Pinsamt, Åka Skidor!

Pinsamt, Åka Skidor!
Biegg_Omai sa:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=155

Ämnet berör tydligen fortfarande. ÅS lever fortfarande vidare både i sin tryckta form och i att uppröra människor.
Det enda jag undrar över är vem i som ska pryda omslaget under i februari: Anja, Stenis eller Stig Strand?
Mkt underhållande att läsa den gamla tråden:
"Är det bara jag som märkt vilken fesljummen attityd som verkar hägra hos Åka Skidor numera? "

Har ni sett att det kommit en vacuumpjäxa? Månadens pryl, månadens helsidesannons!

Plus ça change (plus c'est la même chose).

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe 71, du måste har råkat ut för något väldigt dramatiskt i ditt liv där ÅS spelat en central roll, men detta envisa hat du har för tidningen är delvis komiskt men också extremt tjatigt. Konstruktiv kritik i all ära men det har du lämnat bakom dig sedan länge. Ta ditt senaste inlägg (som jag vägrar att citera in) om än välskrivet så är det en väldigt konspiratorisk man som ligger bakom dett inlägget. Nu letar du bara saker att vända ut och in och använda i din smutskastnings kampanj. Det är svårt att se denna tråd som något annat än just det.

Ingen kan nog påstå att ÅS lagt manken till bakom alla utgåvor men du avfärdar tidningen på alla punkter. Det är konstigt men trots allt din åsikt som du får stå för själv. Med det sagt är det inte dags för denna olidligt långa gnäll att äntligen få ett slut?

Och ja, jag ser ironin i det faktum att jag kan avstå att läsa denna tråd precis som du kan låta bli att läsa ÅS och sedan gnälla om det i 6 forum sidor.

Pinsamt, Åka Skidor!
Gazza1 sa:
Lowe 71, du måste har råkat ut för något väldigt dramatiskt i ditt liv där ÅS spelat en central roll, men detta envisa hat du har för tidningen är delvis komiskt men också extremt tjatigt. Konstruktiv kritik i all ära men det har du lämnat bakom dig sedan länge. Ta ditt senaste inlägg (som jag vägrar att citera in) om än välskrivet så är det en väldigt konspiratorisk man som ligger bakom dett inlägget. Nu letar du bara saker att vända ut och in och använda i din smutskastnings kampanj. Det är svårt att se denna tråd som något annat än just det.

Ingen kan nog påstå att ÅS lagt manken till bakom alla utgåvor men du avfärdar tidningen på alla punkter. Det är konstigt men trots allt din åsikt som du får stå för själv. Med det sagt är det inte dags för denna olidligt långa gnäll att äntligen få ett slut?

Och ja, jag ser ironin i det faktum att jag kan avstå att läsa denna tråd precis som du kan låta bli att läsa ÅS och sedan gnälla om det i 6 forum sidor.
Ständigt detta krav på konstruktiv kritik, får jag gissa att du är akademiker och född på 80-talet?
Här försöker jag lyfta viktiga samhällsfrågor i ett visserligen tveksamt forum och allt du kan bidra med är besk kritik mot mig som person. Tyvärr verkar det inte finnas några feminister här på Freeride men om dom funnits hade dom nog jagat dig med blåslampa! ROKS rocks!

Pinsamt, Åka Skidor!
"viktiga samhällsfrågor"... vilket struntprat! Att du gav dig in i feminist-vs-ÅS-debatten är ju uppenbart av den enkla anledningen att du blev serverad en förevändning att skriva ytterligare negativa åsikter om tidningen.

Om jag tolkar det hela rätt, hatar du ÅS, ett gäng bra skidorter, heliskiing mm och nu alla akademiker från 80-talet.

Finns det någonting du gillar? Jag råder dig att ta lite time off från allt hatande och göra nåt du tycker om. Flugfiske skall vara avkopplande och så slipper du säkert träffa massa folk också om du inte vill.

P.s. Att folk tjatar om dig på konstruktiv kritik, är inte för att dom vill vara elaka eller att det är ett modeord man drar till med för att sänka dina åsikter. Snarare vill man ju hjälpa dig att föra fram dem. För som det är nu går det ju inte så bra...

Pinsamt, Åka Skidor!
FF sa:
"viktiga samhällsfrågor"... vilket struntprat! Att du gav dig in i feminist-vs-ÅS-debatten är ju uppenbart av den enkla anledningen att du blev serverad en förevändning att skriva ytterligare negativa åsikter om tidningen.

Om jag tolkar det hela rätt, hatar du ÅS, ett gäng bra skidorter, heliskiing mm och nu alla akademiker från 80-talet.

Finns det någonting du gillar? Jag råder dig att ta lite time off från allt hatande och göra nåt du tycker om. Flugfiske skall vara avkopplande och så slipper du säkert träffa massa folk också om du inte vill.

P.s. Att folk tjatar om dig på konstruktiv kritik, är inte för att dom vill vara elaka eller att det är ett modeord man drar till med för att sänka dina åsikter. Snarare vill man ju hjälpa dig att föra fram dem. För som det är nu går det ju inte så bra...
Så att det i senaste numret av Åka Skidor endast är sju skidbilder med kvinnliga åkare ser du bara som en slump?
Av dessa är det tre bilder på tjejer som åker pist, en på en clown som åker monoski och tre reklambilder med offpiståkning. Skulle tippa att det är ca 100 sköna puderbilder med killar i samma tidning.
Men trots det tycker du att det känns oerhört viktigt att för andra gången framföra kritik mot att jag inte tycker om att åka varken lift eller helikopter? Kanske du istället borde fråga nån skidåkande tjejkompis vad hon tycker om att det i stort sett bara är män som skriver eller syns i skidtidningar/filmer...

Flugfiske är by the way ett jävla helvete, knott, regn, bottennapp, trassel med linan...

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Ja det ante mig att flugfisket också skulle vara skit ;-)

Jag är egentligen inte så sugen på att gå in i nån debatt om skidåkande tjejer här, men jag håller med om att jag tycker det är lite trist att till och med så begåvade atleter som ingrid backstrom måste göra inslag där som spelar an rätt mycket på att hon är gullig osv. För att inte tala om hon den jibbande motsvarigheten... vad heter hon, Rachel Burks? Hennes segment är, vad jag sett, mer modevisning är skidåkning.

Å andra sidan spär ju männen på stereotyperna av att vara höga och korkade dudes i alla (amerikanska) skidfilmer. Så det verkar väl vara så att svaret är helt enkelt att: Stereotyper säljer. Sex säljer. Kolla på damtidningar som typ cosmopolitan. Där kan vi snacka sterotyper och upphaussande av ideal. Tror knappast att ÅS uppnår mer än hälften av den manschauvinism som indirekt figurerar i tjejernas "egna" tidningar.

Nu blir det bärs, ha en god helg!

Pinsamt, Åka Skidor!
Jag tycker att Åka Skidor är helt ok. Vissa nummer och artiklar är riktigt bra medan andra är sämre. Generellt så tycker jag att Tobias skriver väldigt bra och med inlevelse. Uppmärksammade honom redan när han skrev artiklar i Brant för en massa år sedan. En skribent som jag inte är så förtjust i är Gunnar Andersson, hans reportage är ofta ganska tråkiga. Ett av de sämsta var det om Les Arcs. Jag ska åka dit i vinter och såg fram emot artikeln och så skrev han mest om byarnas arkitektur. Det var en stor besvikelse.

Deras test av rockerskidor var också lite märkligt på framsidan stog det att det var 12 skidor med i testet men i själv verket så var det bara 6 par som hade testats, de andra 6 var bara med i en guide. Jag tycker också att de borde ha testat skidorna i hårdare förhållanden (hårdare offpist och pist) så att man fick en uppfattning om hur de fungerar där. Jag skickade ett mail till tidningen om detta där jag även undrade varför det var så få skidor med i testet och fick följande svar:

Hej Hans!

Rockerskidorna är inte gjorda för hård snö. Det vore som att testa vattenskidor på is. Vi testade de skidor som fanns tillgängliga i januare 2011; totalt 7 par, varav ett var feltillverkade och därför ströks från testet.

Mvh
Patrik Leje
Chefredaktör

Detta var mitt svar på hans mail vilket Patrik aldrig svarade på:

Hej igen!

Jag vet att de inte är gjorda för hård snö men det är ändå intressant att veta hur de är där eftersom när man åker på en skidort så kommer man nästan alltid in i pister för att ta sig tillbaka till liften eller ner till byn.

Mvh
Hasse

Pinsamt, Åka Skidor!
Lundblom sa:
på framsidan stog det att det var 12 skidor med i testet men i själv verket så var det bara 6 par som hade testats, de andra 6 var bara med i en guide.
12 skidor, det blir 6 par. Ju. :o

Om man läser Friflyt framstår ÅS som en ganska glassig Cafétidning för prylgalna wannabes. Mer prylbögeri och åk med skrytfaktor än tips man faktiskt har nytta av. Men, helt kass är den inte, jag läser gärna ett nummer om jag ramlar över det.

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Fri flyt verkar bra, i alla fall deras skidtester. Synd bara att det är så jobbigt att läsa på norska. Brant tyckte jag var bra förut men efter att de bytt ägare har den blivit sämre.

Pinsamt, Åka Skidor!
Grymt decembernummer!
Omslagsbild av Scott Markewitz, 20 sidor Salomonreklam med Fredriksson/Windstedt, kreativ lista med Frankrikes bästa orter och mer än tio bilder på kvinnliga åkare (9 i fartdräkt)!

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Åka Skidor funkar att läsa hos frisören eller nått annat ställe där den råkar ligga framme. Inget jag personligen köper, Är det inte sagt tjugo gånger om att Åka skidor inte har den typiske freeride-forumisten som målgrupp? Fri-flyt är nog den tidning jag någon enstaka gång lagt en slant på annars funkar nätet för det mesta.

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
IngemarH79 sa:
Åka Skidor funkar att läsa hos frisören eller nått annat ställe där den råkar ligga framme. Inget jag personligen köper, Är det inte sagt tjugo gånger om att Åka skidor inte har den typiske freeride-forumisten som målgrupp? Fri-flyt är nog den tidning jag någon enstaka gång lagt en slant på annars funkar nätet för det mesta. Att innehållet känns lika innovativt som spellistan på RixFM är en annan sak, kör de fortfarande carvingskolan sedan sent 90-tal?
Brukar inte frisörer även ha en bunte fibban?

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
Grymt decembernummer!
Omslagsbild av Scott Markewitz, 20 sidor Salomonreklam med Fredriksson/Windstedt, kreativ lista med Frankrikes bästa orter och mer än tio bilder på kvinnliga åkare (9 i fartdräkt)!
Lätt ju riktigt bra så man tog sig till affären och inhandlade ''Åka skidor'' men när jag blädrat igenom den hemma så inser jag att det nog inte är samma tidning. Bara massor med dyra prylar och inte ett ända reportage, trist och 80 kr fattigare.

Pinsamt, Åka Skidor!
Lundblom sa:
Hej Hans!

Rockerskidorna är inte gjorda för hård snö. Det vore som att testa vattenskidor på is. Vi testade de skidor som fanns tillgängliga i januare 2011; totalt 7 par, varav ett var feltillverkade och därför ströks från testet.

Mvh
Patrik Leje
Chefredaktör

Detta var mitt svar på hans mail vilket Patrik aldrig svarade på:

Hej igen!

Jag vet att de inte är gjorda för hård snö men det är ändå intressant att veta hur de är där eftersom när man åker på en skidort så kommer man nästan alltid in i pister för att ta sig tillbaka till liften eller ner till byn.

Mvh
Hasse
Det där visar ju bara hur kass uppfattning dom har om vad folk använder feta rockerskidor till. Det verkar som att dom fortfarande lever i tron att en rockerskida är något man tar fram bara när det kräksnöat 50-150 cm och så är ju inte fallet.
Å andra sidan kan man argumentera att de som köper feta rockerskidor sannolikt ger blanka f-n i vad ÅS tycker om laggen.

Pinsamt, Åka Skidor!
dr-telemark sa:
Det där visar ju bara hur kass uppfattning dom har om vad folk använder feta rockerskidor till. Det verkar som att dom fortfarande lever i tron att en rockerskida är något man tar fram bara när det kräksnöat 50-150 cm och så är ju inte fallet.
Å andra sidan kan man argumentera att de som köper feta rockerskidor sannolikt ger blanka f-n i vad ÅS tycker om laggen.
Exakt Mattias, vi har ingen aning om något som har det minsta med skidåkning att göra. Men kan inte du som är expert upplysa oss om vad ett par rockerskidor är för något? Jag åkte på ett par jäkligt märkliga skidor i morse i pisten i Gästrappet. Dom var breda som fan, säkert ganska exakt 122 mm i midjan och var felböjda i spannet både fram och bak. Jag har bara åkt på liknande skidor sedan 2003 så vad vet jag om, vad hette det nu igen, röcker?

När vi hade pist/hård snö som ett kriterium i skidtestet var det fel enligt Freerides domarpanel. När vi tog bort den bedömningspunkten för att fokusera på skidornas tänkta användningsområde var även det fel. Perfekt.

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:
dr-telemark sa:
Exakt Mattias, vi har ingen aning om något som har det minsta med skidåkning att göra. Men kan inte du som är expert upplysa oss om vad ett par rockerskidor är för något? Jag åkte på ett par jäkligt märkliga skidor i morse i pisten i Gästrappet. Dom var breda som fan, säkert ganska exakt 122 mm i midjan och var felböjda i spannet både fram och bak. Jag har bara åkt på liknande skidor sedan 2003 så vad vet jag om, vad hette det nu igen, röcker?

När vi hade pist/hård snö som ett kriterium i skidtestet var det fel enligt Freerides domarpanel. När vi tog bort den bedömningspunkten för att fokusera på skidornas tänkta användningsområde var även det fel. Perfekt.
Man kan inte vara alla till lags, btw när kommer tidningen i brevlådan för oss prenumeranter?

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:
dr-telemark sa:

+1

Glöm inte att du inte vet hur man åker skidor... Du har ju aldrig placerat dig bättre än de flesta på detta forumet på NM, kört brantare åk än de flest på detta forumet och framför allt aldrig gjort säsong ;)

Pinsamt, Åka Skidor!
Lindsey Vonn i fartdräkt i nästa nr! Yummy...
Kanske man ska säga upp sin Slitz-premuneration snart!
Sluta bråka på Åka Skidor om deras skidtester, det är väl prylar som dom verkligen har stenkoll på!
Gunnar Anderssons krönika var förövrigt grymt bra, mera Gunnar!

Pinsamt, Åka Skidor!
På en fri och oreglerad marknad lever en produkt vidare endast om det finns en efterfrågan?

Lowe;
Jag blir mer och mer övertygad om att någon i Åka skidor -redaktionen brädat dej i baren.

Pinsamt, Åka Skidor!
Jibberisch sa:
På en fri och oreglerad marknad lever en produkt vidare endast om det finns en efterfrågan?

Lowe;
Jag blir mer och mer övertygad om att någon i Åka skidor -redaktionen brädat dej i baren.
ja, eller kanske kört ifrån mig nedför Gästrappet med ett par för ändamålet något breda rockerlagg...

Pinsamt, Åka Skidor!
Va fan? Galena , igen...? Kräver CMH ett reportage för varje gratisbesök? Hoppas det blir en tur till McBride i år!

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
tur att det fins en pappers tidning med trevlig läsning, men nog börjar det bli lite in snöat?!!!:D kommer dock ett och annat nytt reportage, för sällan dock! jag förstår att det inte finns hur många alper som helst att skriva om, men gå då ner om man så vill utrycka det, i nivå och skriv om balla lokala häng och hak, för oss som inte har råd att åka helikopeter över hela jorden! det finns faktiskt ställen här i svedala som det går att göra ingående reportage om! speciellt i dessa tider då vanlige gemene man blir av eller inte får ett jobb hur lätt som helst, och som har som enda stimulans att åka plank eller bräda för att fly vardagen en fattig liten stund!!

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:
Allt för att reta upp dig, Lowe71.
Ja det är närmast ett hån mot oss trogna läsare som vill veta precis ALLT om kanadensisk gubbskidåkning och försöker samla ihop en komplett serie reportage från alla CMH:s lodger.
Och när kommer den stora Blue River-specialen??

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Jag tycker den är helt ok!

Kanada repotagen är härliga, sitta där och drömma sig iväg till nån puderhåla :)

Pinsamt, Åka Skidor!
Kanske kunde man be att få prenumerera på vykort istället: "Här har jag varit, hälsn Tobias", och så ett vykort med någon som gör en härlig lössnösväng! Informationsinnehållet blir väl ungefär detsamma?

Pinsamt, Åka Skidor!
Minns inte vad jag skrivit i denna tråd(vilket jag tror) och orkar inte läsa igenom allt igen, men Åka Skidor delar samma öde som bl a Hifi & Musik, Bilsport (och Okej!). Detär/var tidningar jag tyckte om att läsa under en fas av mitt liv då jag själv inte hade så bra koll, men med tiden och förhoppningsvis personlig utveckling känns det som att jag passerat den typiske skribentens koll i dessa tidningar (eller åtminstone den nivån de väljer att skriva sina artiklar på).
Misstänker att för någon som inte läst de gamla numren av ÅS och inte märker alla upprepningar så är det väl en helt ok tidning, som skrivits ovan, den finns ju, alltså köper någon/många den.
Det sorgliga är att det inte finns någon tidning eller ens delar av befintliga tidningar som väljer att gå på djupet och intressera "mer erfarna" läsare, men någon marknadsanalys säger väl att de inte är en lika intressant målgrupp (story of my life).
Vad det gäller andra områden än skidåkning så finns det trevliga facktidningar från andra större marknader/länder men läser man åsikterna på TGR, Epic osv så är de flesta amerikanska skidtidningarna inte några höjdare heller.

Förenklat , ÅS och andra svenska facktidningar vänder sig till nybörjare/medel, det är då rätt korkat av oss att gnälla på detta medvetna val precis som det vore dumt att gnälla på att gröna backar är flacka...

Pinsamt, Åka Skidor!
JL76 sa:
Minns inte vad jag skrivit i denna tråd(vilket jag tror) och orkar inte läsa igenom allt igen, men Åka Skidor delar samma öde som bl a Hifi & Musik, Bilsport (och Okej!). Detär/var tidningar jag tyckte om att läsa under en fas av mitt liv då jag själv inte hade så bra koll, men med tiden och förhoppningsvis personlig utveckling känns det som att jag passerat den typiske skribentens koll i dessa tidningar (eller åtminstone den nivån de väljer att skriva sina artiklar på).
Misstänker att för någon som inte läst de gamla numren av ÅS och inte märker alla upprepningar så är det väl en helt ok tidning, som skrivits ovan, den finns ju, alltså köper någon/många den.
Det sorgliga är att det inte finns någon tidning eller ens delar av befintliga tidningar som väljer att gå på djupet och intressera "mer erfarna" läsare, men någon marknadsanalys säger väl att de inte är en lika intressant målgrupp (story of my life).
Vad det gäller andra områden än skidåkning så finns det trevliga facktidningar från andra större marknader/länder men läser man åsikterna på TGR, Epic osv så är de flesta amerikanska skidtidningarna inte några höjdare heller.

Förenklat , ÅS och andra svenska facktidningar vänder sig till nybörjare/medel, det är då rätt korkat av oss att gnälla på detta medvetna val precis som det vore dumt att gnälla på att gröna backar är flacka...
Nu handlar väl inte den här gnälltråden om att Åka Skidor vänder sig till blåbär utan om det faktum att tidningens redaktion verkar ha klippkort hos helisskiingföretaget Canadian Mountain Holidays.
Dom har snart besökt företagets alla lodger och gjort lika många intetsägande reportage med ordet "Puderparadis" som överskrift. Och som bonus kan redaktionens gubbar agera skidmodeller så slipper dom köpa in dyra skidbilder...

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Det här är väl egentligen själva knäckfrågan, just att alla resor är med samma företag. Mig veterligen finns det hur många Heli och Cat-lodger som helst i Kanada men det verkar som att det alltid är CMH som ÅS åker med. Det skulle jag säga är ett problem dock.

Pinsamt, Åka Skidor!
Problemet är att CMH klippkortet inte är mitt...

mer allvarligt, att redaktioner "knyter kontakter" är väl rätt vanligt och en anledning varför facktidningar i många fall anses som oseriösa, inget nytt under solen. Känns som att detta ändå handlar om det jag nämnde ovan, den läsare de vänder sig till märker det nog inte ens, för de har inte koll.

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Kritiken verkar handla om dels:
ÅS är enligt vissa för mainstream.
ÅS bedriver dålig journalistik.

Idag har DN (dagens nyheter) en bilaga om skidåkning. Mainstream men samtidigt med god journalistisk kvalité. Kan vara kul att läsa både för reportagen och för att få perspektiv på både ÅS och den här tråden.
/

Pinsamt, Åka Skidor!
kappakomplett sa:
Kanske kunde man be att få prenumerera på vykort istället: "Här har jag varit, hälsn Tobias", och så ett vykort med någon som gör en härlig lössnösväng! Informationsinnehållet blir väl ungefär detsamma?
Max_Faktor sa:
ÅS bedriver dålig journalistik.
Ok, jag suger och har noll koll och skriver återupprepande artiklar om CMH fyllda med dravel och pinsamma bilder där jag försöker åka skidor. Så, kan vi prata om något annat? Typ skidåkning.

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
ÅS är ju iaf inte i närheten av vår största tidningars (Aftonblaskan och Excessen) uselhet, så dålig journalistik är ju relativt. Köper man en sån blaska borde man ju förlora sin rösträtt på plats men det verkar ju inte stoppa folk från att köpa ett par hundra tusen per dag?

Är ÅS till för att ge lite inspiration till någon som enbart åker varannat år en vecka i Lindvallen med familjen och den målgruppen blir inspirerade i höstmörkret och köper sig lite ny utrustning så är ju målet uppnått. Jag vet inte vad ÅS har för vision och vilken målgrupp de riktar sig till (skidåkare såklart , duh!) men det var länge sen jag blev inspirerad av tidningen.
Är det ingen på forumet som läser lite resetidningar, har dessa liknande problem? Återupprepningar osv.

Jag vet att vad det gäller dam/tanttidningar så smygläste jag min mammas för länge sedan och märkte att hade man ett års prenumeration så var nästa år likadant artikelmässigt men med nya bilder på vilka kläder som var trendiga. Det var verkligen låg journalistisk nivå på dem också.

Hamnar jag mer och mer OT nu så är det för att topic är uttjatat och tråkigt...

Edit: stavning!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp