Rösta borgerligt för skidåkningens skull?

Erik_Segerstrom

Ny medlem
Är bara 16 och är därför inte insatt i politiken för 5 öre, men nog blir man lite fundersam när man läser på slopaskidskatten.nu att sossarna är det ENDA partiet som sagt NEJ?
Sen är det bara att hoppas på en borgelig regering och sänkt skidskatt.

Jag är lite trög, så jag fattar inte varför det skulle vara lägre moms på just liftåkande?

Rösta rött för överlevnad! enda vettiga är väl att höja skidskatten så inte en hel generation går åt i säsongsberusning med efterföljande dyra sjukhusvistelser som senare drabbar oss skattebetalare...

Personligen tycker jag inte att en sån fråga som skidskatten ska få avgöra vad man röstar på (Det finns viktigare frågor). Men det är allt bra idiotiskt att de inte ser skidåkning som en sport...

jag älskar skidåkning men att välja parti för att jag ska kunna spara ett par hundra på ett liftkort i Sverige är rent ut sagt korkat. (sen att sossarna är ett skitparti det är en annan sak och att skidskatten borde ändrats för länge sedan)

Jag förstår fortfarande varför det ska vara sänkt skatt på liftåkningen?
När blev det idrott att åka lift?

Om det vore sänkt moms på skidåkningen skulle jag förstå. Fast åka skidor är gratis, så skidåkningen är det inte mycket moms på...

Men liftåkning? Nä. Jag fattar inte...

liften räknas som personbefodran, och har därmed belagts med en högre skatt än de övriga idrotterna i sverige. för övrigt tycker jag att vi i sverige ska ha samma "liftskatt" som i norge.

Ta en titt på Bosse ringholm... Vill du betala hans lön? Eller ännu värre; vill du att han ska bestämma vart din
lön ska gå? Svårare är det egentligen inte...

Men det ju sossar for fan, va hade du vantat dig? Det finns en anledning att inga har sina pengar i sverige, for sossarna ATER dem. Skatterna e sjukt hoga pa allting. Snackar om valfardssystem... Man ska tjana pa att jobba och inte sitta hemma. Persson har sugit ut och dratt sverige i botten rent ekonomiskt. Skidskatten eller fan som hellst, titta bara pa en t-shirt hemma. Far fan betala fran 400 och uppat hemma, samma troja kostar har i usa 150....
Klart alla rostar borgeligt, blodet ar BLATT

Pray for snow

Länge leve kapetalismen!!!!

Det är ju klart man röstar bogeligt, man får ju inte vara dum för då blir man röd!!!!!!! Det har min Mamma sagt...

sänk skid skatten, sänk alla andra skatter också, och sparka liv i dagen totalt sönder trachade ungdomar som bara ligger hemma i soffan och tittar på skit på tv.

Sen ta och banka lite vätt i alla som är sjukskrivna som är fullt eller delvis arbetskapabel.

Sen så måste vi få mer jobb i sverige, så att vi har snorungarna något jobb att erbjuda.
UHHHHHHHSSSS jag blir så arg!!!!!!!!

Jag blir så less på alla slöa ungdomar som bara går omkring och kostar pengar... Självklart om man skadar sig eller blir arbetslös så ska alla ha rätt till ersättning inge snak om saken.
MEN alla som bara går omkring och säger att deinte finns något jobb...HÖÖÖÖVVVA.
Det finns ALLTID jobb det handlar bara om hur långt ner man kan sjunka!!"!!!

Länge leve Borgarna!!!

var är Vårt land på väg???????

Se det ur en lortig skidåkares ögon som jobbar hela sommaren och hela hösten för att ha råd att åka skidor hela vintern.... Sen vid varje månads utbetalning så står det skatt CA:30-35% som ska gå till någon äcklig liten ungen som inte orkar jobba under sommare...
"Som hellder går och Sämplar... för att det är skönt att vara ledig....". SPÖÖÖÖ ska dom ha.

Ja, jag tycker också att man ska rösta borgerligt så att det blir ett privat vinstintresse i varenda affär som görs här i Sverige! Så kan Åre och alla andra skidorter sätta vilket pris dom vill på sina liftkort och tillslut nå sitt mål; att bara de som verkligen kan (rent ekonomiskt) ska få åka!

Visst, jag gillar inte heller den aktuella skidskatten. Men en borgerlig regering tror jag inte skulle lösa allt.. Men rösa på Reinfeldt & c:o, det är ju trots allt "survival of the fittest" som gäller...!:)

Om skidskatten skulle slopas skulle de bli en jäkla upprustning av skidsverige! Skistar skulle väl få tillbaka 600 miljoner eller nåt i den stilen! Inse vad som kan byggas av den mängden pengar!

Jaherrejevvlar.
Så mycket korkade ord på en enda sida...
Sorgligt...

Men det är fortfarande ingen som har nåt svar på varför liftåkning ska ha lägre skatt än tex. bussåkning...

Nojlas vet du varfor sverige ar ett av varldens rikaste lander.... eller var. For 50-60 tallisterna studerade sig flitigt och skaffade sig en javligt bra utbildning och har genom den kunnat bygga upp vart valfardssystem. Vad i helvete haller de rovhalen hus som fick allting serverat pa ett fat sen de foddes? De som aldrig har behovt kampa for nagot, de som alltid levt i "ett av varldens rikaste lander". Nu ar det deras tur att bibehalla den lyxen vi har haft genom att kampa och slita. Vem ska betala de verkliga "hjaltarna" i detta landet om 10-20 ar? jo, det ar vi. Och om persson och de andra vanster drivna javlarna ska fortsatta som det gor ar vi ett land i klass med rumanien om 15ar. Skarp er for fan.
Om dom flesta tar och skaffar ett liv och borjar arbeta, istallet for att fixa deg genom soss hemma i soffan skulle aldrig ans iden om en skidskatt finnas.
Gor natt av era liv, for fan.

Och nojlas. jag gillar inte usa och hur deras politik styrs pa alla satt. Men har lonar sig det att arbeta i skillnad till landet i ost:P

Jaså! Nu ett politiskt forum oxå!?? (Jag ser nog rött.) men OK... Jag kanske ska fylla på lite:

Röstar man borgerligt p g a skidskatten eller -momsen (främst eller bara därför) så är nog landet illa ute! Det bör väl finnas åtminstone några frågor till som avgör var ens röst ska hamna... Så tänk ett varv till först! Bara en liten lätt uppmaning, bara...

Men å andra sidan: Gör skidskatten till en *valfråga*! Det skulle vara något. Hota sossarna med att den frågan är av avgörande(!?) betydelse för hur rösten faller. Då kanske liftmomsen (skidskatten eller vad den nu eg. heter) sänks fortare än man tar sig nedför Väggen i Sälen!

Och du, Goofball! Har vi inte svenska bokstäver i Sverige? Jag menar: Det blir ju lite kryptiskt med "Gor natt av era liv, for fan." Ska det vara ... God natt era små glin, eller? ;-)

PS: Heder åt Nojlas! DS

Jag tror inte att liftkortet bli så mycket billigare om skatten skulle bli lägre.
Se Norge som exempel, dyare liftkort än Sverige trots 0% skatt.
Gillar goofballs inlägg, för att vara 16 år så var han erfaren, låter som han jobbat hela livet!

Vad vi behöver är några lågprisanläggningar. Anläggningar som bara är liftar - och inget mer. Inget lägga snö, inga snövärdar, inga skidpatruller.

Ställen där man bara köper transporten upp, det är trots allt den jag är intresserad av. Om vi sen betalar 12 eller 6 kr i moms för varje hundring, det är mindre viktigt.

Att liftkorten är dyrare i norge har inte med skatt att göra utan att norge är jävligt dyrt.. har fina minnen av att betala närmare 40 kr för en cola i stryn i sommras och typ 70 spänn för big mac på mcdonalds...

GNU. är det någon här som är korkad så är det väl du?

du kan ju börja med att säga vilken sport som kostar att utöva. fotboll är väl lika gratis att spela som när du åker i backen? Men för att utöva dessa idrotter måste du betala ANDRA GREJER för att kunna utöva din idrott under rätt omständigheter, dvs betala planhyra för att en vaktmästaren ska kunna hålla fotbollsplanen i ett bra skick eller som i detta fallet betala för att kunna ha liftarna gående, preparering av pister och lön till personalen i skidsystemet.

och till sist det bör vara lägre skatt på liftåkning eftersom det är en förutsättning för att man ska kunna utöva sin idrott, och när fan blev bussåkning det?

Hmm att gämför vad saker kostar i olika länder utan att jämföra vad man tjänar är jäkligt dumt eftersom bilden blir helt fel. Om en norsk arbetare tjänar dubbelt så mycket i Norge som i Svergie är det kanske inte så konstigt om liftkortet är dubbelt så dyrt?(en grov jämförelse) Jag kan inte siffrorna och kan därför inte säga att det är lika billigt i Sverige som Norge eller Svergie och USA men skillnaden är nog inte lika stor som ni målar upp den. Sen har ju skatten som sagt en viktig betydelse.

HÖGER är BRA
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

pojken_fran_bergen mfl.:

Jag tror inte att det går att säga att högern är bra, vänstern är dålig och vice versa. Jag tror nog att man måste se utifrån allas speciella behov och förutsättningar innan man yttrar sig om något sådant. Är man tex. högerhänt är det klart att högern är bra, medan västern är mindre bra. Är man dock vänsterhänt föredrar man säkert vänster istället för höger.
Har man fett med pengar tycker man säkert också att högern är bra, medan man kanske lutar sig mer åt vänster om man inte har det så väl ställt.

Så jag tror inte att man kan generalisera vad som är bra och dåligt, utan man får helt enkelt se utifrån vare enskild persons förutsättningar.

Kanske lite offtopic, men ändå värt att tänka på.

För att hålla mig till ämnet till att börja med så tycker jag att rösta borgerligt pga. skidskatten kan vara lite fel kanske.

Men däremot så tycker jag att sossarna bestämmer på tok för mycket där uppe i hufvudstaden om vad som är bäst för dig! Mer makt borde ges åt individen! De borgerliga vill ge mer makt åt individen att besluta om sådana saker som man själv vet bäst om. Självklart kan man inte heller ge individen allt för stor makt. Men definitivt mer än vad sossarna ger oss nu!
Och sen till skatterna som är väldigt höga i Sverige om man jämför med de flesta länderna i Europa. Först betalas utav företagen ut en sk. Arbetsgivaravgift (hmm avgift? jag skulle kalla det skatt) på 30% av det du får ut i lön. Om man ser det såhär så får du egentligen ut 70% av din lön från din arbetsgivare. Sedan skall du betala ytterligare 30% i skatt på dem pengarna som det mesta går till staten (men också till länstinget, svenska kyrkan osv.). Inte nog med det, sen tillkommer moms på 25% på alla varor du köper här i Sverige. Alltså otroligt mycket av din lön går till staten. De borgerliga vill sänka skatterna och göra så att det lönar sig att jobba istället för att leva på bidrag. Först måste det skapas ett bättre klimat för företagen som gör att de kan nyanställa. Som det är nu så kan du få ut lika nästan mycket pengar på bidrag som vissa lågavlönade jobb. Detta gör ju att många går hemma istället eftersom det är bekvämare. Det är ju inte de som får lida, utan de som jobbar hårt för pengarna och får betala mycket i skatt. Men största delen av de arbetslösa går ju inte hemma för att det är bekvämare. Det finns dåligt med jobb i Sverige! Företagsklimatet är dåligt, många företag varslar.
De borgerliga vill vända på denna utvecklingen och skapa ett bättre Företagsklimat! Jag tror de klarar det! Vi borde iaf ge dem en chans. Sossarna har ju inte lyckats så värst bra på den delen.

Jag är bara 16 år gammal men har ändå ett ganska bra hum om politik. Tyvär så får jag ju inte rösta i kommande val, men jag hoppas att det finns fler där ute som kommer att rösta borgerligt!
Länge leve kapitalismen! Mer makt åt folket!

Edit: Politiken kanske inte hör hemma här på freeride. Men jag kände att jag ville yttra mig lite om saken ändå! Och till Nojlas: Nog lever vi bra här i Sverige jämfört med många andra fattiga länder. Men faktum är att varje invånare i Sverige har en stadsskuld på över 100 000 kr. Sverige har lånat mycket från andra länder. Men jag klagar inte! Vi lever bra här. Men vi kunde leva ännu bättre!

Det finnd ju ingen anledning till att det ska va dyrare att åka lift än buss. Nån till vänster måste ha tänkt ruskigt fel. Det måste ju ändras oavsett vem som vinner nästa val...även om jag hoppas det blir högern...;)

Har du flyttat från sverige Nojlas?? För det var ett tag sen vi bodde i ett av världens rikaste länder...(beror iofs på hur många de rikaste länderna i världen är men sverige är ju en bra bit ifrån topp 10)

Att en dosa snus kostar 70 spänn i norge beror inte på skatt för då hade den kostat 150 i sverige

Den politiska skutan styrs av sossarna rakt överstyr, jag kommer att rösta höger i nästa val. Men hjälper det? Sverige börjar bli som våra vänner (?) i usa, det spelar ingen roll vad man röstar på, det blir samma skit iaf om man inte röstar på NSF eller KPMLR. Det är väl dock lite väl extremt kanske! För dom skidåkare som inte betämt sig och inte bryr sig så mycket om politiken utan lever bara för pudret eller machestret är väl partiernas syn på skidskatten ett utmärkt sätt att välja sida!

Leve den politiska mångfalden (bara det inte blir för mycket av det äckligt röda...)

väldigt mycket hemskt prat här..
måste dock tilägga att högern hade en chans att vissa vad dom gick för i början av 90 talet, faktum kvarstår ju att vi fortfarande städar upp efter deras sne steg.

Sen att uppmana skidåkare (ofta unga) att rösta åt höger är väl inte moraliskt riktigt. Visst alla ska rösta (på vad dom vill) men försök iallafall ta reda på vad du ställer dig bakom, inte bara en sakfråga.

// mina ev. stavfel har inget med det jag vill ha sagt att göra så ta inte upp det som ett mot argument.
att klanka ner på dyslektiker är det samma som att sparka på en som redan ligger.. men vänta det kanske är det som är höger politik eller vad vet jag?

eller så var det så att de förändringar som carl bildt ville göra var det bästa för sverige på lång sikt och att det skulle ta tid att förändra sverige efter sosarnas vanstyre. sedan att det svenska foket inte köpte det är tragiskt. inget verkar skrämma alla inbitna sossar mer än de possitiva förändringar som moderaterna vill genomföra.

och att säga att vi städar upp....
är det inte så att den politiska grunden för sossarna idag är basserad på bildts förslag till förändring. men sossarna har inte vågat löpa hela linan ut och tappat kontrollen över samhället helt. välfärdspartiets välfärd är tydligen att lägga pengar på ja vad lägger dom pengarna på? med tanke på alla skyhöga olika skatter är det konstigt att sossarna inte gör annat än skär ner så mycket att samhället slås i spilllror. kanske är det dags för ett samhälle där ett privat vinstintresse ligger till grund för ett bättre samhälle.

att sparka på någon som ligger.....alltså tycker du att det är rätt att en mycket stor del av sveriges arbetsföra befolkning går hemma på bidrag eftersom att sossarnas höga skatter och arbetsgivaravgifter avskräcker företag från att antälla. visst det är jättebra att man får betalt för att gå hemma i stället för att göra någonting bra för samhället.
om alla som är hemma "sjuka" verkligen är sjuka kanske det beror på vad (s) har gjort med vårt samhälle?

bidragsfusket måste stoppas
sossarnas bidragspolitik måste stoppas
sossarna mste stoppas

kanske blir det inte bättre med moderaterna vid rodret men vi måste ju göra någonting för att stoppa det svenska samhällets förfall!!

Tack

Äntligen ett intelligent inlägg! Tack agro!
Tycker att det är bedrövligt att man ens tar upp detta som ett agrument för hur man ska rösta, da detta verkligen inte är en av de mer vässentliga fragorna inom politiken! Känns varken som att förändringar i skidskatten kommer att förändra vara liv, minska klassklyftorna eller paverka växthuseffekten.. och nä, tro det eller ej, inte ens stoppa världssvälten!

Tycker i och för sig att sänkt skidskatt inte hade varit helt fel, da det hade kunnat bli en lättillgänglig sport för alla samhällsklasser och inte bara övervägande för de som har "sitt pa det torra" (..som det uppenbarligen är för tillfället)!!

Ett speciellt meddelande till SethP (för att undvika missförstand och onödiga pahopp): Jag är i Frankrike, alltsa inga bokstäver med 1 prick över!!

Tack för mig!

hmm undra varföR joN OLSSON FLYTTAR TILL MONACO. Kan det vara så att han inte vill betala stora delar av hans pengarna i skatt till sossarna.

Sen finns det en hel knasig skatt som hetter taxeringsvärdeskatt eller nått. som går ut på att du betalar extra skatt på vad dina fastigheter är värda, tex om du bygger om badrummet då måste du betala ännu mera skatt för att ditt hus är mer värt.

Jag mðste sæga att jag ær facinerad av hur ett inlægg om den svenska skidskatten/liftskatten, kalla det vad ni vill, har utvecklats till en trðd om hur vi ska rædda Sverige frðn ekonomisk undergðng.

Nðgon dær uppe pðstod att de borgerliga hade sin chans i början av 90-talet och att sossarna fortfarande stædar upp. Kan det inte ha varit sð att sveriges ekonomi redan var helt ðt helvete nær borgarna fick makten och att det inte var særskilt mycket de kunde göra ðt saken. Ær inte 100 pð min sak, men tror att det var nðgot liknande =)

Nu avvek jag ocksð visst nðgot frðn ursprungsfrðgan, men vad fan, lite dubbelmoral har væl ingen dött av =) Ja, skidskatten ær för hög!

Förresten, 70 spænn för en dosa snus ær væl inget?! Hær pð Island fðr jag pröjsa 100 riksdaler för en dosa islændskt skitsnus!!

Ja, stackars, STACKARS Jon Olsson som måste flytta hela vägen till Monaco för att slippa betala lite ( eller mycket) skatt till de däringa läskiga sossarna. Vem har sagt att livet inte kan vara hårt i en rosa mysdress?

Skidåkning ÄR en överklasssport. Liftkort boende, utrustning etc. kostar mycket pengar. Att rösta borgerligt för att få betala ett par hundra kronor mindre för ett liftkort låter som en rätt pissig idé då en högerregering bara skulle göra skidåkningen till en ännu större överklassport. Det vore sorgligt om skidåkning blev en sport, nöje, fritidssysselsättning, vad ni vill, som blir tillgänglig för ännu färre.

Därmed inte sagt att jag kommer att rösta på sossarna, det kommer jag inte. Jag kommer inte att rösta på något annat parti heller för den delen. Politiker är hycklare,kappvändare och allmäna clowner. Jag röstar blankt.

//Holmström

Ps. pojken_fran_bergen: Du verkar ju oerhört insatt och vettig. Kan jag få din autograf?

Jo, och hur mycket tror ni att dom kommer sänka priserna på liftkort om skatten sänks? inte en jävla krona... men det är klart så mycket borgeligt, pubertalt, skitsnack som man kunde läsa har uppe så är det väl inte konstigt om ni tror det... vakna! om nu borgarna skulle vara så mycket bättre... nämn ett land med blå regering som har det lika bra eller bättre än oss!? USA kanske?

//

Kunskap! Jag menar inte att moderaterna är frälsare men de har så otroligt mycket mer kunskap och känsla och förståelse för hur världen och sverige ser ut idag än vad sossarna har.
Hela s-politiken grundas på att prata skit, förneka, hänvisa till utredningar, skylla på andra eller helt enkelt ljuga.. de lever i en fantasivärld där de förnekar eller vägrar inse problem, och om de tvingas erkänna dem så försöker dom bara glida undan istället för att spotta i näven och göra det bättre. Politik bör alltid handla om att göra tillvaron för sin befolkning till det bättre. Varje dag en politker vaknar borde den göra allt de kan för att tjäna sitt land, tyvärr vill sossarna bara slappa.
Förövrigt anser jag att det är fel att skylla individer som lever på soss o.s.v., eftersom det inte är deras fel. Så länge Göran uppmuntrar folk att ligga hemma i soffan o fuska så är det inte konstigt att folk faktiskt tar tillvara på den möjligheten. Vår regering e en bunch of pussies!
vi behöver riktiga män och kvinnor men lite fight-spirit som får saker o ting att hända och som erkänner felaktigheter.

rymningar, bidragsfusk, mörkande (avvisning av egyptierna), tsunamikatastrofen, Lars-Ohly som e kommunist, den överdrivna och patetiska feminist-debatten, bedrägeri inom SSU och sist men inte minst!:

LO-chefer, ni vet dem som är sossar och värnar om arbetarens rätt mot arbetsgivaren och som påstår sig stå på de "svagas" sida. De är fientliga mot alla företagere och människor som lyckas.
Och de har tagit fastigheter som hade varit ämnade åt de "svaga" för att nyttja dem privat.

Hela vänstern är en enda stor dokus-såpa som jag vill spy på!

DÄRFÖR MODERATERNA!

peace

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp