Skidort 2017

TexMurphy

Ny medlem
Skidort 2017
Dom senaste åren så har det ju hänt en hel del på skidorterna.

För tio årsen var skidåkningen på dekis. Parker fanns på väldigt få ställen (mest i nord amerika). Jib var ett ord som ingen hade hört i skidsammanhang.

Nu så bygger skidorterna större och större parker varje år. Skidmärkena sattsar mer och mer på jibb trenden och twintipsen är det som markandsförs hårdast. Självklart så kommer inte denna utvecklingen att gå spikrakt uppåt i tio år.

För att konkurera så måste orterna sattsa på nya grejer och lika så skid leverantörerna.

Vad kommer nästa stora grej bli och hur kommer det påverka skidorten?

Sen en fråga som man inte kan undvika... hur kommer miljöpåverkan att vara på skidorterna om tio år? Kommer det att märkas något av uppvärmningen? Hur kommer det påverka åkningen?

Senaste tio åren så har liftarna gått från 4-6 sitts till 6-8 sits men annars inte så mycke utveckling. Hotel har ju blivit mer och mer all inclusive på skidorterna och stugorna är oförändrade. Kommunikationen till skidorter har fått ett jätte uppsving i lågpris flyget.

Liftar, hotel och kommunikationer kommer det att utvecklas och i så fall hur??

Tex

Skidort 2017
Detta är vad jag ser...

Park konceptet kommer att vidgas och skidorterna kommer ha flera tema områden. Det kommer inte bara att vara jib parker utan även race och freeride parker.

Freeride parkerna kommer vara en form av nordamerikanska inbounds offpisten. Delar av berg kommer att glesas och vara helt oprepareade. Jag ser inte att europa kommer att tillåta inbounds offpist överallt som man gör i nord amerika under de närmsta tio åren MEN det kommer att finnas parker för det. Parker är jätte bra sätt att kontrollera farlig åkning och storebror regerar på europeiska skidorter. Jag tror att vi även kommer att se vissa orter som planterar träd för att få till freeride parker.

Svänga och faktiskt åka skidor i pist är väl lika ute nu som för tio årsen. Här tror jag vi kommer se en utveckling. Pist är kul att racea i. Raceing är något som skidtillverkarna älskar och något som kommer att marknadsföras i nya former. Skier Cross kommer väl om jag inte mins fel in på OS programet i Vancouver och just detta är något som jag tror kommer att vara gnistan till race parkerna. Race parkerna kommer att innhålla crossbanor, slalom banor, storslalom banor och fri pist att racea i. Det kommer finnas tidtagnings utrustning och annordnas dagliga amatör race.

Liftarna kommer att få installerad rumpvärme och dom första drive through resturang liftarna kommer att komma. Du beställer din burgare i kön och får den när du sätter dig i liften. Detta kommer dock endast att finnas på dom större dyrare ställena i europa, alternativt sälen.

Det kommer byggas mycke mer små liftar som försörjer parkerna. Jib parkerna kommer att få rep och rullmattor som standard till half pipesen och till hoppen. Man skall kunna åka det man vill utan att behöva belasta det centrala lift systemt. Samma för race och freeride parkerna.

Long weekends kommer bli populärare till europeiska skidorter. Lågpris flyget kommer att bestå och precis som att åka till Barcelona på en weekend så kommer folk att åka till skidorterna nära Geneve, Insbruck, Saltzburg, ect. Detta gör att logistiken till och från skidorterna kommer att förbättras för att få ner transfere tider. Dessutom så kommer öppet tiderna i parkerna (framför allt race och jib) att förlängas så att det blir mer kvällsåkning. Kvällsåkningen kommer vara viktig för weekend gästerna.

Det är vad jag tror.

Tex

Skidort 2017
Jag tror att de kommer bli er parker över allt, åsen kommer de typ bli många företag so säljer billiga rails å boxar å skit för att de e stor efterfrågan, så då kommer varenda backe ha en liten iaf minipark.. typ

Skidort 2017
TexMurphy sa:
Detta är vad jag ser...

Park konceptet kommer att vidgas och skidorterna kommer ha flera tema områden. Det kommer inte bara att vara jib parker utan även race och freeride parker.

Freeride parkerna kommer vara en form av nordamerikanska inbounds offpisten. Delar av berg kommer att glesas och vara helt oprepareade. Jag ser inte att europa kommer att tillåta inbounds offpist överallt som man gör i nord amerika under de närmsta tio åren MEN det kommer att finnas parker för det. Parker är jätte bra sätt att kontrollera farlig åkning och storebror regerar på europeiska skidorter. Jag tror att vi även kommer att se vissa orter som planterar träd för att få till freeride parker.

Svänga och faktiskt åka skidor i pist är väl lika ute nu som för tio årsen. Här tror jag vi kommer se en utveckling. Pist är kul att racea i. Raceing är något som skidtillverkarna älskar och något som kommer att marknadsföras i nya former. Skier Cross kommer väl om jag inte mins fel in på OS programet i Vancouver och just detta är något som jag tror kommer att vara gnistan till race parkerna. Race parkerna kommer att innhålla crossbanor, slalom banor, storslalom banor och fri pist att racea i. Det kommer finnas tidtagnings utrustning och annordnas dagliga amatör race.

Liftarna kommer att få installerad rumpvärme och dom första drive through resturang liftarna kommer att komma. Du beställer din burgare i kön och får den när du sätter dig i liften. Detta kommer dock endast att finnas på dom större dyrare ställena i europa, alternativt sälen.

Det kommer byggas mycke mer små liftar som försörjer parkerna. Jib parkerna kommer att få rep och rullmattor som standard till half pipesen och till hoppen. Man skall kunna åka det man vill utan att behöva belasta det centrala lift systemt. Samma för race och freeride parkerna.

Long weekends kommer bli populärare till europeiska skidorter. Lågpris flyget kommer att bestå och precis som att åka till Barcelona på en weekend så kommer folk att åka till skidorterna nära Geneve, Insbruck, Saltzburg, ect. Detta gör att logistiken till och från skidorterna kommer att förbättras för att få ner transfere tider. Dessutom så kommer öppet tiderna i parkerna (framför allt race och jib) att förlängas så att det blir mer kvällsåkning. Kvällsåkningen kommer vara viktig för weekend gästerna.

Det är vad jag tror.

Tex
Jag hoppas att det du har skrivit nu kommer att finnas om 10 år för det låter helt perfekt.
Sen hoppas jag också att växthuseffekten inte har ökat markant så det inte finns någon snö kvar utan att snö tillförselen ska vara den samma som idag (kanske lite bättre ändå).

Skidort 2017
jag hoppas att det kommer att produkt utvveckla snökannon system så att kanonerna kan göra härligt fluffigt pudder till freeridparkerna...

Skidort 2017
skidåkningen kommer dö. alperna kommer knappt finnas kvar om 10 år tror jag. däremot kommer vi i norden ha mer snö än nu och antagligen kommer orterna byggas ut. tror det kommer bli mer som i usa där vissa orter har bara offpist åkning o vissa i stort sett endast parker. orterna kommer skräddarsys så att säga.

Skidort 2017
TexMurphy sa:
Det kommer byggas mycke mer små liftar som försörjer parkerna. Jib parkerna kommer att få rep och rullmattor som standard till half pipesen och till hoppen.
Tex
word!

tror parkerna kommer delas upp i ännu mindre sektioner än vad dom är idag. såg dock att det redan är lite på gång omman kollar i flachauwinkl i österrike där har dom en "kickerline" "railpark" och en "jibline" dock hade dom inte småliftar utan det var hela vägen upp som gällde. tror också att alla ställen kommer ha fler olika parker med lite olik inriktningar kanske. minst ett hopp i storlek med joi kommer finnas i varje park. kanske dock inte tillgängligt för vem som helst...

Skidort 2017
Nu ær jag inte jætteinsatt inom orådet så se det hær som mina funderingar och tankar och inte nått vetenskapligt bevisat! Samt att det kanske inte har så mycket med inlægget att gøra.

Vill tillføra lite angående miljøaspekten som kommer att påverka skidorterna. Den globala uppværmningen ju inget vi kan blunda før længre! Bevis efter bevis dyker ju upp att vi har påverkat mkt. mer æn vad vi først trodde samt att efterverkningarna av det nu går mkt. raskare æn førvæntat...

Va tidigare en av dom som sa: "æh...det løser sig. Det har ju varit stora væderførændringar førr genom tiderna!" Jag tænker inte så længre. Har inte gått och blivit aktivist, miljøkæmpe eller nått sånt men det har fått mig att fundera! Om det hær ær något som fortsætter i den hær takten kommer vi ju mærka radikala førændringar snart.

Dt ær ju alarmerande att vædret skiftar så pass mkt från sæsong till sæsong som det gør. Nått år kommer det ingen snø, næsta år kommer det så in i helvete. Vi har ju længe haft væder som varit stabilt och det var små førændringar från år till år. Kan ju tyda på kollaps.

Minns nær jag føddes, eller minns och minns, men fått det berættat att då hade sundet mellan Helsingborg och Helsingør hade frusit igen! Vi snackar 2km istæcke i ett sund med kraftig genomstrømning av vatten. Nu ær det ju næstan badtemperatur året runt, skæmt åtsido men vi snackar alltså bara om 23 år och så stor førændring. Jag har æven minnen och bilder av ganska mkt snø, før att vara i Skåne.

Trædgrænsen i fjællen kryper stadigt høgre upp, glaciærer smælter bort (har føljt detta ganska mkt då jag tycker om att gå på glaciær), polerna smælter bort!
Kontentan av detta ær då, att troligen kortas snart sæsongerna ner, blir mindre snø...det i sin tur leder till mindre besøkare som leder till att føretagen som driver anlæggningarna kursar = ingen skidåkning før alla jibbers!

Såg An Inconvenient Truth, eller En obekvæm sanning som den væl heter på svenska. Trodde inte jag efteråt skulle sitta med en sån obehagskænsla i kroppen och att den faktiskt skulle få mig till att tænka lite på vad man kan gøra som typ stænga av lyset efter sig m.m. Allt sånt som man hørt sen man va liten.

Senast ändrad:
Skidort 2017
Som WITMatrix säger,

det faktum att säsongerna blir kortare kan resultera i att både skidorter och skidfirmor konkar... Det behövs inte total snöbrist för att skidorter skall bomma igen och skidfirmor skall lägga ner. Antingen så resulterar ett sånt scenario i kk eller i att det blir skit dyrt och skidåkningen blir en lyxsport. Alperna har åkning någon gång då och då kanske en eller ett par veckor i februari. Backarna är i dåligt skick liftarna är gammla och sletna där dom finns kvar.

Jag tror att ett sådant scenario deffinitivt är möjligt på 20år men kanske inte på 10år. Vem vet.

Det som gör att uppvärmningen går så fort är att isarna smälter. Is reflekterar sol vilket gör att den värms väldigt långsamt. Vatten och berg (finns ju is på båda) däremot attraherar och håller värme. När båda väl är uppvärmda så krävs det rätt mycke kyla för att kyla ner dom. Om det inte finns någon is om skyddar dom mot sol så blir det varmt året om.

Det värsta som han hända miljön just nu är att vintern 2007/2008 blir en La Nina vinter (vilket det finns tecken på). Förra vintern var (om än svag) La Nino. För er som inte vet så är La Nino/La Nina det som påverkar vädret mest näst årstiderna. La Nino är ett tillstånd där Stilla Havet är varmare än vanligt (vanligt=snitt på 30 år). La Nina är motsattsen altså kallare än vanligt.

La Nina innebär att vintern, framförallt i nordamerika, blir kallare än vanligt. Eftersom att människan inte har minne längre än max ett år så är det risk att den opinion som äntligen fått fart avstannar "vad uppvärmning skit snack det är ju skit kallt". Vore det värsta som kan hända om folk inte fattar att enskillda år spelar rätt liten roll utan det är snittet som är viktigt och det pekar spikrakt uppåt.

Tex

Skidort 2017
hoppas inte på lågprisflygen asså....Sanninngen är att en plats på ett flygplan till thailand motsvarar lika mycket koldioxidutsläpp som ett års bilkörning. det är alltså beräknat om man delar upp flygresan per person...tänk då hur många års bilkörning hela flygplanet till tahiland motsvarar i koldioxidutsläpp.

Skidort 2017
Det bör definitivt göras något åt miljön men så länge det tillverkas bilar som går på bensin lär det inte bli så mycket bättre. Den dagen då de största biltillverkarna t.ex. General Motors och Toyota börjar göra alla sina bilar miljövänliga kommer det förmodligen bli bättre. Det måste också bli mycket billigare att köra en miljöbil, billigare än en bensindriven. Det är ju just därför nästan ingen kör miljöbil nu, det är alldeles för dyrt. Sedan tror jag inte att vi är orsaken till all uppvärmning utan att en varmare period skulle inträffa i alla fall. Sedan bär vi säkert ett stort ansvar till att det går så fort.

Skidort 2017
Just nu verkar det väldigt osäkert hur det skall bli för det är en j*vla massa bilar och annat som släpper ut en väldigt massa bensin. Om man tänker på flygplanen så släpper dom ut flera ton på 1 resa och det sämrar väldigt mycket. Skulle man tillverka fler miljövänliga bilar och fler skulle köpa dom så skulle problemet bli lättare och vi skulle kunna ha kvar skidåkningen som många här inne gillar!

Själv kör mamma/pappa på miljöbil för att vi skall kunna ha roligt i vår framtid.

Skidort 2017
Om 10 år kommer man definitivt fortfarande kunna åka skidor. Varför skulle alla skidorter annars investera i nya liftar? Som jag sa innan så är den globala uppvärmningen ett hot men inte så stort. Förra vintern var mild men de tidigare har varit vanliga. Sommaren var också ovanligt kall. Det finns ingen anledning att bli hysteriska så fort en vinter är mild. Händer det flera år i rad, då är det en annan sak.

Senast ändrad:
Skidort 2017
Faktum e att bilföretagen redan börjat producera bilar som drar väldigt lite besnsin. Toyota har ju gjort en hybridbil, vilket innebär att den går på el-motor i stan och på bensin på landsvägar. Detta e lätt framtiden om bara alla bilföretag kommer igång med detta så kommer det gynna miljön så sjukt mycke.

Skidort 2017
Josslo sa:
Faktum e att bilföretagen redan börjat producera bilar som drar väldigt lite besnsin. Toyota har ju gjort en hybridbil, vilket innebär att den går på el-motor i stan och på bensin på landsvägar. Detta e lätt framtiden om bara alla bilföretag kommer igång med detta så kommer det gynna miljön så sjukt mycke.
Jo, men dessa miljöbilar är fortfarande så dyra vilket innebär att nästan ingen väljer att köpa dem. Blir miljöbilarna billigare och går lika bra som bensindrivna bilar kommer de förmodligen gå som smör i solsken. Det bästa borde vara en bil som går på rapsolja. Har för mig att jag läste någonstans att det fanns en plan på att inga bensindrivna bilar skulle säljas i Sverige om 10 år.

Skidort 2017
FilipAvall sa:
Det bör definitivt göras något åt miljön men så länge det tillverkas bilar som går på bensin lär det inte bli så mycket bättre. Den dagen då de största biltillverkarna t.ex. General Motors och Toyota börjar göra alla sina bilar miljövänliga kommer det förmodligen bli bättre. Det måste också bli mycket billigare att köra en miljöbil, billigare än en bensindriven. Det är ju just därför nästan ingen kör miljöbil nu, det är alldeles för dyrt. Sedan tror jag inte att vi är orsaken till all uppvärmning utan att en varmare period skulle inträffa i alla fall. Sedan bär vi säkert ett stort ansvar till att det går så fort.
Är också bara i storstäderna bränslena gick att få tag på, t.ex. Bio gas. Volvo har lagt ner sin biogas modell eftersom den sålde så dåligt, dom har bara kvar etanolmodellen.
Etanol kan man för visso tanka på dom flesta ställen men det måste som sagt bli bättre.

Vintern 06/07 var förvisso väldigt dålig men är det ingen som minns vintern 05/06 då? För vad jag minns fanns det iaf hos oss i Hoforsbacken mkt snö tidigt.(4 mil väst om Gävle) Vi öppnade 2 dagar efter jul med bra mkt snö, minns att vi byggde hopp och kunde landa i relativt mkt lössnö. Hoforsbacken stängde v.13 vilket är grymt långt in på våren för oss.

Ingen vet säkert om detta bara är en period i jordens historia där klimatet håller på att bli varmare för en tid eller om det är pga växthuseffekten osv. men för att vara på den säkra sidan och försöka förbättra andra problem än snöbristen (det finns faktiskt andra problem med CO2-utsläppen) så tycker jag att man ska fortsätta minska utsläppen och värna om våran planet. Ja menar även om det skulle visa sig att växthusteorin är falsk så är inte allt jobb förgäves för det?

Senast ändrad:
Skidort 2017
FilipAvall sa:
Om 10 år kommer man definitivt fortfarande kunna åka skidor. Varför skulle alla skidorter annars investera i nya liftar?
Tror det som gör att skidorter satsa på mer liftar är att det egentligen inte är någon som vet riktigt vad som kommer hända! Men med tanke på att växthusgaser de 2 senaste årtionden drastisk ökat visar på att det är en utveckling som kan ske mkt raskt!

FilipAvall sa:
Som jag sa innan så är den globala uppvärmningen ett hot men inte så stort. Förra vintern var mild men de tidigare har varit vanliga. Sommaren var också ovanligt kall. Det finns ingen anledning att bli hysteriska så fort en vinter är mild. Händer det flera år i rad, då är det en annan sak.
Det är nog just de här tankegångarna som gör att det sker lite. Global uppvärmning är ett stort hot! Visst, det förekommer variationer vinter till vinter men övergripande har det blivit varma, mindre snö och korta vinter...det är fakta! Se inte bara 1 eller 2 år tillbaka, se 20år t.ex. Dvs att ditt argument om att man inte ska va hysterisk så fort en vinter är mild falerar lite på den punkten då vi stadigt har haft varmare väder sedan säg 60-talet. Dags att bli hysterisk?

Det är ju fakta att jorden går i cyklar vad gäller väder, t.ex. istider och torka men aldrig förr har utveckling skett så fort eller haft så höga nivåer som finns idag. Det är gjort provborrningar i polarisarna för att kunna fastställa jordens väderändrigar de sista hundratusentals åren.

Kan tänka mig de flesta har hört talas om Kyotoprotokollen, ett beslut att världens regeringar ska jobba för att globalt minska utsläppen av växthusgas. Trots att USA och Australien tillhör de länder som släpper ut mest växthusgaser per person har de fortfarande inte skrivit under avtalet, att sedan bland annat basera detta på att det kan skada landets ekonomi är bara trist och vad jag tror är en stor tillbakahållning av ett globalt reducerat utsläpp!

CrashX sa:
...så tycker jag att man ska fortsätta minska utsläppen och värna om våran planet. Ja menar även om det skulle visa sig att växthusteorin är falskt så är inte allt jobb förgäves för det?
Tror heller inget man gör är förgäves om det nu mot förmodan skulle visa sig att allt beror på nått annat!

Senast ändrad:
Skidort 2017
Jag håller med dig om att den globala uppvärmningen påverkar och att det måste göras någonting åt den. Däremot tror jag inte det är så farligt som alla hävdar. Ett exempel på det är vintern 2005/06 var ovanligt kall, i alla fall i Göteborg där snön låg i 2-3 månader. Vilket aldrig har hänt förr i mitt relativt korta liv.

Skidort 2017
TexMurphy sa:
Som WITMatrix säger,

det faktum att säsongerna blir kortare kan resultera i att både skidorter och skidfirmor konkar... Det behövs inte total snöbrist för att skidorter skall bomma igen och skidfirmor skall lägga ner. Antingen så resulterar ett sånt scenario i kk eller i att det blir skit dyrt och skidåkningen blir en lyxsport. Alperna har åkning någon gång då och då kanske en eller ett par veckor i februari. Backarna är i dåligt skick liftarna är gammla och sletna där dom finns kvar.

Jag tror att ett sådant scenario deffinitivt är möjligt på 20år men kanske inte på 10år. Vem vet.

Det som gör att uppvärmningen går så fort är att isarna smälter. Is reflekterar sol vilket gör att den värms väldigt långsamt. Vatten och berg (finns ju is på båda) däremot attraherar och håller värme. När båda väl är uppvärmda så krävs det rätt mycke kyla för att kyla ner dom. Om det inte finns någon is om skyddar dom mot sol så blir det varmt året om.

Det värsta som han hända miljön just nu är att vintern 2007/2008 blir en La Nina vinter (vilket det finns tecken på). Förra vintern var (om än svag) La Nino. För er som inte vet så är La Nino/La Nina det som påverkar vädret mest näst årstiderna. La Nino är ett tillstånd där Stilla Havet är varmare än vanligt (vanligt=snitt på 30 år). La Nina är motsattsen altså kallare än vanligt.

La Nina innebär att vintern, framförallt i nordamerika, blir kallare än vanligt. Eftersom att människan inte har minne längre än max ett år så är det risk att den opinion som äntligen fått fart avstannar "vad uppvärmning skit snack det är ju skit kallt". Vore det värsta som kan hända om folk inte fattar att enskillda år spelar rätt liten roll utan det är snittet som är viktigt och det pekar spikrakt uppåt.

Tex
mycket av det här kan ni se i smhi.
El niño är nästan motsatsen till la niña, geografiskt sett.
Just nu pågår la niña, kallare väder i Sverige och varmt och regnigt i Indien.

Skidort 2017
@Alla

Skulle helst se att vi spekulerar i vart skidåkningen och skidorterna är påväg... visst har det med miljön att göra och biltillverkarna påverkar detta (dock långt ifrån själva) men företagens strategier, människors köpande av miljö vänligare men dyrare alternativ och så vidare driver oss lite av ämnet....

@kalle188

Tror inte alls det är omöjligt att "skogs parker" kommer får snö kanoner. För även om det inte är puder så ett lager nysnö för att täcka över spåren... vadför inte och kanske lyckas man med annan snötyp...

Trotts allt så är ju den konstgjorda snön som görs idag till för att vara lätt tillverkad, lätt pistad och hållbar. Kanske man får fram en annan snö om kraven är annorlunda. Börjar man med freeride parker så kommer deffinitivt kravet på mer snö och åkbarhet även då det inte snöat på en vecka att växa fram.

@SverigeTomten

Vet inte om jag skall ta det som att "du har rätt lite koll men skriver på ett sätt så att många förstår och du får det att låta som du har koll". ;)

Tex

Tillbaka
Topp