto mer skidan kantas. Om det är hårt så skall man alltså, lite kontraintuitivt, kanta skidan ännu mer. Sen skall man ha i åtanke att en bredare skida blir, precis som tidigare nämnt i tråden, långsammare från kant till kant. Eftersom de flesta offpistskidor, shiron inkluderat, har en relativt lång svängradie så anser jag själv inte att det är något problem.
Hehe om man inte är händig då? Vore ju grymt att ha inserts, kan typ alpingaraget fixa det?

Norwalken har ganska kort svängradie.

Jag tror nog att jag ska testa norwalk som allmountainskidor en säsong. Kan ju alltid byta tillbaka om man är lite snabb på rean eller hittar beggat.

chrillelille sa:
havreboll sa:
chrillelille sa:

Tack för input!
Hehe om man inte är händig då? Vore ju grymt att ha inserts, kan typ alpingaraget fixa det?

Norwalken har ganska kort svängradie.

Jag tror nog att jag ska testa norwalk som allmountainskidor en säsong. Kan ju alltid byta tillbaka om man är lite snabb på rean eller hittar beggat.
Beror på hur ohändig du är. ett tips som jag gjorde här nere i alperna när jag inte hade tillgång till pelarborr är att låta en butik bara borra hålen, sen fixar man resten själv. Allt utom borrning en är riktigt enkelt om man inte har tummen i röven. Vanliga butiker brukar inte fixa montering av inserts/tar sjuka pengar för det då det inte är deras standard "släng på mall och borra utan att tänka". Vart tänker du åka under säsongen, kan vara lite smalt som allt i allo skida. Vill du ha lite tips för monteringen av inserts så är det bara att dra iväg ett PM om det blir aktuellt att montera.

bootfitta sa:
Du är ju fartblind när det gäller bredd Havreboll, 116mm är full tillräckligt att ha som allt-i-allo-skida.
Nu ska vi inte ta i allt för mycket här och läsa in saker jag inte tycker även om 116 mm absolut räcker, precis som du säger, om formen och rockerprofilen är bra :)

Som allt i allo tycker jag t.om 108-110 funkar bra. Det jag försöker hjälpa TS att göra är att skaffa ett par skidor för dom lite djupare dagarna (även om jag tycker att lite bredd får även lite dust on crust att känns lite bättre än det är). Han nämner ju att han vill upp 1-1,5 cm från 103 vilket blir omkring 118 så shiron är bara 1mm ifrån. Att, som jag tyckte mig komma ihåg att vissa tipsade om, köpa ett par 110 skidor anser jag endast gör att TS står med två ganska lika skidor. Därför är mitt tips att sätta i inserts och köra de nuvarande skidorna och sedan skaffa något omkring 116-120 mm, t.ex shiron eller bodacious :)

Ja, det är ju om TS vill kånka runt på fler par, inte alltid optimalt även om det givetvis finns väskor för ändamålet. Jag tror TS kommer bli störtnöjd med Armada Norwalk som endaskida, då den i princip tar allting med TST'n och gör det lite mer. Kommer nog knappast vara problem att hitta flytet med en så pass bred och rockad skida.

Kan ju citera Will Brown på Blistergearreviews.com, han säger: "if you like the shape and flex of the 102-3mm underfoot, all-mountain TST, but wanted a beefier, wider big-mountain version for pow days, it’s the Norwalk."

bootfitta sa:
Ja, det är ju om TS vill kånka runt på fler par, inte alltid optimalt även om det givetvis finns väskor för ändamålet. Jag tror TS kommer bli störtnöjd med Armada Norwalk som endaskida, då den i princip tar allting med TST'n och gör det lite mer. Kommer nog knappast vara problem att hitta flytet med en så pass bred och rockad skida.
Med inserts så handlar det ju iof om 4-5 kg extra och knappt någon extra plats så nya väskor behövs nog knappast. Själv testade jag t.ex cash is king förra vintern och kan bara säga att bredd och rocker inte alltid resulterar i bra flyt. Norwalk låter enligt recensionerna som en väldigt kompetent skida med en känsla likt ts nuvarande skidor. Personligen hade jag velat se vem på blister som testat skidan då det ofta blir vida olika recensioner beroende på skidåkarens dimensioner. Ta bara deras 2 recensioner av shiron som exempel där den ena tycker att skidan är för mesig och vek och den andra att den är för biffig. Beroende på TS vikt så kan en så pass mjuk skida med skovelform lätt innebära en känsla av att tippen viker sig i djupare snö på ett helt annat sätt än på en smalare skida beroende på åkstil och vikt. Ts nämner ju också i tråden att hans tst känns veka i upprörd snö, en tendens som bara kommer öka med en bredare skida. Det som enligt blister är styvare är tailen och självklart hjälper detta skidan i uppkörd snö men mot skovelvi, som jag tycker gör skidor oroliga, hjälper det inte så mycket. Skall dock inte säga mer eftersom jag själv inte åkt skidan och den är säkert inget dåligt val, precis som många andra skidor rekommenderade i tråden. De bästa åkarna brukar ju kunna köra på även med två pingviner under fötterna så TS kan nog lugnt välja Norwalk som ett säkert kort eller något annat om han känner för det. Spaltmeter med råd är det ju knappast brist på ;]

Senast ändrad:

@bootfitta
@havreboll tack båda två för all input! Det är rätt att jag inte orkar eller har råd med två par så frågan är mer vilken skida jag ska välja med liknande egenskaper som tst men lite kralligare och lite bredare som one-ski-quiver.

Om det finns någon annan rekommendation än norwalk, shiro och automatic så tas det gärna emot. Även om era råd skulle vara att inte gå så brett.

Tack igen!

Det finns verkligen många skidor i denna kategorin... T.ex. On3p Wrenegade112, Line Supernatural 115, Nordica Patron, Blizzard Gunsmoke osv. osv.

chrillelille sa:
Om det finns någon annan rekommendation än norwalk, shiro och automatic så tas det gärna emot. Även om era råd skulle vara att inte gå så brett.

Tack igen!
Missa för allt i världen inte Black Crows Sevun II i ditt sökande. Har allt du frågar efter, med mersmak! :)

@bootfitta @xsoolx grymt! Vilken av dessa är mest lik Tst? Patron verkar sjukt intressant! Kag vill inte ha nåt med för mycket metall i som t.ex supernatural, bodacious etc.

Ska checka de ni nämner! Tack!

xSooLx sa:
chrillelille sa:

Tack igen!
Missa för allt i världen inte Black Crows Sevun II i ditt sökande. Har allt du frågar efter, med mersmak! :)
Efter att ha kollat lite verkar ju denna passa jäkligt bra! Hur styv anser du den vara?

Sevun är rejält med skida men flexet tycker jag är mer harmoniskt än vad det är styvt. Den har ju som tst en traditionell tail med bara lite lyft istället för rocker. Den spårar och carvar väldigt tryggt i pist, bara att dundra på men ändå lättsladdad när du vill byta svängstil. I offpisten gör tailen sig påmind med en närvaro som du slipper med en tailrockad skida som där är lättare att vrida runt.

Varför är du anti mot metall i skidan? Tror säkert att Supernatural 115 kunde vara intressant för dig. Har själv ett par 108:or i kogret och de uppför sig väldigt städat (fast jag tycker skillnaden mot tst är för liten för att motivera ett byte för din del). Kör oxå Bodacious (13/14) som har metall men skidan är faktiskt rätt tunt (måttet alltså) byggt och flexar inte allt för biffigt. Däremot ger tailrockern en helt annan karaktär på skidan än t.ex. Sevun, särskilt på hårt underlag där en helrockad bred skida måste styras mycket mer bestämt än en bred dito med spann och traditionell tail.

Hoppas du hinner teståka några modeller före köp, det brukar vara värdefullt!

xSooLx sa:
Sevun är rejält med skida men flexet tycker jag är mer harmoniskt än vad det är styvt. Den har ju som tst en traditionell tail med bara lite lyft istället för rocker. Den spårar och carvar väldigt tryggt i pist, bara att dundra på men ändå lättsladdad när du vill byta svängstil. I offpisten gör tailen sig påmind med en närvaro som du slipper med en tailrockad skida som där är lättare att vrida runt.

Varför är du anti mot metall i skidan? Tror säkert att Supernatural 115 kunde vara intressant för dig. Har själv ett par 108:or i kogret och de uppför sig väldigt städat (fast jag tycker skillnaden mot tst är för liten för att motivera ett byte för din del). Kör oxå Bodacious (13/14) som har metall men skidan är faktiskt rätt tunt (måttet alltså) byggt och flexar inte allt för biffigt. Däremot ger tailrockern en helt annan karaktär på skidan än t.ex. Sevun, särskilt på hårt underlag där en helrockad bred skida måste styras mycket mer bestämt än en bred dito med spann och traditionell tail.

Hoppas du hinner teståka några modeller före köp, det brukar vara värdefullt!
Sevun är väldigt intressant! Supernatural var intressant, körde Prophet (90) tidigare och jämfört med TST så tycker jag TST är livligare och roligare och går att köra lika hårt. Jag har också testat Project 100 och jag tycker de kändes som två tröga plankor i jämförelse.

Jag kan alltså, i mina svagt empiriska jämförelser, säga att jag har haft mer kul på skidor utan metall (TST) än med (Project och Prophet). Jag tycker att jag kan köra nästan lika hårt men variera min åkning mycket mer utan att bli lika trött i benen. Det är därför jag söker en liknande konstruktion eftersom att jag tror att det kommer ge mig en liknande upplevelse, även om jag går upp i bredd. Men jag kanske har helt fel i mina teorier?

Jag skulle kunna tänka mig att Q-115 är ett intressant alternativ också.

Just nu är dessa skidor intressanta:
Armada Norwalk
Salomon Q-115
Nordica Patron
BC sevun ii
Blizzard Gunsmoke

Bubblare: shiro och supernatural (dock kan de vara för biffiga)

Med utgång från TST, vad kan passa mig bäst?

En skida som är mycket lik TST är just Norwalk, som flera konstaterat. Har kört ganska mycket på både TST, Norwalk och JJ (samt andra Armada) och JJ skall du undvika, då den har helt annan karaktär.

Norwalk kommer göra jobbet utmärkt och det går fint att göra både 5:or och 7:or med mina Norwalk 189 cm i parken, även om det såklart finns bättre parkskidor. Inga problem att bränna på i pisten heller, då de, liksom TST är riktigt stabila och greppar bra pga camber.

Daniel-LAB sa:
En skida som är mycket lik TST är just Norwalk, som flera konstaterat. Har kört ganska mycket på både TST, Norwalk och JJ (samt andra Armada) och JJ skall du undvika, då den har helt annan karaktär.

Norwalk kommer göra jobbet utmärkt och det går fint att göra både 5:or och 7:or med mina Norwalk 189 cm i parken, även om det såklart finns bättre parkskidor. Inga problem att bränna på i pisten heller, då de, liksom TST är riktigt stabila och greppar bra pga camber.
Tack! Verkar jävligt schyssta!

Förresten, ser att du säljer ett par oanvända Norwalk?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp