Nytt från ATK, HY Free

Nytt från ATK, HY Free
Okej
Har inte sätt videon
Men det är klart att om hälhöjaren går ner till -18 när man skjuter fram foten så kanske det bli käckt, men om den är där nere när man trampar ner hälen för att så att säga gå uppåt?
Då funkar det väll rimligtvis väldigt dåligt?
Det var därför någon kom på iden att det vore käckt att kunna höja hälen så man kan bekvämare gå uppåt?
Förstår inte riktigt frågan. Den här bindningen har ju såklart också hälhöjare, den på +10mm upplevdes i den enda länkade recensionen som platt.

Det negativa steget har alltså ATK valt för att deras freerideåkare klagat på att de får för kort steg i pjäxor med sämre rörlighet bakåt. Jag har samma erfarenhet i min bekantskapskrets från att de som bytt till bättre liners.

Tillägg: ATK släpper alltså en väldigt limiterad upplaga av denna bindning i år, om något på bindningen inte fungerar till belåtenhet så kommer sannolikt ändringar göras till den fulla lanseringen om ett år.

Nytt från ATK, HY Free
Okej
Har inte sätt videon
Men det är klart att om hälhöjaren går ner till -18 när man skjuter fram foten så kanske det bli käckt, men om den är där nere när man trampar ner hälen för att så att säga gå uppåt?
Då funkar det väll rimligtvis väldigt dåligt?
Det var därför någon kom på iden att det vore käckt att kunna höja hälen så man kan bekvämare gå uppåt?
Du kan ju självklart höja hälen på HY också

Nytt från ATK, HY Free
Är det verkligen med flit det där -18? Känns som att det blev så med konstruktionen och nu försöker de sälja det som något smart…

Nytt från ATK, HY Free
Skulle atk råkat göra något med en bindning som kommer få extremt mycket uppmärksamhet?? Knappast. dem har haft åkare ut på Hy säkert 1-2 säsonger i olika prototyp versioner.

Nytt från ATK, HY Free
Det är ju en design lösning med hög front som gör att man inte behöver göra något med bakdelen vid gå läget förutom hällyftare. Det är antagligen smart.

Det gör att man genom design får ett negativt läge om man vill samtidigt som man enkelt kan får till en normal lösning med en hällyftare.

Tvivlar på att de i första hand har tänkt att -18 är bra och designat en bindning efter det. Sen kanske -18 fungerar bra i bland.

Har pjäxor med bra gå utslag men jag använder alltid hällyftaren på mina bindningar och det är också så tävlingsbindningar fungerar så tvivlar väl lite på att det är så bra för någon med negativt lyft. Blir nog korta steg med alla konfigurationer med styva pjäxor.

Nytt från ATK, HY Free
Personligen använder jag hällyftaren väldigt sällan, även uppför. Så jag antar att det kan vara bra med negativ för mig när man hår platt, givet att jag gillar ha 0 grader uppför... Men tänker inte lägger de pengarna för att testa ;). Och har inte heller upplevt att jag gör för korta steg. Kör med cochise pjäxor.
Klart det blir längre och mer naturliga steg med riktiga turojäxor, men tror inte man kommer närmare det genom en annan vinkel. Rörligheten ändras ju inte.

Nytt från ATK, HY Free
1000051337.jpg

Nytt från ATK, HY Free
När använder man gåläge -18?
När man skall gå utför brant utan att glida?
Men då behöver man väll vända på hudarna också 🤔
Men om man ska ta av hudarna ? Är det inte effektivare och roligare att åka då?
Det händer ganska ofta när man turar i blandad terräng att man behöver glida nerför med hudarna på. Framförallt under trädgränsen bland fjällbjörkar och annat

Tillbaka
Topp