PROTEST MOT BENSINPRISET! alla läser!

Wesslan95 sa:
folk i andra länder bryr sig inte om mljön. t.ex: kina, indien, japan, chile, typ hela asien i stort sett, därför tycker jag att det inte spelar nån roll om vi åker jeep och gasa bajset, men om man nu kan åka
buss eller tåg istället för bil så ska man göra det. eller använd cykeln? om man jämför med sprit/liter så är bensin väldigt billigt. för billigt. sen spelar det ingen roll om vi höjer för de flesta företagen, bussar, bilar och andra fordon skulle inte bry sig. dom skulle fortsätta köpa bensin.

mitt ord är gjort.

/oscar
Vad är det för resonemang? "Om inte alla andra gör det så ska inte jag heller!" Någon måste ju vara pionjären. Någon ska vara No. 1. Vi i de rika I-länderna är ständigt först med allt, då kan vi vara först med att cruisa runder i miljövänliga bilar. När andra länder ser att vi kan gå den vägen kommer många att följa efter den vägen. (Och så kan vi sälja miljövänlig teknik till dem eftersom vi är så förbannat bra på det...)

hyllengren sa:
att höja bensinen i städerna och ha den kvar på samma nivå på landsbygden vore kanske ett alternativ... då vi landsbor inte har kollektivtraffik alls i princip medans sthlmarna kan åka var hur och närsomhelst...
...och var tror du ståkkhålmarna hade tankat då? Då är det bättre med tullavgifter! Börja tulla alla stora städer!!!

marer sa:
Robint sa:
Hur vet ni så säkert att sambandet mellan koldioxidhalten och temperaturökningen stämmer?
sant, finns åtskilliga forskare idag som hävdar att den globala uppvärmningen är ett naturligt fenomen och har starka argument till detta.
men, likt de forskarna som säger tvärtemot, kan det inte fullt ut bevisa att deras teori är den sanna.

saken är bara den att forskarna som spår jordens undergång hörs mer i media osv.
jo men det är rätt korrupt att tro att global uppvärmning inte existerar. Visst finns det politiker som säkert anställer forskare för att visa att det inte finns. Men det är väl rätt självklart att om man letar efter ett svar så går det att få på ett eller annat sätt. När de senaste 7 år är toppnoterade vad det gäller den globala temperaturen; på ett intervall av 3000-4000 år. Tror man då att detta beror på något annat än fossila bränslen och farliga utsläpp så vill man ju "gasa till det rasar".(antar att detta är rätt bekant tugg för alla som har varit oroliga att det ska bli dyrt att tanka moppen), alltså förstöra jorden i stora drag.

Senast ändrad:
robint:
ingen vet väl om de riktigt e sant men hallÅ?
finns ganska tydliga bevis för att de är sant.
har inte sett den där en obekväm sanning. de går ju inte att tvivla när man sett den eller.

tittti540 sa:
robint:
har inte sett den där en obekväm sanning. de går ju inte att tvivla när man sett den eller.
den filmen är jävligt vinklad, bör tilläggas..
den är gjord så att man ska övertalas att tro att det är så, visst har han jävligt starka bevis.. och en elhiss! men hans teorier stämmer inte överallt..
har diskuterats här i forumet förut.. orkar inte dra upp de igen, men var tvungen att påpeka..
/jeppenator, filmkritiker

marer sa:
Robint sa:
Hur vet ni så säkert att sambandet mellan koldioxidhalten och temperaturökningen stämmer?
sant, finns åtskilliga forskare idag som hävdar att den globala uppvärmningen är ett naturligt fenomen och har starka argument till detta.
men, likt de forskarna som säger tvärtemot, kan det inte fullt ut bevisa att deras teori är den sanna.

saken är bara den att forskarna som spår jordens undergång hörs mer i media osv.
om man sammanför två diagram över medeltemp och koldioxidhalt över en längre tidsperiod (alltså en jävla massa år) så kan man se att de båda följs åt hand i hand i 90% av fallen, och man kan också se att på senaste tiden har koldioxidhalten stigit bisarrt mycket fortare än den någon gång gjort förut...

hyllengren sa:
marer sa:
Robint sa:

om man sammanför två diagram över medeltemp och koldioxidhalt över en längre tidsperiod (alltså en jävla massa år) så kan man se att de båda följs åt hand i hand i 90% av fallen, och man kan också se att på senaste tiden har koldioxidhalten stigit bisarrt mycket fortare än den någon gång gjort förut...
Jag läste förut att en av istiderna vi har haft var koldioxidhalten betydligt mycket högre än vad den är idag, ca 3 gånger högre tror jag det närmare bestämt var. Så varför skulle det jag sa inte kunna stämma?
Förlåt för att jag är så dryg, jag försöker bara att vara lite positiv

jeppenator sa:
tittti540 sa:
robint:
den är gjord så att man ska övertalas att tro att det är så, visst har han jävligt starka bevis.. och en elhiss! men hans teorier stämmer inte överallt..
har diskuterats här i forumet förut.. orkar inte dra upp de igen, men var tvungen att påpeka..
som jeppenator säger är filmen på vissa punkter grundade på lösa och ibland helt felaktig fakta.

kan tilläggas som en liten rolig anekdot att Al Ghores hus drar 20 gånger mer energi än genomsnits amerikanens.

jag har hört att ifall alla i USA skulle börja cykla istället så sjunker utsläppen med 33% och sverige bara 0.3% vet inte om de är sant, men de låter mycke troligt.

jeppenator sa:
förstår inte varför dom inte bara höjer bensinpriset ännu mer å så drar dom in sjukt mycke mer bussar och tåg.. då skulle man automatiskt spara på pengar och miljö?

folk är ju så jävla bekväma av sig.. varför inte åka buss? de är ju precis samma sak, kostar mycke mindre å spar på miljön?
om man bara drar ut alla busslinjer så dom fungerar i hela sverige skulle de ju inte vara några problem?

men visst fan är de onödigt å dubbla de redan sjukt höga bensinpriset.. idioti från början att de ens översteg 10:- som jag tyckte var mycket för nått år sedan..

åkte förbi statoil i morse.. diseln ligger på 15:- liten och bensinen på 14:-.. helt jävla galet
sen låg etanol på 8:- tror jag.. så köp etanolbil om ni vill spara cash, eller åk buss
Visst jeppenator, Höj bensin och diesel priset och sätt in fler bussar. Om jag inte har fel så drivs bussar och tåg på detta? Vilket då resulterar i vad? Dyrare buss biljetter osv.

Skit i att göra något åt bensinen skatten och sänk kollektivtrafik skatten lr vad de e för skatt. Om buss vore skit billigt och gick ofta skulle man ju hellre ta det. Men nu är det ju så att bussen slutar gå klockan 22.00 i östersund typ å då är det inte lika lätt att ta sig dit man ska.

Robint sa:
hyllengren sa:
marer sa:

Jag läste förut att en av istiderna vi har haft var koldioxidhalten betydligt mycket högre än vad den är idag, ca 3 gånger högre tror jag det närmare bestämt var. Så varför skulle det jag sa inte kunna stämma?
Förlåt för att jag är så dryg, jag försöker bara att vara lite positiv
Jag har också börjat tro att växthusefekten är ett naturligt fenomen! ska tilläggas att jag inte svinar ner ändå utan försöker leva miljövänligt.
men det jag vill säga är att media inte riktigt framställer det hela rättvist. miljöfrågan känns som en enkelriktad gata mitt i natten med en 4000watts lampa driven av olja och regnskog riktad rakt på killen i en kinestillverkad kolkraftverksproducerad skylift, som med dyster ton på rösten visar vartenda illavarslande diagram han kan få händerna på!

"ska jag visa ett diagram som visar hur solens läge till jorden under uppmätningsåren rör sig nästan identiskt till värmen på jorden under samma år?, ne skiter i det, dels kommer min film sälja mer om den är hemsk och dels kommer jag ses som en hjälte och kanske bli vald till president så jag kan ta mitt larjet och landa på parkeringen till vita huset för vidare helekoptertransport med polisbilskonvoj till sängen"

en träffande bild btw länk

VEhrling sa:
afgystahlnees sa:
Men hurru richboya skicka hit bensin pengar åt oss dödliga då. En skidåkare som det mesta kommer gratis för, resor osv kanske det är lugnt för.
Visst får alla ha sina åsikter men sätt er in i andras situationer. Växthus effekten e sjuk men det kommer inte bli förändring i världen för att bensin priset höjs i sverige. Man måste få med alla på det och bestämma sig. Jag kör inte onödigt mycket moped och vår familj kör inte överdrivet mycket bil, men jag vill kunna ta mig till stugan om vintern och till träningarna om sommaren utan att behöva slänga ut en miljon i veckan för att kunna göra det jag vill.
åk bus?? eller gå! det är bra för din kagge!
Okej jag går till träningen för att de e bra för min kagge. men träna är inte bra för min kagge?

Och vadå buss? tror du det går buss till min stuga jämt lr. Du bor i stockholm ganska mycket enklare för er.

afgystahlnees sa:
jeppenator sa:
förstår inte varför dom inte bara höjer bensinpriset ännu mer å så drar dom in sjukt mycke mer bussar och tåg.. då skulle man automatiskt spara på pengar och miljö?

folk är ju så jävla bekväma av sig.. varför inte åka buss? de är ju precis samma sak, kostar mycke mindre å spar på miljön?
om man bara drar ut alla busslinjer så dom fungerar i hela sverige skulle de ju inte vara några problem?

men visst fan är de onödigt å dubbla de redan sjukt höga bensinpriset.. idioti från början att de ens översteg 10:- som jag tyckte var mycket för nått år sedan..

åkte förbi statoil i morse.. diseln ligger på 15:- liten och bensinen på 14:-.. helt jävla galet
sen låg etanol på 8:- tror jag.. så köp etanolbil om ni vill spara cash, eller åk buss
Visst jeppenator, Höj bensin och diesel priset och sätt in fler bussar. Om jag inte har fel så drivs bussar och tåg på detta? Vilket då resulterar i vad? Dyrare buss biljetter osv.

Skit i att göra något åt bensinen skatten och sänk kollektivtrafik skatten lr vad de e för skatt. Om buss vore skit billigt och gick ofta skulle man ju hellre ta det. Men nu är det ju så att bussen slutar gå klockan 22.00 i östersund typ å då är det inte lika lätt att ta sig dit man ska.
Bussar drivs på disel oftast men det finns även en hel del biogas bussar... men tänk dig att det får plats väldigt mkt människor i en buss i gemfört med en bil... den drar mer än en bil men en buss är sammanlagt billigare i drift om man gemför med en bil... och har du nån gång åkt tåg? du vet dudär ledningarna ovanför tåget! VAD FAN TROR DU DOM ÄR TILL FÖR? Alla passagerar tåg drivs på EL... elen är väldigt miljövänlig om den kommer från rätt ställe... Jag förstår inte varför så många är emot Kärnkraft när vi idag har så sjukt säkra kärnkraftverk och har bra metoder för att lagra avfallet. Men alla har ju rätt till sin åsikt... och även fast jag snart har egen bil så tycker jag att det är rätt med höga bensinpriser. det får folk att tänka till och välja bättre alternativ... vill vi kunna åka skidor i framtiden så får vi göra nåt åt den globala uppvärmningen...

hur som helst så behöver vi leva mer miljövänligt och mer energisnålt... Varför kan vi inte låta växthuseffekten vara den anledning vi behöver för att göra det... Även om växthuseffekten otroligt nog inte är orsakad av oss och vi fortsätter leva som vi gör, sooner or later, we're going down... dags att ta tag i saken i vilket fall alltså...

LÄS LÄS LÄS LÄS!
Jag fattar inte att fler folk inte fattar att växthuseffekten kan lika gärna vara bullshit än sanning! Det finns minst lika många forskare som kan ge säkra bevis på att växthuseffekten och att våra utsläpp gör så att jordens medeltemperatur ökar är ren bullshit!!! Men det är det att dom forskarna får ingen uppmärksamhet, om politiker och presidenter får reda på (genom en forskare) att vi människor KAN vara orksaken till att medeltemperaturen ökar så lyder hela världen det och det tas som 100% sannt!
Men hallå??? jordens temperatur har ökat och sjunkit ökat å sjunkit i flera miljarder år. Det var istid en gång i tiden och det var varmt som i sahara öknen i kiruna en tid, JORDEN HAR ALLTID haft temperatur upp och nergångar med ganska jämna mellanrum så varför kan de inte va en till varm tid till som håller på att besöka jorden?!!! Men det har ingen tänkt på, människan tänker alltid på det värsta. Man trodde ju att jorden var platt en gång i tiden och den som sa emot att den va de fick dödsstraff, och vad visa det sig?? att jorden va rund såklart. De kan vara likadant nu än fast tekniken är stor och forskare är mäktiga men växthuseffekten kan lika gärna vara bullshit, och nu får väll jag också dödsstraff för att jag påstår det.

AshtraYmofucku sa:
LÄS LÄS LÄS LÄS!
Jag fattar inte att fler folk inte fattar att växthuseffekten kan lika gärna vara bullshit än sanning! Det finns minst lika många forskare som kan ge säkra bevis på att växthuseffekten och att våra utsläpp gör så att jordens medeltemperatur ökar är ren bullshit!!! Men det är det att dom forskarna får ingen uppmärksamhet, om politiker och presidenter får reda på (genom en forskare) att vi människor KAN vara orksaken till att medeltemperaturen ökar så lyder hela världen det och det tas som 100% sannt!
Men hallå??? jordens temperatur har ökat och sjunkit ökat å sjunkit i flera miljarder år. Det var istid en gång i tiden och det var varmt som i sahara öknen i kiruna en tid, JORDEN HAR ALLTID haft temperatur upp och nergångar med ganska jämna mellanrum så varför kan de inte va en till varm tid till som håller på att besöka jorden?!!! Men det har ingen tänkt på, människan tänker alltid på det värsta. Man trodde ju att jorden var platt en gång i tiden och den som sa emot att den va de fick dödsstraff, och vad visa det sig?? att jorden va rund såklart. De kan vara likadant nu än fast tekniken är stor och forskare är mäktiga men växthuseffekten kan lika gärna vara bullshit, och nu får väll jag också dödsstraff för att jag påstår det.
jag tänkte på det senast för bara 3 inlägg sedan...

varför kan inte alla ta de här på allvar?
märker ni inte att vi har nada snö på vintern och 2 dm i mitten av maj!?
normalt?

Alltså det mesta pekar ju på att människan har orsakat ökningen av växthuseffekten, men sen finns det ju dramaqueens ( tidningsskribenter) som vill få det till att växthuseffekten är nåt dåligt. Utan växthuseffekten skulle vi inte ha nån värme här eller nånting. ingen golfström.....

AshtraYmofucku sa:
LÄS LÄS LÄS LÄS!
Bra skrivet(Y)

sen när det gäller miljön så släpper kossorna ut en hel del!!!!

WTX sa:
afgystahlnees sa:
jeppenator sa:

Bussar drivs på disel oftast men det finns även en hel del biogas bussar... men tänk dig att det får plats väldigt mkt människor i en buss i gemfört med en bil... den drar mer än en bil men en buss är sammanlagt billigare i drift om man gemför med en bil... och har du nån gång åkt tåg? du vet dudär ledningarna ovanför tåget! VAD FAN TROR DU DOM ÄR TILL FÖR? Alla passagerar tåg drivs på EL... elen är väldigt miljövänlig om den kommer från rätt ställe... Jag förstår inte varför så många är emot Kärnkraft när vi idag har så sjukt säkra kärnkraftverk och har bra metoder för att lagra avfallet. Men alla har ju rätt till sin åsikt... och även fast jag snart har egen bil så tycker jag att det är rätt med höga bensinpriser. det får folk att tänka till och välja bättre alternativ... vill vi kunna åka skidor i framtiden så får vi göra nåt åt den globala uppvärmningen...
JA men dieseln ska väll också bli dyrare? eller har jag fattat fel, vet att det är diesel. Vi har tre bussar som drivs på etanol här.
sen syftade jag inte bara på tåg men han nämnde det. Jag menar fordon i huvud taget. Tåg är mycket miljö vänligt men jag har svårt att ta tåg till mina fotbollsträningar.

Ligger dieseln på 15 ???? brukar inte den va lägre än bensinen? shit vilken utvekcling :(

JWester sa:
"MEN låt då först dom stora bovarna börja sänka tex USA och kina, om inte dom stora bovarna sänker hjälper det inte att vi sänker ett endaste litet skit."

du låter som ett barn som vägrar panta sina burkar för att "hans mamma och pappa inte gör det".
det spelar ju ingen roll vilka andra som höjer/sänker bensinskatter om vi själva inte tänker göra något åt saken. tycker själv det är bra av sverige att förgå med gott exempel inom en extremt viktig fråga.
bensinpriset är verkligen inte det första som behöver sänkas.

Jacob
Lätt för dej att säga som flyger hit och dit hela tiden för att stanna ett par timmar och sen tillbaks igen. vafan vi måste ju kunna transportera oss, vi behöver ha råd att köra bil då bussförbindelserna suger hårt på många ställen i sveirge. dessutom kostar det över 30 spänn att åka under en mil här så dte blir fn inte billigare det heller.

AshtraYmofucku sa:
LÄS LÄS LÄS LÄS!
jag säger bara de! tänk efter lite mer ni som argumenterar mot denna protest!

Ännu en tråd som får en att "aaahaaa"? Alt. Vad lär dom ut i skolorna idag?

1. Så länge Olja finns, kommer folk tjäna pengar på t.ex. bensin.

2. Så länge folk tjänar pengar på t.ex. bensin kommer en hel del vetenskapsmän och andra lobbyister ha belägg för att växthuseffekten inte existerar. Men vill man lita blint på detta?

3. Al Goore? Tveeeksamt.

4. Eeeetanoool, skrek någon? Vad får det för konsekvenser? Läs på, läs om, läs rätt, läs rätt från början. Vad har etanolhetsen bidragit med? Nutidsorientering är inte aktuellt längre? Allt kanske inte bara är positivt? H&M och barnarbetare sade en annan? Ska man börja jämföra alla djävulskaper och tragedier på denna urballade planet? Det handlar ändå om att framställningen av etanol som skall verka som ett substitut till t.ex. bensin, bidrar till t.ex. svält?

5. Det finns belägg för att Solen och Jordens position har starka samband med uppvärmningen.

6. Men även om växthuseffekten inte existerar, vill man chansa?

7. Tåg drivs fortfarande av elektricitet? Elektricitet kommer bara från rena och trevliga energikällor? Kärnkraft? Nej tack! Viva La Miljöpartiet? Öhh? SJ pushar inte direkt för att folk skall välja tåg istället för bil?

8. Höja bensinpriset en lösning? Njeaaj, Det känns som att sitta i solariet och bort läskiga leverfläckar. Med en höjd transportkostnad följer en mängd andra höjningar, av t.ex. varor som transporteras?

9. Ny teknik för att leva på en planet utan utsläpp och andra otrevligheter? Även om växthuseffekten inte finns skulle det kännas sundare? Mjaa kanske?

10. Tungviktare som USA, Kina och t.ex. Indien borde dra ett tungt lass? Inte lilla Sverige? Men för att ens kunna peka med vårt lilla lilla svenska finger kanske vi borde föregå med ett hyffsat exempel? Annars tode det kunna kallas hm..hyckleri?

----------------------------------

Det finns en del att tänka på. Men vissa argument och åsikter i tråden känns lite tveksamma. Det var likadant när en het-tråd var uppe för nån vinter sedan. Den handlade om källsortering vill jag minnas. Jag hävdar nu som då att det inte gör så mycket vad den lilla människan gör. Det måste upp på en högre nivå, en politsk nivå. Därför är en protest som den föreslagna tämligen meningslös.

Men att enbart hävda att jorden har olika temperaturcykler känns inte riktigt genomtänkt. Det är bevisat att det är så, förvisso. Men när var jorden senast så här ockuperad av människor och bebyggd och använd av människan? Aldrig? Så man kanske skulle vara lite kritisk till sådan forskning. Även om den i teorin kunde vara sann. Jag har starkt emot extremer av båda lägren i klimatfrågan. Det känns precis som att lyssna blint på en
pingstkyrkopräst eller satanist.

---------------------------------
Edit;

Helst av allt skulle jag vilja starta ännu en tråd i hur man bidrar till en tråd på ett forum. Freeride kan kanske toppa listan över forum i Sverige med helt onödiga jääävla kommentarer och trådar. (Dock ej denna måste väl påpekas. En intressant fråga som väcker många funderingar.)

Faan jag börjar bli gammal. Suck. Tacka vet jag ett glas Moscatel Argüeso och en klase druvor.

Senast ändrad:
Varför inte protestera för att den där jävla staten ska sänka priserna på ALL-kollektiv trafik istället?

Hemma får man betala 70 kr tur & retur mellan Orsa - Mora, och de är när man är för gammal för specialkorten.
På den sträckan kostar det 25 kr att ta bilen,båda hållen, jag hade lätt tagit bussen, OM DET VART VÄRT DET!

Jag tycker man ska strejka för billigare kollektivtrafik!

denhär strejk iden är så idiotisk så de finns inte!! ingen kommer bry sig i om v inte tankar på tre dar alla kommer ju ändå behöva tanka förr eller senare dessutom är det bra att priserna är höga då är det ju billigatre att åka med lokaltrafiken, tycker verkligen att medlemar här på freeride borde ha LITE bättre miljötänk!

marer sa:
jeppenator sa:
tittti540 sa:
robint:
som jeppenator säger är filmen på vissa punkter grundade på lösa och ibland helt felaktig fakta.

kan tilläggas som en liten rolig anekdot att Al Ghores hus drar 20 gånger mer energi än genomsnits amerikanens.
Han har ju en jävla dubbelmoral, åker runt jorden förmodligen i ett privatjet för att föreläsa om hur miljön skadas osv, det är dock bra att han gjort film om de så han slipper åka till varenda stad och föreläsa. Tycker själv han är en liten hycklare om de stämmer att hans hus drar så mycket energi, och tror att han föreläser för att tjäna pengar. Inte för att rädda miljön...

anders_sorlin sa:
denhär strejk iden är så idiotisk så de finns inte!! ingen kommer bry sig i om v inte tankar på tre dar alla kommer ju ändå behöva tanka förr eller senare dessutom är det bra att priserna är höga då är det ju billigatre att åka med lokaltrafiken, tycker verkligen att medlemar här på freeride borde ha LITE bättre miljötänk!
Kom tillbaka när du är gammal nog att behöva betala bensinen som används när du ska ta dig någonstans. Faktum är att alla ni som är för unga att köra bil, inte behöver någon bil eller bor i storstäder med bra kollektivtrafik inte kan uttala er angående att bensinpriserna. Det är först när ni verkligen behöver bilen i ert dagliga liv som ni kommer förstå att utvecklingen i prisbild är ohållbar. Precis som Robert Collin säger så kan vi i Sverige inte forsätta slå undan benet på oss själva bara för att agera ett världssamvete.

Bensinstationerna skiter väl i om vi inte tankar mellan 23-26 maj, kör man bil måste man ju ändå åka samma sträcka som vanligt antagligen så då tankar man mer efter eller innan de datumen om man ska "protestera". De förlorar inte en spänn på de, kanske lite på impulshandlande av godis isåfall.

Och vad händer när E85/etanol priset går upp då? En etanolbil drar oftast mer per mil än en bensinare så då blir det dyrare, en del etanolbilar startar väldigt svårt när det är kallt så då måste man ändå ha en del bensin i tanken för o få igång den.

Det går åt en hel del energi för att framställa etanol speciellt i usa som gör den av majs + att det bränns ner en hel del skog för att framställa etanol i andra delar av världen med svårare överlevnad för en del djur och svält för vissa människor.

Köp en el-hybrid ( Toyota prius eller lexus ) eller en liten bil om du bor i tätort eller storstad! Noll utsläpp på elbilen när du kör i stan o i tätorter, ( iof går det ju åt miljöförstörande energi för o framställa elen, även den från Sverige) Min törstiga bil ska säljas för en snålare, tyvärr är det ju någon annan som kommer bli sugen på att köpa o gasa runt i den men de bilarna försvinner väl på sikt får man väl hoppas.

Gasbilar är inget alternativ för de kan bli en mindre bomb om man krockar.

ok här kommer ett svar till alla er som inte tror på växthuseffekten.

spelar det någon roll om vi tror på det eller inte.

låt oss anta att det finns obegränsat med ekorrar, måste vi slå ihjäl ekorrar på skojj då?

låt oss anta att det går att släppa ut obegärnsat med co2, måste vi släppa ut hur mycket som helst då?

även om växthuseffekten inte finns behöver vi väl inte släppa ut hur mycket skit i naturen som helst, tänk på den ni. dom som säger att växthuseffekten är en myt är bara för LATA för att göra något åt den själva, är säker på att era morsor har hjälpt er med allt och att ni aldrig har behövt ta ansvar för något själva.

Senast ändrad:
jagad sa:
Köp en el-hybrid ( Toyota prius eller lexus ) eller en liten bil om du bor i tätort eller storstad! Noll utsläpp på elbilen när du kör i stan o i tätorter, ( iof går det ju åt miljöförstörande energi för o framställa elen, även den från Sverige) Min törstiga bil ska säljas för en snålare, tyvärr är det ju någon annan som kommer bli sugen på att köpa o gasa runt i den men de bilarna försvinner väl på sikt får man väl hoppas.
Men hej hopp, har du någonsin suttit i eller kört en Toyota Prius? Jag har, och jag kan säga dig att den drar Långt ifrån så lite som man tror, framförallt så går den Inte endast på el i stadstrafik, man behöver inte gasa mycket alls för att bensinmotorn ska brumma igång. Att den bara går på el gäller nog bara när man krypkör vid parkering. Grannens prius drar genomsnittligt 0,6-0,7 l/milen, och nej, de är ganska lätta på gasen faktiskt.

Gör en hybrid med snåldiesel istället, då kommer man garanterat ner under en halvliter milen, utan problem. Så smutsig är inte dieseln längre..

JWester sa:
"MEN låt då först dom stora bovarna börja sänka tex USA och kina, om inte dom stora bovarna sänker hjälper det inte att vi sänker ett endaste litet skit."

du låter som ett barn som vägrar panta sina burkar för att "hans mamma och pappa inte gör det".
det spelar ju ingen roll vilka andra som höjer/sänker bensinskatter om vi själva inte tänker göra något åt saken. tycker själv det är bra av sverige att förgå med gott exempel inom en extremt viktig fråga.

Jacob
bara för att du har råd att betala för alla soppa till din bil.. eller har du bil? dina resor kanske radan är betalda? och du verkar ha bra koll på vad som ska sänkas och inte...!

vakana till...

F_Hall sa:
JWester sa:

Jacob
bara för att du har råd att betala för alla soppa till din bil.. eller har du bil? dina resor kanske radan är betalda? och du verkar ha bra koll på vad som ska sänkas och inte...!

vakana till...
f_hall, det ligger ju såklart något i det han skriver? menar du på att Sverige bara ska skita i allting bara för att inga andra gör det? jävligt barnsligt, visst om USA inte gör det men det är ingen anledning till att vi inte ska göra det.

alla kan inte göra allt men alla kan göra något.

Klaga på att bensien är för dyr känns rätt korkat eftersom hela världen ligger rätt pyrt till
om vi inte slutar använda fosila bränslen. Ni anmärker å klagar på att poolen är för kall på
ett fartyg som sjuker.

Erik W

Gudrunnator sa:
marer sa:
jeppenator sa:

Han har ju en jävla dubbelmoral, åker runt jorden förmodligen i ett privatjet för att föreläsa om hur miljön skadas osv, det är dock bra att han gjort film om de så han slipper åka till varenda stad och föreläsa. Tycker själv han är en liten hycklare om de stämmer att hans hus drar så mycket energi, och tror att han föreläser för att tjäna pengar. Inte för att rädda miljön...
Vilka är de felaktiga faktan?

Tillbaka
Topp