Reseberättelse Freeride X Chur-Tirano

AbsolutIggy

Medlem
Tjena tjena alla glada mountainbikers och freeride-vänner!

Efter att ha blivit inspirerad av christians (chrtur) reserapportage ansåg jag det nu vara dags för mig att berätta

om min mountainbike-rese i somras.

Freeride X (http://www.freeride-x.ch) är alpernas bästa cykeltur - dvs störst andel singletrails, best vyer, mest

hjälp av liftar, bäst öl (Calanda) och annat trevligt.

Så.. slut med smygreklamen! Resan leder från Chur över Lenzerheide, Arosa, Davos, Albulapass, Samedan, Livigno,

Sta. Maria till Livigno. 6300 m uppför. 11500 m nerför. 285 kilometer. 6 dar.

Eftersom den liften vi hade tänkt ta från Chur till Brambrüesch (på berget precis ovanför) så åkte vi buss till

Churwalden i närheten av Lenzerheide. Därifrån tog vi en lift till, och där började nerfarten. Lite senare kom vi

till Lenzerheide. Efter bad i sjön skedde det första missödet. Punktering!

fr_01.jpg

Japp, det är jag som lagar däck. Kvinnan jag åkte brevid när däcket sprack fick nästan hjärtinfarkt för att hon

trodde att någon sköt. Efter lagning gick det vidare. Lift igen!

fr_02.jpg

Eftersom vi inte hade fått blodad tand för raster började vi med att äta lunch uppe på Rothorn på 2800 meters höjd.

Sedan tänkte vi att vi skulle kunna åka ett tag.. det gick inte så långt innan vi hade nästa punktering.. närmare

sagt ca 100m. Jag har till och med en bild av det hela!

fr_03.jpg

För att ni ska slippa läsa så mycket klipper jag nu helt enkelt in några bilder från nerfarten.

fr_04.jpg

fr_05.jpg

fr_06.jpg

Japp, det är en helikopter. Tyvärr blev det tre missöden den första dan. Efter att ha åkt över ett hopp på

downhillbacken ovanför Arosa flög han som sitter där i bilden (Malte) över styret och landa på nyckelbenet, som

gick av.. eftersom det var halvvägs nerför berget och oländig terräng så hämtades han av rega. Sedan stod vi där

ett tag och funderade över vad vi skulle göra med tre cyklar på två personer. Vi fick hjälp av en vänligt sinnad

själ som tyckte det var kul att köra sin 4-hjulsdrivna Nissan uppför downhillbacken.

Något nedstämda anlände vi till Arosa. Där köpte vi resans första öl och stack och badade igen. Att sitta i rgenet

under taket i badbyxor och kolla över vattnet med en öl i handen kan vara rätt trevligt!

fr_07.jpg

Nästa dag fortsatte vi från Arosa mot Davos. Efter en bra bit uppför på grusvägar blev vägen sämre. Från början

gick den att cykla.

fr_08.jpg

Längre fram fick man gå och skjuta cykeln.

fr_09.jpg

Det blev värre. Vi fick bära cyklarna och gå längs en smal stig, brant på båda sidorna!

fr_10.jpg

Och sen uppför "Eisentritt"!

fr_11.jpg

fr_12.jpg

Väl uppe började det bli sämre väder. Vi fick därför lägga om turen lite och åka direkt ner till Davos i stället.

fr_13.jpg

Nästa dag fortsatte vi söderut längs dalen. Den vägen vi hade tänkt ta var blockerad av färska jordskred så vi fick

ändra planen lite till.

fr_14.jpg

Vägen ledde oss över den här berömda Viadukten (Landwasser-Viadukten.. någon som känner igen den?)

fr_15.jpg

Sen uppför Albulapasset! Det var tyvärr på asfaltväg, och det var svinigt kallt där uppe!

fr_16.jpg

En bit nedanför passhöjden, på andra sidan tog vi av mot Es'cha Hütte.

fr_17.jpg

fr_18.jpg

fr_19.jpg

Även om det var en SAC-Hydda (Schweizer Alpen Club) så var det bekvämt! Det var fullbokat, trevliga gäster och mera

god Calanda! Visserligen utan duschmöjlighet och sova fick man göra i sovsäck, men det var inte så viktigt då!

Bilden av huset är från nästa morgon. Solen hade kommit fram igen. Det, och att vi fick börja med nerfart, bäddade

för en perfekt morgon! Nu blir det bara bilder ett tag igen.

fr_20.jpg

fr_21.jpg

fr_22.jpg

fr_23.jpg

fr_24.jpg

fr_25.jpg

fr_26.jpg

Nästa övernattning: Livigno! Skattefritt paradis där man kan köpa gin&tonic för 3 euro. Vi avstod för att vi ville

åka vidare nästa dag. Återigen tog vi hjälp av en lift.

fr_27.jpg

Vidare gick det genom Nationalparken i Stelvio och förbi Lago di Livigno.

fr_28.jpg

fr_29.jpg

fr_30.jpg

fr_31.jpg

fr_32.jpg

Tillbaka i Schweiz, mera singletrails!

fr_33.jpg

Nu kommer en av turens höjdpunkter! Den bästa singletrail jag någonsin åkt. Ovanför Sta. Maria.. men, en bild säger

mer än tusen ord så vi fortsätter med bildshowen:

fr_34.jpg

fr_35.jpg

fr_36.jpg

Nästa dag bar det av med buss uppför, sen till fots (gick inte att cykla) genom dimman upp till en italiensk

försvarsanläggning frå första världskriget.

fr_37.jpg

fr_38.jpg

Ner åkte vi på en gammal militärväg.

fr_39.jpg

fr_40.jpg

(Ser ni mig i den bilden?)

En snart hundra år gammal väg längs en bergssida som inte underhålls kan bli rätt smal. Frågan är om den här vägen

fortfarande räknas som väg. På vägen ner blev vi omkörda av en italiensk bonde på en gammal cross-motorcykel med en

dubbelt så gammal hjälm. Tyvärr har vi inga bilder av honom!

fr_41.jpg

Visserligen är det en bra bit kvar på sista etappen, men det började regna lite senare och vi var ordentligt

trötta. Kamerorna fick stanna kvar i ryggsäcken resten av dagen. Väl framme i Tirano var vi trötta men nöjda med

veckan. Sista tåget mot Zürich hade redan gått, så vi stannade. Pizza för 6 euro och några öl för att fira triumfen

är inte helt fel!

fr_42.jpg

Nästa dag tog vi tåget hem igen. Det hela tog 5-6 timmar och bjöd på vackra vyer, som vi tyvärr var för trötta för

att fotografera.

Sista bilden, jag lovar!

fr_43.jpg

Bra skrivit och man blir ju inte sugen på att cykla nu...

Schysst initiativ! Jag är visserligen ingen XC-fanatiker, men det verkade som en riktigt fin upplevelse!

Jäklar vilken resa. Underbara stigar :)

Hur gjorde ni med packning? Bara det absolut nödvändigaste i klädväg i ryggsäckar eller?

Inte gjort den än och jag blev grymt sugen efter att ha sett de där bilderna. Fast nästa års MTB-vecka är redan uppbokad (här planeras det i god tid!) och det blir med betydligt mer lift-assisterad cykling.

Men om min chef bestämmer sig för att ge mig en veckas extra ledigt i sommar är det där ett väldigt lockande alternativ.

Packning? Ta en camelbak och tryck ner det nödvändigaste! Det luktade rätt illa i slutet av veckan, men det får man stå ut med när det bjuds på sån åkning!

Det går att åka samma tur med guide och transport för packningen.. men det är mycket dyrare (kolla hemsidan).

Absolut att rekommendera för den som tycket om XC som gränsar på freeride..

Snödjup

Tillbaka
Topp