Salomon Lord, Längd och Årsmodell

Kronan

Ny medlem
Jag har bestämt mig för att köpa ett par nya skidor och hade tänkt mig ett par Salomon Lord i längden 169. Nu såg jag dock att sport-conrad hade riktigt bra pris på 177 och undrar därför om det kan finnas någon fördel för mig med en längre skida?

Jag är 179 och väger 60kg. Att jag tidigare varit inne på 169 är mycket pga den kortare radien då jag gillar kortsväng i pist.

Jag åker ca 2-3 veckor om året (sedan 10 år tillbaka) och ger mig ut i offpisten så fort tillfälle ges. Jag håller dock mestadels till i svenska fjällen vilket leder till att det blir mest piståkning och det är åkegenskaperna där som prioriteras. Jag har åkt en del park tidigare men lagt av med det nu, vill dock ha en någorlunda lekfull skida.

Jag har gjort längdtestet här på freeride och den ger mig 175 MEN jag har fått för mig att jag kommer tappa både lekfullheten och de korta roliga svängarna med en skida lika lång som mig själv. vad tror ni?

I år blir det nog 2 veckor i st anton där jag hoppas att kunna åka en del lössnö, är extra längd då att föredra även om jag bara väger 60kg? eller kommer jag flyta fint ändå?

Så nu är frågan vilken länd tror ni passar mig bäst, 169 eller 177?

Är det någon som vet om det är någon skillnad på årets och förra årets modell?

Är tacksam för alla svar, tankar och ideér :)

Om ni tror att någon annan skida skulle passa mig bättre får ni gärna ge förslag.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Jag kan ta och svara på längdilemmat då jag har varit med om samma sak. Jag skulle köpa ett par Scott Mission, och valde mellan 168 och 178. Då jag bara åkt på hyrpistskidor tidigare och då i längder omkring 160cm (3 år sedan) vågade jag inte gå upp till 178, för att det kändes som ett för stort steg. Då vägde jag ungefär lika mycket som du gör nu, och var lika lång. Skulle jag ha gjort om valet nu hade jag valt 178erna alla gånger. Tipparna känns för korta (skulle kunna bli bättre med en liten bakåtmontering, men ändå), och jag hade gärna haft 10cm mer skida för att få ytterligare flyt i det djupa. Att välja en kortare skida för att den har några meter kortare svängradie är fånerier enligt mig, vill du ha en lekfullare skida som gör kortare svängar väljer du en annan skida, inte en annan längd.

Hade för övrigt gärna valt en bredare skida, även för svenska förhållanden, men jag kan tyvärr inte göra om mitt val, utan måste köpa en ny skida om jag vill ha en bredare. Ska du dessutom åka offpist i alperna tror jag definitivt du kan välja en skida mellan 100 och 115mm i midjan, utan att behöva offra _så_ mycket i pisten. Gotaman är ett välbeprövat alternativ, nu i år mer offpistinriktad med rocker.

Just my 2 cents.

Sodium sa:
Ska du dessutom åka offpist i alperna tror jag definitivt du kan välja en skida mellan 100 och 115mm i midjan, utan att behöva offra _så_ mycket i pisten. Gotaman är ett välbeprövat alternativ, nu i år mer offpistinriktad med rocker.

Just my 2 cents.
dom skidorna kan man ju drömma om att ha råd med dessvärre... fast ni grabbar kanske har jobb och grejer... :P

Senast ändrad:
Tack för svaren!
Är det någon som vet om 210mm rocker gör att skidan känns kortare eller är det nästan obefintligt?

liiite kortare lär den kännas men jag hade inte tvekat utan gått på 177 om man nu måste välja lord.
Tror inte det är en rolig pistskida dock , den känns som en skida som är "meh", menlös, inte vidare kul nånstans. Skidornas motsvarighet till Skoda Fabia. Billig, men inget upphetsande.

bl0ckm0ng0t sa:
liiite kortare lär den kännas men jag hade inte tvekat utan gått på 177 om man nu måste välja lord.
Tror inte det är en rolig pistskida dock , den känns som en skida som är "meh", menlös, inte vidare kul nånstans. Skidornas motsvarighet till Skoda Fabia. Billig, men inget upphetsande.
Tack för svaret!, har du någon ide på annan twintip som skulle kunna vara bättre i pisten?

Rockern på 21cm får man leta i stjärnorna efter... Jag har ganska många gånger försökt se var någonstans som teknikerna på Salomon finner dessa 21cm, det finns def. ingen rocker i opressat läge, och pressar du ihop skidorna är det ingen skillnad... Det är bara ett vanligt brätte!

Jag har inte testat den, men ser fram emot att testa den på skidtestet. Med tanke på spannet och den spänstiga flexen förväntar jag mig en riktigt rolig skida som man kan jobba ordentligt med... Vi får se vem som har rätt!

Alex08boo sa:
Sodium sa:
Ska du dessutom åka offpist i alperna tror jag definitivt du kan välja en skida mellan 100 och 115mm i midjan, utan att behöva offra _så_ mycket i pisten. Gotaman är ett välbeprövat alternativ, nu i år mer offpistinriktad med rocker.

Just my 2 cents.
dom skidorna kan man ju drömma om att ha råd med dessvärre... fast ni grabbar kanske har jobb och grejer... :P
Förra årets Gotama kostar bara 300 euro på conrad. Året ligger på 499. Inga enorma summor precis.

Tillbaka
Topp