Små okända skidorter med grymm offpist?

Niiiicke

Medlem
Har lagt märke till att några skrivit på forumet att de letar efter skid/snowboardorter med mycket snö, bra fallhöjd och som inte har hela new york i liften och på berget. Jag känner lika själv också, väldigt mycket folk på en anläggning försör åkningen, det blir trångt vilket innebär mindre åktid och all snö blir uppåkt på rekordtid. Även ölen och käket får du vänta på länge länge om du ens får plats inne i baren eller restaurangen. Det spelar med andra ord inte sån stor roll om det snöar för du får åka av resterna som de andra lämnar ändå. Kanske man skulle skippa alla hipade orter som är kända för mycket snö och brant åkning ifrån filmerna och leta efter okända eller mindre kända orter där man inte har samma konkurrens om lössnön. Men frågan är hur man gör, om man nu inte ska ta heliski eller gå på tur långt långt bort från skidanläggningarna.

Någon som har några grymma idéer att dela med sig kanske?

Vi som har delar inte med oss ;)

Kolla på skidorter här på fr, där kan du finna en del tips.

Vill inte att ett guldkorn ska rinna ut i sanden precis som flahau gjorde för mig när brant och de däringa free radicals gänget drog dit...Flachau var bra fram tills för 3 säsonger sedan.. Innan dess hade jag inte sett enda par storskidor förutom mina och mina vänners, för två år sedan såg vi ett gäng till i pudret, året därefter var det spår på våra ordinarie repor, i år åkte vi inte dit.

NP_Sweden sa:
Kanske man skulle skippa alla hipade orter som är kända för mycket snö och brant åkning ifrån filmerna och leta efter okända eller mindre kända orter där man inte har samma konkurrens om lössnön.
Den där insikten kommer att kosta dig både tid och pengar. Det kommer troligen även att innebära struliga resor, meck med hyrbilar, sunkiga hotellrum och en hel del språk-förvirring. Men du kommer att få riktigt riktigt grym åkning och helt andra upplevelser än de du så träffsäkert beskrev i ditt eget inlägg.

Precis som Jarle skriver, det är bara att göra lite detektiv-arbete. Kika runt bland skidorterna på Freeride. När du hittar nåt lovande, sök i forumet och på nätet och se vad du hittar. Frågor om specifika skidorter får du oftast svar på, men vilka de är får du leta upp själv ;) (det finns en hel del ledtrådar i forumet också)

Hehe, hela frågans natur ligger ju i att INTE dela med sig...

Vill du ha en bra sammanställning över Alperna med bihang, köp ADAC Skiguide (tysk bibel med liftkartor, adresser, hemsidor, vägbeskrivningar). Bra information om fallhöjd, nedfarter, liftar, gästbäddar, etc. Ett tips är att leta efter orter med få gästbäddar, få pistade nedfarter samt byns höjd över hvet (vanligtvis är ju byn lägsta punkten i systemet - om byn ligger högt behöver inte fallhöjden vara särskilt stor för god snösäkerhet). Finns i välsorterade boklådor.

Utanför Alperna men ändock Europa kan jag rekommendera en tur till Pyrenéerna. Spännande och billigare än Alperna, har stora möjligheter till mycket snö. I Alperna är nog Italien (Aosta-dalen) det land med störst potential att hitta lite okända pärlor.

Som sagts ovan - det är dyrt och tar tid - men det är ett härligt tidsfördriv! Och du, när du hittat något, dela INTE med dig!

/Christian

Okända pärlor kan variera från år till år här i Italien, eftersom snöförhållanden kan skifta ganska mycket då och då......

Snörekordåret för drygt tre år sedan så åkte jag till ett och samma ställe mer eller mindre hela tiden på ett trevligt sätt ;)

Gick ut från min våning i centrala Turin i full skidmundering, tåg spårvagnen till huvudstationen, satte mig på ett morgontåg (40-60 min) och sedan kom jag fram till skidortern i frågan. Otroligt billiga liftkort, lite folk, inga extrema höjdmeter, men trevliga fluffiga förhållanden. Efter dagens besvär så tog jag tåget tillbaka, och 'afterskin' spenderades vid någon bar utmed vägen hem, var skitkul med allas kommentarer ;)

- Christian

Ps. Alla orter blir pärlor i kombination med mycket snö och lite folk!

Oj.

Här kunde jag skriva ett enormt inlägg. Och det menar jag alltså verkligen.

- men jag väljer att inte göra det. Såklart. Däremot får jag lite så där obehagligt småont i magen och hoppas lite nervöst att det ska stanna vid Lofsdalen. Den där andra, som nämndes där uppe mörkar jag bara och låtsas som att jag inte läste. Orten ovan ligger lite otrevligt nära x x x x x x x nämligen, och dit vill jag ju inte ha folk om man säger.

Ta Fjätervålen förresten om du ändå är i Lofsdalen o svänger. Ganska trevligt berg vill jag minnas även om det var ett tag sen jag var där.

Här kommer några tips från mig, jag har alltid sökt efter sån åkning. Bra åkning utan andra människor. Tipsen här från sverige är så här att det är t.o.m. så lite folm i backarna så det är större chans att de stänger än att det är kö i liftarna.

Almåsa: 304 f hm, bra med snö och riktigt bra skogskidåkning och en pist som är den bästa i sverige!

Stora Blåsjön: 525f hm, mest snö i sverige de flesta år. Det kryllar av dropp och små branta hang där åkningen är det bästa som finns på berg. Dock platt däremellan, mycke stakning. Gillar man dropp så är det det bästa stället i sverige!! Pisterna upplevs platta förrutom vid översta liften.

Kullstaberget: 220 f hm, Mycket givande skogsskidåkning och inspererande terräng. Dock si så där med snö vissa år. (kolla bild i mitt almbum från Kullstaberget)

Gustavsbergsbacken: 100 f hm. Okej backe som du knappt får upp farten i för att svänga! Kanske Sveriges extremaste terräng i ansluttning till liften. Sjukt aggresiva linjer finns det att åka där. Snön räcker dock de flesta åren till ett åk per linje. (bild över en del av åken finns på jamtland.info.se klicka på Galleri, bilder, -Frösö Extreme 2007 Calles bilder (44 bilder)....

Norge har massvis med små okända orter med bra och mycke snö till skillnad från sverige. Dock är fallhöjden inte det värsta men är ofta bättre än i sverige!

Österupa är lite folk och billigt, snön ser man till att pricka och lite tur!

Åk till ställen ni aldrig hört talas om de är oftast de bästa.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp