HitMe sa:
menar du MnO att andra kontrollmetoder skulle vara bättre?
Nja, inte bättre kanske, men det kan vara ett bra komplement till en stålsickel att kolla om slipen verkligen har tagit överallt. En kontroll med sickel är alltid väldigt beroende av betraktarens noggrannhet, medan man med en strukturkontroll direkt får svart på vitt. Det handlar inte om någon exakt kontroll vare sig med en sickel eller med kantstrukturen, utan frågan är bara hur fel man gör. Ingen skida är helt plan naturligtvis, utan frågan är bara om man ser eller märker hur långt ifrån idealt plan den är. Jag har själv varit med om att verkstadspersonal försöker få en skida som jag ansåg inte vara bra nog att framstå som plan genom att göra en snabb kontroll med sickel. Skickar man upp en sickel i mitten av skidan är det med största sannolikhet plant efter en slip. Sen en check en bit fram och en bit bak och skidan kan anses som plan tycker dom flesta. Det är sällan man ser att en verkstadskille gör en kontroll över hela skidan.
Det här vet du säkert redan HitMe, men jag förklarar ändå hur jag menar:
Tittar man på kantstrukturen så ser man tydligt hur skidan varierar i planhet om den nu gör det. En stenslip (inte alla kanske, men dom flesta) lämnar en struktur i kanten som skiljer sig från Völkl orginalslip:
Völkls orginalslip ser ut så här (kant-belag-kant):
///////// - belag - \\\\\\\\\
Efter fullständig stenslip ser kanten ut så här:
|||||||||| - belag - |||||||||
Planslipar man en helt ny skida som inte är plan kommer man att få en blandning av ovanstående utseende. På en del ställen tar slipen och på en andra inte. Det krävs ett antal slipningar och en grundlig kontroll för att nå ett perfekt resultat. Se bara på raceåkare hur dom lägger ner tid på grundprepareringen. På en skida som har ett helt plant belag redan från fabrik, men som är hängd i en bra maskin kommer en planslip inte att komma åt kanten om man inte kör flera gånger och på så sätt slipar ner belaget till samma nivå som den yttre delen av kanten. Jag tycker att det låter väldigt underligt att Alpint lyckas få skidan helt plan med en enda slipomgång, eftersom Völkl vad jag vet levererar sina friåkningsskidor med 0,5 grads hängning och 89 graders sidokant.
Mina Mantra 191 som gick 10 varv i planslipen i Duved har fortfarande inte den undre slipstrukturen hela vägen, utan man ser tydligt att den sneda orginalstrukturen finns kvar på vissa ställen. Det gäller främst de sista 15 centimetrarna av framänden och ca 5 cm bak. Slipen har alltså inte kommit åt kanten där, trots den omfattande behandlingen. Med en stålsickel framstår skidan som extremt nära plan nu, men ändå har slipen alltså inte tagit på kanten.
Det kan tyckas vara lite väl "prylbögigt" att bry sig om sådana här petitesser, men faktum är att kantens bottenvinklar färgar skidan väldigt tydligt. Man känner skillnader i kantvinklar i åkningen som man har mycket svårt att se med en stålsickel om man inte är en tränad servicetekniker. Tex testkörde jag mina Mantra efter en första slipomgång och då kände man att den ena skidan släppte lite mer än den andra i bakänden. Med sickel var det svårt att se någon skillnad, men på kantstrukturen såg man tydligt att den släppande skidan hade en orginalstruktur som gick ca 10cm längre in på skidan bakifrån mätt. Det går att påvisa med sickel om man är van, men det är också lätt att missa om man är lite snabb. Jag, som aldrig har jobbat i någon skidverkstad och inte kontrollerar skidor speciellt ofta, tycker att det är mycket enklare att se på kanten.
Jag vill med ett par nya skidor ha den helt plan och ohängd hela vägen. Sen trimmar jag ner skidorna efter eget tycke med hängning och ibland lite kanttrubbning.
Jag tror att du är rätt ute när du säger att Völkl har haft ojämnheter i produktionen i år. Det är inte så konstigt heller iom att dom har flyttat produktionen från Tyskland till Kina. Oavsett om det är skidindustri eller någon annan bransch krävs givetvis en viss inkörningsperiod efter en flytt av en tillverkningsanläggning och troligtvis ett nära nog komplett utbyte av personalstyrkan. Sen om det är Kina, Tyskland eller något annat ställe spelar nog mindre roll.