Officiella GO PRO-tråden

Officiella GO PRO-tråden
Hej

Har filmat med en Gopro kamera Hero 3, men filmerna blir så stora pga filmade i 1080. En film blev 1,85 GB.

Nu är jag inne i MPEG Streamclip och ska krympa filmen. Vilken inställning rekommendera ni då? Försöker få ner den till ca 285 - 500 MB.

Med vänlig hälsning Alohavbg

Officiella GO PRO-tråden
Nyss fått hem en Gopro kamera Hero 3 BE, sitter nu och letar efter billigaste "chest mount harness". Tanken slår mig då....varför inte fästa den på "bröst selen" till ryggan?!?!.

Ingen som har testat detta dvs gjort en McGywer på en "chest mount harness"?:P

/Grodan

Senast ändrad:
Officiella GO PRO-tråden
Använder man Adhesive Mounts för att fästa på hjälmen, och håller det bra? Tänkte om man tex slår i ett träd eller något.

Officiella GO PRO-tråden
Fnorling sa:
Använder man Adhesive Mounts för att fästa på hjälmen, och håller det bra? Tänkte om man tex slår i ett träd eller något.
Håller rätt bra, men "backup-rem" att fästa i hjälmen på något sätt är att rekommendera, i alla fall vid skogsåkning.

Officiella GO PRO-tråden
Jag har precis köpt en Hero3+ black edition och har provfilmat den igår och idag, igår funkade den perfa men idag när jag la över filmerna i iPhoto så var det som att gopro'n filmade "hackigt" ,har provat de flesta inställningarna men samma resultat hela tiden. Vet nån vad som kan vara fel?

Officiella GO PRO-tråden
JohEng sa:
Jag har precis köpt en Hero3+ black edition och har provfilmat den igår och idag, igår funkade den perfa men idag när jag la över filmerna i iPhoto så var det som att gopro'n filmade "hackigt" ,har provat de flesta inställningarna men samma resultat hela tiden. Vet nån vad som kan vara fel?
Troligtvis klarar inte ditt minneskort av att skriva så mycket information som krävs. Exempel: Minneskortet klarar av att "filma" 10mb/sekund medans minneskortet klarar bara av att ta emot 8mb/sekund film. Dom resterande 2mb försvinner då och filmen hackar. Det du kan göra är att dra ner kvaliten eller dra ner fpsen.

Eller det absolut bästa, köp ett snabbare minneskort. Gopro själva rekommenderar ett kort som klarar av att skriva i 45mb/s men ett minneskort som klarar 30mb/s och uppåt funkar 99.9% av fallen om du inte spelar in i 4k upplösning typ.

Officiella GO PRO-tråden
Fnorling sa:
Vattendroppe sa:
Fnorling sa:
Håller rätt bra, men "backup-rem" att fästa i hjälmen på något sätt är att rekommendera, i alla fall vid skogsåkning.
Är det något hemma fix då? Silvertejpa en hel rulle på?:D
Silvertejp är overkill. Det är sånt här han menar: http://gopro.com/camera-accessories/camera-tethers . Fast det räcker om du tar en tillräckligt stark "tråd" och sätter i ett av hålen på hjälmen eller liknande så kameran hänger kvar iallafall om man kraschar/kör in i något. Har själv spenderat strax över 1 timme att leta efter en kamera jag tappade för något år sen. Det finns roligare saker att göra om man säger så =)

Officiella GO PRO-tråden
Hej!

Köpte mig en GoPro-kamera nu under mellandagsrean och undrar lite över vilket mount jag ska använda. Tänkte fästa den på tippen av skidan och frågan är om jag ska ha Suction cup, Surfboard mount eller om det räcker med ett Adhesive Mount? Någon som har kört med sin kamera där och vet vad som funkar bäst?

Senast ändrad:
Officiella GO PRO-tråden
KasperEklof sa:
Hej!

Köpte mig en GoPro-kamera nu under mellandagsrean och undrar lite över vilket mount jag ska använda. Tänkte fästa den på tippen av skidan och frågan är om jag ska ha Suction cup, Surfboard mount eller om det räcker med ett Adhesive Mount? Någon som har kört med sin kamera där och vet vad som funkar bäst?
Skulle köra på den sistnämnda då suctioncup inte håller hård åkning, surf mount har lossnat för min del och tror inte den är anpassad för snö och kyla.. Adhesive Mount är nog den bästa men det är ju alltid en risk att ha den på skidorna men vid pist åkning bör det ju inte vara några problem. Vid offpist skulle jag se till att förankra den rejält med något rep eller dylikt..

/Anton

Officiella GO PRO-tråden
tja jag ska ut o resa lite och funderar på att köpa en goPro, vilka tillbehör är nödvändiga att lägga till? behöver man köpa Wasabi power charger eller får man med en bra laddare? jag har tänkt använda den till vandring, dykning och surfing..
jag är amatörredigerarre och filmare, vad är rekomenderat redigerar-program?
va behöver man göra med filerna när man ska lägga in dem på datorn =)?

Officiella GO PRO-tråden
Hej!

Någon som vet exakt vilket tillbehör man behöver till en Gopro för att fästa den på en vanlig hjälm?

Finns det någon svensk sida som säljer den?

Officiella GO PRO-tråden
tja jag har en gopro hero 3 black edition som bara stänger av sig när jag startar den nån som vet varför den bara stänger av sig?
den har batteri och allt

Officiella GO PRO-tråden
pdp_image_DHS_PDP_0000_1.jpg

Nu har GoPro släppt "Dual HERO System" ett dubbelskal för 3D inspelning som passar till HERO3+ Black Edition.

http://gopro.com/camera-accessories/dual-hero-system

pdp_image_DHS_PDP_0001_2.jpg

pdp_image_DHS_PDP_0003_4.jpg

Officiella GO PRO-tråden
Hej var nyss på semester och provade dykning med min go pro 3 black edition. Jag spelade först in 2 st video klipp på 2 min vardera sen spelade jag in en lång film på 30 min då vi hoppade i vattnet och började dykningen.

Sen kom jag till hotellet sen för att kolla filmen via min iphone med wifi men då visas det klippet som var ca 30 min att det vara varar i en sekund medans dom första 2 klippen fungerar perfekt.

Varför blev det så? Är grymt besviken. Har ett samsung klass 10 minneskort på 64 gb så plats fanns det gott om.

Officiella GO PRO-tråden
Nu när de nya GoPro kamerorna har kommit tänkte jag fråga.

GoPro Hero eller GoPro Hero 3 White edition, tror mig se fördel med WiFi, men det kanske inte är värt så mycket ändå? Vilken skulle ni rekommendera? Eller man kanske inte har så stor fördel med WiFi och kunna ställa in inställningar, eller är det något man klarar sig utan?

Har idag 2 stycken Contour HD, men funderar på om jag ska testa GoPro eller om jag ska titta på Contour+2.

Officiella GO PRO-tråden
Är det någon här som ofta sitter och redigerar gopro material på MAC?

Skall nämligen skaffa MAC och undrar hur mycket kräm man behöver stoppa i datorn för att den skall klara videoredigering utan att den blir alltför seg. Bör dock anmärkas att jag inte är något videoproffs utan bara är en glad amatör som redigerar ibland.

Officiella GO PRO-tråden
gbgpuderludret sa:

Skall nämligen skaffa MAC och undrar hur mycket kräm man behöver stoppa i datorn för att den skall klara videoredigering utan att den blir alltför seg. Bör dock anmärkas att jag inte är något videoproffs utan bara är en glad amatör som redigerar ibland.
Om du nu nödvändigtvis måste ha en mac så skulle jag rekommendera dig att, för att få något vettigt för videoredigering, gå på något med minst 8 GB ram, en snabbare i5 (helst i7) processor med Haswell arkitektur eller senare. Flashbaserad lagring skulle jag säga är ett måste nu för tiden.

Då jag antar att du vill ha en laptop så är det troligen denna du måste upp på då redigering på en 13 tum är plågsamt.

http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro?product=MGXA2S/A&step=config

Alltså kostar det 18500+2300 för deras redigeringsprogram Final Cut.

Men om du går ifrån Apple hittar du något likvärdigt för omkring 11-12k, T.ex http://www.webhallen.com/se-sv/dato...qhd_i7-4710hq-16gb-240gb_ssd-gtx850_2gb-win_8 (Snabb googling, har inte orkat kolla recensioner men på ytan är prestandan relativt jämförbar

Senast ändrad:
Officiella GO PRO-tråden
havreboll sa:
gbgpuderludret sa:

Om du nu nödvändigtvis måste ha en mac så skulle jag rekommendera dig att, för att få något vettigt för videoredigering, gå på något med minst 8 GB ram, en snabbare i5 (helst i7) processor med Haswell arkitektur eller senare. Flashbaserad lagring skulle jag säga är ett måste nu för tiden.

Då jag antar att du vill ha en laptop så är det troligen denna du måste upp på då redigering på en 13 tum är plågsamt.

http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro?product=MGXA2S/A&step=config

Alltså kostar det 18500+2300 för deras redigeringsprogram Final Cut.

Men om du går ifrån Apple hittar du något likvärdigt för omkring 11-12k, T.ex http://www.webhallen.com/se-sv/dato...qhd_i7-4710hq-16gb-240gb_ssd-gtx850_2gb-win_8 (Snabb googling, har inte orkat kolla recensioner men på ytan är prestandan relativt jämförbar
Jag är ute efter en stationär MAC. Har blivit rekommenderad det du skriver av andra också så jag funderar på en iMac 2,7ghz 8 eller 16 ram och 256 ssd eller FD. Är det Final Cut som gäller om man skall redigera på GoPro på Mac? Minns att jag körde något Microsoft program senast jag redigera. Finns det några andra alternativ?

Som sagt jag redigerar inte speciellt ofta så jag är tveksam till att lägga ut så mycket pengar. Fast samtidigt håller ju en MAC väldigt länge.

Officiella GO PRO-tråden
hej!

jag har en sprillans ny gopro hero 4 silver och när jag spelar upp videorna på touch skärmen så fungerar det perfekt men när jag sedan för över filerna till datorn så blir videorna "skadade" de börjar hacka och blir oanvändbara. :mad: :(
vad kan detta bero på? minneskortet? Gopron?

Tacksam för svar!

Officiella GO PRO-tråden
GoPro tillbehör finns det massor av till vettiga pengar på www.diteretailer.se/gopro

Gällande videos ovan så beror det nog på att din dator ej har tillräcklig kraft (minne/processor/grafikkort).
GoPros egna program är nog ett av de bästa.

Officiella GO PRO-tråden
Hej!

Ska försöka förklara detta så noggrant jag kan! Fick en gopro hero 4 black igår! Jag lyckas ansluta min telefon till kamerans wifi men när jag sedan startar appen i telefonen (för att fota/filma via den) står det att wifianslutningen inte kan kopplas samman. Jag har försökt att återställa både wifi o goprons inställning helt och håller. Får samma resultat. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig :)?

Hälsningar
M

Officiella GO PRO-tråden
Hej!
Jag har en hero black och försöker få den att filma och ta bilder samtidigt.

Har konfigurerat som jag tror att det skall vara men den tar inga bilder när jag startar blir bara film, använder QuickCapture.

Finns det några ideer om vad som är fel?

Det visar sig att när jag stänger av kamerna så "tappar" den de inställningar jag gjort fast det syns inte i appen utan man måste titta på den "stora" displayen för att se det.

Har skickat frågan till supporten.
Är det någon som haft samma problem?

//Åke

Senast ändrad:
Officiella GO PRO-tråden
Det visar sig att när jag stänger av kamerna så "tappar" den de inställningar jag gjort fast det syns inte i appen utan man måste titta på den "stora" displayen för att se det.

Har skickat frågan till supporten.
Är det någon som haft samma problem?

//Åke

Officiella GO PRO-tråden
Tjena!

Har blivit sugen på att klicka hem någon form av actionkamera då jag inte har någon videokamera alls hemma och då kan man ju lika gärna köpa en som man kan använda "överallt" :)

Blev sugen på en Hero 4 Session då jag tycker att det är ett helt klart överkomligt pris för vad man verkar få för pengarna, någon som har någon åsikt om den och om ni tyckte det var värt det!

Ska främst användas vid skidåkning, fotbollsspel med polare + eventuellt som "turistkamera" när jag ska till USA! :)
Tack på förhand.

Officiella GO PRO-tråden
laxeen sa:
Tjena!

Har blivit sugen på att klicka hem någon form av actionkamera då jag inte har någon videokamera alls hemma och då kan man ju lika gärna köpa en som man kan använda "överallt" :)

Blev sugen på en Hero 4 Session då jag tycker att det är ett helt klart överkomligt pris för vad man verkar få för pengarna, någon som har någon åsikt om den och om ni tyckte det var värt det!

Ska främst användas vid skidåkning, fotbollsspel med polare + eventuellt som "turistkamera" när jag ska till USA! :)
Tack på förhand.
Har endast använder Hero 4 session till skidåkning men den rekommenderas starkt till det syftet. Den är liten och praktisk samt att det blir riktigt bra filmer och foton. Utrymmet är oklanderligt så länge du laddar över videorna/bilderna till en dator efter varje skiddag (har inte testat att bevara längre). Även batteritiden räcker för en heldag. Har inte mycket negativt att säga om den utom att den på slutet av vissa dagar endast filmat 2 sekunders filmer, ett problem jag säkert tror går att fixa med någon inställning (inte försökt än eftersom det är så pass ovanligt). Men som sagt, jag rekommenderar den stark oavsett det lilla problemet.

Officiella GO PRO-tråden
Hej
Säkert varit uppe men hur och vilken inställning/Mount använder ni för att visa att det är brant. Jag har kört chestmount och kameran mot fästet. Ser ju flakt ut ändå är det från branten nordals i riksgränsen. Samt några från Alaska. Ser ut som blå/röda men ni som åkt branten vet ju att det är lite mer lutning än så.

Micke

Officiella GO PRO-tråden
Micke_P76 sa:
Hej
Säkert varit uppe men hur och vilken inställning/Mount använder ni för att visa att det är brant. Jag har kört chestmount och kameran mot fästet. Ser ju flakt ut ändå är det från branten nordals i riksgränsen. Samt några från Alaska. Ser ut som blå/röda men ni som åkt branten vet ju att det är lite mer lutning än så.

Micke
Att ha den på hjälmen är nog bättre

Officiella GO PRO-tråden
Micke_P76 sa:
Hej

Micke
Att ha den på hjälmen är nog bättre

Officiella GO PRO-tråden
Hej! Funderar på antingen Go Pro Hero 5 Session eller GoPro Hero4 Silver. Ska ha den när jag åker skidor / mc / skoter, förmodligen på hjälmen. Är Hero 4 mycket bättre än 5 Session?

Officiella GO PRO-tråden
Detta verkar ju var otroligt lovande. Efter att ha sett det kommer man ju inte kunna låta bli att köpa det när det släpps. Prislapp på 3249kr bara.

Officiella GO PRO-tråden
Hej, jag har en fråga om min go pro hero session. Jag får bara suddiga bilder när jag både tar foton och filmar, vad kan det bero på och vad ska jag göra för att få klara bilder?

Tacksam för svar:)

Senast ändrad:
Officiella GO PRO-tråden
Matilda-Skogsberg sa:
Hej, jag har en fråga om min go pro hero session. Jag får bara suddiga bilder när jag både tar foton och filmar, vad kan det bero på och vad ska jag göra för att få klara bilder?

Tacksam för svar:)
Är frontlinsen helt ren? Har den några repor? Har du solen pekandes rakt in i kameran? Är det konstant suddigt när du filmar eller varierar det?
Om du lägger upp en av bilderna eller länk till en film är det enklare att försöka komma på orsaken.

Tillbaka
Topp