NM i Gränsen 2014 för Oldboys/girls

Maximuz

Ny medlem
Jag tillhör nog dom äldre skidåkarna här på FR. Men älskar berg och skidåkning.

Är det fler(läs äldre) här som skulle vilja ställa upp på NM i Gränsen OM det skulle finnas en Oldboys/girls klass typ +35år eller äldre.
Eller känner ni yngre nån som skulle va intresserad?
Hur många deltagare. skulle vi få ihop?
Mvh
Maximus

Ett tips: försök få igång nån mer lättsam/familjär (alla kan vara med) tävling kring Åres liftsystem!
För de verkar ju ha allt där. Allt utom en friåknings-tävling.

Vore kul men minimum åldern borde upp en del som Hasse påpekar, många grymma åkare vid 35+, tror nog att friåkare peakar där någonstans. Det kunde ju lätt bli en riktigt svår klass, Kaj. Sverre, Syversen, Hela Free radicals gänget med Jesper i spetsen... kanske får köra på 45

Senast ändrad:
Hasse, Reine ni har nog rätt där, det borde nog vara mer +40 till 45år på oldboys/girls klassen.
Många riktigt duktiga åkare runt 35 år. Skulle man få ihop tillräckligt många åkare skulle det bli kanokul. Speciellt att kunna snacka med alla i sin generation om skidåkning förr och nu. Då tex en annan gjorde sin första säsong i alperna efter gymnasiet 1985/86 och sen rullade det på i ytterligare typ 17år.
Men frågan är om det går att få ihop tillräckligt många damer och herrar för att kunna genomföra. Kanske finns en risk att intresset är lite svalt.
//M

Vi pratade om det där med Oldboys-NM på förfesten/afterskin på Pelikanhyllan för några år sen. Det slutade med ett allmänt fyllesludder och så var det väl med den saken den gången... Men vi hade en bra idé. Tror jag.

Men den brinnande frågan är ju vad som hänt med NM-banketten? Den har ju blivit rena söndagsskolan, numera kommer man ju därifrån med både kläder och hedern i behåll. Inget personalband, ingen Östis som sjunger Turboengro på Kirunaengelska, inga norrmän som förvillar sig till hemlandet genom tågtunneln, inga efterfester i Värnet/Cantinan/Apoteket/Lappis/wherever och folk som håller igen för att "dom ska åka hem imorgon". Inte ens ett litet matkrig längre. Det är illa när domarna måste styra upp tillställningen, vilket bara kan bli patetiskt i slutändan.

Hittade förresten en gammal ÅS från runt millenieskiftet på jobbet för ett tag sedan med en artikel om NM. Det stod bland annat om "tävlingens äldste deltagare, Per Gustavsson, 31 år". Mannen som numera går under artistnamnet Huss alltså. Vissa saker har förändrats rätt radikalt, nu är ju vinnarna uppe i dom åldrarna och snokar.

Glisseur sa:
Vi pratade om det där med Oldboys-NM på förfesten/afterskin på Pelikanhyllan för några år sen. Det slutade med ett allmänt fyllesludder och så var det väl med den saken den gången... Men vi hade en bra idé. Tror jag.

Men den brinnande frågan är ju vad som hänt med NM-banketten? Den har ju blivit rena söndagsskolan, numera kommer man ju därifrån med både kläder och hedern i behåll. Inget personalband, ingen Östis som sjunger Turboengro på Kirunaengelska, inga norrmän som förvillar sig till hemlandet genom tågtunneln, inga efterfester i Värnet/Cantinan/Apoteket/Lappis/wherever och folk som håller igen för att "dom ska åka hem imorgon". Inte ens ett litet matkrig längre. Det är illa när domarna måste styra upp tillställningen, vilket bara kan bli patetiskt i slutändan.

Hittade förresten en gammal ÅS från runt millenieskiftet på jobbet för ett tag sedan med en artikel om NM. Det stod bland annat om "tävlingens äldste deltagare, Per Gustavsson, 31 år". Mannen som numera går under artistnamnet Huss alltså. Vissa saker har förändrats rätt radikalt, nu är ju vinnarna uppe i dom åldrarna och snokar.
Nä banketten har ballat ur. Vem kommer inte ihåg efter festen på Lappis när det hämtades Red Bull ur vissa åkares bilar, köptes sprit från personalen, personalen piskade folket som gick hem, finnarna hade snöbollskrig mot Sverige. De fann tydligen Red-Bull fläckar i taket 2 år efter. Och det är högt i taket där.

Ha, skulle lätt ställa upp på både Oldboys-NM och hjälpa till att få banketten tillbaka till fornstora dagar! Jäkligt schyst idé =)

Nä banketten har ballat ur. Vem kommer inte ihåg efter festen på Lappis när det hämtades Red Bull ur vissa åkares bilar, köptes sprit från personalen, personalen piskade folket som gick hem, finnarna hade snöbollskrig mot Sverige. De fann tydligen Red-Bull fläckar i taket 2 år efter. Och det är högt i taket där.
Kan avslöja att det var mer Red Bull än vad som ryms i "vissa åkares bilar". Jag hade ordnat spons på drycken, en hel pall kom med lastbil. Det gick åt 475 st på det två timmarna vi hade efterfest. Fördelat på max 100 personer. 13 liter sprit, varav 5 köptes direkt på plats eftersom den på Systembolaget inhandlade började sina efter en halvtimme. Praktiskt nog hade den vänliga tjejen hällt över sina 5 liter i en dunk. En norrbottnisk "bag in box".

Efter två timmar avbröt vi efterfesten, jag var rädd att någon skulle ramla ut genom Lappis väl tilltagna panoramafönster. Red Bull säger ju i reklamen att det ger dig vingar, det kändes onödigt att prova om det stämmer.

Skare sa:
Kan avslöja att det var mer Red Bull än vad som ryms i "vissa åkares bilar". Jag hade ordnat spons på drycken, en hel pall kom med lastbil. Det gick åt 475 st på det två timmarna vi hade efterfest. Fördelat på max 100 personer. 13 liter sprit, varav 5 köptes direkt på plats eftersom den på Systembolaget inhandlade började sina efter en halvtimme. Praktiskt nog hade den vänliga tjejen hällt över sina 5 liter i en dunk. En norrbottnisk "bag in box".

Efter två timmar avbröt vi efterfesten, jag var rädd att någon skulle ramla ut genom Lappis väl tilltagna panoramafönster. Red Bull säger ju i reklamen att det ger dig vingar, det kändes onödigt att prova om det stämmer.
Jag var ju med att hämta spriten i personalboendet så hon var snäll som hällde över det! Man kan alltid lita på Gränsens personal. Var nog för övrigt en av de första gången vi träffades tror jag.

Har även ett svagt minne av att jag står utanför Lappis och plötsligt ser jag Slange upptryckt mot fönstret och någon dränker han i Red Bull..

Mr Swedish Posse fällde en finne rakt i en 50 cm vattenpöl.

Hörrni gubbar. Ni är ju mer intresserade av att träffas och snacka gamla fylleminnen än av att åka skidor ;)

Underbara historier om hur det var förr. Uttrycket: Det var bättre förr, passar nog bra in här när man hör dessa historier om hur det var en gång i tiden.
Har själv bara varit en gång i Gränsen under Nm för ca 15 år sen. Då två utav min Franska skidlärarkollegor var med upp till Gränsen. Den ena vi kan kalla honom för Antoine skulle ragga på "svenska flickan" som han uttryckte det på dålig svenska, var typ det enda han kund på svenska. Tjejen från Kiruna var inte ett dugg intresserad för denna franska charmör. Viket slutade i att tjejen bjöd på en snus typ General grov lös och Antoine kunde ju så klart inte tacka nej. Tjejen tog sin prilla och Antoine gjorde lika. 2 sekunder senare fick Antoine en rak höger på näsan, blodet sprutade och snusen försvann ner i halsen, Vilket ledde till att vi andra vek oss av skratt och Antoine vinglade hem för den kvällen.

Mitt ovanstående inlägg är ju lite OT, men jag undrar seriöst som faan:

Varför startas ingen återkommande friåknings-tävling i/kring Åre, med dess
friåknings-tradition?

Jag har tidigare nämnt detta här på Freeride, men total tystnad råder.
Har jag missat något, missat en tråd i ämnet där man reder ut ev. hinder?
Eller finns där en tyst önskan hos flera andra ute i stugorna?
Stöter man på patrull (!) hos Skistar, kommun, markägare eller liknande?

Handlar det om att någon slags kollektiv underförståelse kring att ett längre
och sammantaget utmanade face likt Nordals saknas?

Är det för destinationen på något sätt en känslig hysch-hysch-fråga?

Reine, Glisseur, kom igen nu, ge mig svaren jag söker! Eller åtminstone tankar kring detta.

Senast ändrad:
@ Maximuz

:lol: Ja det är klart, skall man försöka sig på nordsvenska fullblod
så bör man många gånger vara slugare än Jew-huntern Hans Landa
i filmen Inglourious Basterds :lol:

Senast ändrad:
limegreen sa:
...
friåknings-tradition?
...
Min personliga uppfattning (med begränsad Åre-erfarenhet förvisso) är att Åre suger som friåkningsort och jag upplever inte att den förknippas med friåkning heller.
Det kommer flera extremt duktiga friåkare därifrån utan tvekan men Åre är för mig inte synonymt med friåkning (om man inte med det även räknar in jibbing för jo då förknippas det).
En del av det hela tror jag är att Åre har kass snöstatistik, objektivt då, subjektivt är det inte bara kass, utan närmare katatrofalt.

edit: stavfelll

Senast ändrad:
JL76 sa:
Min personliga uppfattning (med begränsad Åre-erfarenhet förvisso) är att Åre suger som friåkningsort och jag upplever inte att den förknippas med friåkning heller.
Det kommer flera extremt duktiga friåkare därifrån utan tvekan men Åre är för mig inte synonymt med friåkning (om man inte med det även räknar in jibbing för jo då förknippas det).
En del av det hela tror jag är att Åre har kass snöstatistik, objektivt då, subjektivt är det inte bara kass, utan närmare katatrofalt.
Definiera friåkning? Jag säger inte att Åre är världens bästa skidberg, långt, långt därifrån, men någon slags friåkningsterräng finns det väl ändå på Skutan? Inte som är lämplig för att arrangera en tävling men för att åka... eh, fritt. Sen är det ju inte direkt Niseko när det kommer till snökvalité och mängd.

Som sagt, snöförhållanden samt förutsättningar (i huvudsak face) för en tävling där
är ju inte alltid de bästa. Men man får ju alltid ta saker för vad de är. Och iom en mer
lättsam approach tror jag det öppnar dörrar för de som tycker att ex. Gränsen
blir en för mustig tävling att starta med.

I april/maj blir ju slushen en helt okej ersättare (landa-i-material) till kall lös-snö.
Har ju även en bromsverkan vilka många uppskattar.

Tänker att Västerskutan eller Tysken skulle kunna vara en plats för en sådan tävling.

Ett alternativ kan ju vara att man skapar en sorts lättsam Freeride Åre Tour i bara Åre
(eller Jämtland!) men där man plockar ut säg 4-5 st olika hyfsat utmanande/långa åk
som man kör under säsongen, dvs del-tävlingar. Och där alla i mån av plats kan deltaga,
och även bara på 1 tävling om man känenr för det/är i förbi-farten på skid-semester t.ex.
Men för att kika på total-seger så bör man alltså ha skrapat ihop poäng i samtliga tävlingar.

Som ex. kan man ju ta Skutskjutets popularitet. Skutskjutet är ju lite av en spott i havet
jämfört med ex. Derby de la Meije (skön jämförelse...). Men ändock drar den massor av
både stenhårt satsande som glada och ibland utklädda amatörer.

Jag hoppas att några i puckel-gänget eller event-pluggare får nys om detta och vill
prova på att dra igång en sådan tävling, då det finns potential!

Senast ändrad:
Glisseur sa:
JL76 sa:
Definiera friåkning? Jag säger inte att Åre är världens bästa skidberg, långt, långt därifrån, men någon slags friåkningsterräng finns det väl ändå på Skutan? Inte som är lämplig för att arrangera en tävling men för att åka... eh, fritt. Sen är det ju inte direkt Niseko när det kommer till snökvalité och mängd.
Jo jag vet att friåkning inte är bara champagnepow, men den bästa snön jag upplevt offpist i åre var någon slags vindpinat blomkålselände (tänk frysbox inte avfrostad på lång tid).
Åker gärna puckel, och t o m bristande skare men lavinkäglor t ex är ingen höjdare, då åker jag hellre (isig) pist.
Självklart har ju de 4-5 miserabla resorna dit gjort att jag väljer bort det, vilket begränsar mer statistiskt underlag.
Skulle man pricka in ett dump som inte blåser bort finns nog ordentlig potential. Men vilken organisatör vågar det?

Senast ändrad:
Är det inte enklare om vi alla anmäler oss till tävlingen så ser vi hur många vi blir som är 40+ och inte proffs, är själv 43 när tävlingen går av stapeln.

Sen får vi jobba ut efter det, eller så mailbombar vi arrangörerna om att vi vill ha en 40+klass.

Jag hade tänkt att tävla för första gången nästa år, men mest för att det skulle vara en kul grej att göra.

limegreen sa:

friåknings-tradition?

Reine, Glisseur, kom igen nu, ge mig svaren jag söker! Eller åtminstone tankar kring detta.
Jag har haft planer en längre tid på att försöka få till något i Åre, vet dock inte vad det skulle finnas för ett intresse men det borde ju kunna bli bra uppslutning.
Ett litet problem är att det inte finns några hela linjer, så därför så har jag jobbat på ett annat format. Dock så är jag bortrest hela vintrarna så planeringen är svår. Tänker mig att det ska hållas i tidiga april beroende på när påsken infaller. Som sagt, jobbar på det.

@ JL76
Om jag vore du skulle jag ge Åre en chans till andra halvan av April.

Och om det delvis är de utvecklings-kritiska observationerna i sann
Uffe Lundell-anda (been there, doing that...dessvärre) av Åre som
stör, så finns ju små gemytliga krypin i omnejden att gömma sig i på
kvällar och nätter :)

Vem har sagt att man behöver ett dump för att tävla ner över stock och sten?
Vår-slush, ömsom den där frysbox-snön du så målande beskrev det,
är ju en rekorderlig combo - då det ju ser ut så ute i spenaten, här och där
och ofta på vår skidåkar-planet.

Senast ändrad:
@ Reine
Yes, tack, så skall en slipsten dras :)

Men då vet jag iaf att tankar finns därute.

Reine sa:
Jag har haft planer en längre tid på att försöka få till något i Åre, vet dock inte vad det skulle finnas för ett intresse men det borde ju kunna bli bra uppslutning.
Ett litet problem är att det inte finns några hela linjer, så därför så har jag jobbat på ett annat format. Dock så är jag bortrest hela vintrarna så planeringen är svår. Tänker mig att det ska hållas i tidiga april beroende på när påsken infaller. Som sagt, jobbar på det.
Skulle inte något liknande Funäsdalen sequence (som iofs bara kördes en gång) fungera i Åre? Alla åkare väljer en plats på berget att göra någonting på med tidsbegränsning. Nu är Åre en del större än Funäsdalsberget och jag har för lite erfarenhet av Åre för att bedöma hur man skulle kunna begränsa antalet platser att köra på men det kan ju knappast vara omöjligt?

limegreen sa:
@ JL76
Om jag vore du skulle jag ge Åre en chans till andra halvan av April.
...

Vem har sagt att man behöver ett dump för att tävla ner över stock och sten?
Vår-slush, ömsom den där frysbox-snön du så målande beskrev det,
är ju en rekorderlig combo - då det ju ser ut så ute i spenaten, här och där
och ofta på vår skidåkar-planet.
Mina sämsta snöupplevelser i alperna och Kanada var fortfarande mycket bättre än allt i Åre, så det lär inte hända, kanske har jag bara haft otur, men hur många chanser ska något få? Ifall någon bjuder mig dit så kanske...
Man behöver inget puder för tävling, men jag åker för njutningen, och visst ibland kan även "fostrande" underlag vara kul, men inget jag saknar/jagar eller betalar extra för.

OnT: En oldboys tävling låter kul (i gränsen då, inget Åre!) men man är ju chanslös i sin åldersgrupp. Då får man tävla för skojs skull, men då är det ju inte riktigt samma sak.
Är man ens en oldboy vid +35?

JL76 sa:
Är man ens en oldboy vid +35?
Vid ett snowboard-SM för ett antal år sen gick oldboysgränsen vid 24. I cykling börjar veteranklasserna vid 30. Det där är ju hyfsat flytande om man säger så... Man är väl inte äldre än sina korsband helt enkelt.

Reine sa:
limegreen sa:

friåknings-tradition?

Ser man det från den sidan hade en BC-jibbtävling med uppskottade features funkat betydligt bättre i Åre än en traditionell friåkningstävling à la NM eller FWT. Då blir plötsligt bakisdan betydligt mer intressant, dessutom skulle man kunna få dit hyfsat med publik med skapligt små medel. Men snön är ju vad den är hur man än vrider och vänder på saken men i april kan det ju faktiskt gå att få ner stålkanterna några centimeter i snöjäveln.

Men som sagt, när allt kommer till kritan är ju trots allt banketten det viktigaste.

@ JL76
Det finns ju en och annan Cronhjelmska som Drufenstraehlska med tillträde till någon av de här mer magnifika kåkarna i överkant Björnen, som säkert önskar sällskap under en långhelg. Och vad jag har hört figurerar de bl.a. på HappyPancake under frivola pseudonymer. Man får helt sonika nästla sig in :lol: Lycka till! ;)

Senast ändrad:
Glissuer: Du sa sanningens ord. Det är banketten som är viktigast.

Tanken och tankarna kring att ha det i Åre under april kan va en bra ide. Antagligen skulle då fler Oldboys/girls anmäla sig och det blir ett större startfält vilket är kul. En annan fördel kan va att man kan lättare locka lite kända ansikten från byn och även från övriga riket oxå. Vilket skulle ev ge tävlingen ett roligare format.

Men jag lägger min röst iaf på att ha det i Gränsen med tanke på att det är där det ska hållas på nått sätt. Att ha det dagen före den riktiga tävlingen med ett åk på fm och ett åk på em. Sen är nog krutet slut hos gubbarna och tanterna. Sen behöver vi lite tid att ladda för banketten innan den riktiga tävlingen är slut.
Kul att läsa alla eras tankar och idéer runt detta.

Kul tråd och bra idé säger jag!

Håller nog med Maximuz om att Gränsen är rätta platsen.
Åra, nja.. baksidan då kanske, men det blir mer "knöl" med arrangemang och fix. Å andra sidan vore det ganska intressant att se om det gick att genomföra. Svårt..
MEN, jag vidhåller också att ett evenemang som detta (som faktiskt har en direkt koppling till tävlingarna i Gränsen in the old days) heller inte ska konkurrera med NM. Snarare vara en del av evenemanget.
Åldersgräns vet i katten, men det finns ju en hel hord med intressanta människor som skulle kunna göra detta äventyr helt magiskt!
Fasen.. När man väl tänker på det så är ju idén helt kanon!!
Och vilken bankett... ojojoj!

Superkul ide!
Jag är mer än gärna med på detta. Har 2 kompisar i samma ålder som mig som med största sannolikhet vill va med.
Lägger min röst på Gränsen känns mer rätt så då är man på rätt plats och har chans att se den riktiga tävlingen också!
Håller med Maximuz om att dagen före skulle va en bra dag att köra på, ett race på fm och ett på em. Sen rast vila för att ladda för banketten.
Angående ålder på denna oldboystävling röstar jag på runt 38år. Som Reine skrev så finns det många vassa åkare runt denna ålder, men ska man få ett hyfsat stort/brett startfält kanske det måste ligga runt denna åldern. Men jag kan ha fel.
Man kan faktiskt ha en vinnare som man utser precis som vanligt. Och bästa amatör som också vinner första pris. Om nu nån storfräsare med många års proffskontrakt i ryggen kommer och vill va med och ha kul på detta spektakel.

Tillbaka
Topp