skidhjälp

e98ee

Medlem
skidhjälp
hallå vänner !!

jag skulle uppskatta lite tips om skidor.

jag är 175 cm lång, 75 kg. åker tre veckor per år varav 2 veckor offpist med UCPA. Jag åker väl helt ok och klarar mig på dom flesta underlag men har mer att lära.

för mina pistdagar använder jag idag ett par K2 annex 98, vilka jag är mycket nöjd med. Dom gör inte bort sig om man hamnar utanför pisten, dom har ett grymt grepp i pisten som bra blir bättre ju mer man pressar dom och klarar slush bra.

Är nu på jakt efter ett kompletterande par skidor för offpisten. funderar på något som är ca 112-120 mm midja. vill gärna ha en lättåkt kvick skida som klarar skogsåkning så väl som mer högalpina åk, den får väl gärna klara av att köra en och annan carvingsväng oxå men det är inte det viktigaste då mina k2 fixar det. känner inte att jag behöver/klarar av en charger som trivs i 110 nedför la grave, utan hellre fokus på att dom skall vara lekfulla och lättåkta då min åkning är inte så aggressiv.

har kollat lite på följande:
* rossignol super 7
* k2 shreditor 112
* k2 shreditor 120
* salomon Q-115

vad tror ni om dessa, eller har ni andra tips ?

skidhjälp
Super 7:orna är grymma! Kan även rekommendera Black Crows Anima, lekfulla och samtidigt stabila. Det är dock inget du vill åka på is/hårt underlag med.

skidhjälp
tack, just nu lutar det åt super 7 då det känns som en mer lättåkt skida. har aldrig kört på så breda skidor innan och vill inte göra det onödigt svårt för mig. vad tror du om längden? räcker 180 eller ska jag våga mig upp på 188 eller är det för långt?

skidhjälp
e98ee sa:
tack, just nu lutar det åt super 7 då det känns som en mer lättåkt skida. har aldrig kört på så breda skidor innan och vill inte göra det onödigt svårt för mig. vad tror du om längden? räcker 180 eller ska jag våga mig upp på 188 eller är det för långt?
Hur långa är dina K2 annex 98 som du trivs med?

skidhjälp
Du ska garanterat upp över 180. Du vill ha längre skidor i puder. Dessutom är det en hel del rocker på Super 7 så den effektiva åkytan är mycket kortare än vad skidans längd är. De upplevs inte som långa och klumpiga, tvärtom mycket smidig skida trots att du går upp i längd.

skidhjälp
kanske lika bra att ta 188, körde nyligen på ett par gamla rossignol s3, 186 cm. det var inga problem men dom är ju bara 98cm i midjan

skidhjälp
hmmm är ändå lite tveksam, dom 188 är ju den längsta varianten. jag är trots allt ganska liten och det finns betydligt större, starkare och bättre skidåkare än mig. Vad ska dom ha om jag har 188, eller tänker jag fel ?

jobbigt det här med att köpa skidor när man inte kan testa dom

skidhjälp
Har åkt på q115 i tre säsonger och är väldigt nöjd med dom. Tycker dom passar bra in på din beskrivning om vad du letar efter.

skidhjälp
e98ee sa:
dom är 174, men det är ju oxå en ganska hård skida utan tail rocker
Jag har bara åkt soul7'an i den där serien men med tanke på dina 174or, rossis rekommendationer och ditt eget uttalande om: " utan hellre fokus på att dom skall vara lekfulla och lättåkta då min åkning är inte så aggressiv. " så tror jag på 180cm.

fwiw
/r

skidhjälp
Jag skulle ta bort q115 från listan, det är en mycket bra skida som jag åker mycket på men de är inte lekfulla och har lite rocker(jag har 188:an och är marginellt större än dig). Jag har inte testat de andra du nämner men på det jag har läst tror jag att de är bättre för dig.

skidhjälp
Jag är lika lång som du, väger lite mindre. Har super 7 i 180, dem är väldigt lätt åkta och lekfulla. Längden tror inte du behöver fundera på så jätte mkt. Köpte ett par dps 138 i 192 längd, trodde dem skulle bli långa, men de blev tvärt om när man väl tog dem ut i backen. Trots att jag bara är 175cm lång. Så jag hade valt en 188 modell.

skidhjälp
Jag är 175cm och tyckte inte att 188:an kändes för lång. Har en god vän som åker på Super7 i 188 och han är kortare och väger mindre än mig. Han klarar dessa skidor galant. Men det är du som ska åka på dem. Bästa är att teståka skidorna om du kan.

skidhjälp
Shredditor 120 är en väldigt mjuk och svängig skida. Jag upplevde den som lekfull men mindre kul när det blev slagigare och hårdare underlag. Pratar dock om de äldre modellerna, tror den är uppdaterad till 2016

skidhjälp
Skulle rekommendera en Rocker 2 108.

Tveksam på om du behöver något bredare.

En personlig favorit är dock Line Opus, även om de är lite bredare. Den är väldigt lekfull men för att utnyttja den fullt borde du vara väldigt "jibbig" av dig i offpisten :)

skidhjälp
Ta en titt på Nordica Patron också. Det är en lekfull rackare som dessutom svänger en hel del i pisten. 185:an är det som gäller där i så fall.

Gillar du kort radie och rappt, poppigt beteende vilket många avser när man pratar om lättåkthet är annars Icelantic Keeper i 178cm en doldis som jag personligen verkligen gillar i genren glädjepiller. Kanske inget man håller sig i när det stormar direkt, men kul är den.

skidhjälp
tack för all hjälp.

Efter mycket vånda, främst i konkurrens med nordica patron, blev det ett par rossi super 7, 180 cm.

hoppas jag blir nöjd

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp