Rödebydramat

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
Rödebydramat
Om jag varit i pappans situation så hade inte jag tvekat att dra ett nackskott på ungarna. Helt sjukt att folk ska hålla på sådär, snacka om att inte ha några känslor

Rödebydramat
Robint sa:
Om jag varit i pappans situation så hade inte jag tvekat att dra ett nackskott på ungarna. Helt sjukt att folk ska hålla på sådär, snacka om att inte ha några känslor
Samma här. Dom hade ju faktiskt med sig "tillhyggen" enligt nyheterna.

Och det gällde familjens säkerhet så skulle man nog gjort det. Dock hade jag skjutit dom i knäna.

Rödebydramat
Victors: Kan man göra vad som helst i Sverige utan konsekvenser är inte det en extrem generalisering? Ricardofallet är ju bara ett enda fall och det är redan hårt kritiserat, menar du då att det är representivt för alla våldsbrott i sverige? det är just den typen av tänkadne som skapas av smaskiga kvällstidningsrubriker och som vänder bort fokus. Finns flera kända fall från andra länder där folk åtalats mord men inte fällts betyder det att mord är tillåtet i de länderna(OJ Simpson...)? Det som utmärker civiliserade samhällen är väl rättssäkerhet och det är det första som stryker med när folket (och kvällspress) skriker efter hårdare straff.
Exempel om du blev åtalad för våldtäkt skulle du tycka det var ok med att kvinnans ord räckte för en fällande dom emot dig dessutom med ett passande "hårt" straff, 10 års fängelse och kastrering t ex?

Det är en filosofisk fråga som jag kommer inpå i mitt inlägg som handlar om vad avsikten hos de som skapat rättssystemet och kriminalvården. Straff är inte bara för att straffa eller en hämnd från samhället det handlar om avskräckande effekt , rehabilitering och ibland om upprättelse för offren men det handlar aldrig om rättvisa. Rättvisa existerar inte den som hävdar det får gärna överbevisa mig.

Frågan man måste ställa sig är: vad vill jag uppnå med ett straff?.

Vissa samhällen vill lösa problemen genom att straffa hårt t ex med döden i tron att det ska avskräcka och om det fungerade så borde ju USA var ett lugnt och fridfullt ställe.
Jag säger inte att det är så men det kan var så att man genom att ge en ung brottsling ett "milt" straff istället för att låsa in med andra mer erfarna brottslingar under längre tid hoppas man att det ökar chansen för en lyckad "återanpassning till samhället".
Det är olika inställningar och vissa fungerar lite bättre än andra. Det man får fundera på är vad man själv tycker är en bra inställlning och sen välja politiker efter som i sin tur är de som lagstiftar i slutänden.

Vilket leder in på ytterligare ett spår om man tycker det svenska rättssystem är dåligt så får man väl skälla på de som röstat fram politikerna som nu stiftat lagar som ger dåliga resultat inte på jurister som följer lagarna?

Senast ändrad:
Rödebydramat
balanselius sa:
crip sa:
poöngen är att det är sveriges rättssystem det är fel på!!!
och vilket rättsystem är perfekt, vilka kan du på rak arm nämna som är bättre?
jag skrev inte att något annat rättssystem var perfekt bara att det är fel på sveriges rättssystem då man som i riccardofallet kan misshandla en kille till döds och komma ut efter ett år.
sverige påstår att fängelsena är till för rehabilitering men hur mycket rehabilitering hinner man med efter ett år?????
fast om du undrar så tycker jag att de flesta rättssystem i välbärgade i-länder är bättre än sveriges.
men du får gärna tycka att sveriges rättssystem fungerar jättebra då en våldtäcktsman kan komma ut o våldta igen efter bara ett år

Rödebydramat
crip sa:
balanselius sa:
crip sa:
poöngen är att det är sveriges rättssystem det är fel på!!!
och vilket rättsystem är perfekt, vilka kan du på rak arm nämna som är bättre?
jag skrev inte att något annat rättssystem var perfekt bara att det är fel på sveriges rättssystem då man som i riccardofallet kan misshandla en kille till döds och komma ut efter ett år.
sverige påstår att fängelsena är till för rehabilitering men hur mycket rehabilitering hinner man med efter ett år?????
fast om du undrar så tycker jag att de flesta rättssystem i välbärgade i-länder är bättre än sveriges.
men du får gärna tycka att sveriges rättssystem fungerar jättebra då en våldtäcktsman kan komma ut o våldta igen efter bara ett år
Huruvida ett rättssystem fungerar har ju inte så mycket med strafflängden att göra.
Vad är det du vill säga finns det en magisk siffra för hur långt ett straff ska var för att perfekt passa ett brott??
Jag har redan skrivit flera gånger att Ricardomdomen är redan hårt kritiserad och INTE representativ för alla domar. Sen kommer du med att en väldtäktsman kan komma ut efter bara ett år ja och han kan komma ut efter tio år också så vad är det du vill säga? Det kommer alltid bli fel nånstans när människor är inblandade men hävdar du på allvar att du ens har insikt så du kan jämföra olika rättssystem? Förstår du begreppet?

Senast ändrad:
Rödebydramat
Victors sa:
Balanselius:

hur tycker du ett relativt bra rättsystem ska vara då?
förenklat svar: ett system som är rättssäkert och som närmar sig sin målsättning

att kräva perfektion av system som är skapt just för att lösa bristen på perfektion hos mänskligheten är ironiskt (och korkat)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp