Små topturer, snöskor istället för shiftbindning och stighudar?

Emil0311

Medlem
Hej hej, jag ska upp och göra min andra säsong om ett tag och vill börja gå på några (korta,små) topturer. Jag kör mestadels pist och har precis köpt nya skidor, faction prodigy 2. Tänker att jag ska använda dessa när jag kör offpist med. Men grejen är att jag har precis köpt ny bindning som är en vanlig pist/slalom bindning och har inte pengar till att köpa ny shift eller toptursbindning och stighudar. Så jag kom på att man kanske kan köpa snöskor som man sätter på pjäxorna sen traska upp för berget med skidorna på ryggen. Aldrig sett något göra det här så undrar lite vad ni tänker och tror om den tanken?
Glad för alla svar mvh okunnig skidåkare😊

Finns ju en anledning att snowboardåkare byter till splitboard från snöskor... Då har de ju ändå bättre pjäxor för snöskor och kortare grej på ryggsäcken.
Ska du bara gå kortare turer är det nog bättre att bara gå i pjäxorna. Gör ju folk titt som tätt för att komma åt åk en bit bort från liften. Beroende på snöförhållandena mer eller mindre jobbigt. Slipper iaf snöskorna på ryggsäcken när du åker ner.

Det där är en bedrövlig idé. Eventuellt skulle du kunna försöka sälja bindningarna och skaffa ett par begagnade shifts, eller till och med ett par gamla rambindningar, dom brukar man kunna köpa för nästan inga pengar alls. Annars funkar det bra att bootpacka utan snöskor. Snöskor är ett jävla aber.

Det finns denna lösningen om du bara vill pröva för att se om att gå topptur är något för dig eller som backupp i ryggan med hudar om åket ner inte sluta där du tänkt dig så du behöver gå för att ta dig mot fast mark

Men det finns anledningar att dom säljs billigt begagnande.

Snödjup

Tillbaka
Topp