Se hit ni som har Mantra och Gotama.

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
Hej Allihopa!!!

Vill bara avsluta denna tråd!

Tjena Hasse!

Skulle tro att er slip inte är helt okej!!

Vi har här på Alpint i Stockholm planat 1 st 177,1st 184 och 1st 191:a alla dessa skidor var tokplana . Dessa har vi dragit på vår sten ! Finns inget som helst tvivel om detta.

Dessutom känner man om ett par skidor ej är planslipade.

MvH

Magnus/Alpint

alpint-mange sa:
Hej Allihopa!!!

Tjena Hasse!

Vi har här på Alpint i Stockholm planat 1 st 177,1st 184 och 1st 191:a alla dessa skidor var tokplana . Dessa har vi dragit på vår sten ! Finns inget som helst tvivel om detta.

MvH

Magnus/Alpint
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, var de plana redan innan du drog dem i slipen?

Senast ändrad:
alpint-mange sa:
Ja, det är klart att de är!!

Så ska det vara , och så är det.
Nu förstår jag inte vart du vill komma. Menar du att vi har haft fel i hela tråden och att alla Völkl är perfekt plana från fabrik?

Om dom är plana redan innan är det ju inga problem och då hade den här tråden aldrig uppstått. Man kan säkert ha tur och få ett bra par, men tro mig, mina Mantra 191 06/07 var INTE ENS NÄRA plana från fabrik och dom är fortfarande inte helt hundra, trots en omfattande slipning. Det kändes tydligt i åkningen OCH syntes ännu tydligare vid kontroll med stålsickel. Nu är det tillräckligt bra för att man inte ska känna några defekter i åkningen, och man kan aldrig räkna med att ett par bredlagg blir lika bra preparerade som ett par racingskidor. Jag slipade i en mycket rutinerad butik i Åreområdet och de konstaterade samma sak och var förvånade över hur oplan skidan var.

Det finns som jag ser det tre alternativ:

1. Du/butiken har haft tur och fått plana skidor, eller så har jag, Hasse och de som valde ut skidor till skidteststurnen från Völkl haft otur och fått dåliga exemplar.

2. Skidorna är fortfarande inte plana, trots att du säger att dom är det. Inget ont om dig specifikt, men jag skulle helt gissningsvis efter egna erfarenheter kunna dra till med att minst 90% av all personal inom handeln som sysslar med skidåkning har en skrämmande dålig koll om du jämför med de mest kunniga på det här forumet.

3. Du/ni har en slip som planar en skida med så tydligt skåligt/konvext belag på en enda slip, dvs att den tar lite för mycket.

Jag måste faktiskt tvivla lätt på vad du säger och jag tror att alternativ två är det mest sannolika. Faktum är att ytterst få skidor i det aktuella breddsegmentet är så plana så att man med kraft kan hävda "det är klart att dom är". Jag har tex haft sju par Salomon AK Rocket Lab de senaste tre säsongerna och bara ett par har varit bra från fabrik. Det är klart att man TROR att dom är det, men om man kollar så är väldigt många bredlagg inte helt perfekta. Det gäller i synnerhet i bak- och framände. Har du verkligen kontrollerat att tex den sista decimetern längst fram inte är skålig? Kolla kanten noga efter en (ytterst lätt) planslip. Ser du fortfarande den diagonalgående orginalstruktur i kantstålet som Völkl har på sina skidor så har slipen inte tagit perfekt hela vägen fram. Kolla igen och återkom.

Senast ändrad:
Hasse sa:
Nej du har helt rätt jag har slipat ett gäng splitter nya skidor. Skulle kolla hur det låg till med Mantran och med Gotaman så.

//H
Okey, då min andra fråga: Varför slipar man ner splitternya skidor? Slipar du hela skidan, eller bara något speciellt ställe? Vad blir bra?
Vad jag förstått planslipar man dom för att fabriken har gjort dom snea och ojämna, hur ofta händer det och borde man planslipa alla sina skidor, men varför säger då magnus att man planslipar jämna skidor?
Frågan var: Var dom plana redan innan ni drog dom i slipen?
alpint-mange sa:
Ja, det är klart att de är!!

Så ska det vara , och så är det.
Jaha, nu står det ord mot ord eller?
Nu är jag helt confused :S

Själv så stenslipade jag mina Salomon i Norge. Supernöjd! https://www.freeride.se/member/photo.php?id=21364

Senast ändrad:
BigAir sa:
Okey, då min andra fråga: Varför slipar man ner splitternya skidor? Slipar du hela skidan, eller bara något speciellt ställe? Vad blir bra?
Det finns tre huvudanledningar till att man slipar nya skidor:

* Skidorna är inte plana från fabriken. Det är det som diskuteras i det här inlägget.

* Skidorna är trimmade på ett sätt som man inte gillar. Det rör sig ofta om hängningsgrad, sidokant eller avtrubbade kanter. Tex kommer de flesta Salomon med en kant som är trubbad ca en decimeter i framänden och 5cm i bakänden.

* Man vill ha en speciell struktur i skidan. En del skidor är från fabrik nästan helt fria från struktur och glider därför påfallande dåligt, speciellt i blöt snö.

Grundrådet är att aldrig slipa en ny skida innan man har provåkt den. Gillar man hur den känns finns det ingen anledning att slipa.

Senast ändrad:
Alpint-Mange: Kan garantera att våran slip är plan. Winterstieg var här och gick igenom den dagen innan. Går igenom ungefär 35-50 par skidor om dan så det är förmodligen mer än ni gör på Alpint då jag jobbar heltid i verkstaden för tillfället. Är i Schweiz så dom kontrollerar den en gång i månaden här nere det ingår i serviceavtalet. Och jag vet mycket väl hur en plan skida ser ut i och med att jag jobbar med det och min chef är dessutom gammal service man åt Dynastar så jag tror mycket väl att han vet vad han oxå pratar om. Men du får väl tro vad du vill men mina fakta står kvar.

BigAir: Precis av anledningarna som MnO säger så är det där för jag gjorde det. Men det kommer du säkert att lära dig med åren ;)

//H

Ja...

Kan inte säga annat än att jag stod brevid Mange när vi planslipade våra ex på en splitterny wintersteiger (kan intyga att d var ett helvete att få ner fanskapet i verkstader några månader sedan) på alpint, och trots min ivriga (nästan barsliga) lust att bekräfta en sådan skandal som beskrivs i denna tråd fick jag erkänna att skidan var plan från början, likasom skidan efter det och efter det.

Aldrig sjlälv varit 100% förtjust i völkls freerideserie, men av det jag såg för några timmar sedan måste jag ändå säga att dem verkade helt tillräckligt plana från fabrik.

Vore iofs oturligt om ni skulle fått några defekta exemplar (eller om det hypotetiskt skulle ligga till som ni säger)... men som etablerad butik hörde ni er inte för med völkl först innan vi postade ut massa gott skvaller i allmänna forum? Självklart ska butiker inte acceptera att skidor är felgjorda från fabrik, men lite efterforskning skulle väl inte skada, t.ex. ringa runt till andra butiker osv. För om det nu skulle varit ett allmänt problem så skulle nog de flesta butikerna vilja engagera sig i frågan.

//Elias

Elias_L: Vi köper ungefär 40-50 par skidor av Völkl och då tycker jag gott och väl att det gott och väl att det räcker att 1 st är fel om vi ska sälja den eller hur? Och vi har hört med andra butiker här nere och dom har kollat sina oxå så. Och resultatet från dom är fortfarande samma. Eller de hade 4 av 6 som inte var plana. Tror du jag skulle ljuga om en sådan här grej då jag har jobbat i sport butik länge och bara föra fram mitt resultat.

Min fråga är då varför har ni planslipat så många nya nya skidor för??? Känns som ni inte har en enda anledning att göra det så.

Har även mailat Völkl och sagt detta. Men inte fått svar än.

//H

Senast ändrad:
Tror faktiskt du var anledningen till dagens slipning Hasse. Va en kille idag som läst tråden som va inne och undrade hur det låg till och då kände väl Mange att det var lika bra att kolla upp det. Själv förväntade jag mig att se en oplan skida (hade med intresse läst denna tråden dagen innan), men fick se mig besviken när skidan kom ut alldeles plan...

Kan ju självklart aldrig gå ut och säga att era skidor skulle vara 100% plana, för jag var trots allt inte där när ni gjorde era tester, men våra var ex var i alla fall det.

denna tråd gör mej något förvirrad. mina karma var plana så vitt jag kunde se när jag kollade dem nyss. dessutom står det made in germany på mina och inte kina.

Elias-L sa:
Kan ju självklart aldrig gå ut och säga att era skidor skulle vara 100% plana, för jag var trots allt inte där när ni gjorde era tester, men våra var ex var i alla fall det.
Hur gjorde du/ni för att kontrollera planheten? Enbart med stålsickel, eller också optiskt med orginalstålstruktur eller med tillförd struktur/markeringar?

Lösningen på denna kontrovers kan möjligen vara att det understundom varit produktionsproblem på Völkl så att vissa sändningar är dåliga. Ingen av parterna kan väl egentligen dra några slutsatser gällande annat än de lagg de slipat.

Sedan är ju frågan hur plana skidorna bör vara för att duga.Kanske diffar även det mellan parterna? Om de ser plana ut vid kontroll med stålsickel borde det räcka eller menar du MnO att andra kontrollmetoder skulle vara bättre?

Mina Völkllagg har alltid varit plana, men jag måste erkänna att jag inte gjort någon speciellt nogrann koll på de senaste eftersom mina erfarenheter på området varit så bra. Får ta och kolla over dem (de som är åkta vet jag dock är OK eftersom jag annars skulle kännt av det, som MM skriver ovan så känns oplana skidor på ett rätt speciellt sätt).

HitMe

HitMe: Så kan det vara. Monterade upp en Mantra till en kund idag och den var plan. Nu är det så att vi till och med mätt skidorna idag med ett instrument som jag inte vet vad det heter på svenska. Men då var den skidan vi skulle sälja plan men däremot Gotaman som vi mätte på var kanterna 0,76 mm högre än belaget. Och stålsickel räcker inte att kontollera med. Sällan den är rak. Vi använder "hardlinjal" som det heter på tyska och nu har vi även mätt med ett riktigt instrument.

Skidnarkomanen: Ser inte med blotta ögat om skidorna är plana eller inte.

Elias-L: Så klart inte alla skidor är oplana. Men som jag skrev så var våra det dom jag mätte och slipade på. Och alla på mer eller mindre exakt samma ställe.

Och förra årets som jag slipade är ju "made in germany" så.

Men ska träffa Völkls försäljare härnere i mellandagarna och har ställt undan två skidor som är oplana så får vi se vad han säger.

//H

Hasse sa:
Och stålsickel räcker inte att kontollera med. Sällan den är rak. Vi använder "hardlinjal" som det heter på tyska och nu har vi även mätt med ett riktigt instrument.

Skidnarkomanen: Ser inte med blotta ögat om skidorna är plana eller inte.

//H
Vad skall man då kolla med? Man är ju lite nyfiken och se hur kvalitén är på Rossignolskidorna... Vad är bästa sättet att kontrollera? Vad ska man titta efter?

Våran "hardlinjal" är ett verktyg för detta. kostar en del pengar men är garanterat rak ner till 0,0003 mm enligt leverantören. Om du förstår vad ja menar. Så tyvärr så kan ja inte hjälp dig med det.

//H

Senast ändrad:
HitMe sa:
menar du MnO att andra kontrollmetoder skulle vara bättre?
Nja, inte bättre kanske, men det kan vara ett bra komplement till en stålsickel att kolla om slipen verkligen har tagit överallt. En kontroll med sickel är alltid väldigt beroende av betraktarens noggrannhet, medan man med en strukturkontroll direkt får svart på vitt. Det handlar inte om någon exakt kontroll vare sig med en sickel eller med kantstrukturen, utan frågan är bara hur fel man gör. Ingen skida är helt plan naturligtvis, utan frågan är bara om man ser eller märker hur långt ifrån idealt plan den är. Jag har själv varit med om att verkstadspersonal försöker få en skida som jag ansåg inte vara bra nog att framstå som plan genom att göra en snabb kontroll med sickel. Skickar man upp en sickel i mitten av skidan är det med största sannolikhet plant efter en slip. Sen en check en bit fram och en bit bak och skidan kan anses som plan tycker dom flesta. Det är sällan man ser att en verkstadskille gör en kontroll över hela skidan.

Det här vet du säkert redan HitMe, men jag förklarar ändå hur jag menar:

Tittar man på kantstrukturen så ser man tydligt hur skidan varierar i planhet om den nu gör det. En stenslip (inte alla kanske, men dom flesta) lämnar en struktur i kanten som skiljer sig från Völkl orginalslip:

Völkls orginalslip ser ut så här (kant-belag-kant):
///////// - belag - \\\\\\\\\

Efter fullständig stenslip ser kanten ut så här:
|||||||||| - belag - |||||||||

Planslipar man en helt ny skida som inte är plan kommer man att få en blandning av ovanstående utseende. På en del ställen tar slipen och på en andra inte. Det krävs ett antal slipningar och en grundlig kontroll för att nå ett perfekt resultat. Se bara på raceåkare hur dom lägger ner tid på grundprepareringen. På en skida som har ett helt plant belag redan från fabrik, men som är hängd i en bra maskin kommer en planslip inte att komma åt kanten om man inte kör flera gånger och på så sätt slipar ner belaget till samma nivå som den yttre delen av kanten. Jag tycker att det låter väldigt underligt att Alpint lyckas få skidan helt plan med en enda slipomgång, eftersom Völkl vad jag vet levererar sina friåkningsskidor med 0,5 grads hängning och 89 graders sidokant.

Mina Mantra 191 som gick 10 varv i planslipen i Duved har fortfarande inte den undre slipstrukturen hela vägen, utan man ser tydligt att den sneda orginalstrukturen finns kvar på vissa ställen. Det gäller främst de sista 15 centimetrarna av framänden och ca 5 cm bak. Slipen har alltså inte kommit åt kanten där, trots den omfattande behandlingen. Med en stålsickel framstår skidan som extremt nära plan nu, men ändå har slipen alltså inte tagit på kanten.

Det kan tyckas vara lite väl "prylbögigt" att bry sig om sådana här petitesser, men faktum är att kantens bottenvinklar färgar skidan väldigt tydligt. Man känner skillnader i kantvinklar i åkningen som man har mycket svårt att se med en stålsickel om man inte är en tränad servicetekniker. Tex testkörde jag mina Mantra efter en första slipomgång och då kände man att den ena skidan släppte lite mer än den andra i bakänden. Med sickel var det svårt att se någon skillnad, men på kantstrukturen såg man tydligt att den släppande skidan hade en orginalstruktur som gick ca 10cm längre in på skidan bakifrån mätt. Det går att påvisa med sickel om man är van, men det är också lätt att missa om man är lite snabb. Jag, som aldrig har jobbat i någon skidverkstad och inte kontrollerar skidor speciellt ofta, tycker att det är mycket enklare att se på kanten.

Jag vill med ett par nya skidor ha den helt plan och ohängd hela vägen. Sen trimmar jag ner skidorna efter eget tycke med hängning och ibland lite kanttrubbning.

Jag tror att du är rätt ute när du säger att Völkl har haft ojämnheter i produktionen i år. Det är inte så konstigt heller iom att dom har flyttat produktionen från Tyskland till Kina. Oavsett om det är skidindustri eller någon annan bransch krävs givetvis en viss inkörningsperiod efter en flytt av en tillverkningsanläggning och troligtvis ett nära nog komplett utbyte av personalstyrkan. Sen om det är Kina, Tyskland eller något annat ställe spelar nog mindre roll.

Senast ändrad:
Hasse sa:
Men då var den skidan vi skulle sälja plan men däremot Gotaman som vi mätte på var kanterna 0,76 mm högre än belaget.
Det råder ingen tvekan om att 0,76mm:s skillnad mellan kanter och belag är ett allvarligt fel. Standardbelag som man köper är 1,2mm tjockt och det är väl att anta att Völkls belag inte är tjockare. Slipar man ner den Gotaman till planhet har man alltså slipat bort drygt 60% av belagets tjocklek.

EDIT: Fel av mig. Är belaget skåligt som i detta fall är det ju kanterna som blir 0.76mm tunnare.

Senast ändrad:
Zakarias sa:
MnO Menar du att du slipar ner belaget så att stenen tar kanterna??
Ja, det är just det som jag menar i hela inlägget. En plan skida är plan. Då är den inte hängd eller på annat sätt inte plan. I just det sista fallet med millimetermått som Hasse nämner gör man dock INTE det eftersom det var ett skåligt belag. Men jag rättade mig snabbt som du ser.

Ett konvext belag slipas ner så att stenen slipar hela skidan, inkl kanterna om man vill ha den helt plan (vilket har varit hela grejen med det här inlägget). Är belaget skåligt (som i Hasses sistnämnda fall) är det istället kanterna som slipas ner tills dess att hela skidan är plan. Det är ju det som är själva definitionen på planslip.

Senast ändrad:
En fara med att kolla på strukturen är att skidan ibland kan deformeras en aning precis under slipningen. Har inte hägnt med i skidbearbetningssvängen tillräckligt bra för att veta hur (om) man har något sätt att undvika detta. Jag vet dock att detta i alla fall tidigare varit ett problem med Atomics beta-skidor. När man pressade dem geom slipen så flexade de lite så att belaget fick konvex form som således slipades bort när den plana stenan gjorde sitt jobb. När skidan lämnade slipen och flexade tillbaka så blev den istället konkav. Det gällde framför allt skidans spets där det är rätt mjuk.

Ett superplant verktyg (som är så plant att det bara har ett namn på tyska) verkar som en säkrare metod.

Era disskutioner leder tyvärr inte någonstans så jag har lösningen åt er! :)

Hasse och hans område har tydligen fått en mycket otrevlig och dålig sändning. Troligen pga. produktionsproblem som rättats till och inte nämnts i hopp om att ingen skulle märka detta. Resterande som ej drabbats av problemet har fått skidor tillverkade innan eller efter problemet uppstod.

Vore mycket intressant om Hasse och andra butiker i hans drabbade område kunde kolla tillverkningsnr. på sina skidor och om dom på alpint gjorde likadant. Då kan ni/vi se om det finns ett samband med mellan dom drabbade skidorna i hasses område.

Om hasses skidor tex skulle ha nr. 0222, 0223, 0224... så kan man ju se ett klart samband med den perioden i tillverkningsprocessen (om sambandet inte finns i nr. så har väl jag fel och det är ett allmänt problem hos tillverkarn.) Om Alpints nr. skulle vara 0900, 0901, 0902...så har väl problemet åtgärdats och båda parter har delvis rätt.

(OBS. att detta skrevs under en glöggtankad period.)

Hoppas jag gjort mig förstådd

//Hellberg - rätt eller fel?

Senast ändrad:
alpint-mange sa:
Hej Allihopa!!!

Tjena Hasse!

MvH

Magnus/Alpint
Avsluta tråden? För att 3 par skidor på Alpint var bra?

Bra Hasse, uppdatera mer om Völkls belag i denna tråd, högintressant läsning.

Ni som säger att man känner om ett par skidor inte är plana. Kan ni beskriva lite närmre hur det kan tänkas uppenbara sig? Jag har ett par mantra som uppförde sig väldigt konstigt innan en slip.

Senaste uppdateringingen är att dom har bytt belag på sina skidor. Är numera 1 mm tjockt bara. Med andra ord så är det väldigt tunt. Reparerade ett par i går och då vi stansar ut pga av storleken på hålet så blev jag väldigt överraskad att belaget var så tunt. Lagade nämligen en gammal Mantra för två dagar sedan och där var belaget rejält mycket tjockare. Kanske har det med Kina tillverkningen att göra. Inte vet jag men 1 mm är inte mycket till belag.

//H

Hmm... verkar som Völkl har blivit ett budget-märke i klass med Techno Pro, eller förlåt, det va en förolämpning av Techno Pro. Deras skidor är iaf plana och har mer belag än 1mm. Det är väl det minsta man kan kräva av ett par nya skidor.

Senast ändrad:
Völkl använder lite olika belag beroende på vilka skidor det är. Butiksracelagg, övriga dyra pistmodellerna OCH Mantra (som enda friåkningsskida) har Electra 3000. Det är 1,2mm tjockt i original har jag för mig. Jag har hört siffran 1,5mm någonstans också... jag är osäker där, men tjockare än så är det iaf inte. Electra är ett high molecular weight base, vad det nu heter på svenska. Det innebär ett högpresterande belag som är mjukare och som absorberar mer vax.

Mellanprisskidor och neråt i pist- och allroundsegmentet har ett enklare och hårdare belag som heter Okulen 3000. Det har samma tjocklek som Electra 3000. Okulen ger sämre glid, speciellt i höga eller låga temperaturer och en tydligt sämre vaxabsorbtion.

Gotama, Karma och alla andra friåkningsskidor UTOM Mantra har ett belag som kallas "Double thickness Okulen 3000". Det är alltså följaktligen ungefär 2,5mm tjockt.

(se Völkl´s butiksmanual)

Med Mantran får man alltså ett bättre belag rent prestandamässigt än om man väljer tex Gotaman, men samtidigt får man en sämre motståndskraft mot stenar. Man kan ju bara stilla undra varför Völkl inte drar dit dubbelt Electra-belag istället på Mantran för att få både bra prestanda och bra hållbarhet, men det kanske har ekonomiska grunder. Jag hade iaf gärna betalat en hundring extra för dubbel belagtjocklek. Mer lär det inte handla om med tanke på hur stora volymer dom köper in.

Senast ändrad:
Mantras gamla belag var 1,6 mm och nya är 1 mm då vi skar ut ett i dag pga nyfikhet. Och så fick jag bekräftat att Völkl har lite problem med planheten på skidorna enligt agenturen här nere. Skulle vara kul om Mange kunde kolla upp det med Agenturen det i Sverige. Eller han vet ju redan att ALLA skidor är raka och jag har fel så det kanske inte han vill då.

//H

Jag som sitter och funderar på att beställa ett par mantra blir ju minst sagt fundersam över den här tråden.
Hur mycket märker en genomsnittlig åkare av det här problemet? Någon som inte åker flera månader per år och inte heller har prövat allt för många lagg? Vad kostar det att ordna problemet, och var kan man göra det? Om jag har förstått tråden rätt är det inget som alla verkstäder kan klara av. Butiken ska förstås ordna det men det går ju inte alltid så smidigt.

Tack för den!
Kan ibland bli lite väl mycket "kunskap" här i forumet.
Känns som de flesta i denna "lina" inte skulle ha en susning om deras skidor var planade på ovansidan eller undersidan. Är ni nöjda med era grejer! Kör på, vilket märke ni än kör på. Är ni inte det går ni till en bra verkstad och ber dem kolla om det är något galet men grejerna.

Dessutom är tex ett par Mantra tillverkade av så pass fin träkärna att den kan liknas vid en riktig råracer vilka man helst bör plana efter 1-2 veckors åkning då allt hunnit sätta sig efter påverkningen av åkningen. Skit helt enkelt att plana dem direkt eftersom de ändå kommer ha "satt sig" efter ca 10 dagars åkning. Detta gäller även ett par Proriders, B-Squad Pro m.fl.!

Kör ni däremot Atomic, Salomon eller liknande lite billigare konstruktioner är det bara köra på.

Hasse!
Kul med lite verkstadstester dock.
Skulle vara kul om någon kunde jämföra de olika flexindexen i fabrikanternas pjäxor!

Tjena, fick precis min beställning från conrad med nya mantra. Det står Made In Germany, är ni säkra på att tillverkningen är flyttat till Asien?

Tror alla Mantra görs i Tyskland. De tre paren som fn residuerar i mitt garage är alla "made in germany".

1mm tjockt belag är ju löjligt. Fast personligen är jag definitivt svag för snabba belag och Mantrabelagen är märbart snabbare än Gotama i allt annat än idealiska glidförhållanden. Ett "dubbeltjockt" snabbt belag vore väl idealet, fast jag tror själv att det inte är så enkelt som det låter eftersom det antingen påverkar kärnans geometri eller skidans totaltjocklek är därmed det böjegenskaper. Mantra är en rätt trickig kontruktion av trä, metall och diagonalglas för att hålla upp vridstyvheten i den breda framändan utan att få den för styv.

En spekulation om de supertunna belaget är att de helt enklelt tvingas slipa det tunt om de har problem med slipprocessen.

Hej,

Först tycker jag att alpint-mange bashingen är lite olustig. Det är en seriös butik med kompetent personal. De testade och förmedlade resultaten. Har inte sett någon annan butik i Sverige som gjort det?

Sedan till det mer intressanta - ur ett tekniskt perpektiv. Du skriver

Hasse sa:
...
Mantran: Började med att planslipa den en gång och betraktade skidan (191 cm). Upptäckte då på en gång att den inte var plan. Så det var bara in med den i planslipen igen. Efter 10 gånger så var den plan så jag var nöjd. Tänkte då att det var väl en olycksskida då. Så in med andra i planslipen. Resultat? Ännu värre. Krävdes 12 gånger med denna. Men då jag fortfarande är skeptisk så tar jag en av fjolårets vi skulle sätta in i hyran. Dom krävde bara 7 gånger i planslipen. Och efter det så går vi på en 177:a av årets modell. Där var det 11 gånger på ena och 9 på andra.

...
//H
Min fundering är då som följer

Hur oplana var skidorna från början?

Hur mycket tar din slip för varje slipning?

En siffra som nämns av MnO är 0,76mm vilket betraktas som mycket.. Enligt mina beräkningar skulle då den slip du använder slipa ner belaget c:a 0,05 mm per slipning? Är det normalt? Låter lite tycker jag... men jag vill gärna veta mer i frågan.

En koll på Wintersteigers hemsida gav inget svar på frågan (min tyska är inte vad den borde vara ...) Det kanske står där om man vet vad man skall leta efter.

mvh Roger

Alla nya Mantra som vi har och dom som jag har sett är Made in China.

Den skidan som var 0,76 mm fel på har vi skickat tillbaka till Völkl så den har jag inte slipat. Och skulle inte slipa den heller.

Hur mycket slipen tar? Beror på hur mycket jag vill att den ska ta så klart.

//H

Senaste nytt på planhets fronten är att vi vi fick in en Enemy AK igår. Mätte den med "hardlinjal" och den var allt utom plan kan jag lova. Lustiga är att den skidan tillverkas i samma fabrik som Mantra och Gotama.

//H

Ps. Noljas skidor var oxå sneda ;)

Hasse: Jag skulle köpt från conrad istället...
De vet ju hur man ställer in ett par P18 också... ;)

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Hasse: Jag skulle köpt från conrad istället...
De vet ju hur man ställer in ett par P18 också...
Hmmm trodde du jobbade i skidbutik så du hade koll och inte behövde sms från backen och fråga hur man gör ;)

Edit: Golf/skidbutik i Skåne.. Hmm inte lätt då kanske....

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp