Skidlärare - dra av skidutrustning på bolaget?

carl_couloir

Aktiv medlem
Ska jobba som skidlärare i vinter och kommer fakturera från mitt egna bolag och undrar om någon har koll på vad skattemyndigheten säger gällande inköp av skidutrustning? Vad jag har hört så är det endast halva kostnaden som är avdragsgill eftersom skidorna även kan nyttjas privat?

bon ski!
/C

Har inte hört ngt i modern tid men för många år sen fick en kompis dra av för utrustningen ett år. Därefter tvärstopp i flera år. Vet inte om det lättat sen dess.

Bara hälften?? Du kan ju försöka övertyga Skatteverket om att du borde få dra av hela kostnaden för pistsmiskarna används väl inte när du åker privat? ;)

Generellt gäller att kostnader som behövs för intäkternas förvärv är avdragsgilla. Detta innebär att du bör kunna bokföra den skidutrustning du använder i rollen som skidlärare i bolaget som en skattemässigt avdragsgill kostnad på samma sätt som en fotografs kamera är en kostnad i fotoverksamheten (även om den rent teoretiskt skulle kunna användas privat). Att du bara skulle få avdrag för hälften (en skida?) låter ytterst märkligt. Jag kan inte se något skäl till att det skulle vara så. Rimligt är ju vidare att du behöver ny utrustning varje år, går ju inte att åka runt på ett par gamla slitna lagg när man arbetar professionellt som skidlärare! :-)

En viktig sak att skilja på är om du bokför och drar av kostnaden i din egen näringsverksamhet eller om du yrkar avdrag direkt i din inkomstdeklaration om du är anställd. I det sistnämnda fallet är det inte lika klart eftersom din arbetsgivare normalt antas förse dig med de arbetsredskap (skidutrustning) du behöver. Misstänker att det var det sistnämnda som gällde för
@snej kompis. Det är en helt annan fråga!

/MM

Snygg redogörelse
@Mountain_Man

Jag är dock fortsatt inne på om man kan hänvisa till att piståkning sker på arbetstid och därför bör avdraget gälla hela utrustningen. ????

Mountain_Man sa:
Generellt gäller att kostnader som behövs för intäkternas förvärv är avdragsgilla. Detta innebär att du bör kunna bokföra den skidutrustning du använder i rollen som skidlärare i bolaget som en skattemässigt avdragsgill kostnad på samma sätt som en fotografs kamera är en kostnad i fotoverksamheten (även om den rent teoretiskt skulle kunna användas privat). Att du bara skulle få avdrag för hälften (en skida?) låter ytterst märkligt. Jag kan inte se något skäl till att det skulle vara så. Rimligt är ju vidare att du behöver ny utrustning varje år, går ju inte att åka runt på ett par gamla slitna lagg när man arbetar professionellt som skidlärare! :-)

En viktig sak att skilja på är om du bokför och drar av kostnaden i din egen näringsverksamhet eller om du yrkar avdrag direkt i din inkomstdeklaration om du är anställd. I det sistnämnda fallet är det inte lika klart eftersom din arbetsgivare normalt antas förse dig med de arbetsredskap (skidutrustning) du behöver. Misstänker att det var det sistnämnda som gällde för

/MM
strålande summering som går helt i mina egna tankar, troligtvis så kan det vara andra regler om du yrkar avdrag i din deklaration som privatperson.

/C

Under alla mina säsonger som skidlärare har jag dragit av all utrustning, från topp till tå, och ingen på Skatteverket har ringt eller klagat.

carl_couloir sa:
jonaslukarlsson sa:
Under alla mina säsonger som skidlärare har jag dragit av all utrustning, från topp till tå, och ingen på Skatteverket har ringt eller klagat.
Underbart! via eget bolag eller som privatperson?

/C
Som privatperson! Min känsla är att om posten blir för stor (>20k), så tror jag att det börjar brinna i knutarna. Någon kompis drog rejäla summor ett år och då åkte han på granskning, tror han drog ca 50k.

jonaslukarlsson sa:
carl_couloir sa:
jonaslukarlsson sa:

/C
Som privatperson! Min känsla är att om posten blir för stor (>20k), så tror jag att det börjar brinna i knutarna. Någon kompis drog rejäla summor ett år och då åkte han på granskning, tror han drog ca 50k.
Jag har svårt att se att se att Skatteverket egentligen godkänner avdrag för skidutrustning om du yrkar det som ett s.k allmänt avdrag. Du har absolut rätt att yrka avdrag för vad du vill så länge du gör det som ett öppet yrkande. Om du inte yrkar öppet så är risken stor att du utöver att du får ditt avdrag underkänt dessutom får betala ett skattetillägg.
Det du yrkar avdraget inom din näringsverksamhet eller via ditt bolag så är det en annan femma

Noboat sa:
jonaslukarlsson sa:
carl_couloir sa:

/C
Jag har svårt att se att se att Skatteverket egentligen godkänner avdrag för skidutrustning om du yrkar det som ett s.k allmänt avdrag. Du har absolut rätt att yrka avdrag för vad du vill så länge du gör det som ett öppet yrkande. Om du inte yrkar öppet så är risken stor att du utöver att du får ditt avdrag underkänt dessutom får betala ett skattetillägg.
Det du yrkar avdraget inom din näringsverksamhet eller via ditt bolag så är det en annan femma
Jag är inte så insatt i termer eller företagsverksamhet och hur det fungerar där eftersom jag aldrig haft egen firma eller motsvarande. Men för mig har det fungerat att dra av beloppen på den utrustningen jag använt i tjänst utan att Skatteverket slagit mig på fingrarna. Du står ju alltid för minst 5000 per år själv, så det kanske inte blir så stora tillägg ändå. Kan tycka att det vore otroligt dumt om det inom denna bransch skulle kunna skilja sig från om du har egen firma till om du är anställd, prylarna är de samma. Sen kan Skatteverket alltid hävda att arbetsgivaren ställer utrustning till förfogande men det har jag aldrig hört att de klagat på om man köpt egen.

Detsamma gäller ju det ärende som gick till högsta instans gällande liftkort för anställda, om det skulle förmånbeskattas eller inte, men där förlorade Skatteverket målet med motiveringen att liftkortet behövdes för att arbetet skulle kunna genomföras, helt rimligt i mina ögon.

Noboat sa:
Vad innebär "öppet yrkande"?

Om du har eget bolag kan du väl bara köpa din utrustning på bolaget, eller missförstår jag något?

Kör du bolag så kan du köpa in den utrustningen som behövs, du bestämmer sen om du vill boka det som investeringar eller förbrukningsmaterial, då behöver du en inkomst på andra sidan för att att det ska finnas medel i bolagen, inga konstigheter.

Som privatperson så kan du naturligtvis yrka avdrag för allt, när sen Skatteverket hör av sig för en granskning så kommer du inte få igenom allt.
Om du kan nyttja utrustningen privat så ska du reducera med 30%.
Och sen kan du välja hur du vill göra med avdraget, dra hela på ett år eller sprida det på flera.
Jag drar av för inköp av utrustning vart annat år och för de delar där jag har uppdrag, inom Främjandet etc drar jag av för resor till och från arbetet, eftersom platserna är bestämda i förtid och att de inte genererar lön utan bara ett arvode som är betydligt lägre än mitt vanliga jobb.

http://www.skatteverket.se/rattsinf...vm200822.5.69ef368911e1304a62580003511.html#1

jonaslukarlsson sa:
Noboat sa:
jonaslukarlsson sa:
Jag är inte så insatt i termer eller företagsverksamhet och hur det fungerar där eftersom jag aldrig haft egen firma eller motsvarande. Men för mig har det fungerat att dra av beloppen på den utrustningen jag använt i tjänst utan att Skatteverket slagit mig på fingrarna. Du står ju alltid för minst 5000 per år själv, så det kanske inte blir så stora tillägg ändå. Kan tycka att det vore otroligt dumt om det inom denna bransch skulle kunna skilja sig från om du har egen firma till om du är anställd, prylarna är de samma. Sen kan Skatteverket alltid hävda att arbetsgivaren ställer utrustning till förfogande men det har jag aldrig hört att de klagat på om man köpt egen.

Detsamma gäller ju det ärende som gick till högsta instans gällande liftkort för anställda, om det skulle förmånbeskattas eller inte, men där förlorade Skatteverket målet med motiveringen att liftkortet behövdes för att arbetet skulle kunna genomföras, helt rimligt i mina ögon.
Det är det som är skillnaden om du driver eget, du behöver inte stå för de 5000:- själv. Allt går på firman plus att du kvittar momsen mot den moms du drar in i företaget (förutsatt att du är moms reg:ad naturligtvis). Skatteverket sätter normalt generella regler för alla, väldigt sällan för ett specifikt yrke. I princip alla enskilda prylar upp till 22000:- (eller om det är 22500:-) kan man dra direkt förutsatt att man kan bevisa att de har kortare livslängd än 3 år (något som ibland kan vara bökigt för oss fotografer...). Så driver du eget som guide eller skidlärare så skulle jag nog säga att det är fritt fram att dra allt direkt. Spelar knappast nån roll om det är rena puderskidor eller pistraketer. Liftkort skulle jag säga samma sak då det är ett måste för att bedriva verksamheten...

Allt förutsätter naturligtvis att du har inkomster i företaget...

Senast ändrad:
Tack för det förtydligandet! Jag har väl "planerat" det jag dragit under mina år, alltså jag har inte köpt eller dragit alla inköp samma år.. Men har inte dragit över den gränsen du nämner, sen om den spelar roll för privatpersoner eller inte, det låter jag någon annan svara på.

Ja, alltså 22000:- är gränsen för vad 1st pryl får kosta innan man behöver kunna motivera en kortare livslängd. Så länge du har inkomster i företaget så är det inget som behöver planeras över flera år även om du köper flera saker för 100000:- på olika kvitton. Snarare så att det blir ett större problem (i företaget) om man försöker dra saker med kvitton från tidigare år. Som privatperson är det ju kanske en annan femma...

Smurfen sa:
Ja, alltså 22000:- är gränsen för vad 1st pryl får kosta innan man behöver kunna motivera en kortare livslängd. Så länge du har inkomster i företaget så är det inget som behöver planeras över flera år även om du köper flera saker för 100000:- på olika kvitton. Snarare så att det blir ett större problem (i företaget) om man försöker dra saker med kvitton från tidigare år. Som privatperson är det ju kanske en annan femma...
Jag gissar att de 22000 du syftar på är 1/2 prisbasbelopp = 22250 för 2015, se info på Skatteverket.

Inköp under 1/2 prisbasbelopp behöver inte bokföras som inventarier utan anses vara förbrukningsvara - man behöver därför inte ha kvar dem i sin bokföring och räkna ner deras värde, så som man måste för inventarier. Så normalt är det enklast att göra sådana inköp om man kan.

Däremot ska man komma ihåg att det gäller liksom ett helt "set" av arbetsredskap. Nu har jag gjort detta i en annan branch, men som det funkade så var det så att om jag gjorde inköp för att utrusta en arbetsplats så att säga, så räknas alla inköpen för den arbetsplatsen ihop, oavsett om de ligger på olika kvitton. En arbetsplats ~= den utrustning du behöver för att utföra ditt arbete. Så i detta fall, antagligen skidor+pjäxor+etc etc. Så inte bara 1st pryl nödvändigtvis!

Senare kan man ju uppdatera delar sin arbetsplats med jämna mellanrum =)
Helst kanske inte inom samma bokföringsår dock.

.pp

Visst är det 1/2 prisbasbeloppet som jag syftar på... däremot så blir jag väldigt osäker på "set" av arbetsredskap. Det svaret jag fått från skatteverket i frågan är att dator och kamera lever separata liv, i alla fall i fotografins värld. Kan ju hända att det skiljer sig om man har flera delar i sin verksamhet? Men kontentan är ju att skidor och pjäxor inte bör vara något stort problem.. :)

Smurfen sa:
Visst är det 1/2 prisbasbeloppet som jag syftar på... däremot så blir jag väldigt osäker på "set" av arbetsredskap. Det svaret jag fått från skatteverket i frågan är att dator och kamera lever separata liv, i alla fall i fotografins värld. Kan ju hända att det skiljer sig om man har flera delar i sin verksamhet? Men kontentan är ju att skidor och pjäxor inte bör vara något stort problem.. :)
Det var det jag och min ekonomiperson kom fram till iaf, med hjälp av en av Skatteverkets vägledningar som de ger ut. Det går inte att 100% lita på SKV:s handledare då det inte är de som slutligen gör granskningen och de inte är insatta i ditt specifika fall.

Det är säkert så att ditt och mitt fall skiljer sig åt, så att du kan göra som du gör och jag gjorde som jag gjorde, för säkerhets skull. Min poäng var helt enkelt att det inte går att säga att man kan köpa hur många prylar som helst för 0.5 PBB styck - det funkar inte så. Man måste se till helheten också.

.pp

pickpack sa:
Smurfen sa:
Det var det jag och min ekonomiperson kom fram till iaf, med hjälp av en av Skatteverkets vägledningar som de ger ut. Det går inte att 100% lita på SKV:s handledare då det inte är de som slutligen gör granskningen och de inte är insatta i ditt specifika fall.

Det är säkert så att ditt och mitt fall skiljer sig åt, så att du kan göra som du gör och jag gjorde som jag gjorde, för säkerhets skull. Min poäng var helt enkelt att det inte går att säga att man kan köpa hur många prylar som helst för 0.5 PBB styck - det funkar inte så. Man måste se till helheten också.

.pp
Visst är det nog så, det skiljer sig ju från fall till fall (och även från handläggare till handläggare). Det är ju det som gör bokföring så spännande............

Mountain_Man sa:

/MM
Korrekt.

Utförsåkning är inte avdragsgill som anställd(egentligen samma sak för alla "dyrare" hobbys).
Men i TS fall bör det inte vara ett problem!

Senast ändrad:
Går ju alltid kika med butiken om dom kan skriva något annat på kvittot ;)
Inte för att jag uppmanar till någon brottslig aktivitet.. Men det GÅR.

Ser inte problemet någon här talade om. För 28 kakor, 22500x1.25, så lär man kunna skramla ihop 2 par pjäxor och 4 par skidor med bindning. I och med att det kan skrivas av direkt och går att knyta direkt till näringsverksamheten så ska skv skita fullständigt i det, bara det finns kvitton och bokas rätt.

Glöm inte heller bort att köpa hela kollektivets dasspapper och att kaffe, frukt och lösgodis i madsor är helt avdragsgillt som personalvård :) Går du ut å käkar med kunder( elever och chefen på skidskolan) så får du även dra av upp till 90:- per middag, dock ej alkohol är viktigt att komma ihåg.

Viktigt är också att tänka på att det inte är olagligt att gå med förlust. Så lägger du ut mer pengar i år på skidor än du drar in så tar du med dig förlusten till nästa år å kvittar den mot eventuell vinst då

Tillbaka
Topp