Officiella redigerings tråden

• Trådstartare Trådstartare lekrot
  • Start datum Start datum
henkaa sa:
Jag andvänder mig av pinnacle studio 1.1 mitt problem är att jag vet inte hur man deletar klipp, har typ försökt med allt, jävligt skumt. någon som vet ?
pinnacle e märket på dom flesta av mina golfbollar:D

pröva trycka på c å kolla om de kommer upp nån cut grejj, om inte de funkar så kolla på tools om de finns nått som ser ut som en sax eller heter cut eller nått sånt.

om ingen funkar.. fråga ingen,,.

jon_ton sa:
Deespin sa:
jon_ton sa:
En Vegas Fråga!

Hur gör man så att man ser en kontur utklippt person i bilden och en annan bakgrund som rör sig i bakgrunden.. Ganska svårförklarat men men...

//Jonas..
Fattar inte riktigt vad du menar. Men om du menar som jag tror att du menar så är det enklaste att använda greenscreen och filma med den som bakgrund. Sen keyar du bort bakgrunden med chorma keyer.
Hur använder man greenscreen? Sen fattar jag resten :P.. Peace!
Greenscreen, är ju ingen effekt som du kanske eller kanske inte förstår. Du filmar med en grön skärm i bakgrunden sen tar du bort det gröna.

kossan sa:
när jag ska lägga in klippen i vegas så står det bara: stream atributes could not be determined. vad ska jag göra?
Är klippen från en digitalkamera? Isf måste du ha plugin tex MJPEG.

JagGillarSkidor sa:
henkaa sa:
Jag andvänder mig av pinnacle studio 1.1 mitt problem är att jag vet inte hur man deletar klipp, har typ försökt med allt, jävligt skumt. någon som vet ?
pinnacle e märket på dom flesta av mina golfbollar:D

pröva trycka på c å kolla om de kommer upp nån cut grejj, om inte de funkar så kolla på tools om de finns nått som ser ut som en sax eller heter cut eller nått sånt.

om ingen funkar.. fråga ingen,,.
Nu har jag testat de men det funkar inte heller, vad ska jag göra ?

A_N_D_R_E sa:
tyvär orkar jag inte gå igenom allt :P hur gör man så att te.x att det blir 2 av mig på samma klipp ? i vegas 7.0
Säger som måååånga andra.. JUST GOOGLE IT!
Har ni problem med engelskan kan ni ju gå till YOUTUBE för att få det på bild.. Möjligheterna e många..
För att ni inte ska göra allt de tunga arbetet kan jag göra det åt er..
[MEDIA=youtube]-L9uxULPiiY[/MEDIA]

varsågoda..

A_N_D_R_E sa:
tack touniii :D men nu när jag ska ta på event pan/croppå klippet så kommer inget upp :/ varför ?
Hmm konstigt.. Testa med något annat klipp du har på datorn, funkar inte det heller är det trolitvis Vegas, annars skall det nog funka, testa dig fram bara!

ElleTheSkier sa:
Har skaffat Adobe premiere 6.5 och jag undrar hur fan man klipper filmklippen??
de är ju massa verktyg till vänster, då ser en ut som nå slags rakhyvel har ja för mig, den äre iaf, testa med alla om du inte fattar

Alexandros sa:
in så färgerna blir så bra som möjligt. Visst de är redan bra men har svårt med detta.

På vegas när jag redigerar så dras inte bilden ut hela vägen på kanterna. Beror det på att jag inte filmar med 16:9 utan 4:3? Skulle gärna vilja ha lite hjälp med hur man kan dra ut den så att det ser snyggt ut. Jag undrar också om det är värt att filma med 16:9 då det inte är ett sådant chip i den kameran?

När jag sparar filmen på vegas så blir färgerna väldigt många gånger sämre än vad de är när jag tittar på det okomprimerade materialet. Vet någon vad det kan bero på och hur man kan återgärda detta problem?

Sedan när jag ska spara filmen, rendering. Så vill jag ha så bra kvalité som möjligt och ha stor upplösningen. Men på samma gång vill jag ju absolut inte förlora någon kvalité för den är väldigt viktig tycker jag. Så vad kan ni rekomendera för inställningar för detta? Gärna formaten .avi, .mov, .wmv eller .xvid/divx.
två första styckena beror mycket på rendringen, det sista skulle jag nog rekomendera wmv det blir nog bra, där kan du också gå in och fixa med 16:9/4:3 inställningar.. se desutom till att du har rätt inställningar när du öppnar ett nytt projekt så det inte är felinställt.. kan bli lite cp då

A_N_D_R_E sa:
kan någon säga vad jag ska göra för att få upp event pan/crop rutan i vegas 7.0 ???
Högerklicka och sen trycka... fungerar det inte får du väl om installera Vegas. Annars trycker du på den lilla rutan på klippet.

Senast redigerad av en moderator:
vilket redigeringsprogram är bäst för nybörjare?? finns säkert wsvar här men pallar inte kolla igenom hela skiten

Hej på er!
Jag har en Sony HC3, HD-kamera med DV band.

Redigeringsprogram är Sont Vegas Pro 8.0 samt något som heter Avidemux eller ngt liknand.

Jag har stora problem md redigering. När jag för över filmen från kameran med sony vegas går det bra, filen blir en .m2t fil, och kan jag se och höra bild/ljud.
När jag sedan skall redigera filmen går det inte alls. Jag lyckas endast föra in avi filmer till trimmer eller timeline.

Hur gör jag för att redigera i formatet m2t? går det överhuvudtaget?
Jag har aldrig använt redigeringsprogram tidigare så beskriv gärna noggrant hur jag gör för att lyckas med mina filmer!

Deespin sa:
jon_ton sa:
Deespin sa:
Fattar inte riktigt vad du menar. Men om du menar som jag tror att du menar så är det enklaste att använda greenscreen och filma med den som bakgrund. Sen keyar du bort bakgrunden med chorma keyer.
Greenscreen, är ju ingen effekt som du kanske eller kanske inte förstår. Du filmar med en grön skärm i bakgrunden sen tar du bort det gröna.
En viktig sak att veta när du ska använda greenscreen är hur du ska sätta ljuset. Det du är ute efter är att få bort skuggorna. Så att färgen blir enhetlig, så den är lätt att ta bort och det blir snyggt. Så det gäller alltså att skjuta ljuset bakom personen som står med ryggen mot greenscreenen. Alltså inte på honom. För du vill ta bort skuggorna från honom. Sen skulle jag rekomendera att du använder tyg istället för papper. Eftersom att papper reflekterar mycket mer och det är svårare att hanskas med.

Hur gör man så det lixom blinar till på bilen i Vegas pro 8.0, elr vad man ska kalla det när det blir vitt för nån hundradels sekund så det passar till musik??

TheFibretech sa:
Hur gör man så det lixom blinar till på bilen i Vegas pro 8.0, elr vad man ska kalla det när det blir vitt för nån hundradels sekund så det passar till musik??
dra en liten ljushöjjning bara.. på ett kort litet klipp där du vill ha blinkningen.. dela lksom klippet där du vill ha ljuset.. ---|-|---- så

högerklicka på klippet -> video event FX -> brightness and contrast -> Add - OK sen justera...

Senast ändrad:
Har ett problem,har en kamera som filmar i MPEG-4 HD och har försökt att föra över dom till datorn och seda kolla på dom med Windows media player el i Quick time, men det går inte att köra dom i WMP och i Q.T hackar bilden. Har även fösökt att lägga in dom i Windows movie maker men då får jag bara upp"fel format". Vore sjukt tacksam för all hjälp jag kan få. Vilket program skulle ni rekommendera om jag vill kunna redigera film klipp från digital kameran, videokameran(Sony HC-96E DV) och min Sanyo VPC-HD1A. Är som sagt sjukt tacksam för alla svar. Man är ju av det äldre gardet och JÄVLIGT trögfattad när det gäller dessa grejor. Mvh /R

robRhino sa:
Har ett problem,har en kamera som filmar i MPEG-4 HD och har försökt att föra över dom till datorn och seda kolla på dom med Windows media player el i Quick time, men det går inte att köra dom i WMP och i Q.T hackar bilden. Har även fösökt att lägga in dom i Windows movie maker men då får jag bara upp"fel format". Vore sjukt tacksam för all hjälp jag kan få. Vilket program skulle ni rekommendera om jag vill kunna redigera film klipp från digital kameran, videokameran(Sony HC-96E DV) och min Sanyo VPC-HD1A. Är som sagt sjukt tacksam för alla svar. Man är ju av det äldre gardet och JÄVLIGT trögfattad när det gäller dessa grejor. Mvh /R
kan inte heller så mycket sånt men mpeg 4 HD är det HD format? isåfall fixa Vegas Pro 8.0, det stödjer hd format.

FilleJ sa:
Deespin sa:
jon_ton sa:
En viktig sak att veta när du ska använda greenscreen är hur du ska sätta ljuset. Det du är ute efter är att få bort skuggorna. Så att färgen blir enhetlig, så den är lätt att ta bort och det blir snyggt. Så det gäller alltså att skjuta ljuset bakom personen som står med ryggen mot greenscreenen. Alltså inte på honom. För du vill ta bort skuggorna från honom. Sen skulle jag rekomendera att du använder tyg istället för papper. Eftersom att papper reflekterar mycket mer och det är svårare att hanskas med.
Då tackar vi för de :D De är mycket coolt med Greenscreen :)

Har skaffat mig Sony vegas 8b för att kunna lägga in HD filmer(720p), men filmen hackar. Hade hört att det skulle funka med detta program. Kameran som jag har problem med är en Sanyo VPC-HD1A som filmar i MPEG-4 format. Vore sjukt tacksam för alla svar.

robRhino sa:
Har skaffat mig Sony vegas 8b för att kunna lägga in HD filmer(720p), men filmen hackar. Hade hört att det skulle funka med detta program. Kameran som jag har problem med är en Sanyo VPC-HD1A som filmar i MPEG-4 format. Vore sjukt tacksam för alla svar.
hackar det i prewiew rutan ? alltså den uppe i högerhörnet (tror det är de på 8an)
iallafall så är det antagligen datorn som inte är fräsch nog, för lite ram-minne kanske.

Ja det hackar i prewiew rutan. Men datorn är ganska ny och borde funka. Har ett annat programsom man fick med till kameran och där kan man se på filmen, så borde det inte gå att få den att funka i Sony vegas då?

vilket format ska man spara i för att laddaupp på freeride??är en vagas användare

Senast ändrad:
Tja..
Hur gör man så att man kan få en bättre bild när man gör "Snapshot To File" lr vad de heter.. Det blir dålig bild, nåt bättre förslag? Använder Vegas 7.0

touniii sa:
A_N_D_R_E sa:
tyvär orkar jag inte gå igenom allt :P hur gör man så att te.x att det blir 2 av mig på samma klipp ? i vegas 7.0
Säger som måååånga andra.. JUST GOOGLE IT!
Har ni problem med engelskan kan ni ju gå till YOUTUBE för att få det på bild.. Möjligheterna e många..
För att ni inte ska göra allt de tunga arbetet kan jag göra det åt er..
[MEDIA=youtube]-L9uxULPiiY[/MEDIA]

varsågoda..
TACKAR :D:D:D:D:D

Snödjup

Tillbaka
Topp