När blir det lite reportage från andra ställen än de vanliga jävla alperna ;)

Jonsbert sa:
"Jag har anonyma åsikter ändå som jag inte har några problem med att stå för IRL." Upp till bevis, så att säga...
Ja herregud, kommer jag till Stockhom av någon som helst anledning, jobb vafan som helst, så hör jag väl av mej.

Jonsbert sa:
"Eftersom det är 2015 är det konstigt att du inte pallar att ta emot anonyma åsikter eller avfärdar idéer." Ok, för typ tionde gången: Vi lyssnar på dina åsikter. Tack för dina åsikter.
Tack för att du tar emot åsikterna för tionde gången. Anonymt utan prestige.

Jonsbert sa:
"Är helt säker på att det visst finns vägar att gå för att göra bra rörligt material i artikelform utan att det tar sån jävla tid som du verkar tro." Säkert. Hjälp mig. Jag har inte tid just nu.
Du spenderar ju tiden med att svara mej ;) Okej här får du ett förslag som du kan såga lika snabbt som mina andra förslag. Gissningsvis intervjuar du personer för dina artiklar. Gör en del videointervjuer. (Jag vet inget revolutionerande i sej men ändå ett komplement till det skriva ordet i eran blaska).

Jonsbert sa:
"Det finns ju trots allt en poäng med att dra ur sej förslag som inledningsvis kanske (i dina öron framför allt) låter idiotiska." Kallade det aldrig för idiotiskt. Jag kallade det för en intressant idé. Läs vad jag skrivit för guds skull.
Jag har för guds skull läst och ser att du har helt rätt. Du kallade det aldrig för idiotiskt. Det var jag som skarvade lite.

Jonsbert sa:
"Håll dej borta från det, för annars beter du dej som ett Flashbacktroll!" Fail. För att vara ett troll måste man vara anonym. Alla här vet vem jag är.
Jag vet inte vem du är. Jag känner inte dej. Jag ser ditt namn och bild. Jag tror ingen av oss är ett troll i betydelsens bemärkelse TROTS att jag råkar välja att vara anonym. Vi kan skippa det snacket. Så du är lika anonym för mej som jag för dej.

Jonsbert sa:
Ok, här kommer några exempel på den skit (som inte stämde) som du kastade i början av tråden:

"Och snälla bryt er fria från Alpingaraget. Ni behöver inte alls vara anknytna till deras webshop på något sätt längre." Du säger att vi ska bryta oss fria, det betyder alltså att du säger att vi inte är fria nu. Det stämmer inte, är en jäkligt taskig anklagelse att få som magasin, och det gjorde mig ledsen.
Ok min initiala upplevelse var liksom Rabbits att Alpinkultur faktiskt var en sofistikerad variant av content marketing. Det är lätt att tro det. Det är ju fler som tror säger du ju själv. Kan det vara läge att tänka över hur man uppfattas utåt också?

Jonsbert sa:
"Gör en oberoende blaska, få mer cred." Du säger att vi inte är oberoende. Det stämmer inte och är en grov anklagelse om man driver ett magasin. Och det gjorde mig ledsen.
Se ovan.

Jonsbert sa:
"Klipp de där oklädsamma kommersiella krafterna som styr till Alpingaragets webshop" Vet inte om jag behöver kommentera...
Se ovan. Det jag reagerar på är just att det finns en koppling till en webshop över huvudtaget. Det gör att jag direkt tänker content marketing. Tycker du den kopplingen är särskilt långsökt?

Jonsbert sa:
"Jag tänker mej inte heller att Alpingaraget har något veto i frågan om innehåll (förutom länkarna till deras webshop)." Du menar att Alpingaraget "har veto"/bestämmer hur länkarna ska utformas i Alpinkultur. Det stämmer inte. Det är ett val vi själva gjort. Och det du antar gör mig ledsen och arg, eftersom även det är en grov anklagelse mot oss.
Se ovan om content marketing resonemanget. Jag tror att ni utformar länkarna. Jag tror att den utvalda skidbutiken givetvis är intresserad av att det är en klickvänlig prylguide.

Jonsbert sa:
"Det är en snyggt förpackad och smart uttänkt (osmickrande) marknadsföring från Alpingaragets sida i första hand..." Ja, inte heller det stämmer, eller gjorde mig speciellt glad. En till sak som ju är typ det värsta man kan göra som magasin.
Se ovan om content marketing.

Jonsbert sa:
"Jag menar hur många produkter har ni i prylguiden som inte finns på lager hos Alpingaraget. Låt mej gissa. Noll." Ett till påstående som inte stämmer.
Ja där var det ett antagande som var fel. Har inga problem med att ändra mej och be om ursäkt om det antagandet var fel och ledde till ont blod.

Jonsbert sa:
"Någon måste ju hjälpa till att driva på konsumtionen på det finurliga sättet som kvalitativ sofistikerad redaktionell webshop." Du kallar Alpinkultur för en "redaktionell webshop". Fattar du vad det betyder? Det är så jävla taskigt, och dessutom lögn.
Jag är rätt säker på att du med flit övertolkar mitt resonemang om (återigen) content marketing resonemanget med alla uppenbara kopplingar till nämnd butik samt länkar till samma butiks webshop. Det är lätt att få den uppfattningen. KAN det var idé att se över sin kommunikation i just den specifika frågan så ni av misstag slipper bli förknippade som en marknadsföringskanal med redaktionellt innehåll vilket är ganska precis vad content marketing handlar om. Därav kommentarerna om det "sofistikerade sättet".

Jonsbert sa:
Orkar inte gå igenom sida två av den här tråden, men jag tror du fattar poängen. Det här är saker som är jäkligt osmickrande för oss om de skulle stämma, pissdåligt rent utav, och därför tycker jag det är sjukt dåligt av dig att skriva dem. Jag tackar för att du backar bort från det du skrev i början, men nästa gång kanske du ska tänka dig för innan du vräker ur dig saker som kan skada andra, och som inte stämmer alls, och låta bli att skriva de alls.
Jag förstår precis att det är osmickrande saker det handlar om. Det är ju exakt därför som jag tror flera med mig reagerat på det faktum i sakfrågan ang kopplingar till nämna butik. DET KAN UPPLEVAS SOM PRECIS DET OSMICKRANDE DU INTE VILL UPPLEVAS SOM. Har jag fel? Det kanske ger dej en tankeställare om HUR vissa av dina läsare uppfattar Alpinkultur. Kan det vara bra?

Om du har tolkat det jag skrivit på ett sätt som fått dej att bli lessen personligen ber jag om ursäkt. Det var inte tanken på något sätt. Andemeningen är i klartext som jag just beskrivit - Upplevelsen av att ni vare sig ni vill det eller inte - Inte helt ologiskt, av några läsare, kan tänkas kopplas ihop med där butiken på ett icke fördelaktigt sätt.

Jonsbert sa:
Min kompis pappa har ett halsband med bokstäverna KIMPKML. Det står för Kom Inte Med Problem Kom Med Lösningar. Jag tackar för dina idéer, och tar gärna emot fler(förutsatt att de inte är grundade i felaktiga antaganden). Men du måste ju för guds skull fatta att vi inte bara kan släppa allt vi har för händerna och börja genomföra dem. "Tack, vi ska titta på det" är allt vi kan göra. Jag är ledsen. Du liksom glömmer steg 2-10 efter att du berättat vad du tycker att steg 1 ska vara.

Det du skriver här är exakt som att jag skulle maila Volvo och säga: "Gör en bil som är billigare, drar mindre bensin och är krocksäkrare. Vadå? Jag kan väl inte säga hur! Det är ni som är ingenjörerna."
Min kompis pappa har ett armband där det står. KMISKVKGERBI. Det står för - Kom med idéer så kanske vi kan göra en riktigt bra idé.

Tack, jag förstår att man inte kan släppa allt och bara börja genomföra saker. Har aldrig försökt påstå det heller.

Ja precis du slår faktiskt hammaren rätt på huvudet. Det är väl så det funkar. Volvo lyssnar på marknaden, reducerar ner alla idéer till de som ger mest värde och ber sina ingenjörer genomföra dem. :)

ella_swan94 sa:
@gabstract Jag är ditt största fan! Jag behöver nästan inte säga något för du sa allt jag tänkte och dessutom på ett kortare, bättre och mer lättläst sätt en alla tidigare inlägg... Snyggt! #darthriders

@larssa till dig vill jag säga att jag är en av dessa nya random säsongsbloggare, och det stämmer att jag är random och att bloggen kan bli skit. Men jag har tagit till mig av det du sagt och ska verkligen anstränga mig för att min blogg ska bli så intressant och underhållande att läsa som möjligt, även för folk som inte är mina vänner. Det är dock en blogg som utgår från mig och mina upplevelser, och jag är osäker på om jag kommer lyckas intressera dig och dina höga krav på innehållet. Även om jag har valt resemål och jobb för att dom är lite mer ovanliga och jag själv inte känner någon som har gjort samma sak, så är det inte unikt och det har skrivits om tidigare.

Jag har varken budget, kunskap eller förutsättningar för att göra något mer extremt och unikt just nu men är tillräckligt unik för att åka just till den platsen jag tycker verkar bäst och mest spännande, inte den dit många vänner åker. Detta vill jag inspirera fler att göra och jag ska försöka göra platser och upplevelser rättvisa genom att skildra dem på ett unikt sätt. Hoppas att du ger mig en chans och kan hitta något intressant inlägg under vintern! Kommentera gärna så jag får chans att utvecklas!
@ella_swan94

Hej!

Jag vill bara först klargöra så tydligt som möjligt i fallet gällande bloggar att jag menar att Freeride som leverantör av skidkulturen kanske ska se över hur man väljer att hantera bloggarna. Nu har de sin linje och jag accepterar den. Det betyder inte att jag sympatiserar med den. Kanske lät onödigt aggressivt, men jag skrev i de första inläggen att jag skrev så med glimten i ögat. Men jag lämnade min feedback.

Jag hoppas verkligen du personligen inte ska tappa sugen att göra en bra blogg. Det låter inte så. Det finns många läsare som är intresserade av det du beskriver. Det som är intressant är HUR man väljer att framföra sin blogg så det inte blir en kopia eller snabba statusuppdateringar. Väljer du att tänka utanför ramen om hur ett blogginlägg ska framföras är jag rätt säker på att det inte behövs vare sig mer tid eller större budget. Till och med jag ;) skulle tycka det vore intressant att följa det. Önskar dej en bra säsong och häng inte upp dej så mycket på mina kommentarer.

Poängen är HUR man levererar och inte falla inom den gängse bloggarramen.

Personligen tycker jag ett färre antal inlägg men med mer djup blir intressantare.

Senast ändrad:
Larssa sa:
Hej!

Jag vill bara först klargöra så tydligt som möjligt i fallet gällande bloggar att jag menar att Freeride som leverantör av skidkulturen kanske ska se över hur man väljer att hantera bloggarna. Nu har de sin linje och jag accepterar den. Det betyder inte att jag sympatiserar med den. Kanske lät onödigt aggressivt, men jag skrev i de första inläggen att jag skrev så med glimten i ögat. Men jag lämnade min feedback.

Jag hoppas verkligen du personligen inte ska tappa sugen att göra en bra blogg. Det låter inte så. Det finns många läsare som är intresserade av det du beskriver. Det som är intressant är HUR man väljer att framföra sin blogg så det inte blir en kopia eller snabba statusuppdateringar. Väljer du att tänka utanför ramen om hur ett blogginlägg ska framföras är jag rätt säker på att det inte behövs vare sig mer tid eller större budget. Till och med jag ;) skulle tycka det vore intressant att följa det. Önskar dej en bra säsong och häng inte upp dej så mycket på mina kommentarer.

Personligen tycker jag ett färre antal inlägg men med mer djup blir intressantare.
Vad du menar med hur Freeride.se hanterar bloggarna förstår jag inte riktigt, så det vill jag inte kommentera.

Annars så har jag förstått vad du menade - och först blev jag arg på dig men sedan bestämde jag mig för att ta in dina åsikter och se det som en utmaning. Detta är ju bra tips för mig. Och vi verkar ju tänka likadant, för precis så som jag beskrev att jag vill göra min blogg beskriver du att en intressant blogg ska vara :) Hoppas du då tycker om den! Och framförallt, att du chillar lite och njuter av skidåkning och livet.

tack och detsamma Ella, bra jävla inlägg, modigt och kungligt är vad det är!!
@ella_swan94 //trogen läsare inför vintern

Personligen så tycker jag att Freerides säsongsbloggar är ett fantastiskt sätt att visa att man inte måste vara proffsåkare med medaljer, sponsorer och filmroller hit och dit för att få synas i skidmedia. Tycker att det blir lite mer tillgängligt för fler och vill tro att en "vanlig svensson aka skidturist" som sitter med funderingar kring att göra säsong inspireras mer av säsongsbloggarna (som verkar ha riktigt lovade och bred spridning på fokus- och geografiska områden) än av exempelvis ett resereportage om topptur på exotisk och otillgänglig ort. Även om det också är sjukt intressant läsning, inte så lätt det här med att försöka få alla i skidåkar-sverige nöjda, men så länge någon inspireras så är väl det endast positivt?! Speciellt på en sida som Freeride, här har man som läsare ju faktiskt privilegiet att välja precis vad man vill klicka på och läsa.

Är det något man ska klanka ner på så är det väl ändå inflationen i klickbait-rubriker, eller hur
@Jibberisch?!

Och
@jonsbert, jobbar för fullt med att försöka infiltrera diverse skidmedier,
@glisseur och
@simon_tjernstrom kan vittna om det ;), men absolut! funderar och hör av mig med lite inputs så fort jag flytt storstadens otäcka tids-slukande fasoner!

@larssa

Skriver detta lite under protest. Hade egentligen inte tänkt skriva någonting mer här då jag inte tycker att jag tillför speciellt mycket. Men fan, fuck it! Galenskap? Det här är internet.

Så jag skriver ändå. Trots att det egentligen bara kommer låta som ett försvarstal. Vilket jag inte heller är speciellt intresserad av. Det gynnar ingen. Men som du formulerar dig ibland blir det lite svårt att göra någonting annat.

@gabstract - ska försöka hålla mig kort!!!1 (Det misslyckades)

Först och främst tycker jag som många andra att detta är en väldigt intressant diskussion. Det är dock lite svårt att formulera sig i text mot människor man inte känner. (Ja, jag inser ironin i den meningen med tanke på vad jag ibland får betalt för att göra.)

Så här, ungefär. Beroende på hur man väljer att se på saken.

(Vill också understryka att jag inte är speciellt illa berörd, tuggar inte fradga eller tagit kritik/feedback personligt. Jag gör sällan det. Sist var det när
@glisseur anklagade mig för att skriva buskis.)

1. Kallar mig introvert!?

(Visst, med all rätt! Till viss del. Jag har i mångt och mycket väldigt svårt att kliva utanför min egen lilla låda. Men jag trivs där. Det är därför jag inte skriver om t.ex. all skidåkning. Lyxen för mig som frilansare är dock just detta. Jag skriver om det jag vill. Jag pitchar in det jag känner för. Eller tackar ja till något förslag
@Glisseur eller
@simon_tjernstrom hör av sig med.)

Så okej. Där har du inte fel. Men vad är du då? Du då!!1 Får upprepa mig lite här känner jag. Ber om ursäkt för det. Och jag tycker du brister lite i din självinsikt här. I vad redaktörerna här i tråden egentligen har att göra med.

Du sitter ju också i din egen navel, med ett litet nyckelhål och säger att du:

- Är den perfekta målgruppen.
- Älskar all skidåkning, i alla färger och former.
- Inte vill läsa om all skidåkning.
- Vill ha något nyskapande (inte bloggar). Lite video kanske.
- Tycker t.ex. att Abisko är uttjatat. (Hur då? Jämfört med vad?)

Upp med blicken. Vi måste andas genom näsan.

2. Jag tycker inte du har kommit med några konkreta förslag alls. Förutom att ta bort bloggar om friåkning på en friåkningssida? (Samtidigt som du vill ha mer "bakom kulisserna"-texter.)

3. Vad gäller media och format är jag personligen lite av en gammal ödla som borde fått en komet i skallen för längesedan antar jag. Kalla mig "Lillefot". Jag skriver, i text, jag tycker inte om att redigera film, inte om att stå framför kameran och slutartider och isotal är rena grekiskan. Det lämnar jag till andra som är bättre och mer engagerade än jag. Någonting jag förr eller senare kommer få lida för antar jag. Eftersom folk inte läser saker längre. Men det är ett beslut med öppna ögon.

När detta händer köper jag nog ett flak Tubbisar och en flaska rom. Ringer till Köttis och vrålar in en beställning på bacon och åker norrut. Jag stannar sedan i en liten trädgård där myntan växer stark, grillen är varm och solen går ner över Skutan. Kastar romen åt surjämten, väntar på att en grogg flyger ur köket och konstaterar att det var ganska kul ändå. Så länge det varade. Frid över Torsten och gud bevare oss om vi behöver börja betala för skidresor igen...

4. Jag tycker personligen att det känns som om du placerar dig på en liten piedestal här. Det är skitbra att du tar upp dina åsikter. Att du drar igång en tråd och skapar dialog/debatt.

Men du formulerar dig som om du blir lite förbannad för att ingen kommer med den gyllene gåsen till din hönsgård. Nu! Direkt! Här! Bom! Bara för att du sprejat lite guldfärg på en rulle hönsnät. (Se också punkt 6 angående avsaknad av guldfärgade gäss.)

För jag tror, jag vet, att redaktörsjävlarna här i tråden brinner för det dom gör, men det mesta här i tråden har jag hört från dom förut. Fler gånger. Både nu och då. Av de flesta. Därför kanske du upplever deras svar som arrogant eller lite svalt. Det är liksom inget nytt problem detta, fan som jag skrivit tidigare det ältas mest hela tiden. Därmed inte sagt att det var dumt att ta upp det igen. Fråga någon som känner mig, jag gillar att älta saker. Genom ältande går vi framåt. Eller bakåt. Det är inte heller fel att gå bakåt. Vill bara påpeka det. Ge mig en skrivmaskin och en polaroidkamera!

5. För eder information - jag tycker att du är lite douchig i somliga formuleringar mot somliga personer i tråden. Kopplat till punkt 4 och piedestalen här ovan. Och igen, bara min känsla, ingen absolut sanning. Men fan, lugna sig lite. Kom igen nu katten, det svänger ju!

6. Lite mer konstruktivt och mindre försvarstal?

Okej, hur mycket budget tror du att det finns i skidmedia? Hur många personer i Sverige tror du har som heltidsjobb att producera skidrelaterat material? Hur mycket pengar tror du en skidtext/bilder/film ger? Förutom ett fåtal flashiga fotografer, får vi andra betalt i liftkort och klistermärken. Nästan. Inte riktigt. Men åt det hållet.

Dra en text med ett gäng bilder till
@simon_tjernstrom och se om priset du får går att leva på!!!1 Mohahahaha.

Slå en pling till Egmont och hör efter vad dom prioriterar, King Magazine eller Åka skidor?

Kolla upp hur mycket annonser omsätter?

Nyskapande? Filmer! Bakom kulisserna! Hur skapas det? (Fast det ska inte vara bloggar och okända åkare och helst inte Reine B. Matilda R. Wille L. eller andra kända upprepningar...Hur många åkare finns det i skidbubblan?)

Budget. Budget. Budget.

7. Att låta läsarna bli en del av det redaktionella materialet? Vanliga skidåkare, som är med och bidrar med sitt material? Har egna subjektiva synpunkter, ur deras synvinkel, med vad dom gör? Vad redaktionen gör? Åkning på "vanliga" skidåkares nivå? Bortom proffsen och proffsfotografer? Bakom kulisserna liksom? Är det vad du efterfrågar? *host* bloggar *host*

8. Personligen gillar jag mångfalden. Jag gillar att läsa om saker jag aldrig kommer att göra själv. T.ex. en vecka i Mica eller CMH eller att skida nedför K2. Jag gillar att läsa om människor som livnär sig på eller runt omkring skidåkning. Proffs och deras tankar och funderingar. Skidtillverkare och andra entreprenörer i vår skidbubbla. Jag gillar att läsa om olika udda profiler och lattjo kufar som lurar omkring i bergen. Jag gillar att läsa om orter där jag varit, för att se vad jag missade, för att kanske lära mig något. Jag gillar att läsa om ställen jag aldrig varit på, men önskar besöka. Jag gillar att läsa andras tolkningar och upplevelser på skidor. Från bergen. Fan, jag gillar nästan att läsa om utrustning ibland.

Utan att förminska innehållet i den här tråden eller någon i den. Jag gillar att det inte behöver vara så allvarligt. Inte på liv och död. Det är så mycket annat som är på just liv och död nu för tiden. Skidor är roligt och glass är gott.

Waka. Waka.

Senast ändrad:
Men i helvete, här har jag precis har möjlighet att sätta mig ner och läsa igenom första sidan så kommer ni in på en tredje!

ella_swan94 sa:
Larssa sa:
Hej!

Vad du menar med hur Freeride.se hanterar bloggarna förstår jag inte riktigt, så det vill jag inte kommentera.

Annars så har jag förstått vad du menade - och först blev jag arg på dig men sedan bestämde jag mig för att ta in dina åsikter och se det som en utmaning. Detta är ju bra tips för mig. Och vi verkar ju tänka likadant, för precis så som jag beskrev att jag vill göra min blogg beskriver du att en intressant blogg ska vara :) Hoppas du då tycker om den! Och framförallt, att du chillar lite och njuter av skidåkning och livet.
Du har fattat poängen med mina inlägg. Precis det är idén. Att väcka tanken hos folk som bidrar till att sprida skidkulturen, precis som du gör :)

Jag menar hur beslutsgången är kring det aktiva valet att hantera och bygga bloggsidan på just det sätt man valt. Ex antal fokusbloggar och vilka bloggare, antal säsongsbloggar och vilka, antal medlemsbloggar osv.

Jibberisch sa:
1. Kallar mig introvert!?

(Visst, med all rätt! Till viss del. Jag har i mångt och mycket väldigt svårt att kliva utanför min egen lilla låda. Men jag trivs där. Det är därför jag inte skriver om t.ex. all skidåkning. Lyxen för mig som frilansare är dock just detta. Jag skriver om det jag vill. Jag pitchar in det jag känner för. Eller tackar ja till något förslag
@Glisseur eller
@simon_tjernstrom hör av sig med.)

Så okej. Där har du inte fel. Men vad är du då? Du då!!1 Får upprepa mig lite här känner jag. Ber om ursäkt för det. Och jag tycker du brister lite i din självinsikt här. I vad redaktörerna här i tråden egentligen har att göra med.

Du sitter ju också i din egen navel, med ett litet nyckelhål och säger att du:

- Är den perfekta målgruppen.
- Älskar all skidåkning, i alla färger och former.
- Inte vill läsa om all skidåkning.
- Vill ha något nyskapande (inte bloggar). Lite video kanske.
- Tycker t.ex. att Abisko är uttjatat. (Hur då? Jämfört med vad?)

Upp med blicken. Vi måste andas genom näsan.
Har du verkligen inte fattat något ännu?
Jag har inget emot bloggar som medium. Jag tycker däremot att det bör tänkas över HUR man använder dessa bloggar särskilt med tanke på överflödet av formatet blogg överallt. Du vill inte heller se tror jag. Video som företeelse i sig är inte nyskapande DÄREMOT kan användandet av det i kombination med det redaktionella innehållet skapa något nytt som inte gjorts ännu.

Nej jag vill personligen inte läsa om all sorts skidåkning. Är inte intresserad av exempelvis parkåkning eller tusen railedits.

Jag tycker det är otroligt kul att människor är kreativa så att så många olika former av skidåkning uppstår. Är dock fortfarande trots det inte intresserad av att läsa om alla sorters varianter.

Så i mitt lilla nyckelhål kickar jag ut och säger att jag syftar på likartade reportage som byggs på samma form. Just i detta fallet råkade jag lite väl förhastat nämna Abisko. Du kan prova bortse ifrån just den specifika orten Abisko i detta fall.

Jibberisch sa:
2. Jag tycker inte du har kommit med några konkreta förslag alls. Förutom att ta bort bloggar om friåkning på en friåkningssida? (Samtidigt som du vill ha mer "bakom kulisserna"-texter.)
Jag har lämnat ett par stycken konkreta förslag som rätt omgående har avfärdats. De flesta handlade om idéer om att försöka använda rörligt material i större utsträckning och att försöka använda onlinemediet till att försöka involvera sin målgrupp mera, inte nödvändigtvis genom nya bloggar eller feedback i form av konstruktiv kritik utan kanske lite mer i tillverkandet av sitt redaktionella material. Mao. göra onlinehållet ÄNNU MERA dynamiskt så man nyttjar den tillgängliga tekniken på bästa sätt. Kanske kan man få någon idé om HUR man kan utveckla befintligt sätt att använda rörliga bilder till att UTVECKLA sin leverans av skidkulturen. Är det uppåt väggarna?

Inget av dem har innefattat att ta bort bloggar på en friåkningssida.

Du har fortfarande inte svarat på frågan hur du som frilans gör för att utveckla din leverans av skidkultur?

Jibberisch sa:
4. Jag tycker personligen att det känns som om du placerar dig på en liten piedestal här. Det är skitbra att du tar upp dina åsikter. Att du drar igång en tråd och skapar dialog/debatt.

Men du formulerar dig som om du blir lite förbannad för att ingen kommer med den gyllene gåsen till din hönsgård. Nu! Direkt! Här! Bom! Bara för att du sprejat lite guldfärg på en rulle hönsnät. (Se också punkt 6 angående avsaknad av guldfärgade gäss.)

För jag tror, jag vet, att redaktörsjävlarna här i tråden brinner för det dom gör, men det mesta här i tråden har jag hört från dom förut. Fler gånger. Både nu och då. Av de flesta. Därför kanske du upplever deras svar som arrogant eller lite svalt. Det är liksom inget nytt problem detta, fan som jag skrivit tidigare det ältas mest hela tiden. Därmed inte sagt att det var dumt att ta upp det igen. Fråga någon som känner mig, jag gillar att älta saker. Genom ältande går vi framåt. Eller bakåt. Det är inte heller fel att gå bakåt. Vill bara påpeka det. Ge mig en skrivmaskin och en polaroidkamera!
Det är klart att dom brinner för det dom gör. Tvivlar ingen på. Jag utmanar tankarna om HUR MAN KAN UTVECKLA LEVERANSEN AV SKIDKULTUREN. Hittills har jag blivit sågad av allt och alla i princip. Det gör mej inget alls faktiskt. Det räcker med att någon trots allt får en idé eller något annat av detta. Kanske en bloggare ;) som gör att utvecklingen går framåt. Det tycker jag är häftigt. Gör inte du?

Jibberisch sa:
5. För eder information - jag tycker att du är lite douchig i somliga formuleringar mot somliga personer i tråden. Kopplat till punkt 4 och piedestalen här ovan. Och igen, bara min känsla, ingen absolut sanning. Men fan, lugna sig lite. Kom igen nu katten, det svänger ju!
Kan hända att jag är. I princip det första som jag också sa i tråden var att "Tolka och förstå mej rätt här. Jag säger detta med glimten i ögat och en liten portion allvar för att röra upp en konstruktiv diskussion."

Jibberisch sa:
6. Lite mer konstruktivt och mindre försvarstal?

Okej, hur mycket budget tror du att det finns i skidmedia? Hur många personer i Sverige tror du har som heltidsjobb att producera skidrelaterat material? Hur mycket pengar tror du en skidtext/bilder/film ger? Förutom ett fåtal flashiga fotografer, får vi andra betalt i liftkort och klistermärken. Nästan. Inte riktigt. Men åt det hållet.

Dra en text med ett gäng bilder till
@simon_tjernstrom och se om priset du får går att leva på!!!1 Mohahahaha.

Slå en pling till Egmont och hör efter vad dom prioriterar, King Magazine eller Åka skidor?

Kolla upp hur mycket annonser omsätter?

Nyskapande? Filmer! Bakom kulisserna! Hur skapas det? (Fast det ska inte vara bloggar och okända åkare och helst inte Reine B. Matilda R. Wille L. eller andra kända upprepningar...Hur många åkare finns det i skidbubblan?)

Budget. Budget. Budget.
Ja du har inte lyft din blick alls.

Jibberisch sa:
7. Att låta läsarna bli en del av det redaktionella materialet? Vanliga skidåkare, som är med och bidrar med sitt material? Har egna subjektiva synpunkter, ur deras synvinkel, med vad dom gör? Vad redaktionen gör? Åkning på "vanliga" skidåkares nivå? Bortom proffsen och proffsfotografer? Bakom kulisserna liksom? Är det vad du efterfrågar? *host* bloggar *host*
OMG, *host* *host* trodde att du vid det här laget hade hajjat att det inte behöver bestå av formatet bloggar. Du är verkligen fast i gängse tankebanor om hur det "ska" se ut i skidmedia. För upplysnings skull finns det nog en mängd flera andra sätt att använda sej av rörligt media eller interagera med läsarna. Fattar du inte det? Dessa kombinationer skulle eventuellt kunna vara EN del av att bringa nyskapande.

Jibberisch sa:
8. Personligen gillar jag mångfalden. Jag gillar att läsa om saker jag aldrig kommer att göra själv. T.ex. en vecka i Mica eller CMH eller att skida nedför K2. Jag gillar att läsa om människor som livnär sig på eller runt omkring skidåkning. Proffs och deras tankar och funderingar. Skidtillverkare och andra entreprenörer i vår skidbubbla. Jag gillar att läsa om olika udda profiler och lattjo kufar som lurar omkring i bergen. Jag gillar att läsa om orter där jag varit, för att se vad jag missade, för att kanske lära mig något. Jag gillar att läsa om ställen jag aldrig varit på, men önskar besöka. Jag gillar att läsa andras tolkningar och upplevelser på skidor. Från bergen. Fan, jag gillar nästan att läsa om utrustning ibland.
Jaha och du tycker fortfarande inte att det vore spännande att se om någon kunde utveckla leveransen av just det du tycker är spännande att ta del av?

Afterski i Borga med Robert Plant! Väntar fortfarande på ett djuplodande reportage om denna unika spelning!

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
@larssa

Skriver detta lite under protest. Hade egentligen inte tänkt skriva någonting mer här då jag inte tycker att jag tillför speciellt mycket. Men fan, fuck it! Galenskap? Det här är internet.

Jätte mycket text (som vanligt :)

Waka. Waka.
+3 (eller mer)

Tänkte inte skriva i denna tråd eftersom jag inte har så mycket konkreta förslag på förändring (är en skidturist enligt tidigare definition).

Kan säga att jag läser väldigt varierande om skidor och tycker att mycket olika saker är intressanta, faktiskt även saker som inte handlar om just skidåkning.
Så mycket av det som skrivs i de olika medierna som nämns i tråden (+ annat som jag snubblar över) intresserar mig.

Vill bara säga att ironi är svårt i tal och väldigt mycket svårare i text, få klara av det (möjligen
@Jibberisch).
Att skriva med glimten i ögat är inte riktigt lika svårt men verkligen inte något som gemen man klarar av (men ett litet större antal än det förslag om stod ovan).

Behöver man försvara sig/förklara att man skrivit med ironi eller med glimten i ögat så har man fått ett ganska tydligt budskap tillbaks om att det inte gick hem.
I ödmjukhet kanske man då skall backa be om ursäkt och omformulera sig i första hand.
Inte hänvisa till att man skrev ju ironiskt/med glimten i ögat.

Speciellt om man vill ha en konstruktiv debatt/diskussion för att komma vidare på det som man upplever är problemet.

Bara lite att "tänka på" i all välmening kommer här :)

Vill man ha en förändring på något, kom med konstruktiv kritik.
Håll dig till sakfrågan.
Vill man berätta om en känsla man har så börja med gärna med något liknande som detta " jag får känslan av ....."
"Jag upplever ...."
Det underlättar för mottagaren att se vad du skriver sakligt och minskar risken för känslomässiga svar (som väldigt sällan slutar konstruktivt).

Undvik "glimten i ögat", ironi eller andra sätt/ord som eventuellt kan uppfattas nedsättande eller nedvärderande.

Ber om ursäkt om jag tog upp er tid med saker som kan upplevas som självklara för en del.

Ha en fortsatt konstruktiv debatt med respekt för era olika utgångspunkter.

Med vänliga hälsningar //Åke

Ake_Astrom sa:
Tänkte inte skriva i denna tråd eftersom jag inte har så mycket konkreta förslag på förändring (är en skidturist enligt tidigare definition).

Kan säga att jag läser väldigt varierande om skidor och tycker att mycket olika saker är intressanta, faktiskt även saker som inte handlar om just skidåkning.
Så mycket av det som skrivs i de olika medierna som nämns i tråden (+ annat som jag snubblar över) intresserar mig.
Ordet skidturist var en grov förenkling från min sida, som dessutom
@Jibberisch fått helt om bakfoten. Enligt min högst oakademiska definition menar jag en person som egentligen har någon större känslomässig koppling till skidåkning än lite stugmys, ett par pistsvängar och lite afterski. Är det snö på träden, fint. Är det sol, ännu bättre. Själva skidåkningen är av underordnad betydelse. Semestern är det viktiga och det kan lika gärna bli Thailand som Sälen.

En skidåkare (återigen enligt mitt sätt att se på saken) är en person som har en känslomässig koppling till skidåkning. Där själva åkningen betyder något, det är något man längtar till och man är beredd att göra avkall på andra saker för att kunna köpa nya skidor eller åka på en skidresa. Egentligen spelar det mindre roll om du åker skidor 3 dagar per år, eller 263, om du är 15 eller 75 eller om du åker pist eller bara går toppturer, du kan fortfarande vara en skidåkare i själen för det. Felet som vi ofta gör i dom här diskussionerna är att hamna i ett elitistiskt perspektiv där det är så förbannat viktigt vem som är mest true eller inte. Du behöver inte droppa minst 8 meter i Mittel Sulz och köra minst FWQ för att kvala in under epitetet skidåkare och därmed erövra rätten att läsa ett visst skidmedia. Det räcker jäkligt långt att älska skidåkning.

Och det lilla jag vet om dig Åke, och det faktum att du är inne på ett skidforum gör till något betydligt mer än en skidturist.

@larssa

Ett par snabba!

1.Fattat och fattat. Inte helt omöjligt att jag inte fattat. Det händer titt som tätt att jag inte fattar. Tror dock att vi pratar olika språk om samma sak här. Förbi varandra. Så kan det vara ibland. I mitt tycke läser du svaren du får som Olle Nordin läser en taktiktavla. Du gör det lätt för dej.

2.Det skulle ju inte ett ”nya” innan konkreta förslag. Och man får som nämnt tidigare absolut säga att någonting inte funkar utan att komma med ett lösningsförslag. Chansen eller risken att det tas på "allvar" är dock större om man bifogar ett sorts eget förslag med kritiken/feedbacken.

Jag kan ju tycka att situationen i mellanöstern inte är helt optimal utan att komma med en idé om hur den kan lösas. Absolut. Men om jag säger att – fan situationen i mellanöstern funkar inte och sedan påstår att det som görs är skit med tillägget - man borde ju mäkla fred! Då blir det lite konstigt i mina ögon.

Aka. ”Skidmedia behöver utvecklas! Det fungerar inte optimalt idag! Fan gör något med video!”

2.1 Anledningen till att dina konkreta förslag skjuts ner är att de inte är jättenya, nyskapande eller revolutionerande. Det är gjort. De utmanar inte skidleveransen så mycket i mina ögon. Dina förslag går således inte hand i hand med ditt mantra om att utveckla saker.

3. Vi har olika definition på att ”utmana”. Det är helt okej.

4. Mina frågor om budget handlade inte om att lyfta blicken. Utan att se förutsättningarna för nuet. 1-2 1-2 1-2

5. Att involvera läsare och interagera med målgruppen (skidåkare)? Där skiljer vår definition sig lite också tror jag. Det finns inga, eller väldigt få, vattentäta skott mellan redaktioner/frilansare och skidåkare.Det som finns är ju redaktörer som sållar i sådant som bland annat redan är gjort. (Fan hade jag fått en femma för varje gång
@glisseur eller
@simon_tjernstrom svarar på idéer med - "det där är redan gjort hur många gånger som helst, kom igen nu.", hade jag kunnat pensionera mig för längesen.)

(om vi utgår ifrån att skidåkare också är läsare av olika leeeveranser. Bortsett från
@jarle och
@lee-nus som skiter i det!!1)

Det görs ju hela tiden. Överallt. De frilansare och andra som bidrar med material är ju just målgruppen i många fall. Därav min poängtering och fråga ovan – hur många tror du det är i Sverige som jobbar med skidåkningsskriverier och annat på heltid?

Bulken av det levereras kommer ju från folk som är skidåkare och entusiaster i första hand.

7. Jag tycker det är väldigt spännande att se hur saker och ting går att utveckla. Det är därför jag gillar den här tråden och ditt initiativ och din önskan. Det pratas om det mest hela tiden. Som sagt. Vet bara inte om jag är rätt person att sedan utföra dessa nymodernigheter. Jag gillar ju att skriva saker.

Senast ändrad:

@Ake_Astrom

Det är svårt! Bra inlägg.

Försvarstal följer nedan!

@Glisseur har lite rätt. Om bakfoten. Själv gillar jag "bakvattnet" bättre. Det känns lite fint att ligga där och skvalpa. Och folk blir positivt överraskade när man lyckas ta sig därifrån.

Min definition och tolkning av "skidturist" var något stolpig. Till mitt försvar petade jag in ett "väldigt förenklat" innan min definition.

Fast äh, jag menar ungefär samma sak. En skidåkare för mig är någon som har en sorts koppling till skidåkningen. En skidturist är någon som gillar skidåkning men behöver ett gäng andra attribut för att trivas på en skidresa.

"Medan skidturisten bokar nästa sportlov ett år i förväg och förvissar sig om att stugan har en bastu..."

Eller något.

@glisseur - tänk om du var lika bra på att svara på mail som att formulera luddiga tankar i konkreta budskap på internetforum. VILKEN JÄVLA TANKE!

Om vi lämnar vem som har gjort vad för ett slag tänkte jag kasta ur mig lite konkreta (verklighetsförankrade som en lärare hade sagt, vad man nu ska med en bestämd verklighet, eller någon verklighet alls för den delen, till i akademiska kretsar) förslag på vad jag tycker skulle göra de tre omtalade medierna bättre.

@simon_tjernstrom

Orterna på FR har legat och dammat ett bra tag nu, funktioner som att lägga till diverse åk utanför pisterna är väl roligt och så men jag ser gärna att dessa blir en del av en interaktiv pistkarta. En interaktiv pistkarta - eller snarare bergskarta - där användarna kan lägga upp bilder/video kopplat till någon plats på berget. Huruvida det är möjligt att göra så att användarna kan lägga till en plats för ett specifikt face/linje på en sådan karta vet jag inte, men det hade varit roligt. Beskrivningar i text i all ära men subjektiva beskrivningar som "brant" "högt" och liknande är just subjektiva. Vid närmare eftertanke är detta snarare ett jobb för
@johan

Kanske skulle det även gå att koppla artiklar, videos osv som FR lägger upp till dessa kartor? I längre resereportage skulle jag gärna ha möjligheten att välja vad jag vill läsa om (underrubriker så som fiåkning, mat, boende, pister och liknande). Det senare innebär mer jobb kring resereportagen vilket i sin tur förmodligen förväntas belönas med lite mer pengar om det är från frilans och jag vet inte riktigt om den möjligheten finns.

Jag satte mig faktiskt under förmiddagen och prokrastinerade genom att läsa Alpinkultur
@jonsbert, en bra tidning - tack för underhållningen. Jag skulle dock gärna se att innehållsförteckningen hade länkar till sidan där artikeln i fråga börjar. Jag är nämligen en såndär lat jävel som tycker det är jobbigt att klicka flera gånger, som du anpassade andra ting i magasinet efter.

@Glisseur, flera, kanske alla, kanske ingen, av ovanstående förslag kanske är applicerbara på er websida? Nu vet jag att du inte har sådär apmycket med den att göra men det kanske går att bolla vidare samtidigt som du får dem att förstå att pop-ups är anledningen till ungefär hälften av alla krig i världen (ungefärlig men rimlig uppskattning).

Senast ändrad:
Jarle sa:
@Glisseur, flera, kanske alla, kanske ingen, av ovanstående förslag kanske är applicerbara på er websida? Nu vet jag att du inte har sådär apmycket med den att göra men det kanske går att bolla vidare samtidigt som du får dem att förstå att pop-ups är anledningen till ungefär hälften av alla krig i världen (ungefärlig men rimlig uppskattning).
Om jag hade haft något överhuvudtaget att säga till om angående den...

Ake_Astrom sa:
@Glisseur och
@Jibberisch Tack för er förtydling som gör att jag blir med i skidåkarkretsarna ;)
Alla ska med! =)

(Det är faktiskt ett bra argument. Det är inte tiden som läggs ner utan engagemanget. Ska ta upp det hemma å se vart det landar.)

Senast ändrad:

@jarle - Tack! Och tack för feedbacken. Vi har varit så pressade att vissa saker har fått stryka på foten helt enkelt. Vi är väldigt uppmärksamma på att det såklart ska vara länkat däremellan så att man kan klicka sig direkt.

Glisseur sa:
Jarle sa:
Om jag hade haft något överhuvudtaget att säga till om angående den...
Med tanke på att en gemensam "speciell" vän lyckats få en egen underavdelning på sidan antog jag vilt att du åtminstone hade något litet finger med i spelet.

@jonsbert jag misstänkte det. Ser fram emot att läsa tidningen på latare vis i framtiden.

Jarle sa:
Med tanke på att en gemensam "speciell" vän lyckats få en egen underavdelning på sidan antog jag vilt att du åtminstone hade något litet finger med i spelet.
Det tog stopp efter det. Undrar varför.

Jibberisch sa:
1.Fattat och fattat. Inte helt omöjligt att jag inte fattat. Det händer titt som tätt att jag inte fattar. Tror dock att vi pratar olika språk om samma sak här. Förbi varandra. Så kan det vara ibland. I mitt tycke läser du svaren du får som Olle Nordin läser en taktiktavla. Du gör det lätt för dej.
Jag tror det är du själv som medvetet missar informationen i svaren.

Jibberisch sa:
2.Det skulle ju inte ett ”nya” innan konkreta förslag. Och man får som nämnt tidigare absolut säga att någonting inte funkar utan att komma med ett lösningsförslag. Chansen eller risken att det tas på "allvar" är dock större om man bifogar ett sorts eget förslag med kritiken/feedbacken.

Jag kan ju tycka att situationen i mellanöstern inte är helt optimal utan att komma med en idé om hur den kan lösas. Absolut. Men om jag säger att – fan situationen i mellanöstern funkar inte och sedan påstår att det som görs är skit med tillägget - man borde ju mäkla fred! Då blir det lite konstigt i mina ögon.

Aka. ”Skidmedia behöver utvecklas! Det fungerar inte optimalt idag! Fan gör något med video!”
Ok, här börjar jag tro att du själv försökt skriva den där taktiktavlan. Du har missat informationen i svaren.

Jibberisch sa:
2.1 Anledningen till att dina konkreta förslag skjuts ner är att de inte är jättenya, nyskapande eller revolutionerande. Det är gjort. De utmanar inte skidleveransen så mycket i mina ögon. Dina förslag går således inte hand i hand med ditt mantra om att utveckla saker.
Jag inser nu att du är Olle Nordin ;) Nej men läs om detta en gång till:

"Jag har lämnat ett par stycken konkreta förslag som rätt omgående har avfärdats. Du missar att dynamisk intergraton med läsarna INTe måste bestå av blogg eller forum. Det finns nog en hel del här att upptäcka SOM kan tänkas upplevas som nyskapande inom onlinetidningsnischen.

De flesta handlade om idéer om att försöka använda rörligt material i större utsträckning och att försöka använda onlinemediet till att försöka involvera sin målgrupp mera, inte nödvändigtvis genom nya bloggar eller feedback i form av konstruktiv kritik utan kanske lite mer i tillverkandet av sitt redaktionella material.

Mao. göra onlinehållet ÄNNU MERA dynamiskt så man nyttjar den tillgängliga tekniken på bästa sätt.

Kanske kan man få någon idé om HUR man kan utveckla befintligt sätt att använda rörliga bilder till att UTVECKLA sin leverans av skidkulturen. Är det uppåt väggarna?"

"För upplysnings skull finns det nog en mängd flera andra sätt att använda sej av rörligt media eller interagera med läsarna. Fattar du inte det? Dessa kombinationer skulle eventuellt kunna vara EN del av att bringa nyskapande."

För att försöka rita ut på taktiktavlan (med ord):

Jag menar inte att det är nyskapande att använda exempelvis rörlig bild som man gör idag. Personligen är jag helt säker på att det finns NYA sätt att utforska gällande rörlig bild och redaktionellt material samt hur de framställs och levereras online som inte är prövat ännu. Det kan tänkas vara nyskapande. Om du inte tror det, så tror du inte det. Det är ju inte direkt heller så att användandet av rörlig media minskar idag.

Kombination och leverans av existerande teknik kan bli nyskapande. Ser du inte detta budskap i mina inlägg? Du behöver inte bli arg eller så bara för att DU inte förstår det och har fastnat i tankarna om att det inte går.

Och om just mina initiala idéer kanske inte är de skarpaste ÄNNU så kanske de kan bli. Men ser man på det på ditt vis dvs. Det är redan gjort. Det är ingen idé. Du har inte leverarat något konkret (vilket jag har gjort). Så är det samtidigt så att du bidrar indirekt till att bromsa utvecklingen.

Jibberisch sa:
3. Vi har olika definition på att ”utmana”. Det är helt okej.
Ja det är helt okej.

Jibberisch sa:
4. Mina frågor om budget handlade inte om att lyfta blicken. Utan att se förutsättningarna för nuet. 1-2 1-2 1-2
Precis och med ditt synsätt ser du med så begränsande ögon på nuet. Har du funderat på att det inte bara finns ett sätt att lösa/göra saker på. Tro det eller ej men jag är även här övertygad om att det skulle gå att inom budgetramarna utveckla sin produkt. Att du inte tror det står för dej.

Jibberisch sa:
5. Att involvera läsare och interagera med målgruppen (skidåkare)? Där skiljer vår definition sig lite också tror jag. Det finns inga, eller väldigt få, vattentäta skott mellan redaktioner/frilansare och skidåkare.Det som finns är ju redaktörer som sållar i sådant som bland annat redan är gjort. (Fan hade jag fått en femma för varje gång
@glisseur eller
@simon_tjernstrom svarar på idéer med - "det där är redan gjort hur många gånger som helst, kom igen nu.", hade jag kunnat pensionera mig för längesen.)
Även här lyser dina begränsningar från taktiktavlan igenom. Jag menar om nu Olle verkligen skrivit en kass taktik. Utgår du då från att spelarna i alla fall kommer att följa den till punkt och pricka. Det kan ju tänkas att det finns någon Zlatan eller Messi någonstans som ser saker på ett annat sätt och vänder taktiken till sin fördel. Det kan direkt översättas till redaktioner, frilansare, enskilda chefsredaktörer, skribenter osv. Det kan du väl ändå inte förneka?

För att förtydliga ännu en gång. Jag försöker prata om att inte göra så att du fastnar i ett fack och begränsa dina möjligheter som skidmedium bara genom att förstrött avfärda dem med. Det är redan gjort eller liknande. Jag tror nämligen inte att allt som gäller redaktionellt material och rörlig bild är gjort.

Jag tror att man INOM befintliga budget och tidsramar faktiskt KAN skapa något nytt TEX genom det så dåliga förslaget att försöka få en läsarupplevelse som innehåller ännu mer dynamik i form av eget personligt engagemang på något sätt. Svaret på det har jag själv inte utan tänker och hoppas att jag genom att lyfta den grundidén som du snabbt avfärdar kanske tänder nåt briljant ljus hos just Zlatan eller Messi på någon redaktion. Frågan är väl bara hur hårt de håller sej till den där taktiktavlan du pratar om.

Jibberisch sa:
7. Jag tycker det är väldigt spännande att se hur saker och ting går att utveckla. Det är därför jag gillar den här tråden och ditt initiativ och din önskan. Det pratas om det mest hela tiden. Som sagt. Vet bara inte om jag är rätt person att sedan utföra dessa nymodernigheter. Jag gillar ju att skriva saker.
Nej du är inte rätt person. Du skriver mycket och tänk vad jävligt om någon annan med en briljant idé om rörligt material i kombination med din text gör så att leveransen och produkten förbättras. Det vore väl ändå för jävligt!

@jarle Tackar för fina förslag! Håller med om att det skulle vara en grym funktion.

Som du kanske har märkt har vi precis lanserat snöprognoser med möjlighet att skapa puderlarm för de orter man är intresserad av på avdelningen skidorter. Utan att säga för mycket kan jag avslöja att vi har fortsatta planer för utvecklingen av den avdelningen som jag tror kommer att falla dig i smaken. Dock är det tids- och resurskrävande att göra ändringar av den kalibern så ha tålamod.

Sen som en liten brasklapp kan jag berätta att vi för ett litet tag sedan spelade in ett matlagningsprogram (kommer inom kort (i video)) med Henrik Harlaut och Phil Casabon. Det har jag inte sett någon annanstans tidigare...

simon_tjernstrom sa:
Sen som en liten brasklapp kan jag berätta att vi för ett litet tag sedan spelade in ett matlagningsprogram (kommer inom kort (i video)) med Henrik Harlaut och Phil Casabon. Det har jag inte sett någon annanstans tidigare...
:D

Senast ändrad:

@larssa

Jag säger inte att det är en dålig kombo. Rörligt material och text gifter sig t.ex. ganska bra. Och ger trivsamma möjligheter att låta varje "medium" fokusera på vad just det gör bäst. Att segmentera metadata för material och koppla dessa till en mer konkret kontext, med hjälp av olika digitala lösningar är också en trevlig tanke. Samt många andra saker som det pratas om.

Jag avfärdar inget. Men det är gjort. Det är allt jag säger. Säger inte att det ska sluta existera, eller inte vidareutvecklas. Det är din tolkning. Jag påpekar bara att det du framhäver som ett frö till nytänkande redan är gjort. Påbörjat. Finns. Plantan sticker upp ur marken.

"Skiing" försökte t.ex. en massa nyskapande digitala grejer för fem år(?) sedan. Dom la till och med papperstidningen och 400000 prenumeranter. Gick åt helvete och dom fick börja om från noll. Möjligen var marknaden inte redo då. Av någon anledning funkade det inte. Men det gjordes.

Allt jag säger i detta är att spring inte omkring med ett jävla hjul och påstå att det är din uppfinning samtidigt som du kallar andra bakåtsträvare och anklagar dom för att bromsa utvecklingen. Bara för att dom redan sett ditt hjul. Det räcker inte heller att du sprejar cykelhjulet i guldfärg.

"Jag ska åka och fixa ett resereportage om Engelberg!!!1"
"Det är redan gjort!"
"BAKÅSTRÄVARE!!"

(Tro vad du vill om budget och vad som är möjligt! Det är bra att någon tror. Jag har lite insikt i IT-branschen, och vet därmed lite vad det kostar att utveckla saker där. Samtidigt som jag har lite koll på vilka pengar som finns i skidbubblan. Hör med Skistar annars dom verkar ha cäsh.)

Sluta också påstå att jag är förbannad, sur eller arg. Är inte ens i närheten. Än.

Men fundera gärna över varför folk här kanske tycker att ditt glimtande öga kanske inte är så glimtande. Vill du ha en öppen diskussion om vägar att gå, kan det vara bra att hålla det öppet och inte sura ur när du får blinkande svar på dina så fantastiskt glimtande och blinkande frågor.

Har inte läst allt. Bara skummat lite. Men får en lite konstig smak i munnen.
Blir det inte märkligt när dom som faktiskt gör nåt ska behöva stå till svars för att dom gör fel, har fel innehåll i det dom gör, gör på fel sätt...
Hallå? Dom gör nåt!
Konstruktiv kritik, javisst, men när det närmast börjar likna anklagelser, då blir det konstigt.

simon_tjernstrom sa:
Kändisar som lagar mat? Aldrig hört om =)

Jibberisch sa:
Jag säger inte att det är en dålig kombo. Rörligt material och text gifter sig t.ex. ganska bra. Och ger trivsamma möjligheter att låta varje "medium" fokusera på vad just det gör bäst. Att segmentera metadata för material och koppla dessa till en mer konkret kontext, med hjälp av olika digitala lösningar är också en trevlig tanke. Samt många andra saker som det pratas om.
Tack då är vi överens om att det iaf inte är helt snurrigt att tänka lite i de banorna.

Jibberisch sa:
Jag avfärdar inget. Men det är gjort. Det är allt jag säger. Säger inte att det ska sluta existera, eller inte vidareutvecklas. Det är din tolkning. Jag påpekar bara att det du framhäver som ett frö till nytänkande redan är gjort. Påbörjat. Finns. Plantan sticker upp ur marken.

"Skiing" försökte t.ex. en massa nyskapande digitala grejer för fem år(?) sedan. Dom la till och med papperstidningen och 400000 prenumeranter. Gick åt helvete och dom fick börja om från noll. Möjligen var marknaden inte redo då. Av någon anledning funkade det inte. Men det gjordes.
Jo du avfärdar genom att säga att det är gjort. Just det är lite av problematiken i sådana här diskussioner. Genom att just avfärda saker med att det är gjort. Det finns många faktorer att ta hänsyn till. Bland annat som du är inne på nämligen "timingen".

Även om allt redan är gjort enligt dej och alla frön är sådda och att du tycker jag bär runt på nåt guldmålat hjul så sa jag inte att mina idéer är de SLUTGILTIGA förslagen. Det hoppas jag du hajjar.

Avsikten är att kanske hos någon (inte dej då) väcka en tanke som kanske ska så ett nytt frö av av allt. INTE att mina uppebarliga förslag i sej är vägen att gå.
@Jarle har ju lämnat in lite förslag som säkert redan är gjorda någon annanstans MEN INTE på freeride. Därav utvecklande av freerides produkt. Kanske Simon inte gör exakt det som Jarle föreslår utan omformar idén till sin egen (sitt eget frö) efter diskussion med sin redaktion. Kanske hade Jarle inte klurat ut dessa förslag till freeride eller Alpinkultur om inte jag startat den här tråden. Kanske hade han det.

Jibberisch sa:
Allt jag säger i detta är att spring inte omkring med ett jävla hjul och påstå att det är din uppfinning samtidigt som du kallar andra bakåtsträvare och anklagar dom för att bromsa utvecklingen. Bara för att dom redan sett ditt hjul. Det räcker inte heller att du sprejar cykelhjulet i guldfärg.

"Jag ska åka och fixa ett resereportage om Engelberg!!!1"
"Det är redan gjort!"
"BAKÅSTRÄVARE!!"
Lugn och fin nu. Springer inte omkring på något sätt och säger att jag har revolutionerat skidmedia. Jag har ju inte det. Vart läser du in det? För att nyansera mej så bidrar du inte till utvecklingen genom ditt förhållningssätt. Enligt mej då. Det är helt fine att du väljer din väg. Har inga problem med hur just du väljer att göra. Jag vill tro att andra väljer andra vägar för att just se möjligheter och lösningar.

Jibberisch sa:
(Tro vad du vill om budget och vad som är möjligt! Det är bra att någon tror. Jag har lite insikt i IT-branschen, och vet därmed lite vad det kostar att utveckla saker där. Samtidigt som jag har lite koll på vilka pengar som finns i skidbubblan. Hör med Skistar annars dom verkar ha cäsh.)
Coolt, den insikten har jag med.

Jibberisch sa:
Sluta också påstå att jag är förbannad, sur eller arg. Är inte ens i närheten. Än.
Det tror jag inte att jag har påstått någonstans faktiskt.

Jibberisch sa:
Men fundera gärna över varför folk här kanske tycker att ditt glimtande öga kanske inte är så glimtande. Vill du ha en öppen diskussion om vägar att gå, kan det vara bra att hålla det öppet och inte sura ur när du får blinkande svar på dina så fantastiskt glimtande och blinkande frågor.
Jag har inga problem med innehållet i svaren. Jag uppskattar alla svar, faktiskt. Tycker också frenesin i återkopplingarna är rätt intressanta.

Senast ändrad:
GNU sa:
Har inte läst allt. Bara skummat lite. Men får en lite konstig smak i munnen.
Blir det inte märkligt när dom som faktiskt gör nåt ska behöva stå till svars för att dom gör fel, har fel innehåll i det dom gör, gör på fel sätt...
Hallå? Dom gör nåt!
Konstruktiv kritik, javisst, men när det närmast börjar likna anklagelser, då blir det konstigt.
Tjena
@Gnu!

Kom igen. Jag tror ingen tycker att någon gör några direkta fel. Jag lyfter frågan om hur man kunde utveckla skidmedia. Jag personligen hade tydligen rätt kassa konkreta idéer. Det jag egentligen har ifrågasatt var att en publikation kunde uppfattas lite som content marketing. Det ifrågasatte jag, det är riktigt. Chefredaktören tog illa upp av det och det har jag bett om ursäkt för. Dock finns/fanns en logisk poäng med det ifrågasättandet. Jag vill lyfta tanken om hur det kunde uppfattas. Nu blev det inte riktigt som tänkt eftersom vi kastade lite skit.

Har du några idéer om hur man kan utveckla?

Larssa sa:
Kombination och leverans av existerande teknik kan bli nyskapande. Ser du inte detta budskap i mina inlägg? Du behöver inte bli arg eller så bara för att DU inte förstår det och har fastnat i tankarna om att det inte går.
Arg? Se ovan.

Vet inte hur jag ska förtydliga detta mer. Gillar dock inte att bli beskylld för saker jag inte ägnar mig åt.

Gör ett försök till.

Larssa sa:
Video som företeelse i sig är inte nyskapande DÄREMOT kan användandet av det i kombination med det redaktionella innehållet skapa något nytt som inte gjorts ännu.
Jag avfärdar inte användandet av teknikkombinationer och andra saker du lyfter fram som intressanta.

Jag avfärdar BARA ditt uttalande om att det skulle vara nyskapande att göra så. Idéerna finns redan. Det du snackar om är gjort förut. Bara att googla och inspireras och ta dom vidare till nästa nivå. Att du tolkar det som någonting negativt är inte mitt fel.

(Baserat på att det inte är ditt fel att alla andra i den här tråden inte förstår vad du vill ha fram.)

Men att säga att: "Mina idéer X är nyskapande! Alltså inte det jag säger här nu, det är inte det slutgiltiga liksom! Men det är nyskapande om Y och Z hängs på! Men dom vet jag inte vad det är! Sluta säga att X redan är gjort. Det är så jävla avfärdande.

Det blir som att lyfta fram idéer som är förankrade i teknik som inte existerar: "Jag skulle vilja att Freeride tar fram ett hologram jag kan ha i ryggan. Så att jag kan ta all info om en skidort från freeride och ladda upp i hologrammet, åka till skidorten, slå på hologrammet och ha en personlig guide när jag är på plats. Som vet allt om afterski, restauranger och offpist. Hologrammet ska kunna steka bacon och trycka pjäxor också."

Sedär! Nyskapande som fan.

Kalla mig gärna motsträvig, anti-innovation och bakåsträvare. Det ligger inte långt ifrån sanningen. Men ska du göra det får du stanna bulldozern, kliva av den, kasta bort nyckeln och backa långsamt ut från det märkliga glashus du befinner dig i först.

@Jarle och hans idéer skulle jag ta med en nypa salt...jag har sett hans promodel...

Har förresten gått ÖVER från Catchmini Eucalyptus TILL Skruf Mynta här precis...så HELT neggo ÄR man ju INTE.

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
Arg? Se ovan.
Got me. Jag sa visst det där. Ger dej den där tillbakakakan på det för skojs skull. Kolla här.

Jibberisch sa:
Jag är inte sur. Vet inte hur jag ska förtydliga detta mer. Gillar dock inte att bli beskylld för saker jag inte ägnar mig åt.

Jibberisch sa:
Video som företeelse i sig är inte nyskapande DÄREMOT kan användandet av det i kombination med det redaktionella innehållet skapa något nytt som inte gjorts ännu.

Jag avfärdar inte användandet av teknikkombinationer och andra saker du lyfter fram som intressanta.

Jag avfärdar BARA ditt uttalande om att det skulle vara nyskapande att göra så. Idéerna finns redan. Det du snackar om är gjort förut. Bara att googla och inspireras och ta dom vidare till nästa nivå. Att du tolkar det som någonting negativt är inte mitt fel.
Coolt du är alltså inne lite på mitt spår där. Härligt att se.

Men du avfärdar alltså samtidigt att en icke existerande produkt inom skidmedia vad gäller leverans av skidmedia inte skulle vara nyskapande om den utfördes trots att den skulle involvera väl kända metoder? Jag har svårt att ta dej på orden faktiskt och ser på saken annorlunda.

Vad tycker du själv skulle vara nyskapande då så jag och alla andra förstår hur du tänker kring det hela?

Jibberisch sa:
(Baserat på att det inte är ditt fel att alla andra i den här tråden inte förstår vad du vill ha fram.)
Jag tvivlat på att alla andra inte förstår det. Men jag vet inte säkert givetvis.

Jibberisch sa:
Men att säga att: "Mina idéer X är nyskapande! Alltså inte det jag säger här nu, det är inte det slutgiltiga liksom! Men det är nyskapande om Y och Z hängs på! Men dom vet jag inte vad det är! Sluta säga att X redan är gjort. Det är så jävla avfärdande.
Jag har fortfarande bara lämnat förslag som sågats särskilt av dej som inte har lämnat några idéer alls. Har aldrig påstått att just de idéerna är de nyskapande. Vad har du för problem med det egentligen? Ligger problemen i att du inte får det färdiga förslaget presenterat? Har du problem med att många nyskapande saker är sprungna ur något inte så bra initialt? Har du problem med att om man pratar kring vissa saker så kan helt andra plötsligt dyka upp ur de första?

Jag tror ju för bövelen inte att mina idéer i det här fallet skulle vara de banbrytande nyskapande. Jag har inga problem med det. Jag tror inte du vill förstå helt enkelt eller bara ger dej fan på att inte göra det.

Jibberisch sa:
Det blir som att lyfta fram idéer som är förankrade i teknik som inte existerar: "Jag skulle vilja att Freeride tar fram ett hologram jag kan ha i ryggan. Så att jag kan ta all info om en skidort från freeride och ladda upp i hologrammet, åka till skidorten, slå på hologrammet och ha en personlig guide när jag är på plats. Som vet allt om afterski, restauranger och offpist."
Jadu... jag har inget bra att svara dej på det där mer än att...det blir inte så.

Jibberisch sa:
Kalla mig gärna motsträvig, anti-innovation och bakåsträvare. Det ligger inte långt ifrån sanningen. Men ska du göra det får du stanna bulldozern, kliva av den, kasta bort nyckeln och backa långsamt ut från det märkliga glashus du befinner dig i först.
Ja men du får ännu en sån där kaka tillbaka på detta. Tänker på det är med bulldozern då. Det gäller dej med som har svårt att se andra personer försöka tänka annorlunda än dej kring ämnet i fråga.

Skön kommentar om glashuset. Vore jävla spännande att höra dej utveckla det lite mer faktiskt.

Senast ändrad:

@Larssa
Bara för enkelhetens skull så vill jag be dig att lista upp dina konkreta förslag gärna i punkt form så vi som inte hänger med riktigt kan se vad det är.
Dvs enkelt och sakligt utan kring snack.

Med vänliga hälsningar //Åke

@larssa
Nerru! Nu jävlar lägger vi detta åt sidan här och lämnar plats för kreativitet. Så sabbar vi inte detta för andra. Dra ett PM till mig om du vill fortsätta bataljen där.

@Ake_Astrom

Hej Åke!

Ska försöka lista några konkreta förslag här då:

1. Det var att Alpinkultur skulle se över om de kunde uppfattas som en content marknadsföringskanal. Jag uppfattade det lite så med alla kopplingar till nämnd butik. Vilket i sig kunde tänkas uppfattas missgynnsamt av läsarna.

2. Länkning av prylarna i guiderna till videotester de själva gjort på prylarna där de kunde ge ärlig feedback med tanke på deras stora skidåkarbakgrunder.

3. Förslag om att se över hur hanterandet av bloggarna görs eftersom detta är en tid av bloggöverflöd generellt sätt. Ett slarvigt exempel var att hantera sållandet så här, citat "kan innebära att från urvalet/mångfalden ni har väljer att hantera 5 svinintressanta bloggar istället för 5 svinintressanta och 35 rätt lökiga bloggar"

4. Det här är inte tillräckligt konkret (jag är medveten om det) men väl initial brainstorming kring användandet av onlinemediet. Skapa en vidareutvecklad tvåvägskommunikation med läsarna som inte görs idag (läs även skapa ännu mera lojala läsare).

Det inte så konkreta förslaget var att se om tanken gällande utnyttjande av tekniken samt det redaktionella materialet kunde paketeras om som upplevs nyskapande till exempel här på Freeride på ett sätt som inte tidigare gjort just här.
@Jarle var inne lite på det i sina förslag hur.

Har inte något bra förslag på lösningen i sig tyvärr, så det är så nära konkret jag för tillfället själv kan komma i den frågan just nu. Men det är en fråga som jag tror är väl värd att lägga tid på. Jag tror faktiskt främst för ÅS skull och för deras överlevnad.

5. Mer artiklar i videoform tex. intervjuer för Alpinkultur.

Där har vi väl min lilla lista.

Har du några tankar om hur man kan utveckla främst punkt 4?

Tillbaka
Topp