Pinsamt, Åka Skidor!

Pinsamt, Åka Skidor!
CR58 sa:
Om Aka skidor nu ar sa risig ar det vall annu trakigare da att inga [for fa] lasare kopte Vertikal som inte overlevde manga manader utan vare sig kopare eller annonser. Tyckte det fanns potential i den blaskan och trode det kunde bli nagot av den om vi alla givit den lite stod i borjan, men nu ar den tyvar ett minne blott.
Instämmer till fullo med dig. De försökte med något nytt.

ÅS når förmodligen sin målgrupp och de köper tidningen. Annars så skulle de ju inte överleva eller hur? Och överkevt har de gjort i ett par år nu.

Och hur många på freeride.se är i ÅS målgrupp? 5% max?? Vanliga skidåkarsvensson är målgruppen skulle jag tro. Och de köper uppenbarligen ÅS då det är Sverige största skidtidning. freeride.se målgrupp är mer en Transition målgrupp känns det som.

Sen är det så klart att det är tråkigt att både Brant skriver samma orter i samma nummer. Men som det där med Andermatt kändes extremt lika faktiskt.

Pinsamt, Åka Skidor!
spademan sa:
Just det, de verkar så rädda att "stöta sig" med alla i branschen, som förhoppningsvis ska annonsera i blaskan, att de inte vågar hårdtesta prylar, det är väl därför de visar bilder på nya pjäxor, och skriver vad de kostar, men inte så mycket mer. Samma sak med orter, de blir bjudna på allt på orten, och vill inte att presscheferna ska bli sura.
Men generellt är det roligaste att läsa är om människor, och i den här branschen kryllar det ju av galningar. Men det vill väl inte annonsörerna se, för då kanske någon inte vågar köpa nya Nordica-pistskidan, om den syns i en annons bredvid nån galning som droppar 40-metersklippor?
Eller kanske intill Byggmark med ett par feta Völkl bredvid en Marshall-stack, men det är en helt annan historia, den konstigaste skidannonsen på länge...
Var det bara jag som märkte att på den völkl skidan, så hade dom monterat ett par marker jester schizo men tagit bort "metall tråden och plastgrejen i mitten"? alltså själva saken som gör att jester schizo går att flytta. tyckte att det va oerhört dumt.

Pinsamt, Åka Skidor!
jag tycker att låt åka skidor vara en tidning för svensson som åker till sälen 1 vecka om året, sånna tidningar behövs också, men fixa ett bra alternativ åt oss som vill läsa lite mer ingående.

jag har varit väldigt besviken på brants två senaste nummer, värdelösda artiklar och ännu värre bilder.

låt åka skidor rikta sig till svenssons men lägg lite press på brant och transition så de börjar skriva lite kvalitets artiklar

Pinsamt, Åka Skidor!
Glöm inte den eviga fotoprofilen - Mattias Fredriksson. Jag har aldrig läst en ÅS där han inte har varit fotoprofilen.

Pinsamt, Åka Skidor!
Mountain_Man sa:
Personligen tycker jag det absolut bästa numret av Åres Sidor är Prylguiden 2009/2010. 80% tester och prylar och 20% artiklar är en alldeles utmärkt mix!
Nu är det väl så att fördelningen artiklar/prylar(reklam) är 20%/80% i alla Åka Skidor inte bara prylguiden. I senaste numret kanske 10 sidor innehåller artiklar/intervjuer medans resten är reklam alt. smygreklam.
Den bästa skidtidning jag läst i höst är annars Norröna Magazine som kom gratis med Brant!

Pinsamt, Åka Skidor!
Håller med jäkla tråkigt att dom kör samma saker varje år...

* CMH
* Åre
* Chamonix
* Skid tester

Där är 80% av ÅS innehåll för en årgång.

Oerhört tråkigt. Finns ju så mycke fin skidåkning som Svenne inte känner till och som är oerhört lättillgänglig. Men ÅS redaktion måste ju få sina leksaker.

Pinsamt, Åka Skidor!
jeez sa:
jag tycker att låt åka skidor vara en tidning för svensson som åker till sälen 1 vecka om året, sånna tidningar behövs också, men fixa ett bra alternativ åt oss som vill läsa lite mer ingående.

jag har varit väldigt besviken på brants två senaste nummer, värdelösda artiklar och ännu värre bilder.

låt åka skidor rikta sig till svenssons men lägg lite press på brant och transition så de börjar skriva lite kvalitets artiklar
Testa Friflyt, jag tycker den är riktigt skoj att läsa. Dock är den ganska bred och har med mtb, surf och kajak sommartid men jag tycker det är skoj också. Den brukar gå att få tag på i välsorterade pressbyrån/presstop etc. Om man nu inte skaffar en prenumaration.

Pinsamt, Åka Skidor!
Ingående och oberoende tester är en bristvara inom journalistiken idag!

Jag blir sjukt less på att bli "informerad" om dyra prylar! Det skrivs att man skall köpa dom men aldrig varför?! Ingen motivering?! Den sanna motiveringen är att redaktionen får 10 gratisexemplar :) INGET FEL MED DET, det är ju så det fungerar i branschen men den medvetne läsaren vill ha för och nackdelar om varan i fråga.

Pinsamt, Åka Skidor!
Xavier sa:
Testa Friflyt, jag tycker den är riktigt skoj att läsa. Dock är den ganska bred och har med mtb, surf och kajak sommartid men jag tycker det är skoj också. Den brukar gå att få tag på i välsorterade pressbyrån/presstop etc. Om man nu inte skaffar en prenumaration.
jeez sa:
jepp, friflyt är nordens bästa tidning. slår åka skidor/transition/brant med hästlängder.

de har alltid ett lokalt norskt topptursreportage och rätt ofta nån liten artikel till en liten norsk håla
jepp jag tycker den är bra, skitbra faktiskt, men jag skulle vilja se en svensk tidning som också steppar up...

Pinsamt, Åka Skidor!
Mxrider6 sa:

Jag blir sjukt less på att bli "informerad" om dyra prylar! Det skrivs att man skall köpa dom men aldrig varför?! Ingen motivering?! Den sanna motiveringen är att redaktionen får 10 gratisexemplar :) INGET FEL MED DET, det är ju så det fungerar i branschen men den medvetne läsaren vill ha för och nackdelar om varan i fråga.
Medvetna läsare är tyvärr ingen bra målgrupp. De flesta människor är korkade, de gillar inte eller kan inte tänka. De köper det som är snyggt, dyrt, "coolt" eller som i freerides fall det som nån känd jibber är sponsrad med.

Pinsamt, Åka Skidor!
Mxrider6 sa:

Tror knappast att de får gratis prylar då det kallas bestickning ;) Och tyvärr är det väl så att de som köper reklam vill ha något för det och tror inte det är en tidning som skulle gå runt utan reklam idag. Eller?

Pinsamt, Åka Skidor!
Sist jag läste deras sveriguide tyckte jag det kändes som att jag hade läst en ganska liknande beskrivning förut. Så var tvungen att kolla upp det och märkte att dom inte ens hade orkat skriva en ny text sen förra året utan rent av kopierat in samma text igen.
Efter det har det inte blivit ett nummer till och kan inte direkt säga att jag saknar tidningen heller

Pinsamt, Åka Skidor!
johank84 sa:
Sist jag läste deras sveriguide tyckte jag det kändes som att jag hade läst en ganska liknande beskrivning förut. Så var tvungen att kolla upp det och märkte att dom inte ens hade orkat skriva en ny text sen förra året utan rent av kopierat in samma text igen.
Efter det har det inte blivit ett nummer till och kan inte direkt säga att jag saknar tidningen heller
precis vad jag nämnde tidigare. oerhört pinsamt. av ÅS, dvs.

Pinsamt, Åka Skidor!
Åka Skidor borde kanske få nån slags miljömärkning eftersom dom är så bra på att återvinna gamla reportage! Först gör dom ett reportage från nån ort dom besökt och nått år senare kommer en "guide" till samma ort med i stort sett samma innehåll som reportaget men nu presenterat i listform. Genialiskt och klimatsmart!

Pinsamt, Åka Skidor!
RichardL sa:
Tror knappast att de får gratis prylar då det kallas bestickning ;) Och tyvärr är det väl så att de som köper reklam vill ha något för det och tror inte det är en tidning som skulle gå runt utan reklam idag. Eller?
Bullshit. Naturligtvis förekommer det att ett företag betalar en annons genom att sända prylar / skickar prylar, betalar en annons och ber tidningen göra en test. Kallas inte mutbrott eller bestickning eftersom det är en form av betalning av en tjänst - det handlar alltså inte om att vinna fördel i ett anbud.

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
Åka Skidor borde kanske få nån slags miljömärkning eftersom dom är så bra på att återvinna gamla reportage! Först gör dom ett reportage från nån ort dom besökt och nått år senare kommer en "guide" till samma ort med i stort sett samma innehåll som reportaget men nu presenterat i listform. Genialiskt och klimatsmart!
de gör nya upplagor av gamla artiklar, inte "klimatsmart"!

Ifall de släppte gamla REDAN TRYCKTA nummer igen, då skulle det vara "klimatsmart" möjligtvis, men det mest "klimatsmarta" de gör är ju att återvinna artiklar så vi hatar den och inte längre köper den...

Pinsamt, Åka Skidor!
Förvisso, men dom måste ju ändå trycka ny reklam så då är det ju bra att dom inte reser i onödan utan skriver flera olika artiklar om en och samma ort!

Pinsamt, Åka Skidor!
Heinz_p sa:
Bullshit. Naturligtvis förekommer det att ett företag betalar en annons genom att sända prylar / skickar prylar, betalar en annons och ber tidningen göra en test. Kallas inte mutbrott eller bestickning eftersom det är en form av betalning av en tjänst - det handlar alltså inte om att vinna fördel i ett anbud.
Nu är det väl så att då förlorar tidningen på detta och det är ju inte de som jobbar på tidning som ens säljer annonserna då de har annons säljare på förlaget så där har du allt fel skulle jag tro. Så tror verkligen inte du kan betala för en annons med "prylar", men däremot så har de ju en del test skidor gratis att testa.

Eder richard

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
Förvisso, men dom måste ju ändå trycka ny reklam så då är det ju bra att dom inte reser i onödan utan skriver flera olika artiklar om en och samma ort!
Sluta grina och öppna en egen tidning så slipper man läsa ditt patetiska tjat. De når sin målgrupp och säljer mest tidningar i Sverige. Andra har försökt att köra "sitt" race men det funkar inte. Inse fakta. Hur många tror du av användarna på www.freeride.se ens skulle köpa en tidning?

Eder Richard

Pinsamt, Åka Skidor!
det är väl ingen åkare som läser skidåkarnas Kalle Anka.... Åka skidor.
jag har undrat länge vilken målgrupp de har. knappast skidåkare som sysslar med det som hobby utan snarare människor som drömmen om kanada men åker till åre en vecka om året..

min rekommendation till alla skidfantaster, åkare, skidintresserade av alpin utförs åkning att spana in våran norska vänner på FRI FLYT de är för oss.... bred och intressant inriktning.

ett exempel kolla in åka skidors skidtester kontra FRI FLYT.

Fri Flyt testar lite andra typer av skidor än svenska skidtidningar. Då norrmännen är åkare och inte sportlovsfirande turister som många av de svenska skidåkarna är.
De testar helt enkelt mer skidor som vi åkare är ute efter och aldrig några pistskidor har jag sett dem testa på de senasta 8 åren.
Vintern 09 var deras testkategorier följande:
PARKSKI: typ K2 extreme, Nordica Ignition, Völk Wall mm.
FATTWINS: Armada JJ, K2 Obsethed, Salomon Gun, Atomic Pimp mm.
PARKBRETT: Burton X8, Ride Kink mm.
EXTREME PUDDERSKIi: Black diamond Megawatt, K2 Pontoon, Völk Kuro, Salomon Rocker mm.
EXTREME PUDDERJIBB: K2 Hellbent, Line EP PRO, Völk Chopstick, Armada ARG
VARDAGPLANKOR: Black Crows Corvus, Head Monster 103 Team, Salomon XW Lab, Stöckli Stormrider DP+, Völk Kantana mm.
LÖSSNÖBRETT: Burton Supermodel, K2 Gyrator, Nitro Gun mm.
TOPPTURSKI: K2 Mount Baker Superlight, Ski Trab Stelvio Freeride, Dynafit Seven Summit, Black Diamond Kilowatt, Head Monster mm.

Pinsamt, Åka Skidor!
ang test av småorter...

visste ni förresten att sverige sägs vara världens näst tätaste land med skidorter efter österrike. Lär vara stenmarksepokens förtjänst. finns ju en backe i varända lite sketen håla...

I bara jämtland finns det ca 40 liftanläggningar....

finns sjukt mycket och bra utanför de kända så som Riksgränsen, Åre och Sälen...

ut och åk alla och var själv om åkningen.
Kom till backen upptäck att ingen har åkt och börja med att dricka kaffe sen få spåra varje åk varje dag....

Pinsamt, Åka Skidor!
RichardL sa:
Nu är det väl så att då förlorar tidningen på detta och det är ju inte de som jobbar på tidning som ens säljer annonserna då de har annons säljare på förlaget så där har du allt fel skulle jag tro. Så tror verkligen inte du kan betala för en annons med "prylar", men däremot så har de ju en del test skidor gratis att testa.

Eder richard
Well, jag vet att det förekommer.
Hur förlorar tidningen på det?
Säg att en tidning ägs och drivs av sina anställda. Istället då för att ta betalt för en helsideannons på 20.000 så får man exempelvis jackor och byxor till hela redaktionen som motsvarar ett mycket högre utpris än de 20.000 som annonsen kostade.
Win - Win skulle jag säga (förutsatt att alla nu skulle vilja ha just den varan som skickas).

Vidare, precis som du skriver, skickar företag över gratisexemplar till tidningar för gratis publicitet av deras prylar mot att de testas/visas i tidningen.

Pinsamt, Åka Skidor!
Heinz_p sa:
RichardL sa:

Eder richard
Well, jag vet att det förekommer.
Hur förlorar tidningen på det?
Säg att en tidning ägs och drivs av sina anställda. Istället då för att ta betalt för en helsideannons på 20.000 så får man exempelvis jackor och byxor till hela redaktionen som motsvarar ett mycket högre utpris än de 20.000 som annonsen kostade.
Win - Win skulle jag säga (förutsatt att alla nu skulle vilja ha just den varan som skickas).

Vidare, precis som du skriver, skickar företag över gratisexemplar till tidningar för gratis publicitet av deras prylar mot att de testas/visas i tidningen.
Nu är det ju så att Åka Skidor inte drivs av de anställda utan av ett förlag eller hur? Och de har som jag skrev här ovanför annons säljare som förmodligen sitter i Stockholm och säljer annonser åt deras förlag. Så då gäller väl inte win/win på ÅS då eller? Så då är det ju jäkligt dumt att påstå detta utan att veta det eller hur?

Pinsamt, Åka Skidor!
RichardL sa:
[
Nu är det ju så att Åka Skidor inte drivs av de anställda utan av ett förlag eller hur? Och de har som jag skrev här ovanför annons säljare som förmodligen sitter i Stockholm och säljer annonser åt deras förlag. Så då gäller väl inte win/win på ÅS då eller? Så då är det ju jäkligt dumt att påstå detta utan att veta det eller hur?
..och nu är det ju så att vi inte enbart talar om Åka Skidor här eller hur?

Vi har båda rätt men talar om olika saker. End of discussion.

Pinsamt, Åka Skidor!
Hahaha vad känslig man kan bli då. Tråden handlar om Åka Skidor så jag talar om Åka Skidor.

För övrigt så ägs väl alla skidtidningar i Sverige av förlag så jag vet inte riktigt vad du menar i så fall men de kan vi kanske diskutera privat i så fall ;)

Eder Richard

Pinsamt, Åka Skidor!
Jag läser åka skidor för att få in den sköna känslan av snö & skidåkning. Jag gillar att bli inspirerad av bilder mm.

Jag kan hålla med många av er andras kommentarer men vad ska tidngen göra då....?

Det lätt o klaga och racka ner på något men att skicka in konkreta förslag till tidningen så den blir mer varierande verkar många av er ha svårt för.

Jg skulle vilja att ni alla tillsammans skapade en ny tidning, och nu är jag inte ironisk! Gör en nät tidning med dom bilder reportage och bilder ni vill se.

Var kreativa och skapa något, det kan ju bli världens grej.

För övrigt är jag jävligt less på att bli lurad att klicka på dessa forums länkar i tron att det är något läsvärt när det visar sig att det är mest en massa gnäll.

Hylla något någon gång!

Pinsamt, Åka Skidor!
Skantz sa:
Fri Flyt testar lite andra typer av skidor än svenska skidtidningar. Då norrmännen är åkare och inte sportlovsfirande turister som många av de svenska skidåkarna är.
De testar helt enkelt mer skidor som vi åkare är ute efter och aldrig några pistskidor har jag sett dem testa på de senasta 8 åren.
Vintern 09 var deras testkategorier följande:
PARKSKI: typ K2 extreme, Nordica Ignition, Völk Wall mm.
FATTWINS: Armada JJ, K2 Obsethed, Salomon Gun, Atomic Pimp mm.
PARKBRETT: Burton X8, Ride Kink mm.
EXTREME PUDDERSKIi: Black diamond Megawatt, K2 Pontoon, Völk Kuro, Salomon Rocker mm.
EXTREME PUDDERJIBB: K2 Hellbent, Line EP PRO, Völk Chopstick, Armada ARG
VARDAGPLANKOR: Black Crows Corvus, Head Monster 103 Team, Salomon XW Lab, Stöckli Stormrider DP+, Völk Kantana mm.
LÖSSNÖBRETT: Burton Supermodel, K2 Gyrator, Nitro Gun mm.
TOPPTURSKI: K2 Mount Baker Superlight, Ski Trab Stelvio Freeride, Dynafit Seven Summit, Black Diamond Kilowatt, Head Monster mm.
Har inte Åka Skidor testa så gott som alla dom skidorna+ massa pist lagg och billiga skidor för nybörjare. Jag gillar bredden som ÅS har men jag skulle nog inte prenumerera på den utan jag köper lösnummer!

Skidåkning är vad man gör det till inte vad andra vill att man ska göra den till! Mindre attityd och mer glädje för min del!

JH

Pinsamt, Åka Skidor!
Håller med första talaren gällande helikopterskidåkningen i Kanada, är så sjuuukt trött på den. Majoriteten av skidåkare har inte råd att ta sig dit, och om man nu vill åka helikopterskidåkning så kan man ganska lätt hitta fakta om sådant själv på nätet. Eller varför inte kolla i Åka skidors CMH special där det ytterligare en gång beskriver den skäggige mannen rokko eller vad han nu heter!

Irritationen bara ökar när jag förra året skrev till Åka Skidor och klagade på problemet med Helikopter skidåkning, det leder också till en snabbare ökning av priserna. 10 Spänn per år smyghöjer man med, 50 kr 2005, det senaste numret gick på 89kr. Gissa vad jag fick för svar, nej just det, inget svar alls. När man precis ett år senare få se ett liknanade Repotage(dock utan dvd..) då undrar man vad de sysslar med.

Något jag påtalade även förra året, är att skriva om ställen som inte besöks av de stora massorna. I både Sverige och övriga Världen finns det hurmångaställen som helst att välja mellan. (Ska på pluskontot tilläggas att de flesta alporterna är beskrivna på ett bra sätt)

Pinsamt, Åka Skidor!
mo76 sa:
Om man tycker Andermatt och Disentis är så -90tal vad är då detta/nästa årtiondes puderparadis?
00/10-talets "puderparadis" är alla småorter som skidtidningarna inte hunnit uppmärksamma och dit inga freeriders med fullfacehjälmar, ryggskydd och rockerskidor hittat...

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
mo76 sa:
Om man tycker Andermatt och Disentis är så -90tal vad är då detta/nästa årtiondes puderparadis?
00/10-talets "puderparadis" är alla småorter som skidtidningarna inte hunnit uppmärksamma och dit inga freeriders med fullfacehjälmar, ryggskydd och rockerskidor hittat...
Ursäkta mig min ohövflige herre men jag med flera har både fullface, ryggplatta och numera även krökta skidor och åker en hel jättemassa på mindre orter, varför trängas?

Dagens "puderparadis" verkar ju, enligt tidningar, vara dit alla far för att vara onyktra ett par månader för att sedan åka hem och berätta om hur mycket snö det finns i alperna jämfört med skåne. Jag menar, snövallarna på väg hem från galna kängrun är ju faktiskt sjukt höga? Och Åre är bäst i Sverige, trots den där detaljen med snö, Jon hänger ju där och dippan måste vara, i särklass, bästa stället i landet för några bägare efter en hård skiddag?

Ja, och så ställena/resorna vi vanliga dödliga säsongare kan glömma att skrapa ihop pengar till...

Tycker även att ÅS får ta lite väl mycket skit här, ta det för vad det är - en skidtidning för gemene man.

Pinsamt, Åka Skidor!
Haha rätt komiskt. Men ur ett (lyx)konsument-perspektiv är tidningen rätt bra, ur ett Freeride perspektiv rent skrattretande...
Men måste respektera redaktionen som klämmer ut så mycket gratis kvalitetsåkning ur sitt yrke!

Pinsamt, Åka Skidor!
Blide sa:
Haha rätt komiskt. Men ur ett (lyx)konsument-perspektiv är tidningen rätt bra, ur ett Freeride perspektiv rent skrattretande...
Men måste respektera redaktionen som klämmer ut så mycket gratis kvalitetsåkning ur sitt yrke!
Gratis liftkort får de förmodligen av de flesta skidorter men gratis boende är inte fallet vad jag vet. Har haft folk från ÅS boende hos mig när de har gjort artikel istället för att betala boende själv.(så klart finns undantag)

men som du säger så är faktiskt ÅS riktigt bra för deras målgrupp. En tidning för målgruppen på freeride.se skulle aldrig gå runt då detta är "internet" generationen. Och ÅS riktar sig mer åt 29-60+ folk som har pengar... Det rä min känsla i alla fall.

Pinsamt, Åka Skidor!
Åka Skidor. Jo, kan vara rätt pinsam ibland. Särskilt från en seriös friåkares perspektiv. Jag har läst Åka Skidor så länge som jag kan minnas och min pappa har alla nummer sedan 89 eller nåt. Den är enligt mina erfarenheter grym som reklam för skidsporten till de som inte åker skidor. Och även riktigt bra för Stadium-åkaren, som gjorde en säsong i sin ungdom i alperna och anser sig själv vara en duktig och erfaren skidåkare men kanske inte riktigt är på den nivån längre.

Vartannat nummer är skidtest, vartannat stort resereportage. Skidorna som testas är "allmountain" och reportagen är från Kanada eller St Anton. Räknade till 5 reportage om St Anton de senaste 4-5 åren. Ca ett per år alltså. Okej om man kommer tillbaka till ett ställe som man redan skrivit om, men kom igen, varje säsong? Ibland kan man hitta artiklar om mindre ställen eller nya ställen men det är mer och mer sällan.

Skidtestarna i näst senaste numret (tror jag) var rocker-skidor. Den fetaste de hade testat var Bentchetler. Det är ju bra att den blev testad, men de testade inga andra som var i samma kategori och minst lika populära. Inga Hellbents, inga Ep Pro, inga SFB och inte ens några JJ. Och Gotaman hyllades såklart, det skrevs att det var den modernaste och bästa skidan man kunde få för pengar (inte helt säker på det, kan ha varit någon annan tidning, men iaf).

Häromdagen hittade jag Powder Magazine. Det var så sjukt mycket bättre. Där skrevs om klädtrenden, Ryssland, influensen från andra sporter och andra lite mer "friåknings-kulturella" saker. Det fanns mer bakom artiklarna än att redaktören åkte puder gratis.

Pinsamt, Åka Skidor!
dags att kontakta thrasher och säga att de ska byta till skidåkning på vintern!!

en annan idé som också kan hjälpa att få bort all sunkig reklam på freeride kan ju vara att freeride startar en tidning med lite special reportage och saker.. tycker det är roligare att läsa artiklar och titta på bilder i en tidning än på internet.

Tillbaka
Topp