Offpistkurs i Åre?

• Trådstartare Trådstartare user31172
  • Start datum Start datum
U

user31172

Guest
Offpistkurs i Åre?
Trots att jag åkt pist (vanliga Freeride-skidor, ej tele el. snowboard) i många år och är en hyfsad åkare (kan åka snabbt och obehindrat i röda pister och utan svårigheter i svarta pister som Lundsrappet osv) har jag åkt väldigt lite offpist.

Tyvärr har jag inga kompisar som åker offpist och har därför problem med att lära mig och utveckla tekniken, liksom att hitta bra offpiståkning i Åre.

Finns det t ex någon kurs i Åre där man kan, tillsammans med andra, lära sig tekniken och lära sig hitta bra offpiståkning etc, alt. någon sajt, bok, tidning etc. där man kan läsa sig till grunderna?

Offpistkurs i Åre?
Hallå ja.

Trist det där med dina polare. Själv har jag en brorsa som är galen i off-pist (liksom jag). Det är ju en klar miss om man inte har åkt off-pist för det är ju det bästa som finns.

Skidskolan i Åre gick jag själv i för ett antal år sedan. De lär ut väldigt bra och man blir aldrig fullärd.

Om man kan tänka sig att röra sig utanför Sveriges gränser kan jag rekommendera UCPA. Där har de rena off-pist kurser. Det åks dock mycket off-pist i de svårare grupperna (E och uppåt, där jag är säker på att du platsar). Där träffar man jämngoda åkare och skidlärarna kör tufft (i alla fall i F-gruppen).
Dock tycker jag att de börjar bli dyra !

kolla på www.ucpa.se

Offpistkurs i Åre?
> Kolla med skidskolan. :-)
Detta var det första stället jag kikade på, men det enda alternativet där verkar vara svindyra privatlektioner eller likaledes svindyr Heliskiing:

http://are.adeprimo.se/parser.php?did=97:267

Det verkar tyvärr finnas en macho-attityd inom skidåkning som säger att bara småbarn och `fjantiga rookies` bör ta lektioner. Själv anser jag att oavsett hur duktig man är, så kan man alltid förfina sin åkteknik och stil ytterligare. I mitt jobb till vardags har jag sex års universitetsutbildning och fem års erfarenhet som högbetald konsult, men det innebär ingalunda att det inte finns något mer jag kan lära mig. Tvärtom, ju mer jag lär mig, desto fler nya utvecklingsmöjligheter uppenbarar sig.

UCPA verkar mycket bra, men tyvärr finns de ju inte i Åre. Vet någon om det finns någon motsvarighet eller liknande?

Offpistkurs i Åre?
Hallå igen ja.

Håller med om macho attityden. Dock brukar de som har denna attityd inte vara så kaxiga när man tar ut dem i offpisten !
Det är självklart att man aldrig blir fulländad. Skidlärarna har alltid något att lära ut.

Då jag gick i skidskola i Åre (det var ett tag sedan nu) åkte vi en hel del off pist då man hade kommit upp i de svårare grupperna. Jag förmodar att skidlärarna fortfarande gör så. (De vill ju åka offpist själva ...).

Jag tror inte du behöver ta privatlektioner.
Det blir säkert en blandning av pist och offpiståkning i den vanliga skidskolan.

Prova på så får du se.

Hälsningar Uffe.

Offpistkurs i Åre?
Hell yeah!

Jag jobbade i skidskolan i Åre 99-00...
Fanns inget bättre än när man fick en grupp "Vuxen Fortsättning 2"...Råkade det dyka upp lite vitt också så fick man först kolla av:
"Är det någon som har något emot om vi åker lite utanför pisten idag?"

Sällan blev det teknikträning i blåa backar de dagarna. ;)

Ett tips dock kan vara att du har hyfsad koll på de andra deltagarna i gruppen så att de också skulle vara intresserade...

Sen ska det tilläggas att det inte är säkert att du får avancerad OP för det. Det har lite med säkerhet och så att göra...

//Andreas

PS. Det fanns något som hette "Hyr en skidlärare" 2 timmar för ett par hundralappar...vet inte om de har kvar det dock.

Offpistkurs i Åre?
Vill bara påpeka att UCPA inte har kurser där man lär sig åka OP. Däremot har dom grupper som betalar extra för att bara få åka OP i en vecka. Man skall alltså helst kunna åka OP innan man hoppar på en sån resa...

Offpistkurs i Åre?
OK, officiellt lär inte UCPA ut offpist och för att gå offpistgruppen skall man kunna åka offpist. I E- och F-gruppen åker man dock mycket offpist och tekniken lärs ut. Man kan väl rekommendera att börja i den vanliga skidskolan och sedan ta en ren offpistgrupp.

Sist jag åkte med UCPA (ej offpist gruppen) var vi inte mycket i pisten ....

Så visst lär de ut offpist i UCPA, men du har rätt om det där med offpistgruppen.

Hälsningar Uffe.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp