Normalt att ett par skidor ser ut så här?!

uttryck

Ny medlem
Startar en tråd här om min mans Scott Crusade 2010. Är det verkligen normalt att par skidor ser ut så här efter max 20-25 dagars normalåkande? De är åkta mestadels i pist och han har inte varit vårdslös med dem. Troligen så har detta uppstått relativt nyligt. De är liksom helt uppfläkta i kanterna på ovansidan på 4-5 ställen. Inte åkt på sten eller nåt sånt heller. Påverkar väl förmodligen inte funktionen men känns verkligen inte som nån bra kvalitet direkt. :(

Bilderna är tagna med mobilen så inte specielt bra, ser alltså ännu värre ut i verkligheten. De uppfläkta partierna är ca 4-5 cm långa. Ser förtaskigt ut.

Helt normalt. Händer när man slår ihop skidorna, bara att lära sig undvika det. Påverkar inte skidan något, då det bara är grafiken som skadas.

Ok, bra tack då vet vi! Är dom så jäkla känsliga för det alltså? Men stämmer, han brukar slå ihop dem tror jag. Kanske inte medvetet i o f s. Kan man limma lite eller nåt sånt kanske?

Du slår ju i stålkanten mot plast/trä så det är klart det skiter sig ^^ Du ska se mina afterbangs det är så längs med hela vägen på båda sidorna :)

Man brukar väl i dagligt tal kalla det "chippa". Vissa skidor är känsliga än andra och den egenskapen brukar framföras som kritik mot modeller ibland.

När top sheet är draget runt kanten ända ner till stålkanten blir inte skadorna inte alls så stora.
Skadorna blir heller inte lika stora om man har ett top sheet av metall typ Titanium.

ALPINBUTIK sa:
När top sheet är draget runt kanten ända ner till stålkanten blir inte skadorna inte alls så stora.
Skadorna blir heller inte lika stora om man har ett top sheet av metall typ Titanium.
Jag håller med ALPINBUTIK och MarkusO. Känsligheten för den typen av skador beror på konstruktionen. Värst är metallfria rena sandwichkonstruktioner, som skidan i detta fall. Många skidor har detaljer i konstruktionen som nästan helt eleminerar problemet, tex med en lätt neddragen topsheet.

Små skador har ingen betydelse, men kolla så att det inte finns öppet trä om det är en skida med träkärna. Då är det läge att täta skadan mot vatten. Jag brukar (som alltid) använda långsamthärdande epoxy och värma upp både lim och skida under appliceringen, så att limmet blir lättflytande och absorberas av trät. Man kan ju även snygga till skidan lite i övrigt när man ändå är igång och kladdar med lim.

Yup ser normalt ut. Som redan sagts är olika skidor olika benägna att spricka upp.

On another note, tror jag den korrekta benämningen numera är tit-anal för titan.

FF sa:
Yup ser normalt ut. Som redan sagts är olika skidor olika benägna att spricka upp.

On another note, tror jag den korrekta benämningen numera är tit-anal för titan.
Lite OT men tit-anal och titan är inte samma sak. Titan(titanium) är ett grundämnen och har inte bytt det namn det fick på 1700-talet.
Tit-anal å andra sidan består till största del av aluminium(ca 90%) sedan finns det lite olika kombinationer med andra ämnen också som t.ex koppar, kisel, zink, magnesium och mangan.

Ok tack för info! Får be maken sluta att slå ihop sina skidor för att det inte ska ska bli värre. Hoppas att inte mina nya Dps av kolfiber (carbon) blir lika fula.

Snow_flake sa:
FF sa:

Lite OT men tit-anal och titan är inte samma sak. Titan(titanium) är ett grundämnen och har inte bytt det namn det fick på 1700-talet.
Tit-anal å andra sidan består till största del av aluminium(ca 90%) sedan finns det lite olika kombinationer med andra ämnen också som t.ex koppar, kisel, zink, magnesium och mangan.
Ska det inte läsas titan-al?

uttryck sa:
Ok tack för info! Får be maken sluta att slå ihop sina skidor för att det inte ska ska bli värre. Hoppas att inte mina nya Dps av kolfiber (carbon) blir lika fula.
Haha, det är bara att ge upp från första början... Jag har iaf lyckats skava mina DPS bra mycket mer än mina andra skidor. Mitt tips är att du filar ner sidewallkanten lätt så att det inte finns så mycket att "fastna på" om skidorna korsar. Ev. att du kan köpa skitseriös flygplanstejp (leading edge tape) för att förstärka på förhand.

Senast ändrad:
Nu ska inte DPS få massa skit för topsheeten... Det har varit riktigt dåligt en gång i tiden, men det var några år sen. Det är ju inte för att det är kolfiber i konstruktionen som de är känsliga. Det är ju för att det är en sandwichkonstruktion med ett ganska tunt, distinkt topsheet. Under topsheetet ligger kolfiber(?) eller något annat svart material som skapar mycket kontrast om det blir skav... Sen blir det knappast bättre av att det är breda skidor som tenderar att slå ihop om man åker aktivt.

Med en cap/monocoque-konstruktion blir kanten inte lika distinkt, men när det väl hugger tag blir det en ganska bra tugga av skidan!

Jag har då inte märkt några fula hack eller uppfläkningar i sidokanterna på mina DPS Yvette ännu efter att ha åkt på dem ca 7-8 dar. Kanske nån repa på ovansidan ev men inte en tillstymmelse till nåt sånt här som på min mans Scott. Men då är ju mina DPS typ hälften så "tunna". Ja ja vi får väl se hur dom blir sen.

Är det nu jag slänger upp en bild på mina Lotusar och folk tror att jag tuggar på dom i ren panikabstinens efter mer puder?

Mina DPS wailer pures är i MYCKET bättre skick än Rossignol S7or'na jag hade tidigare. 200% bättre kvalitet.

SiSt sa:
Titanal

Beklager at linken er på tysk... Titanal er en aluminiumslegering.
Jo.
"tit-anal" är något som folk använder som ett löpande skämt efter att en försäljar-snubbe i en presentation av nya lagg uttalade namnet på legeringen som om han inte visste vad det var och på allvar trodde det hette "TIT-ANAL".
(om någon fortfarande inte förstår så rekommenderar jag att googla "tit-anal" så borde pengen trilla ner...)

rabbit sa:
SiSt sa:
Titanal

Beklager at linken er på tysk... Titanal er en aluminiumslegering.
Jo.
"tit-anal" är något som folk använder som ett löpande skämt efter att en försäljar-snubbe i en presentation av nya lagg uttalade namnet på legeringen som om han inte visste vad det var och på allvar trodde det hette "TIT-ANAL".
(om någon fortfarande inte förstår så rekommenderar jag att googla "tit-anal" så borde pengen trilla ner...)
Joda, mitt poeng er vel egentlig at det er et markedsføringsnavn og ikke har noe med titan å gjøre.

För att svara på huvudfrågan; ja. Åker man och krockar brättena ser skidorna ut som skit efter ett tag. Ganska vanligt fenomen. Antingen slutar man åka och krocka sina brätten, eller så köper man nya skidor regelbundet.
Skidor i sandwichkonstruktion med aluminiumlager i toppen har generellt sett bättre förutsättningar att inte fläkas upp lika mycket, och generellt sett är sandwich bättre än cap. Detta varierar dock mycket, och som sagt, fenomenet beror främst på åkaren - inte på skidan.

gurchan sa:
Dps i kolfiber.. Ge det två dagar och dina skidor kommer se värre ut än karlns.. hehe
Nu är ju jag partisk i den här frågan... men ja - gamla DPS eller DB var totalt hopplösa. Sämre än sämst till och med. Det är dock ganska längesen, och topsheeten har de senaste säsongerna varit riktigt bra hos DPS.
Anledningen till att DPS bara bygger med de absolut bästa materialen rätt igenom är bland annat för att hållbarheten ska vara på topp och tåla stryk.

Kolfibern i Pure-skidorna är ganska robust - och är av en helt annan sort än "vanlig" torr kolfiberväv.
Det är samma typ av kolfiber som används i stridsflygplan och inom aerospace-industrin (det är här du ska tänka "wow") och är extremt hållbar då den är inbakad i sandwichkonstruktionen. Praktiskt taget är det typ helt omöjligt att skada just kolfibern i de här skidorna...

För övrigt är "SlickFit" ännu roligare än TitAnal. :lol:

Om det är "Normalt att ett par skidor ser ut så här?!"

Svaret på det beror ju på vilket klintel eller typ av
människor karln omger sig av. Om ni t.ex. är i Åre
och omger er av Audi-folket, i huvudsak högervridna
(livet har aldrig varit tjöönare - ja absolut!!) nyliberaler
i färgglada & lätta downjackets som sitter inne på Vinbaren
& ljuger ikapp över ett par flaskor rödtjut - jadå är det inte
särskilt normalt om skidorna ser ut sådär. Allt ska vara tiptop
& i nyskick, jämt & ständutt - enligt mr. Rainfields konsumtions-
ordinationer.

Hänger ni däremot runt med folket som kör timmerbil på nätterna,
dricker folköl till frukost, lägger in en prilla lös före älskog
och går stort på vattenskidor, dvs Freeriders From Hell aka Åre
Motherfuckers, ja då är skidorna normala först när de börjar se ut
som karln dins - visar på mod etc.

Efter att ha benat ut ungefär vart ni ligger till utifrån ovanstående
tänk, kan man ju även diskutera saker som kvalité...

Senast ändrad:
Mina Salomon Suspect såg ut så där efter 8dagar, Salomon har gått från bra skidor till att bli riktigt usel kvalité hade ett par andra salomon som stålkanten gick av efter 25dagar, jag sade efter det att jag aldrig mer skulle köpa salomon men fick så bra pris så blev de igen, men nu är de sista gången hade tidigare ett par salomon 540 made in austria stog de på, riktigt bra kvalité dom som stålkanten gick av på var made in romania och dom här suspecten jag har är made in China, njaaa Salomon känns ej seriösa längre.

Senast ändrad:
Till huvudfrågan: Det är inte alls farligt att skidan "chippar". Men precis som MnO säger så kollaa så att du inte får skador in till kärnan som måste tätas...

Nojlas sa:
Kolfibern i Pure-skidorna är ganska robust - och är av en helt annan sort än "vanlig" torr kolfiberväv.
Det är samma typ av kolfiber som används i stridsflygplan och inom aerospace-industrin (det är här du ska tänka "wow") och är extremt hållbar då den är inbakad i sandwichkonstruktionen. Praktiskt taget är det typ helt omöjligt att skada just kolfibern i de här skidorna...
Å lite off-topic:
Skulle inte säga att DPS är sämre än nått annat märke på att "chippa".
Så länge kolfibern är inbakad så är det ju inte den som skadas. Men om den syns så är det väl det första som ger vika för slag av en stålkant. Fibrerna skulle ju gå sönder direkt! Men du skulle ju fortfarande inta ha någon märkbar skillnad på skidan...

emil-johansson sa:
Å lite off-topic:
Skulle inte säga att DPS är sämre än nått annat märke på att "chippa".
Så länge kolfibern är inbakad så är det ju inte den som skadas. Men om den syns så är det väl det första som ger vika för slag av en stålkant. Fibrerna skulle ju gå sönder direkt! Men du skulle ju fortfarande inta ha någon märkbar skillnad på skidan...
Det har lika lite effekt som en skida med metalllaminat som får ett jack. Där jacket är blir det en grop eller hål, det påverkar inte skidans prestanda.
Det enda som är känsligt på ett par skidor är (som vi alla vet) att blottlägga kärnan - då sväller skiten och då är det kört.

Nojlas om kolfibermatrisen nu är så stark som du påstår skulle ni kunna pistoltesta skidorna med olika kalibrar. Om det visar sig att skidorna är skottsäkra och kan användas som skydd mot eventuella gangsters som packar pistol på berget (parken) vore det säkert ett otroligt bra säljargument! Åtminstone på den amerikanska marknaden... "DPS Skis - The only bulletproof skis in the world" ;)

FF sa:
Nojlas om kolfibermatrisen nu är så stark som du påstår skulle ni kunna pistoltesta skidorna med olika kalibrar. Om det visar sig att skidorna är skottsäkra och kan användas som skydd mot eventuella gangsters som packar pistol på berget (parken) vore det säkert ett otroligt bra säljargument! Åtminstone på den amerikanska marknaden... "DPS Skis - The only bulletproof skis in the world" ;)
Ja, eller så kan vi kapa dem på mitten och sätta fenor på dem?
5_0_0_images_stories_corefoto_Profi_Orange_blau.jpg

Nojlas sa:
FF sa:
http://www.raxski.com/sizer/5_0_0_images_stories_corefoto_Profi_Orange_blau.jpg
Ni vågar aldrig!

Potentiell storsäljare det där tillsammans med andra bestick. "Introducing the revolutionary DPS Spoon, along with the even more revolutionary DPS Fork"

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Förstår inte varför du skriver ett frågetecken där i slutet...? KLART NI KAN! Allt går ju att raxa. Allt. Det blir dessutom alltid bättre. Och brantare. Framförallt brantare.

Tråden tenderar att spåra ur här lite märker jag...

Gillar Audi de är ju som bilarnas DPS! Lär nog dröja länge innan mina Yvette "chippar" om de nånsin kommer att göra det för jag åker så jäkla brebent och är def ingen extremåkare som liftar m timmerbilen heller. ;-) Har aldrig varit i Åre heller.

Ang min mans Scott så när man ser på dem så inser man ju faktiskt att de är lättare att dom får detta problem än mina Yvette. Det är ju som en rätt tjock utsatt kant av kärnan ovan stålkanten på dem. Ett hack där o så börjar det släppa. Så länge de inte påverkar funktionen spelar det väl mindre roll. Bara att det drar ned kvalitetsintrycket.

Ångrar för övrigt mig inte en sekund att jag köpte DPS Yvette! Behöver inga fler än dem känns det nästan som nu. I love them! Och låser fast dem! Dom är nästan för bra för mig bara. :-)

Senast ändrad:
Jo min man bryr sig rätt lite om detta fenomen på sina Scott skidor utan det var jag som ville kolla här om det är "normalt" eller om det ev var nån reklamationsgrej. En annan lite grej är att dessa skidor är han köpte dem var felmonterade ena bindningen satt typ 7 cm längre fram än den andra. Så klantigt att man ju undrar om killen som gjorde monteringen var på fyllan...

Tillbaka
Topp