Officiella OT-Tråden!

• Trådstartare Trådstartare BigAir
  • Start datum Start datum
Officiella OT-Tråden!
den är bra 91 words of snow, såg den för någon månad sen på video.google.. fint att hela filmen låg uppe där :)

Officiella OT-Tråden!
ekdahl sa:
den är bra 91 words of snow, såg den för någon månad sen på video.google.. fint att hela filmen låg uppe där :)
what? vadå låg hela filmen uppe på video.goggle? i så fall måste den ju varit så tok rippad att det ändå inte var värt att se...

ja den lär ju vara fet grym iallafall!

Officiella OT-Tråden!
okej du kansek har en poäng, men vadå såkallad.. jag drog faktiskt ett 6 pack budweiser 3.5 nu i helgen, slå det du!!

Officiella OT-Tråden!
okej så här att jag tänkte ägna mig åt läxor nu när jag inte har nåt bättre för mig..
ska skriva ner nåt som jag kan läsa upp imorn , idag föresten på engelska under 5 minuter..
det ska handla om nåt amerikansk, någon som kan komma på nåt kul eller kanske redan har en text att länka till?

Officiella OT-Tråden!
Depression hos unga
(obs obs!! detta gör jag för att jag vet och känner många som har detta, och detta kan hjälpa vissa/några ungdomar här på freeride.se detta kan vara till ungdomar och vuxna(föräldrar som har barn medmera)

När barn och ungdomar drabbas av motgångar och kriser i livet är det naturligt att de reagerar med att känna sig nedstämda och ledsna.

Dessa känslor brukar gå över efter en tid, ofta med hjälp av stöd från föräldrar eller vänner. Depression är däremot ett sjukdomstillstånd som inte går över av sig själv inom rimlig tid och som påverkar livets alla områden. Det är ovanligt att barn blir deprimerade, men tonåringar och vuxna drabbas ungefär lika ofta. Depression är vanligare hos flickor.

Orsakerna till depression kan vara många. Gemensamt för alla som drabbas är en sårbarhet i samband med motgångar och stress. Denna kan vara medfödd, bero på svåra upplevelser tidigt i livet eller på långvariga påfrestningar som till exempel en konfliktfylld familjesituation.

Uppväxtmiljön har stor betydelse för hur väl man kan hantera motgångar. En trygg och stabil familjesituation kan göra att en person, trots en medfödd sårbarhet, inte drabbas av depression.

Rent kroppsliga funktioner som till exempel störningar i sköldkörtelns hormonproduktion kan i sällsynta fall ligga bakom en depression.

DEPRESSION HOS UNGA

När barn och ungdomar drabbas av motgångar och kriser i livet är det naturligt att de reagerar med att känna sig nedstämda och ledsna.

Dessa känslor brukar gå över efter en tid, ofta med hjälp av stöd från föräldrar eller vänner. Depression är däremot ett sjukdomstillstånd som inte går över av sig själv inom rimlig tid och som påverkar livets alla områden. Det är ovanligt att barn blir deprimerade, men tonåringar och vuxna drabbas ungefär lika ofta. Depression är vanligare hos flickor.

Orsakerna till depression kan vara många. Gemensamt för alla som drabbas är en sårbarhet i samband med motgångar och stress. Denna kan vara medfödd, bero på svåra upplevelser tidigt i livet eller på långvariga påfrestningar som till exempel en konfliktfylld familjesituation.

Uppväxtmiljön har stor betydelse för hur väl man kan hantera motgångar. En trygg och stabil familjesituation kan göra att en person, trots en medfödd sårbarhet, inte drabbas av depression.

Rent kroppsliga funktioner som till exempel störningar i sköldkörtelns hormonproduktion kan i sällsynta fall ligga bakom en depression.

Symtom
Följande symtom under mer än ett par veckor kan vara tecken på depression.

Man känner sig ledsen och nedstämd samt har lätt för att gråta för minsta motgång.
Inslag av kraftig ångest och oro är vanligt.
Det kan vara svårt att känna glädje eller intresse för sådant som vanligen är roligt.
Man känner sig irriterad på allt och alla.
Nedsatt koncentrationsförmåga gör att det blir svårt att hänga med på lektionerna i skolan.
Självförtroendet minskar och ofta upplever man sig själv som värdelös.
Aptiten förändras. Man kan ha svårt att äta över huvud taget eller också känner man sig sugen på något hela tiden. Hos barn som är deprimerade är viktnedgång eller otillräcklig viktökning vanligt.
Sömnstörningar ses ofta och förvärras av oro och ångest. Hos tonåringar är det vanligt att man sover mycket, men ändå känner sig trött. Att genomföra minsta handling kan kännas ansträngande.
Risken är stor för både flickor och pojkar att inleda ett missbruk av alkohol eller narkotika.
Framför allt pojkar kan bli aggressiva och utagerande i sitt beteende.
Självmordstankar och självmordshandlingar är inte ovanliga vid en depression.

KONTAKTA VÅRDEN!
Den som är ung bör inte tveka att söka hjälp:

vid symtom på depression
om man har andra problem som kräver hjälp.
För den som går i skolan kanske det finns en skolkurator/skolpsykolog att tala med. Den öppna barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, erbjuder samtal med en psykolog.

Den som är förälder bör söka professionell hjälp hos den öppna barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, eller husläkare om barnet verkar deprimerat och har svårt att tala om sina känslor.

En djup depression kan leda till självmordstankar och självmordsförsök och det är därför viktigt att barnet får professionell hjälp så snart som möjligt.

För den som känner sig deprimerad finns det hjälp att få. Följande kontakter har tystnadsplikt

(Under år 2000 tog 127 ungdomar mellan 13-25 år i Sverige sitt eget liv, 92 unga män och 35 unga kvinnor. Varje år tar 30-40 svenska ungdomar i åldern 15-19 år sina liv)

ATT TALA MED UNGDOMAR(till föräldern)
inbjud till samtal genom att fråga hur barnet måreller genom att fråga barnet tänker på.
(OCH RESPEKTERA SVARET)
vill barnet inte prata kan du säga
-jag ser att du mår dåligt. du är en viktig person för mig. jag vill att du skamå bra. jag finns här när du vill prata eller bara vara. jag är att lita på.!
och undvik att säga eller man kan förbuda att säga
-JAG VET HUR DU KÄNNER.
man kan aldrigleva sig in i hur någon mår.

det var nog allt för mig och va inte blyga att prata eller något sånt vuxna finns och man kan prata med dom. och om någon du knner mår dålig prata med en vuxen så ta han eller hon upp det med barnet. och om ni vill veta så har jag varit/är lite i denna sitvationen just nu eller har varit och det känns inte bra ta kontakt.

vad tycker ni om detta??

MVH//
wolwerin.
peace!!

Senast ändrad:
Officiella OT-Tråden!
ja jävlar och jag som trodde jag hade en tråkig onsdags kväll...
jag har förstått att du vill bli seriös moderator eller vad dom kallas men du är 15.. okej det funkar inte, sånt här sitter inte en 15 åring och skriver klockan 3 på en onsdag..
kan det inte vara så att det är du som är deprimerad ?

Officiella OT-Tråden!
hehe man kan ju alltid dröma ^^
ehh vad ska man annars göra om man har såvproblem eller vad man kan kalla det nu!
ehh jäkligt deprimerad med tar ej upp det ok.

mvh//
wolwerin.
peace

Officiella OT-Tråden!
wolwerin sa:
hehe man kan ju alltid dröma ^^
ehh vad ska man annars göra om man har såvproblem eller vad man kan kalla det nu!
ehh jäkligt deprimerad med tar ej upp det ok.

mvh//
wolwerin.
peace
ja aldrig fel och drömma så sant, okej måste vara jobbigt att ha sov problem?
jasså minssan, ja vi finns ju alltid här för dig om du vill prata, är säker på att ekdahl är en alldeles utmärkt psykolog

Officiella OT-Tråden!
och föresten hur visste du det ^^
jupp min dag ser utt som att jag somnar vid 6:00 går upp 6:40 gör iårdning mig går till skolan och sen så såver jag på rasterna och försöker hålla mig vaken på lektionerna!
kommer hem från skolan somnar deräkt på soffan efter att ha vaknat när farsan kommer in så vaknar jag och gör mina läxor.
hehe man får tacka för dom låvorden men jag ska fundera på det ;D

Tillbaka
Topp