Noboat sa:
jonaslukarlsson sa:
Som privatperson! Min känsla är att om posten blir för stor (>20k), så tror jag att det börjar brinna i knutarna. Någon kompis drog rejäla summor ett år och då åkte han på granskning, tror han drog ca 50k.
Jag har svårt att se att se att Skatteverket egentligen godkänner avdrag för skidutrustning om du yrkar det som ett s.k allmänt avdrag. Du har absolut rätt att yrka avdrag för vad du vill så länge du gör det som ett öppet yrkande. Om du inte yrkar öppet så är risken stor att du utöver att du får ditt avdrag underkänt dessutom får betala ett skattetillägg.
Det du yrkar avdraget inom din näringsverksamhet eller via ditt bolag så är det en annan femma
Jag är inte så insatt i termer eller företagsverksamhet och hur det fungerar där eftersom jag aldrig haft egen firma eller motsvarande. Men för mig har det fungerat att dra av beloppen på den utrustningen jag använt i tjänst utan att Skatteverket slagit mig på fingrarna. Du står ju alltid för minst 5000 per år själv, så det kanske inte blir så stora tillägg ändå. Kan tycka att det vore otroligt dumt om det inom denna bransch skulle kunna skilja sig från om du har egen firma till om du är anställd, prylarna är de samma. Sen kan Skatteverket alltid hävda att arbetsgivaren ställer utrustning till förfogande men det har jag aldrig hört att de klagat på om man köpt egen.
Detsamma gäller ju det ärende som gick till högsta instans gällande liftkort för anställda, om det skulle förmånbeskattas eller inte, men där förlorade Skatteverket målet med motiveringen att liftkortet behövdes för att arbetet skulle kunna genomföras, helt rimligt i mina ögon.