Skidan löser ut fast bra vikt är inställd!

TheGoldenJibber sa:
shit värsta uppsatsen haha
Hmm. Inlägg som detta får mig att seriöst fundera på postarens mentala status. Lägger man sedan till några andra i den här tråden som uppvisar flagranta bevis på undermålig läskunnighet undrar man om jibbingsläktet månne en ny evolutionär tråd som vänt åter mot apstadiet?

HitMe sa:
TheGoldenJibber sa:
shit värsta uppsatsen haha
Hmm. Inlägg som detta får mig att seriöst fundera på postarens mentala status. Lägger man sedan till några andra i den här tråden som uppvisar flagranta bevis på undermålig läskunnighet undrar man om jibbingsläktet månne en ny evolutionär tråd som vänt åter mot apstadiet?
jag tror han bara syftade på att du skrev jävligt långt..
alla jibbers kan ju fan inte va smarta.. isåfall skulle man inte göra kangaroo eller double backflip... tja kanske inte ens en 540.. så de är väl en fördel att va dum om man är jibber?

fan va alla stör sig på varann på forumet!

bra vikt är ju inte alls inställd.. öka till MINST 75

jeppenator sa:
fan va alla stör sig på varann på forumet!
Mitt problem är att jag vet att det här forumet en gång i tiden var en bra plats för att utbyta erfarenheter, få snar på frågor och dessutom få spisa en del humor. Det har alltis varit mcyket skitsnack, men det var liksom skitsnack på en hög nivå, om du fattar. Nu är ju MINST 99% av inläggen i bästa fall tre ord ointressant dynga som bara läggs ut enligt devisen "om jag syns på nätet finns jag" och i sämsta fall tvärsäkert formulerad ren desinformation. Men, men, det är väl bara att acceptera att Freeride är det nya Lunarstorm.

HitMe

mkt intressant läsning. själv har jag mina bindningar nånstans mellan 6an och 7an. men på en vikt under 60kg och seniga ben så föredrar jag det istället för att jag ska få knät vridet. tjuvsläppt en gång i skogen längst en skrå-stig från ett åk där de plötsligt kom en mkt tvär uppförsbacke och förbannad blev jag. men de tar jag med ro då jag vet att hade jag inte spänt mig och hade bindningen varit skruvad hårdare hade jag nog förmodligen fått hövligt ont i knädelen och smalbenet. nu har jag bara blånaglar på båda stortårna så mina pjäxor måste nog tryckas ut lite vid stortårna. mitt stora problem i livet alltså...

förresten borde dom skapa freeride grundstadieforum för folk under 18.. vem vet hur många år vissa verkar har gått om? :)

Einar_Lindgren, Hasse & TheRealBubba:

Hahaha... satan va trött jag måste varit imorse. Jag ber om ursäkt. Självklart menade jag Robert OLSSON. Hjärnan tiltade nog och gjorde en konstig mix av Robban Olsson & Per Huss (fd. Gustafsson). Sorry.

Bergkvist sa:
Jag har skidorna bra inställda alltså på typ 60 och jag väger runt 65 men när jag hoppar och sak damp snurra så kan skidan lösas ut ibland.
Detta är antagligen för att jag råkar trycka av bindningen så jag undrar hur fan jag ska göra för att inte komma åt skiten O_o
Nååå 2 sidor har gått och du har inte svarat på något.. vore ju intresant att se om något har hjälpt och isf vad.

Jag tror iaf på förspänningen. då jag åker med mina på 6'an och väger lika mycket som du .. och när jag inte hade förspänningen rätt så hade jag på 9'an och dom lossande hela tiden ..

Bergkvist, så här funkar det:

a) Kolla så att bindingarna är inställda för rätt skostorlek.
b) Kolla förspänningen (om den går att ställa in).
c) Kolla så att bindningen är rätt inställd i höjdled och bredd (om det går att ställa in).
d) Ställ DIN-skalan på den siffra som motsvarar din kroppsvikt + 1 (60 kg = 7).

Om du inte klarar av ovanstående själv, gå till nån proffsig butik.

Om bindingarna efter detta löser ut vid vanlig åkning, nån hyfsad 360 och några varv i pipen
beror det på att: a) du står inte rätt på skidorna, eller b) det är fabrikationsfel på bindningarna.

Sedan är det fritt fram att ställa bindningarna hårdare om du a) tycker att det känns säkrare,
b) har en åkstil som gör att du kör på gränsen, eller c) tycker att det är coolt.

Jag väger 75 kg och har bindningarna på 12-14. Dom löser aldrig ut.

Senast ändrad:
R_krona skrev:
har mina på 110 o väger 60 xD

Om du läser hela tråden så ser du att det inte finns nån bindning i världen som går till 110. 11 är INTE likamed 110. Sluta förväxla DIN med VIKT.

Off topic: OlaMelin, jag har för mig att det är Robert Gustafsson som säger "Skruvar i botten och ett halvt varv tillbaka" i Free Radicals Ski Odyseey, 2001 och inte Seb Garhammars .

Senast ändrad:
R_krona sa:
R_krona skrev:
har mina på 110 o väger 60 xD

Om du läser hela tråden så ser du att det inte finns nån bindning i världen som går till 110. 11 är INTE likamed 110. Sluta förväxla DIN med VIKT.

Off topic: OlaMelin, jag har för mig att det är Robert Gustafsson som säger "Skruvar i botten och ett halvt varv tillbaka" i Free Radicals Ski Odyseey, 2001 och inte Seb Garhammars .
skulle skriva 11 men råka göra en 0 förlåt då

Skulle man inte kunna moderera lite hårdare i såna här trådar. Dvs låsa/banna/tillfälligt stänga av folk som trots flera bra inlägg envisas med att inte läsa igenom hela tråden innan de postar idiotiska svar? Fattar inte hur svårt det kan vara. De flesta forum med många användare har som regel att man blir tillfälligt tystad om man inte läser igenom tråden ordentligt innan man svarar.

En sak att ställa en fråga i början av tråden och inte ha allt klart för sig. (Trots allt därför man frågar). En annan sak att efter flera bra förklaringar från de som kan och har erfarenhet släga in ett dyngsvar som visar att man är lat och inte orkat läsa igenom nåt i tråden.

(Eller bara höja åldersgränsen?)

evil sa:
Skulle man inte kunna moderera lite hårdare i såna här trådar. Dvs låsa/banna/tillfälligt stänga av folk som trots flera bra inlägg envisas med att inte läsa igenom hela tråden innan de postar idiotiska svar?
Jag tror det är ett för tufft straff för dessa cyberberoende infantiler. Livsvtids hängning i elektriska stolen på vatten och bröd (fast med tillgång till internet) är nog mer lämpligt.

HitMe

jag har mina puckel skis på max (typ 140kg) å jibbha skisen på 100kg kanske men dom löser ut när dom ska å jag väger 60typ.

Hm, många har redan svarat..

KORT OCH GOTT:
Denna skala som det sagts mkt om är som sagt ett mått på när bindningen skall lösas ut.
När man ställer bindningen finns det en rad aspekter att ta hänsyn till: vikt, åkstil och längden på foten som styr "hävarmseffekten".
Prova dig fram till bra inställning. Har du inte snö under skidan är du antagligen lite för vass åkare för din bindning eller så är bindningen skit! Skruva åt eller köp nytt!
Personligen ställer jag mina i botten för att förhindra att skidorna lossnar i onödan-vilket jag tycker är ännu läbbigare. men då ska man oxå veta att de släpper inte bara för att man korsar laggen i liften.. Smaksak som sagt.
....och för all del, skidan släpper alltid bara man vurpar tillräckligt fel =)!

Mathew sa:
jag väger 65 och har mina på 110.
Då vill jag tacka Mathew för att han med en enda mening kan sammanfatta hela sin egen generation. Det enda som saknas är ett "palla", lite smileys, spontanförkortningar och kanske ett "orka" som slutkläm. Det kommer nog.

För den som inte förstog den egentliga innebörden av ovanstående kommer här en kort resumé:

Inläggets viktigaste lärdom är att DIN-skalan inte kan direkt översättas till kg. Några av forumets mest rutinerade skribenter har tydligt förklarat hur skalan fungerar och hur man ska tänka för att hitta rätt inställning. Trots detta fortsätter det att droppa in inlägg från slappsinnade individer som inte tar sig tid att läsa den information som finns tillgänglig i inläggets första hälft. Det verkar vara ett faktum att om det dyker upp ett textblock större än en halv rad, så väljer sms-generationen att bläddra vidare tills ögonen fastnar på något lättläst. För att styrka min egen tes konstaterar jag därmed att den här texten inte kommer att nå fram till vederbörande, men man vet ju aldrig...

/MnO

Visst, du har säkert fått skidan monterad rätt en gång i tiden men oväntade saker händer, jag hade ett par gamla Look där bakbindningen gärna hoppade bak upp till en halv centimeter vid hårdare åkning, åkte konstant med en femma i fickan.

CKL jag har upplevt samma sak med mina lookbindningar i år, finns det ingen bestående lösning så man slipper åka runt och oroa sig?

Har du kollat att bakre bindningen är rätt inställd oxå??
Förvånansvärt många skruvar frambindningen hårdare och hårdare utan at kolla hur bakre bindningen är inställd...
Det och rätt förspänning skulle jag kolla först...

Vafan, är det NÅGON som läser de svar han redan fått innan ni börjar tafsa på tangentbordet?

Läs mitt facit, det finns 14 inlägg upp. Det reder inte ut några tekniska begrepp och är inte ett
dugg vetenskaplig. Men om man inte lyckas lösa problemet efter att ha genomfört dessa
åtgärder måste man byta sport. Förslagsvis till badminton.

Och han heter GARHAMMER. Och han har inte sagt någonting.

Förbannat.

Senast ändrad:
Jag har mina Bindningar på 5 tror jag och jag väger 70 kg det är Tyrolia Sl 100 typ :P

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp