snowboard nybörjare, 360 och hopp rent allmänt!

roewz

Ny medlem
Hey, jag vet inte om jag är helt ute och cyklar. men när jag åker i hopp och ska sätta 360 så känns det som att jag tänker alldeles för mycket på upphoppet i kicken. Min fråga är den om man i hyffsat stora hopp behöver ens trycka ifrån/hoppa upp då man ska iväg från kicken? Jag har kollat på en del snowboard filmer där det ser ut som om de inte ens hoppar ifrån utan koncentrerar allt på snurren/tricket. nu skriver ni säkert prova själv så får du se. men är det någon som kan komma med ett konkret svar till frågan?

Alltså ska man hoppa/trycka ifrån då man ska hoppa?

du ska inte behöva hoppa i ett normalt stort hopp för att komma över kicken och inte landa platt om du tar tillräckligt med fart. titta på lite "how to" filmer på youtube så ser du exakt hur du ska åka in på kicken.

alltså alla hopp är byggda så att du inte ska behöva trycka ifrån nåt alls liksom, så fokusera mer på själva snurren än att flyga tillräckligt långt ;)
Du måste såklart ta tillräckligt med fart också, men det brukar man ju kunna avgöra innan.

Själv trycker jag typ ifrån omedvetet när jag ska snurra så jag flyger alltid längre med en 360 :D

Sen om du märker att du har för lite fart så bör du ju såklart trycka ifrån, men annars är det en smaksak, ibland kanske du bara vill flyta med hoppet och sätta en skön grab, eller så kanske du vill kötta skithårt och få så mycket air som möjligt etc...Min poäng är att det inte finns något rätt eller fel, men om du är lite osäker på tricket du ska göra så borde du fokusera mer på det än att få maxat med air ;)

Jadu, det är så sällan jag hittar några hopp där man inte behöver trycka ifrån som snowboardåkare, så jag trycker alltid ifrån för att kunna komma över nollen. Tärnabys hopp är så bra att jag slipper trycka ifrån någonting alls däremot.

eeh självklart trycker man alltid ifrån iallafall litegrann? Det ger en mer kontrollerad rotation, och det blir lättare att undvika spiken för nybörjare... Dessutom, gl med tex 720 i ett "rött" hopp utan att trycka ifrån säger jag bara. Och theoJ.. noway att du flyger längre i en 360 än i en straight air.. :S när du skär i hoppet reduceras farten ganska mycket.

Håller med flera här, klart man trycker ifrån. Allt annat e bull. Blir ju helt schetchy i bara åka ut o tappar ju all pop.
Tryck alltid ifrån! Säg att du ska göra en straight air o du inte trycker ifrån då ere risk för både platålandning plus bakåtvikt not najs. O rotationstrick då blir det ju typ en sväng ut o mister fart o pop.

Tillbaka
Topp