Skiduthyrning utomlands

Turrex

Ny medlem
Skiduthyrning utomlands
Hej, jag ska till Stubai i vinter och jag har inte möjlighet att medta egna lagg. Är det någon som vet hur skiduthyrningen är där? Har ingen större erfarenhet av utländska fjäll och sist jag hyrde utomlands fick jag riktigt kassa och trötta skidor(Sierra nevada). Har ni någon erfarenhet? är det schyssta grejer? Håller de Skistar nivå osv... dela gärna med er av era erfarenheter!

Senast ändrad:
Skiduthyrning utomlands
När det gäller Österrike generellt är pistskidor och allmountainallrounders med midjor upp mot 90mm klart dominerande och det brukar det vara väldigt bra utbud och skick i detta segment länge man går till de större uthyrarna på stora orter. Mindre uthyrare i småorter på vägen upp till huvudorten i dalarna köper ofta upp hela partier med fjolårshyrskidor som därmed är i sämre skick (men å andra sidan billigare att hyra).

I Stubai finns tex två Intersportbutiker, en vid dalstationen och en uppe vid Eisgrat och sen även en depotstation som möjligen också har lite prylar. De är inga jättestora butiker, men de är ganska "välpolerade" och då framförallt den nere vid dalstationen. Jag har aldrig hyrt där själv, men jag skulle förvåna mig om du inte hittar fräscha grejor där inom ovan nämnda segment. Vill du ha senaste bredlaggen med fräscha techs och stighudar eller motsvarande får du dock vanligen leta runt en bra stund. Det brukar stå ett fåtal par i nåt hörn, men det är sällan något bra sortiment på bredare grejor.

Skiduthyrning utomlands
På Schönherr (Intersport) i Neustift, alltså den byn de flesta bor som åker lagg i Stubaital, har det bra sortiment. På vänster hand bredvid macken. Det är som MnO skriver, mest pistskdor, men finns annat. https://www.schoenherr.cc/de/rent/skiverleih/ Jag var där förra veckan och köpte lite belagsstång (det behövdes med snöfri glaciär full av sten) Verkligen exklusiv butik med helt nya skidor i hyran och bra slipmaskin. Hyrskidorna låg på nivå långt över det man hittar i Sverige, hur mycket de kostar i inköp och skick. Om du tycker att Skistars hyra är ok kommer du att jubla när du ser Schönherr. Det är inte på samma skala, mycket bättre i Neustift. Möjligt att det finns någon mindre butik med freerideinriktning? Jag har inte koll.

Senast ändrad:
Skiduthyrning utomlands
Hyrde hos butiken i samma hus som Skischule Olympia (glömt namnet). Ligger mitt byn nära kyrkan. Bra sortiment, fräscha prylar och mycket trevlig personal. Stenmark är stor favorit i byn. De blir glada när andra svenskar kommer!

Skiduthyrning utomlands
Jag har hyrt ett par gånger via alpinresorts.com och det har varit billigare än direkt via affärerna. Du kan också jämföra mellan en del olika butiker för att hitta det som funkar bäst. Du kan välja mellan olika nivåer på utrustning så du kan slippa de sunkigaste sakerna. Jag har fått rätt vettiga mellanklassprylar för överkomliga priser.

Tillbaka
Topp