Samma bindning på x antal skidor = inserts

la_grave sa:
Nu har det uppstått en lite akut situation här och jag behöver montera ett par skidor innan leveransen av mina inserts. Går det att göra en traditionell montering och sedan när insertsen dyker upp, göra om monteringen och återanvända de befintliga hålen men ersätta skruvarna med inserts? Något att tänka på?
Inge problem alls. Nästan lättare att göra på det sättet tycker jag. Då vet man att bindningen verkligen hamnar där man vill och kan köra ett test åk också...

iLd0tt0re sa:
Jag rekommenderar att man köper binding freedoms basic installation kit och kompletterar med insert tool, tap & drill guide och deras försänkare/kantfasare. Då har man allt man behöver för en snygg installation.
Støttes.
Har alt unntatt "insert tool", og har savnet den. Har bestilt en.
Piglet55 sa:
la_grave sa:
För övrigt, är svängjärn till gängtappen ett standardverktyg i skidverkstäder? Och samma sak med skruvar till bindningarna - har en normalt välsorterad skidverkstad ungefär samma skruvar som tex Binding Freedom säljer?
Du kan nog inte räkna med att skidverkstäderna ska ha skruvar. Dock bör en vettig järnhandel ha det. Det är ju vanlig maskinskruv m5.
Min erfaring er at det i alle fall i Norge, kan være litt vanskelig å få tak i riktige skruer.
De eneste som har hatt et fornuftig utvalg er Würth, og de har jo helt håpløse åpningstider med mindre man har kveldsjobb eller noe.
Vet ikke om det er anderledes i Sverige

JTW sa:
Min erfaring er at det i alle fall i Norge, kan være litt vanskelig å få tak i riktige skruer.
De eneste som har hatt et fornuftig utvalg er Würth, og de har jo helt håpløse åpningstider med mindre man har kveldsjobb eller noe.
Kan inte tänka mig att http://www.sifvert-skruv.se/sv/katalog/ inte skulle ha lämpliga skruvar.

Senast ändrad:
la_grave sa:
JTW sa:
Kan inte tänka mig att http://www.sifvert-skruv.se/sv/katalog/ inte skulle ha lämpliga skruvar.
Meget mulig at Sifvert har det som trengs :)

JTW sa:
iLd0tt0re sa:
Jag rekommenderar att man köper binding freedoms basic installation kit och kompletterar med insert tool, tap & drill guide och deras försänkare/kantfasare. Då har man allt man behöver för en snygg installation.
Støttes.
Har alt unntatt "insert tool", og har savnet den. Har bestilt en.
Menar ni insert driver när ni skriver insert tool:

13546677614751014058082.jpeg

Vad är tap & drill guide? Hittar ingen sådan produkt i deras www-shop. Syftar ni på pappersmallarna man kan ladda ner och skriva ut?

Senast ändrad:
Ja, insert driver är vad som menas. Gör det avsevärt lättare att dra ned insertsen.

Tap & drill guide är ett block med två hål - ett för borren och ett för tappen - som skall göra det enklare att borra och gänga rakt. Efter att ha dragit i ett hundratal inserts tycker jag inte att det är svårt att få det rakt men för nybörjaren kanske den kan vara till hjälp. Den varianten jag har verkar ha utgått, nu finns det istället något som heter "Drill Guide Block - self centering".

Försänkaren tycker jag däremot är ett absolut måste om man vill ha en snygg installation. I alla fall om skidan har ett mjukt top sheet (ej titanal).

Senast ändrad:
la_grave sa:
JTW sa:
Menar ni insert driver när ni skriver insert tool:http://bindingfreedom.com/images/13546677614751014058082.jpeg
Vad är tap & drill guide? Hittar ingen sådan produkt i deras www-shop. Syftar ni på pappersmallarna man kan ladda ner och skriva ut?
Ja, det er vist insert driver det heter.
Ser at de fjernet "tap and drill guide/ block", men den nye dingsenser jo ganske smart ut.

Vad är det för skillnad på loc-tite och vibra-tite? Vilken variant på loc-tite/vibra-tite använder ni? Läste någonstans att om man använder för hård/stark loc-tite finns risk att man drar ur själva inserten när man skruvar ur hela paketet.

Går det att få tag på vibra-tite i Sverige?

Vibra-tite ska ge en "kladdigare" låsning som ger tillräcklig friktion för att inte gänga upp samt att återanvända medans Loc-tite ger en "fast" låsning som måste "brytas upp" med ett kraftigt skruvtag.
Har inte hittat Vibra-tite i Sverige och kört med Loc-tite. Loc-tite har två modeller, en permanent och en som går att "öppna". Så se upp med vad du köper.

Kan också säga att de senaste två monteringarna mellan Dynafit och NTN så har jag struntat i Loc-tite och det har funkat alldeles utmärkt. Har kört ca två veckor effektivt utan loc-tite och inte haft några problem med skruvar som gängat upp sig. Men det är tydligen inte att rekommendera.

johanb sa:
Kan också säga att de senaste två monteringarna mellan Dynafit och NTN så har jag struntat i Loc-tite och det har funkat alldeles utmärkt. Har kört ca två veckor effektivt utan loc-tite och inte haft några problem med skruvar som gängat upp sig. Men det är tydligen inte att rekommendera.
Kan också intyga att det går fint att köra utan. Dock får man vara mkt mer uppmärksam på om det är skruvar som är lösa. Efter senaste alpveckan hade faktiskt 2 av 8 skruvar på ena skidan gängat upp sig så mkt att skruven i sig inte ha något motstånd kvar alls att gänga ur den. Dock hade ingen fallit bort ännu.

Rekommendationen är väl att köra med någon gänglåsning. Gör man det inte så tar man på sitt eget ansvar att hålla koll på skruvarna.

Kan tillägga att jag brukar titta till skruvar innan skidåkningen på morgonen samt har en skruvmejsel med i ryggan (det har jag oberoende av loc-tite eller inte...)

Sprang på ett amerikanskt brödapar igår som hade utvecklat ett eget alternativ till inserts som verkade riktigt smart. En platta under tåbindningen som gör att man kan byta mellan tech-tåbindning och traditionell alpintå på några sekunder (betydligt snabbare än att plocka ihop tex stighudar). Bak hade man en vanlig alpinhäl (plus en bygel som stöd när man turar) Det löser ju förstås inte ta-med-skidor-på-flyget-problemet men känns som en rimlig kompromiss om man vill välja mellan tur- och alpinbindning

http://casttouring.com/

la_grave sa:
Sprang på ett amerikanskt brödapar igår som hade utvecklat ett eget alternativ till inserts som verkade riktigt smart. En platta under tåbindningen som gör att man kan byta mellan tech-tåbindning och traditionell alpintå på några sekunder (betydligt snabbare än att plocka ihop tex stighudar). Bak hade man en vanlig alpinhäl (plus en bygel som stöd när man turar) Det löser ju förstås inte ta-med-skidor-på-flyget-problemet men känns som en rimlig kompromiss om man vill välja mellan tur- och alpinbindning

http://casttouring.com/
Intressant men det där är väl inte att alternativ till inserts? Det är snarare ett alternativ till Alpine trekkers.
Mycket meck med att modifiera pjäxorna om man inte har Dynafitkompatibla sådana redan.

snorkel sa:
la_grave sa:
Intressant men det där är väl inte att alternativ till inserts? Det är snarare ett alternativ till Alpine trekkers.
Mycket meck med att modifiera pjäxorna om man inte har Dynafitkompatibla sådana redan.
Det uppfyller ju inte precis samma specar som inserts men om syftet med inserts för någon är att man vill kunna byta mellan alpin- och turbindningar så erbjuder den här lösningen i princip identisk funktionalitet.

la_grave sa:
snorkel sa:
la_grave sa:
Det uppfyller ju inte precis samma specar som inserts men om syftet med inserts för någon är att man vill kunna byta mellan alpin- och turbindningar så erbjuder den här lösningen i princip identisk funktionalitet.
Om man byter bindningar ståendes på toppen så är de väl mer praktiska ja. Dock väger de ju en del i sig samt att man släpar på alpinhälen hela tiden. Inserts har en klar viktfördel över dessa. Dessa grabbar konkurrerar i segmentet DIN 16, dvs tung alpinbindning på nervägen. Deras uppfinning har fördelar över bindningar typ Duke och Alpine trekkers men väger mer och är krångligare än Dynafit med eller utan inserts.

Eftersom Binding Freedom inte hade alla skruvar jag behövde fick jag vända mig annorstädes och hittade http://www.visseriefixations.fr/ (finns även hyfsat översatt till svenska). Mycket välsorterade (det enda jag inte hittade var sk smallheads men jag undrar om det öht går att köpa?) men tyvärr hade de ett minimiorderbelopp på €15 så jag fick shoppa loss på massa skruvar som jag inte behöver för att komma upp i detta belopp. Nu sitter jag alltså med massa extra skruvar så om någon skulle ha svårt att få tag på lämplig skruv har jag gott om

* Kullrig M5 16 mm A4 (behövs till äldre 914/916, samtliga fyra sorters FKS/FKX samt Tyrolia Peak 12/Mojo 12)
* Kullrig M5 10 mm A4 (till flera Dynafitbindningar, G3 Onyx, samtliga fyra sorters FKS/FKX samt Tyrolia Peak 12/Mojo 12)

Ganska gott om

* Försänkta M5 10 mm (Duke, alla Plum, Fritschi Freeride, Silvretta, MFD, BF egna plattor, äldre 914/916, FKS med geze toe, Schizo/Demo, NTN Freedom, G3 Accent)

Några extra av

* Försänkta M5 18 mm A2 (äldre 914/916, 912ti, FKS140,
* Kullrig M5 20 mm A4 (STH12/14/Z, PX12/14 with lifter, Tyrolia Peak 12/Mojo 12)
* Kullrig M5 8 mm (Duke före 2010, Dynafit Radical Speed, PX14, Schizo, Demo, Jester, Griffon, NTN Freeride)

Skicka ett PM om ni skulle behöva något av ovanstående.

För övrigt, någon som vet vilken stålkvalitet BF har i sina inserts (och skruvar), A2, A4?

Nån som har monterat Salomon guardian eller Atomic trecker med inserts och har koll på vilken sorts skruvar det är som skall sättas i? Har beställt insterts från bindingfreedom.com.

Inte för att vara sån men missade du helt sidan som heter Tech Info på Bindingfreedom ?

Om du letar där så ser du ganska snabbt att du ska ha 20 st 10mm Small head.

la_grave sa:
Eftersom Binding Freedom inte hade alla skruvar jag behövde fick jag vända mig annorstädes och hittade http://www.visseriefixations.fr/ (finns även hyfsat översatt till svenska). Mycket välsorterade (det enda jag inte hittade var sk smallheads men jag undrar om det öht går att köpa?) men tyvärr hade de ett minimiorderbelopp på €15 så jag fick shoppa loss på massa skruvar som jag inte behöver för att komma upp i detta belopp. Nu sitter jag alltså med massa extra skruvar så om någon skulle ha svårt att få tag på lämplig skruv har jag gott om

* Kullrig M5 16 mm A4 (behövs till äldre 914/916, samtliga fyra sorters FKS/FKX samt Tyrolia Peak 12/Mojo 12)
* Kullrig M5 10 mm A4 (till flera Dynafitbindningar, G3 Onyx, samtliga fyra sorters FKS/FKX samt Tyrolia Peak 12/Mojo 12)

Ganska gott om

* Försänkta M5 10 mm (Duke, alla Plum, Fritschi Freeride, Silvretta, MFD, BF egna plattor, äldre 914/916, FKS med geze toe, Schizo/Demo, NTN Freedom, G3 Accent)

Några extra av

* Försänkta M5 18 mm A2 (äldre 914/916, 912ti, FKS140,
* Kullrig M5 20 mm A4 (STH12/14/Z, PX12/14 with lifter, Tyrolia Peak 12/Mojo 12)
* Kullrig M5 8 mm (Duke före 2010, Dynafit Radical Speed, PX14, Schizo, Demo, Jester, Griffon, NTN Freeride)

Skicka ett PM om ni skulle behöva något av ovanstående.

För övrigt, någon som vet vilken stålkvalitet BF har i sina inserts (och skruvar), A2, A4?
På Bindingfreedoms hemsida så står det i alla fall A2 på skruvarna på bilderna. Sen om det stämmer med verkligheten eller ej det vet jag inte.

Piglet55 sa:
Inte för att vara sån men missade du helt sidan som heter Tech Info på Bindingfreedom ?

Om du letar där så ser du ganska snabbt att du ska ha 20 st 10mm Small head.
Hehe okej, tack. Nej det har jag inte sett.

Quiverkillers rekommenderar "flathead M5 screw" till skillnad från bindingfreedoms som rekommenderar "small flathead M5 screw" till Atomic tracker eller Salomon guardian så jag gämförde lutning på skallen på dem skruvarna som medföljde mina Trackers och på en standard rostfri M5 skruv (försänkt A4 M5 10mm för stjärnmejsel).
Jag satte skruvarna åt motsatt håll med den lutande delen i mot varandra, överdelarna på de båda skruvarna låg då lodrätt.

Så jag tror inte det är nödvändigt/rätt att köpa Bindingfreedoms special skruv.

Nu är jag väll inte riktigt opartisk i frågan då jag inte visste att Bindingfreedom är näst intill ensamma om att sälja den dära "small flathead m5" när jag beställde mitt kit, jag tänkte att skruv kan jag köpa sen.
Jag hade inte koll på vad det skulle vara för skruv och på deras "screws / pre-selected screw kits" flik listas inte guardian/tracker. Så ska jag nu beställa 20 skruv därifrån så skulle det kosta ca 350:- ink frakt. Lite i överkant när 20 vanliga kostar ca 50 spänn.

Men som "Piglet55" lärde mig så finns det även en detaljerad lista ( under "tech info") på vilka sorters och hur många skruv det skall vara till de flesta bindningar, då även Guardian / Tracker.
Quiverkiller har en i stortsett likadan lista, men de rekommenderar lite olika skruv till bindningarna.

Senast ändrad:
Jag fixade mina egna "small flathead" genom att sätta vanlig "flathead" M5 i en borrmaskin och köra mot en fil. Funkade i alla fall utmärkt till mina Rossi/Look-bindningar.

Nu har jag äntligen fått tag på Vibra-Tite VC-3 i Europa/Sverige. Efter att först ha e-postat Vibra-Tite i USA utan respons,, sedan ringt och talat in ett meddelande i en röstbrevlåda, fortfarande utan respons slog jag till sist till med fax (!). Då kunde de inte längre ignorera mig :D

De har en agent i Europa i England, http://www.fpe-ltd.co.uk/ som i sin tur hänvisade mig till http://www.drivma.se.

Kan ju vara kul med förutsägbara leveranstider och priser.

Hur långt har era 30 ml:s förpackningar räckt?

snorkel sa:
Har köpt inserts och monterat dessa. Anledningen är att kunna ha en och samma bindning
och enkelt kunna flytta den mellan olika skidor.
Finessen med det är att på samma budget kunna ha fler par skidor att välja
mellan samt att man på resan enkelt får ner dessa i ett och samma skidfodral.
Pga att insertsen har större håldiameter klarar de även ca 50% mer kraft än vanliga skruvar.
Dessa inserts är slutna i botten och släpper inte in fukt. Därför kan du även ha inserts för ytterligare en bindning på samma skida, t ex telisar.

Leverantörer
Köpte från http://www.quiverkiller.com/ Leveransen tog 8 dagar från beställning.
Finns även hos http://www.bindingfreedom.com/Inserts_c3.htm aningen billigare men var slut då jag tänkte beställa.

Monteringsguide & recension
http://www.wildsnow.com/3853/quiver-killer-binding-mount-inserts/

I insertsen så passar vanliga M5 skruvar. Är man rädd att skruvarna skall gänga ur sig så kan man använda blå Loctite eller vanlig VVS gängtape.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/87d5381e0c7b5affc6b5785fceb70cdb.jpg[/url]

Man måste vara mer noga med att få hålen på rätt ställe i skidan när det gäller inserts. Annars är det inte svårare än en vanlig montering. I nödfall kan man med vanliga skruvar dra dessa lite snett om något hål hamnat aningen off. Här har man inte den lyxen.
Därför gjorde jag en mall av en skräpbit aluminium. Ett tips är att borra mallen med en mindre borr först. Kommer ett hål aningen snett så kan du fila till hålet och sedan borra med den större borren. Här finns pappersmallar till några populära bindningar. http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=153971
Har du redan en bindning monterad är det bara att skruva loss den och gänga för inserts i gamla hålen.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/9002422ca98cdad109ac2da226dbf796.jpg[/url]

Gängningen kräver att man håller 90 grader hela tiden.
Är du inte stensäker på frihand så behövs något stöd. T ex som på bilden en spole i lämplig storlek som du kan lägga plant på skidan och använda hålet som styrning. (Funkar bara på skidor med plan ovansida)

Nästa skida får nog bli något smalare och überlätt istället för bredare. Nu slipper man ju köpa en ny FT12 Vertikal för varje par...
Ide är intressant jag sträver efter samma besparingen. Men jag tror inte att det kommer fungera för mig. Jag vill ha olika skidor med helt olika egenskaper. Det gör att dem blir olika breda. Hur gör jag med bromsen då? Jag har en Dynafit radial ST.

Anatoli sa:
snorkel sa:
Har köpt inserts och monterat dessa. Anledningen är att kunna ha en och samma bindning
och enkelt kunna flytta den mellan olika skidor.
Finessen med det är att på samma budget kunna ha fler par skidor att välja
mellan samt att man på resan enkelt får ner dessa i ett och samma skidfodral.
Pga att insertsen har större håldiameter klarar de även ca 50% mer kraft än vanliga skruvar.
Dessa inserts är slutna i botten och släpper inte in fukt. Därför kan du även ha inserts för ytterligare en bindning på samma skida, t ex telisar.

Leverantörer
Köpte från http://www.quiverkiller.com/ Leveransen tog 8 dagar från beställning.
Finns även hos http://www.bindingfreedom.com/Inserts_c3.htm aningen billigare men var slut då jag tänkte beställa.

Monteringsguide & recension
http://www.wildsnow.com/3853/quiver-killer-binding-mount-inserts/

I insertsen så passar vanliga M5 skruvar. Är man rädd att skruvarna skall gänga ur sig så kan man använda blå Loctite eller vanlig VVS gängtape.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/87d5381e0c7b5affc6b5785fceb70cdb.jpg[/url]

Man måste vara mer noga med att få hålen på rätt ställe i skidan när det gäller inserts. Annars är det inte svårare än en vanlig montering. I nödfall kan man med vanliga skruvar dra dessa lite snett om något hål hamnat aningen off. Här har man inte den lyxen.
Därför gjorde jag en mall av en skräpbit aluminium. Ett tips är att borra mallen med en mindre borr först. Kommer ett hål aningen snett så kan du fila till hålet och sedan borra med den större borren. Här finns pappersmallar till några populära bindningar. http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=153971
Har du redan en bindning monterad är det bara att skruva loss den och gänga för inserts i gamla hålen.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/9002422ca98cdad109ac2da226dbf796.jpg[/url]

Gängningen kräver att man håller 90 grader hela tiden.
Är du inte stensäker på frihand så behövs något stöd. T ex som på bilden en spole i lämplig storlek som du kan lägga plant på skidan och använda hålet som styrning. (Funkar bara på skidor med plan ovansida)

Nästa skida får nog bli något smalare och überlätt istället för bredare. Nu slipper man ju köpa en ny FT12 Vertikal för varje par...
Ide är intressant jag sträver efter samma besparingen. Men jag tror inte att det kommer fungera för mig. Jag vill ha olika skidor med helt olika egenskaper. Det gör att dem blir olika breda. Hur gör jag med bromsen då? Jag har en Dynafit radial ST.
Det går ju att byta broms så skaffa en extra eller så kör du med fångrem och tar bort bromsen när du åker med de smala lätta skidorna.

snorkel sa:
Anatoli sa:
Det går ju att byta broms så skaffa en extra eller så kör du med fångrem och tar bort bromsen när du åker med de smala lätta skidorna.
Eller så bara använder du den bredare skistoppern till de smalare skidorna. Nu skriver du inte hur stor skillnad det kommer vara i bredden men jag har ju inte haft något problem alls att köra mina 90mm skistopper på skidor som har varit 80-110mm breda.

Visst är ett par 64mm raceskida och nästa är puderlaggen på 130 så lär ju problem uppstå men annars så är det ju bara att prova. Funkar det inte så får man väl göra något åt det då.

Tillbaka
Topp