Officiella redigerings tråden

• Trådstartare Trådstartare lekrot
  • Start datum Start datum
Soederpundare sa:
TOOBBA sa:
Jag har pricis fixat Vegas 7.0 och jag fattar inte hur man capture från kameran till vegas ;/
Har typ suttit i 2 dar nu och försökt:(

Svara gärna!
Det funkar inte för mig heller att lägga in, så jag kör en ganska konstig variant...

Jag lägger först in filmen på moviemaker sedan sparar jag det där sen kan jag lägga in den filmen på vegas.
Aha okej, jag gör just nu filmer i studio 9
Jag har försökt att göra så som du sa fast då i studio 9 men då när jag öppnar filen i vegas så blir allt bara en stor fil istället för flera olika små filer, svårt att förklara:(

Men jag ska försöka så som du gör så ska vi nog se :)

TOOBBA sa:
Soederpundare sa:
TOOBBA sa:
Jag har pricis fixat Vegas 7.0 och jag fattar inte hur man capture från kameran till vegas ;/
Har typ suttit i 2 dar nu och försökt:(

Svara gärna!
Det funkar inte för mig heller att lägga in, så jag kör en ganska konstig variant...

Jag lägger först in filmen på moviemaker sedan sparar jag det där sen kan jag lägga in den filmen på vegas.
Aha okej, jag gör just nu filmer i studio 9
Jag har försökt att göra så som du sa fast då i studio 9 men då när jag öppnar filen i vegas så blir allt bara en stor fil istället för flera olika små filer, svårt att förklara:(

Men jag ska försöka så som du gör så ska vi nog se :)
vegas är inte lika bra på att dela upp scener!
men med en bättre kamera så delas det även upp i vegas

Min hdd kamera filmar i mpeg 2 och det funkar inte i vegas 6.0...Nån som vet nått converter program eller något annat som kan funka som gör att jag kan redigera?

Senast ändrad:
Har inte orkat läsa alla inlägg så jag vet inte om denna fråga har frågats eller inte, men
är det nån som kan ge mig bra exempel på bra redegerinspogram

Nån som har erfarenhet av någon av Pinnacels Studio 10 eller Studio 11
Är det nått att ha ?

HajHajHajHaj ! TOOBBA

TOOBBA sa:
Har inte orkat läsa alla inlägg så jag vet inte om denna fråga har frågats eller inte, men
är det nån som kan ge mig bra exempel på bra redegerinspogram

Nån som har erfarenhet av någon av Pinnacels Studio 10 eller Studio 11
Är det nått att ha ?

HajHajHajHaj ! TOOBBA
ska "vi" orka svara dig då? egentligen inte.

pinnacle är bra ifall du tycker moviemaker är för lätt/dåligt och vegas/premierpro är för svårt/bra

Niklas_Borg sa:
Min hdd kamera filmar i mpeg 2 och det funkar inte i vegas 6.0...Nån som vet nått converter program eller något annat som kan funka som gör att jag kan redigera?
köp vegas 7.0b, lr kanske premierpro 2.0 eller cs3 när det kommer

Senast ändrad:
Deespin sa:
KruxeliduX sa:
Deespin sa:
http://www.fuskbugg.se/pub/misc/Keyframes.avi en film jag gjort där jag visar hur man använder keyframes. Gjorde det pga att det varit ett sånt jäkla tjat om hur man zoomar och gör rörliga texter osv.
softishh men jag fattar ändå inte.. hur gör man så att texten rör sig i sidled? Går inte för mig.!
Gör som jag visar, men när du sätter ut en ny keyframe så drar du texten åt det hållet du vill.
funkar inte i sidled :(

Mr_board sa:
Deespin sa:
Mr_board sa:
Men vad ska jag söka på då??
Shit.. Sök på vad som hellst, du kanske kan börja med tex "Gratis redigeringsprogram"
Men jag vet inte vilka program som är bra eller dåliga:/
om du frågar mej så tror jag inte att det finns några redigeringsprogram som är gratis?
om du har windows så använd windows moviemaker, har du MAC så använd deras redigeringsprogram (kommer inte ihåg vad det heter)... om du vill ha vegas eller premiere pro så fåru ju pröjsa några tusenlappar men så äre...

Tja jag undar hur man gör så att man själv är med i filmen på två ställen samtidigt :P
Svårt att förklara menmen

Skulle vara tacksam med ett svar :D

Kossan sa:
Kossan sa:
okej, men när jag ska lägga in dom så står det bara: stream atributes could not be determined. vad ska jag göra?
någon som vet vad felet är?
Det har varit en hel del för många med .avi filerna. Detta gäller endast de .avi-filer som är filmade med vissa digitalkameror, när man drar klippen til tidslinjen kommer bara ljudet in. Och hurr fixar man detta? Jo ett enkelt Codec problem. DU kodar bara om klippen i något program till en fungerande codec. (När jag provade använde jag ett som heter SUPER gick att ladda ner på http://www.download.com) OCh sedan akn du utan problem lägga in klippen. Lycka till (=

[EDIT] Hela länken till programmet: http://www.download.com/Super-Fever-Link/3000-2194_4-10418057.html?tag=lst-0-1

Senast redigerad av en moderator:
MMartin sa:
Tja jag undar hur man gör så att man själv är med i filmen på två ställen samtidigt :P
Svårt att förklara menmen

Skulle vara tacksam med ett svar :D
Man gör väl så att man lägger 2 klipp över varandra? Man ska ju då hellst använda Stativ.

Jag skulle vilja veta vilken filtyp som är "bäst".. (i vegas 7.0)

Vilken ger bäst kvalite?. (1-3)

1 =
2 =
3 =

Vad är bäst om man ska lägga ut tex på Youtube? (1)

1 =

Vad ska man ha när man ska bränna ut på DVD? (1)

1=

Och vilka fungerar i Windows Mediaplayer och VLC?

Senast ändrad:
MMartin sa:
Jag skulle vilja veta vilken filtyp som är "bäst".. (i vegas 7.0)

Vilken ger bäst kvalite?. (1-3)

1 = är inte säker men tror avi
2 =
3 =

Vad är bäst om man ska lägga ut tex på Youtube? (1)

1 = wmw har jag

Vad ska man ha när man ska bränna ut på DVD? (1)

1= avi kanskee

Och vilka fungerar i Windows Mediaplayer och VLC?

Senast ändrad:
MMartin: ang. "klon" effekten så ställer du kameran så den ligger helt still. sen ställer du dig där du ska va. där en av dig ska va och där den andra du ska va.
sen lägger du klippen på varandra och delar klippet i mellan där du nr.1 och du nr.2
hur du gör det får du allt ta och lista ut, träna i programmet

och ang kvaliteten så skrev jag det på sida 1 eller 2

kan inte alla sluta fråga samma frågor hela tiden, läs igenom tråden istället!
och sen skulle jag även villja be alla att tänka och testa sig fram innan ni frågar

a_j sa:
artisty sa:
a_j sa:
vilket av dom är bäst då? vad är de för skillnader?
beror väll på, 3ds max gör man 3d effekter i.
vad får du ut av att veta ifall de finns något mer och bättre?
du lär ju knappast ha användning för dom
Varför inte?
Om du känner för att klippa ihop lite skidfilm och vill ha ett effekt program så rekomderar jag dig faktiskt inte att börja med 3D effekter från 3Dmax om du aldrig använt programmet förut. Det tar lixom lite tid att sätta sig in i. Men ett vad jag tror ganska okänt "effektprogram" Är AlamDV 2 som kanske inte är speciellt bra men det är gratis. Det var i de jag gjorde mina första specialeffekter.

Tjena!

Håller på att lära mig vegas. Har vegas 7. Behöver hjälp med en sak...

Hur får jag upp keyframes i text media rutan :S Funegrar inte att trycka på den vanliga knappen, då kommer keyframes för bilden upp och inte för texten.

(Bilden är tagen från en tutorial jag använder)

professionell hjälp tack =)

Senast ändrad:
Tryck på knappen ovanför

Baudtler sa:
Tjena!

Håller på att lära mig vegas. Har vegas 7. Behöver hjälp med en sak...

[url]http://img2.freeimagehosting.net/uploads/th.78eabaf8a1.jpg[/url]

Hur får jag upp keyframes i text media rutan :S Funegrar inte att trycka på den vanliga knappen, då kommer keyframes för bilden upp och inte för texten.

(Bilden är tagen från en tutorial jag använder)

professionell hjälp tack =)
som deespin skrev, tryck på filmrulle knappen ovanför

Det funkar inte. Då får ja upp text media, men utan keyframes. Fattar ni, det är bara keyframesrutan som inte kommer upp

a_j sa:
Tja !Finns det nått bra program som man kan göra effecter i, förutom After Effects?
Ulead cool 3d, kostar bara 30$ vilket motsvar lite mer än 200 kr..
Finns även en gratis testversion att ladda ner på www.ulead.com.

Jhunt sa:
Men ett vad jag tror ganska okänt "effektprogram" Är AlamDV 2 som kanske inte är speciellt bra men det är gratis.
Nej det är inte gratis, kostar lite under 1000 kr om jag minns rätt. Men självklart går det att få tag på gratis
evilgrin39.gif

edit: kom på att nyaste versionen heter effectslab tror jag, kanske bara den som kostar runt 1000 kr. Men jag har ändå för mig att alla versioner kostar en slant..

Edit 2: Gjorde en googlesökning och såg att alla versioner är gratis. Förut kostade det pengar men nu är det så gammalt och "underpowered" så det är gratis.

"AlamDV is a very old and underpowered program and we no longer sell or support it. If you still need access to the AlamDV installers or the plugins, follow the links below."

Var verkligen väldigt länge sen jag använde det...

Tillbaka
Topp