PROTEST MOT BENSINPRISET! alla läser!

förstår inte varför dom inte bara höjer bensinpriset ännu mer å så drar dom in sjukt mycke mer bussar och tåg.. då skulle man automatiskt spara på pengar och miljö?

folk är ju så jävla bekväma av sig.. varför inte åka buss? de är ju precis samma sak, kostar mycke mindre å spar på miljön?
om man bara drar ut alla busslinjer så dom fungerar i hela sverige skulle de ju inte vara några problem?

men visst fan är de onödigt å dubbla de redan sjukt höga bensinpriset.. idioti från början att de ens översteg 10:- som jag tyckte var mycket för nått år sedan..

åkte förbi statoil i morse.. diseln ligger på 15:- liten och bensinen på 14:-.. helt jävla galet
sen låg etanol på 8:- tror jag.. så köp etanolbil om ni vill spara cash, eller åk buss

jeppenator sa:
förstår inte varför dom inte bara höjer bensinpriset ännu mer å så drar dom in sjukt mycke mer bussar och tåg.. då skulle man automatiskt spara på pengar och miljö?

folk är ju så jävla bekväma av sig.. varför inte åka buss? de är ju precis samma sak, kostar mycke mindre å spar på miljön?
om man bara drar ut alla busslinjer så dom fungerar i hela sverige skulle de ju inte vara några problem?

men visst fan är de onödigt å dubbla de redan sjukt höga bensinpriset.. idioti från början att de ens översteg 10:- som jag tyckte var mycket för nått år sedan..

åkte förbi statoil i morse.. diseln ligger på 15:- liten och bensinen på 14:-.. helt jävla galet
sen låg etanol på 8:- tror jag.. så köp etanolbil om ni vill spara cash, eller åk buss
E85 skulle faktiskt vara jävligt bra ändå.. Såg på discovery förut;) De är riktigt miljövänligt elr iaf mycket miljövänligare än bensin.. kolla upp E85 för er som inte vet hur dom tillverkar det.

Btw, så borde usa lägga ner en jävla massa skit sport, åker runt runt med bilar som drar sjukt mycket, helt väderlöst!

Senast ändrad:
felix sa:
Oljan som används i bensin är inte direkt något man kan trolla fram, den håller på att ta slut eller kommer iallafall ta slut och då höjs bensinpriset. Är väl inget konstigt med det, ganska naturligt...
.
Problemet är inte att oljan håller på att ta slut, lr. ja det är ett problem i sig. Jag ser inga problem i att bensinen höjs pga det.
Utan problemet är alla höga skatter som ligger på bensinen och den höga momsen som är 25%.
Sverige har sky höga skatter, bla koldioxidskatten rekommenderade kostnaden ( enligt EU) per kg till år 2020,är ca 40 öre/kg. Sveriges koldioxidskatt är redan idag över 1,50 kr/kg. Bara det är ett exempel. Sen alla andra skatter, skulle man sänka både moms+skatt så skulle bensinen hamna på under 10 kr.

Bosätta sig bra, vad betyder det? Inne i stan lr.? Har man ingen rätt att bosätta sig därman vill bo? Där man vet att ens barn är trygga? Planera bättre?
Det betyder alltså att majoriteten av alla som bor på landet ska behöva flytta in till stan och det blir bara dom rika som har råd att bo på landet.
Som jag skrev tidigare så iaf vi sammåker så långt det går, men det är inte alltid det funkar. Finns väldigt få som jobbar 12-22 på vardagar och helger.

Jeppenator; Där jag bor skulle kostnade för att sätta in bussar bli alldeles för dyr, tyvärr. Byn har 600 boande och då är det utspritt på en väldigt stor yta. Sätta in bussar där skulle kosta multum om man vill anpassa efter jobbtider mm.

Jag skulle mer än gärna åka buss, men jag tänker inte åka kl 06 på morgonen när jag börjar 12 och tänker inte gå hem. =P

Senast ändrad:
jag tycker det är bra att dom höjer skatterna på sånt som är dåligt (ciggaretter, aLKOHOL miljöförstörande bränslen m.m). Genom att man gör detta så tvingar man folket att tänka till en extra gång innan man väljer en bensindriven bil. Finns det några alternativ? ja det gör det. vilka alternativ finns? etanol, hybrid, biogas och raps drivna bilar.
så jag tycker att om man nu nödvändigtvis vill bo ute i skogen och jobba på konstiga tider och ha det billigt att ta sig till jobbet så kan man väl köpa en gasdriven bil?

Du hade ju inte ett vettigt ord att säga!.. nån måste ju föregå ed gott exempel o visa att man kan sänka koldioxid utsläppen.. oc det finns redan alternativa drivmedel såsom biogas och etanol.....

Alltså ska alla bo i stan?

Det är inte tillräckligt stor produktion på miljövänliga bilar. Men alla har inte råd att lägga ut över 100.000 kr på en bil.

Sen är det inte alltid man väljer sitt jobb ( jag skulle mer än gärna vilja byta jobb), vilket man lär sig när man kommer ut på arbetsmarknaden! Jag hade ingen möjlighet att välja mitt jobb, jag fick ta det jag fick. Men det kanske är bättre och gå på soc?

Om ändå pengarna som kommer in från skatterna kunde gå till miljöförbättrande åtgärder. Då kan jag gå med på att betala 14 kr/L, men inte mera. Men det gör dom inte, pengarna går direkt till Reinfeldts plånbok.

WTX; Menade du mig lr. makafone ?

Senast ändrad:
Egentligen finns det inte så många medel som är bra för människan, bensin och andra oförnyelsebara drivmedel ger ökat koldioxidutsläpp blablabla växthuseffekten och allt det där,
här säger ni att varför inte köra med etanol i tanken? Jovisst är det miljövänligare, men det finns otroligt mycket annat som tar skada av det, de tar odlingsbar mark i t ex brasilien och odlar sockerrör som man framställer etanol av, istället för att ta den marken och odla mat till alla som är fattiga istället för att göra så att vi i västvärlden kan ta oss 1 mil till jobbet? Det är sjukt, på sockerrörsplantagen arbetar barn och ungdomar under förhållanden vi aldrig skulle kunna tänka oss.
Vi kanske sparar på växthuseffekten med etanol, men vi sparar ju absolut inte på människans lidande. Så köp er etanol ni och ring sedan ett nummer till faddergalan för 9,90 där 1 krona går till de fattiga, men tänk efter vad som egentligen hjälper mest...
själv tar jag cykeln,

Senast ändrad:
håller med wester, men om inte länder som usa, tyskland, kina osv. går efter är det ändå kört. Och dom kommer nog inte gå efter och leta efter alternativa medel innan de förstår konsekvenserna av deras bensinkonsumtion och jag tror inte det kommer gå så snabbt.

FYFAN VAD BRA !! :D Då kanske folk kan lära sig att skita i Bilen/Moppen och åka Buss/Tåg/Cykel/Gå,

MattiasSt sa:
JWester sa:
det spelar ju ingen roll vilka andra som höjer/sänker bensinskatter om vi själva inte tänker göra något åt saken. tycker själv det är bra av sverige att förgå med gott exempel inom en extremt viktig fråga.
bensinpriset är verkligen inte det första som behöver sänkas.

Jacob
Hahahahaha Kina och USA skulle inte bry sig ett skit om vi i sverige arbetade för att minska utsläppen. Dessutom är det bara absurt att öka bensinpriserna, det leder till att ett fåtal människor överväger att ta cykeln i stället vilket inte påverkar nåt.
jag vet inte om du kommer förstå detta men man har en bättre förhandlings position om man städar upp på sin egen bakgård först.

Sedan stör jag mig på dessa påhopp på kina. Europa och USA har konsumerat fossila bränslen i hur många år som helst. Varför ska nu Kina inte få göra det?

släpp diskussionen om mopeder med, känns inte som det är den stora boven i dramat förlöjligar mest det ni skriver. Hade alla kört moppe hade det nog dröjt ett jävla tag innan miljödiskussionen varit på tapeten.

Senast ändrad:
cocktail sa:
Egentligen finns det inte så många medel som är bra för människan, bensin och andra oförnyelsebara drivmedel ger ökat koldioxidutsläpp blablabla växthuseffekten och allt det där,
här säger ni att varför inte köra med etanol i tanken? Jovisst är det miljövänligare, men det finns otroligt mycket annat som tar skada av det, de tar odlingsbar mark i t ex brasilien och odlar sockerrör som man framställer etanol av, istället för att ta den marken och odla mat till alla som är fattiga istället för att göra så att vi i västvärlden kan ta oss 1 mil till jobbet? Det är sjukt, på sockerrörsplantagen arbetar barn och ungdomar under förhållanden vi aldrig skulle kunna tänka oss.
Vi kanske sparar på växthuseffekten med etanol, men vi sparar ju absolut inte på människans lidande. Så köp er etanol ni och ring sedan ett nummer till faddergalan för 9,90 där 1 krona går till de fattiga, men tänk efter vad som egentligen hjälper mest...
själv tar jag cykeln,
du verkar ju iaf vara rätt insatt, men det som främst ger upphov till problem med etanolen är att den ska från Brasilien till Sverige.

makafone sa:
Men vet ni hur etanolen utvinns då? Av slavar i Brasilien!
Tror du de ryska oljeborrarna har det bättre?
Eller barnen som syr klädena du köper på H&M?
Världen är generellt sett rutten och sådana argument används främst av giriga slipsnissar (George W. Buske) som tror att hela världen stannar om man slutar att bränna olja (och de själva förlorar kapital).

Nej bensinpriset ska höjas mer, gärna dubblas.
MEN succesivt måste mer prisvärda och miljöfördelaktiga alternativ introduceras på marknaden så att folk tvingas byta till miljövänliga alternativ.
Vi kan inte få folk att sluta använda bilen, men vi kan sätta stopp för bilar som köra på olja och i slutändan för konsumenten betala ett pris för det.

"Hahahahaha Kina och USA skulle inte bry sig ett skit om vi i sverige arbetade för att minska utsläppen. Dessutom är det bara absurt att öka bensinpriserna, det leder till att ett fåtal människor överväger att ta cykeln i stället vilket inte påverkar nåt"

Om bensinpriset ökar till 27 kronor som förslaget ligger på, så kan jag GARANTERA att man kommer att köra mindre bil.

Hörde samtidigt att de flesta bilresor sker inom 5km, där ska man cykla eller åka kollektivt, det funkar inte att köra bil.
Höj bensinpriset nu! 27 kronor är lagom till en början, vi måste göra något nu. Och till dig som tror att det redan var försent på 90-talet har fel. Det är bättre att ta tag i det nu istället för att sitta still. Något drastiskt måste göras!

Och till dig som skrev att Usa/Kina inte kollar på oss, det gör de, här i växjö, som är europas grönaste stad...:D så kommer det folk från hela världen och kollar på hur man mer effektvit kan utvinna energi, genom fjärrvärme.

Senast ändrad:
Detta med att inte tanka på bilen har provats en gång innan. Det slutade med att bensin bolagen skrattade åt oss, vad tror ni händer efter dessa tre dagar?
Har du varit ute och kört bil blir du tvungen att tanka, bolagen kommer inte att förlora ett skit på det här.

Sen det här med skatter på bensin så är det så här, men betalar moms på momsen, vilket betyder att man betalar dubbla skatter.

Sen Jakob, Skulle jag ta bussen de två milen jag har till närmaste system skulle det ta mig lite drygt fyra timmar, skulle du göra detta i Sthlm, Malmö eller GBG så tar det betydligt kortare tid, rätta mig om jag har fel.

Sen att staten höjer drivmedel skatten har inte så mycket med miljön att göra det handlar mer om att få in penger till stadskassan.

Senast ändrad:
det är var en ganska dum ideé tycker jag. även om det är USA och Kina som släpper ut mest så måste vi jobba för det vi också.
Andra länder kan komma att se upp till Sverige och komma efter med bensinpriset dom också. Sen om man cyklar istället för bil så är det inte bara mijön man skyddar. Man själv mår också mycket bättre.

Högre bensinpriser - Mer snö

afgystahlnees sa:
JWester sa:
"MEN låt då först dom stora bovarna börja sänka tex USA och kina, om inte dom stora bovarna sänker hjälper det inte att vi sänker ett endaste litet skit."

du låter som ett barn som vägrar panta sina burkar för att "hans mamma och pappa inte gör det".
det spelar ju ingen roll vilka andra som höjer/sänker bensinskatter om vi själva inte tänker göra något åt saken. tycker själv det är bra av sverige att förgå med gott exempel inom en extremt viktig fråga.

Jacob
Men hurru richboya skicka hit bensin pengar åt oss dödliga då. En skidåkare som det mesta kommer gratis för, resor osv kanske det är lugnt för.
Visst får alla ha sina åsikter men sätt er in i andras situationer. Växthus effekten e sjuk men det kommer inte bli förändring i världen för att bensin priset höjs i sverige. Man måste få med alla på det och bestämma sig. Jag kör inte onödigt mycket moped och vår familj kör inte överdrivet mycket bil, men jag vill kunna ta mig till stugan om vintern och till träningarna om sommaren utan att behöva slänga ut en miljon i veckan för att kunna göra det jag vill.
åk bus?? eller gå! det är bra för din kagge!

Senast ändrad:
att höja bensinen i städerna och ha den kvar på samma nivå på landsbygden vore kanske ett alternativ... då vi landsbor inte har kollektivtraffik alls i princip medans sthlmarna kan åka var hur och närsomhelst...

ecco87 sa:
Jag vet många "kompisar" som har 0,5-6km och bussen utanför dörren men tar hellre bilen ( mycket bekvämare). Kan inte förstå hur det kan vara bekvämt att åka bil i Sthlm/Malmö/GBG och andra stora städer mitt i rusningstrafiken? När du kan åka kommunalt som dessutom är billigare, bättre för miljön och hyfsat bekvämt.

I många byar försöker folk sammåka för att dels minska kostanaden och för att det inte ska gå 5 bilar vid samma tider och till samma ställe.

Jag själv hade gärna åkt bussen om det inte varit för att jag skulle då komma in 2 tim försent och kommer inte hem.

Det största problemet ligger i stor städerna tycker jag, där är många människor lata (om man får säga så) och bekväma av sig. Tar bilen precis överallt oavsett om det är 500 m till affären lr. om det bara är 1 km bort. Hur svårt kan det vara att gå,cykla lr. åka kommunalt?

Många av mina vänner tycker jag är konstig som väljer att bo mitt ute i ingenstans, men min lilla by är så himla vacker och ger så mycket mer än att bo storstan och jag väljer hellre att pendla än bo i stan. Enda problemet är att det kostar och att snart klarar inte min ekonomi det.

Jag har inget välbetalt jobb ( skulle kunna kalla det väldigt underbetalt jobb) och bor ensam, med dyr hyra och övriga utgifter, ekonomin klarar inte ens 1 krona i höjning längre. Snart blire dax att sälja bilen och flytta in till stan (där jag absolut inte vill bo). Ska det behöva vara så? Ska jag och många flera behöva ge upp våran dröm, djur, livstil och hem, för att bensinen är dyr?

Ska man inte kunna få välja vart man vill bo? Ska alla behöva flytta in till städerna för att dom inte har råd att bo kvar på landet? Ska alla behöva trängas på liten yta och inte kunna ha friheten att gå ut i skogen lr. annat som väldigt sällan finns i städerna?

Nä, jag kan hålla med om att avsätta Reinfeldt, han har inte gjort något vettigt sen han kom till makten, har inte hållt ett ENDA löfte han gett till svenska befolkningen (bla, att sänka bensinskatten), vad jag vet om iaf.
Precis som förra gången moderaterna var i makten, så är det socarna som får städa upp efter dom. Men nu var det inte det disskutionen gick ut på ( men detta är min helt egna åsikt)

jag ska iallafall inte va på nån mack mellan 23-25 men de e mest för att strejker å sånt e rätt kul.
fast ja tycker att bensin priset skulle höjas ännu mer

och att bussen hemma skulle gå oftare än var tredje timme.

folk i andra länder bryr sig inte om mljön. t.ex: kina, indien, japan, chile, typ hela asien i stort sett, därför tycker jag att det inte spelar nån roll om vi åker jeep och gasa bajset, men om man nu kan åka
buss eller tåg istället för bil så ska man göra det. eller använd cykeln? om man jämför med sprit/liter så är bensin väldigt billigt. för billigt. sen spelar det ingen roll om vi höjer för de flesta företagen, bussar, bilar och andra fordon skulle inte bry sig. dom skulle fortsätta köpa bensin.

mitt ord är gjort.

/oscar

bra det ska höjas mycket mer så alla lata jävlar måste cykla eller gå. höj bensinpriset mera

de är bara bra att bensinpriset är högt, då cyklar folk istället å miljön blir bättre och vi får mer snö!

hyllengren sa:
att höja bensinen i städerna och ha den kvar på samma nivå på landsbygden vore kanske ett alternativ... då vi landsbor inte har kollektivtraffik alls i princip medans sthlmarna kan åka var hur och närsomhelst...
heja den idén. själv skulle jag vilja ha lokalbussar på söndagar och efter kl tre på lördagar också..

i2x3m4u sa:
cocktail sa:
själv tar jag cykeln,
du verkar ju iaf vara rätt insatt, men det som främst ger upphov till problem med etanolen är att den ska från Brasilien till Sverige.
det har du rätt i, flygbränsle drar otroligt mycket energi. faktum är att tåg är det bästa sättet att ta sig fram, sett i miljöväg.

cocktail sa:
hyllengren sa:
heja den idén. själv skulle jag vilja ha lokalbussar på söndagar och efter kl tre på lördagar också..
Själv så tar jag mig ingenstans mellan kl 17:30 på fredagar och 06:10 på måndagar.
Tycker att den där idén lät väldigt vettig!
Sen så stör det mig jävligt mycket att bussbiljetterna också blir dyrare och dyrare. det lönar sig inte längre att åka buss

Senast ändrad:
Robint sa:
cocktail sa:
hyllengren sa:
Själv så tar jag mig ingenstans mellan kl 17:30 på fredagar och 06:10 på måndagar.
Tycker att den där idén lät väldigt vettig!
Sen så stör det mig jävligt mycket att bussbiljetterna också blir dyrare och dyrare. det lönar sig inte längre att åka buss
här lönar det sig inte ens att åka lokalbuss om det inte är ösregn (och då får man iaf stå minst 5-10 min och vänta på att bussen ska komma eftersom det inte blir riktigt fasta tider beroende på hur många människor som går på) ,över 20 minus eller om cykeln har blivit stulen. då får man fan gå, eller ringa ngn vän/förälder som är 18+ och utnyttja lite ^^

Robint sa:
Hur vet ni så säkert att sambandet mellan koldioxidhalten och temperaturökningen stämmer?
sant, finns åtskilliga forskare idag som hävdar att den globala uppvärmningen är ett naturligt fenomen och har starka argument till detta.
men, likt de forskarna som säger tvärtemot, kan det inte fullt ut bevisa att deras teori är den sanna.

saken är bara den att forskarna som spår jordens undergång hörs mer i media osv.

JWester sa:
"MEN låt då först dom stora bovarna börja sänka tex USA och kina, om inte dom stora bovarna sänker hjälper det inte att vi sänker ett endaste litet skit."

du låter som ett barn som vägrar panta sina burkar för att "hans mamma och pappa inte gör det".

Jacob
Jag antar att det är billigare att ta sig fram i täby än ute i bushen...

Tillbaka
Topp