puderskidor!?

krrilleeee

Ny medlem
puderskidor!?
tjena allla freerajdare!

nu äre så att jag tänkte köpa ett par offpistskidor MEN vet inte vilka jag ska köpa för att det finns så väldigt många modeller och typer av skidor.

är typ 1.80 lång lär nog växa lite till och väger sisådär 70 kilo. har inte dom bästa kunskaperna om offpiståkning så en ganska lättåkt skida vore fint.

Lägg fram förslag på en bra skida så är ni duktiga.

HEeeej

puderskidor!?
På skiddatabasen finns anmärkningar om vem skidan passar för.

Hur åker du annars, i pisten osv, aggresivt, passivt och låter skidan sköta jobbet osv...
180 lång och 70 kg, med andra ord inte så stor och biffig?
Vad har du åkt på innan?

Kolla efter mjukare och mer förlåtande skidor, ett exempel är väl K2 seth eller salomon PR (heter väl numera gun).
Var absolut inte rädd för att gå på lite längre längder! Är själv 170 lång, väger 70-74 kg, åker hyffsat aggresivt och åkte (numera trasiga) på ett par AK Rocket S-lab i längd runt 2 meter.

puderskidor!?
puderskidor!?
Billigt och överkomligt är samma sak i en students fattiga värld ;)

Nog om detta, nu håller vi oss till frågan!

Senast ändrad:
puderskidor!?
Ditt skidval beror helt på var och hur du har tänkt åka. Termen "puderskidor" används i ett väldigt brett spektrum i det här forumet. En puderskida är som jag ser det en skida med minst 110mm:s bredd och med skärning, spann och flex anpassat för åkning i orörd, kall snö. Jag tolkar det mer som att du letar efter ett par allroundskidor med offpistinriktning, men det är ingen ide att spekulera i innan du har gett ditt svar i frågan.

Den centrala frågan är alltså:

Vad vill du egentligen få ut av den skida du har tänkt skaffa?

För enkelhetens skull ger jag dig några alternativ:

1. Du har tänkt åka en vecka på sportlovet i Vemdalen plus lite ströhelger här och där och du vill ha en skida som kommer att åkas mycket pist, men som också ska klara en tur i nån ränna och dom där 25cm:arna nytt som dimper ner på torsdagsnatten, plus lite uppkörd offpist resten av veckan.

2. Du ska till Åre eller någon annan nordlig fjällort med offpistmöjligheter och kommer att husera både i och utanför pisten. Bett och prestanda i pisten talar man inte högt om, men det är ändå något som är smidigt att ha (förutom när skidorna ligger axeln nere i byn naturligtvis). Gästrappet nöts flera gånger per dag, men det är åket på baksidan i nästan orört du kommer ihåg.

3. Du har ingen större vana av offpiståkning, men du råkade trycka på fel knapp när du snabbspolade mellan Jon-O:s och Candides jibbdelar i en nylånad skidrulle. Du fick av misstag se Herr Huss (Mr får-snön-att-se-djup-ut med stort M) åka fluff i Serre. Verkar coolt det där. Offpistlagg ska handlas, men det känns ändå obekvämt att inte stå mitt på skidan och att inte ha en uppböjd bakände.

4. Du är en charter-Nisse och piper iväg till Alperna någon eller några veckor per år. Samma åkning som i alternativ 2, men större berg. Visst hänger du med på pistvisningen och du kan nog tänka dig att dra på med några stora i en nypreppad röd/svart rökarpist när den andan faller på, men det är ändå främst för offpiståkningen du är där. En och annan timmeslång hike hinns med ungefär varannan dag, men annars är det mest liftburen åkning.

5. Du är Charter-Nisses brorsa och skiter fullständigt i pistvisningen. Tyvärr jobbas eller pluggas det på hemmaplan, vilket gör att tiden i bergen blir begränsad, men när du väl är där, då jäklar. Puder, vindpack eller skiftande brytskare spelar ingen roll. Du är i alperna för att åka offpist. Så länge lavinfaran inte är totalt överhängande åks det runt i systemet med ett enda syfte: Spana linjer. En orörd ränna om dagen gör knoppen glad. Det åks hårt och stort. Fladder är det värsta som finns. En 5:a är ett mynt och siffran 360 syftar på längden på din lavinsond.

6. Du är en, eller en blivande, säsongare. Dina 190cm allroundskidor med 105mm midja står redan i garderoben och fungerar bra, men har fått sina smällar. Dock inget lite epoxy och tvingar kan fixa. De dagar snön är kall och orörd (eller när limmet härdar) vill du optimera allt för att maximera upplevelsen. Vanligt spann är naturligtvis inte att tänka på. Frågan som ger magont är om du ska gå på full-negativ, eller någon av kommande säsongs semi-neg. Bredden har du redan klart för dig. Bredast är bäst.

Använd ovanstående stereotyper och beskriv din egen åkning som den ser ut nu och som du förmodar att den kommer att se ut med dina nya skidor, så ska jag komma med lite grundförslag på skidval.

/MnO

Senast ändrad:
puderskidor!?
MnO: KLASSISKT!!! du fångar hela spektrat! Hade bara tur som trillade in på denna tråd och fick läsa om hela icke-jibb delen på detta forum.

puderskidor!?
ser ut som MnO har haft det roligt ett tag :) bra skrivet klipp in den texten som en ny topic i en ny tråd och andvänd den som förgrund till alla andra som har kommit på att bredast äär godast :)

/B

puderskidor!?
Beckmaan sa:
ser ut som MnO har haft det roligt ett tag :)
Nja, det är snarare tvärtom. För producerande på Fr är en i övrigt tråkig vardag en bra grund. Fast du har ju rätt i att jag tycker det är kul att skriva grejor här i forumet.

Dags för krrilleeee att liva upp tråden igen tycker jag.

puderskidor!?
JApp här är jag! tack för svaren :D när jag kör så brukar jag trycka på så man kan säga att åkningen blir rätt aggresiv men gillar också att bara glida omkring i pudret. har funderat på seth's modell vicios (eller hur det stavas) men har fått för mig att den ska vara en kanske mjuk offpist skida lr har jag fel? ska åkas en hel del nästa vinte b.l.a i canada och kanske lite i alperna så det vore skönt med en skida som verkligen är annpassad för offpist när jag bara har ett par skidor ( K2 fujative) som enbart är lämpade för park.

där har ni lite mer info så tyck till nu!

puderskidor!?
MnO sa:
Bla bla bla bla. Yada yada yada. Allsköns välskrivna sanningar som är för långa för att citeras.
Eminent inlägg MnO men du har missförstått det hela. En sann brantåkare köper det dyraste och bredaste han kan komma över. Små obskyra märken med inverterad skärning och negativt spann ger extra plus och stirrpoäng från din omgivning. Har du inte råd dammar du helt enkelt av dina K2 KVC från slutet på 80-talet, samma modell som Plake och Scot Schmidt dominerade på i Blizzard of Ahhh's. Enkelt...

krrilleeee sa:
nu äre så att jag tänkte köpa ett par offpistskidor MEN vet inte vilka jag ska köpa för att det finns så väldigt många modeller och typer av skidor.

är typ 1.80 lång lär nog växa lite till och väger sisådär 70 kilo. har inte dom bästa kunskaperna om offpiståkning så en ganska lättåkt skida vore fint.
För att gå tillbaka till din fråga så behöver vi veta lite om dig:
* Hur mycket åker du?
* Var åker du eller vart kommer du att åka?
* Hur fett och brett åker du?

puderskidor!?
åker för det mesta i bjurs och det är inte nått man kan hänga i julgranen om man ser på offpistmöjligheter. Men ska åka till canada och några andra ställen med bra offpist möjligheter nästa år. så det blir kanske tre till fyra veckor som jag bara pumpar puder. åkningen blir väll inte så Extrem men inte häller så flackt.

there you go

puderskidor!?
En skida med midja runt 105 (± 5 cm) funkar bra som en allround puderskida. Smalare blir självklart bättre i en hård svensk pist men t.ex. i Kanada är snön oftast ganska mjuk och då funkar en bredare skida helt ok för den mesta typen av åkning. Eftersom du inte är någon tungviktare kanske du ska leta efter något med en mediumhård flex. Håll dig undan dom riktigt hårda rackarna, det finns en risk för att dom tar dig på en tur istället för tvärtom...

Kolla runt i skiddatabasen (https://www.freeride.se/skidatabase/2007/) och se om du kan hitta nåt som kan passa dig i kategorierna fetingar och freestyle backcountry. Modeller som kan passa dig är:
Völkl Gotama
K2 AK Enemy
Nordica Supercharger Blower
Dynastar Legend Pro
Scott P4
m.fl. kika runt lite och se vad du hittar. Eller kolla på köp/sälj och se om du kan göra ett kap.

puderskidor!?
Ok, krrilleeee (svårstavat nick du har!). Jag ska försöka mig på att diskutera saken lite. Offpistskidor för stora berg har varit uppe massor med gånger, så jag lägger en lite annan vinkel på inlägget. För tips på enskilda modeller hänvisar jag till Glisseurs inlägg ovan.

För det första bör man konstatera att det finns mängder med skidor som passar dina krav. I princip alla märken har minst en modell som skulle kunna passa. Därför handlar det till slut mer om personliga värderingar när man väljer skidor.

Med tiden har jag fått en lite djupare syn på skidval jämfört med många av de diskussioner som förekommer på den här sidan.

Jag har konstaterat att jag, eller man om vi pratar generalism, kan åka in sig på i princip vad som helst som har skapligt lämpliga mått. Hårt, mjukt, mittemellan, lång böjkurva, tip/tail-softisar, raka, kortradie, osv. Efter någon dag eller två när man har lärt sig hur skidan beter sig åker man runt ganska bekymmerslöst i varierande underlag på det mesta. Den centrala frågan är dock HUR man åker med skidorna.

Varje skidmodell formar teknik, linjeval, grad av aggressivitet och åkglädje mm, mm. Jag har märkt att varje skida jag testar ger mig en speciell åkprofil mentalt och tekniskt som styrs av skidans egenskaper. Åker man på en mjuk och rak skida tex, så tar man det omedvetet eller medvetet lugnt över uppkörda partier och man blir passiv i pisten och tar sig bara fram så effektivt som möjligt. Åker du en orörd linje väljer man naturligt att utnyttja mjukheten och när du får utrymme därtill dras det några kvicka svängar. Med en lagom hård skida får man ett förnöjt flin och bombar över samma uppåkta som ovan, men blir skidan för hård orkar man inte med och kliver över i det passiva sätet igen. Den orörda linjen avslutas med en straightline istället för sju snabba pudersvängar. Ett byte från en skida till en annan kan förvandla en medioker skiddag till en av säsongens höjdpunkter.

Nästan i varje enskilt moment under en skiddag formas ditt agerande av vilken skida du har på fötterna. Det skiljer inte så mycket, men det finns ändå ett klart samband. Efter ett par dagar tänker man inte på det längre, men faktum kvarstår. De skidor du använder styr in din åkning till en viss inriktning. Därför väljer jag numera skidor som gör att jag åker som jag vill. Jag har en målbild om hur jag vill attackera en viss sluttning, och sedan försöker jag leta efter ett verktyg som tar mig till, eller i alla fall i riktning mot, den åkningen.

Du bör alltså fundera i banor om vad du vill uppleva för känsla med dina skidor. Söker du en kvick och lättsam polare på berget som alltid gör sitt bästa för att hjälpa till i svåra lägen så väljer du med fördel en mjuk och inte för kort skida med en böjkurva som inte rätar ut för mycket under foten (typskida Atua/Watea). Vill du ha mer bettskena och blodsmak för att bli nöjd med dagen väljer du stort, hårt och långt (typskida Monster103/Supermojo). Ska du lattja på små kullar och kanske tom slänga iväg nån rotation då och då (jag har sett att ungdomen av idag gör sånt, hehe) kanske du ska gå ner i längd till runt 185 och gärna med en tip/tail-mjuk kurva (valfritt jibb-märke).

Ett generellt råd är att välja en skida som är rejält bred, men det har du och alla andra hört till ondo. Ett användbart och väldigt sant Teton-citat är "110 is the new 90 and 125 is the new 105". Det innebär att du bör gå upp i bredd till minst 110mm och däröver om du ska fokusera på lössnöåkning. Jag ska inte rabbla upp tänkbara modeller, men om jag skulle göra en längre resa nästa vinter och vill fokusera på offpiståkning, så hade jag testat något riktigt stort ur den senaste generationens skidor. Salomon Rocker är ett exempel som får stå som modell för vad jag menar.

En annan aspekt är att du kommer att få en väldigt okomplett skidgarderob om du väljer en skida av den typen. Jag tycker att du nästan måste fundera på att köpa två par skidor. Välj något riktigt stort som puderskida och komplettera sedan med något begagnat i 90-105mm-klassen som får fungera som allroundskida de dagar snön inte ligger djup. Fujativen kan du bortse ifrån i det här sammanhanget. Jag hade inte tagit plats i en flygpackning med ett par Fujative om jag skulle åka till Canada. Vill du åka ett och annat åk i parken, så välj en skida med twintip i 185-190 i den nämnda breddklassen och vänj dig vid storleken. Längden går åt utanför pisten.

Ett rent allmänt råd till åkare som är färska när det gäller offpist av den lite större arten är att inte vara rädd för att gå upp i längd. Däremot ska man akta sig för för styva skidor. Det är mycket enklare att hantera en mjuk och fladdrig skida i pisten tex, än att behöva dras med två tankers på fötterna under långa skiddagar. Är skidan lättkörd och rolig utanför pisten accepterar man lite fladder när det blir stökigt. Men med ett par stora, hårda och tunga skidor kommer man aldrig undan. Sådana skidor kräver ofta också en rejäl inåkningstid, och det är ju något som du inte har i det här fallet. Ett par skidor som är mer av typen hoppa på och köra är ett bättre val.

/MnO

Senast ändrad:
puderskidor!?
MnO sa:
Jag har konstaterat att jag, eller man om vi pratar generalism, kan åka in sig på i princip vad som helst som har skapligt lämpliga mått. Hårt, mjukt, mittemellan, lång böjkurva, tip/tail-softisar, raka, kortradie, osv. Efter någon dag eller två när man har lärt sig hur skidan beter sig åker man runt ganska bekymmerslöst i varierande underlag på det mesta. Den centrala frågan är dock HUR man åker med skidorna.
Så sant som det är sagt! Det är inte att generalisera, jag upplever samma sak. I offpist blir det kanske lite längre tillvänjning, men om man bara testkör lite skidor i pisten så har jag märkt att i stort sett allt går bra att åka på, när man väl har fattat shapen... Åkte under en dag i Åre på ett par Scratch BC (egna), ett par Extrem Big-O och ett par Head SuperShape Magnum. Alla väldigt olika skidor, men jag hade riktigt roligt på allihopa, när jag väl fått upp dem på kant, kännt in "hur" de gillar att bli körda och testat lite olika åksätt. Om jag inte missminner hade jag nog roligast på Big-O-skidorna, de manglade på ganska bra när man pekade brättena neråt och la upp dem på kant...

puderskidor!?
zag big 84 är en superbra skida som funkar överallt.... riktigt feta längsfram när man ska köra puder, har även en carving konstruktion som gör att det funkar skitbra att åka i backen... tippar lite i baken så man kan åka sw med..
minuset är isgreppet.... dåligt grepp så ta ej dessa skidor om du bor på en ishall.

puderskidor!?
Yeah zag big verkar rätt nice men vet någon hur den är i parken? är skidan lätt lr tung? ser ut som om mitten är ganska tunn också, spelar det någon stor roll lr märker man inte av det?

puderskidor!?
De kursade förra hösten. http://www.ski-review.com/content/view/418/34/ Verkar som att det blir en ny-start ändå: http://pistehors.com/news/ski/comments/0605-zag-skis-in-financial-trouble/ (se kommentaren till nyheten)

De två paren Zag-skidor jag testat var rätt usla. Det var i och för sig för snart tre år sen så de är förhoppningsvis bättre idag.

RunaN: Vilka andra liknande skidor har du testat? Ett par skidor med 84 mm under foten är enligt mig för smala för att kallas för puderskidor...

Snödjup

Tillbaka
Topp