Snowboard teknikfråga (skumpar)

Är medelduktig brädåkare men upplever att jag fastnat i utvecklingen. Främst i lätt uppkörda röda backar då hela jag o brädan börjar "skumpa" över snöhögarna. Tänkte först att det är pga att min bräda är ganska mjuk o kort men senare funderat om det handlar om åkteknik. Försöker böja o vara mjuk i kroppen men hastigheten gör att det blir svårt att göra snygga svängar. Tips?

Kung-Stalle

Medlem
Va ere för svar? Tror TS fattar att man kan ta snowboardlektioner.
Har du ett snyggt och prydligt skär så underlättar det. Hasar du det minsta så ”faller” du från knöl till knöl och det blir skumpigt.
Slå av på farten en smula, gör ett snyggt skär, vikten ganska neutral och dämpa ut med benen och behåll skäret.
Det är mitt tips.
Stalle

Det är ju också skillnad på bräda till bräda när det blir uppkört i röda backar. Det underlättar med en camber och medelhård bräda, samt lite stöd i skorna.

Gäller ju att palla låta slagen från "snöhögarna" slå upp i vad/lår när man ska stå på, samtidigt som man är avspänd och låter brädan få flyta lite. Är brädan/pjäxor/binding för mjuk lär det "vobbla" för mycket och du kan inte stå på.

"Rätt" vinklar på bindning samt forward lean gör skillnad.

Rätt position med vikten från en rak linje över kanten på brädan är också viktigt. Finns en hel del att hitta på youtube om det, till exempel

1 timme med en snowboardlärare kan också göra susen, de ser ju om du har rätt position/balans med över/underkropp. Alternativt hitta någon som kan filma dig så du får se hur det ser ut.

Va ere för svar? Tror TS fattar att man kan ta snowboardlektioner.
Har du ett snyggt och prydligt skär så underlättar det. Hasar du det minsta så ”faller” du från knöl till knöl och det blir skumpigt.
Slå av på farten en smula, gör ett snyggt skär, vikten ganska neutral och dämpa ut med benen och behåll skäret.
Det är mitt tips.
Stalle
Tack!

Det är ju också skillnad på bräda till bräda när det blir uppkört i röda backar. Det underlättar med en camber och medelhård bräda, samt lite stöd i skorna.

Gäller ju att palla låta slagen från "snöhögarna" slå upp i vad/lår när man ska stå på, samtidigt som man är avspänd och låter brädan få flyta lite. Är brädan/pjäxor/binding för mjuk lär det "vobbla" för mycket och du kan inte stå på.

"Rätt" vinklar på bindning samt forward lean gör skillnad.

Rätt position med vikten från en rak linje över kanten på brädan är också viktigt. Finns en hel del att hitta på youtube om det, till exempel

1 timme med en snowboardlärare kan också göra susen, de ser ju om du har rätt position/balans med över/underkropp. Alternativt hitta någon som kan filma dig så du får se hur det ser ut.
Hyfsat säker på att brädan är en camber men i mjukare slaget vilket mycket väl kan vara en bidragande orsak. Ska även se över mina bindningar, forward lean var nytt för mig och vinkeln på bindningarna kan jag nog göra vassare. Tack för tipsen!

Kung-Stalle

Medlem
I filmen ovan gör personen enkla snygga skärande svängar i slutet av filmen.

Annars är ”to carve” korrekt på engelska.

Stalle

Hyfsat säker på att brädan är en camber men i mjukare slaget vilket mycket väl kan vara en bidragande orsak. Ska även se över mina bindningar, forward lean var nytt för mig och vinkeln på bindningarna kan jag nog göra vassare. Tack för tipsen!
När det kommer till "vinklar" syftade jag på din "stance" - kolla upp

Det tar lite tid att testa olika "stance", men jag tycker du ska experimentera med lite olika om du har någon vecka i fjällen. Själv åker jag med 18 grader fram och -9 bak samt bak-stancad då jag primärt jagar lössnö i skogen :)

hassel99

Medlem
När det kommer till "vinklar" syftade jag på din "stance" - kolla upp

Det tar lite tid att testa olika "stance", men jag tycker du ska experimentera med lite olika om du har någon vecka i fjällen. Själv åker jag med 18 grader fram och -9 bak samt bak-stancad då jag primärt jagar lössnö i skogen :)
Jag har ca 30 o 15 men då är jag ute efter carving

Yes, ändrade igår till +18 o +0 bak samt "vinklade fram" ryggen på bindningarna. Hoppas det ska hjälpa lite! Tidigare har jag kört med ca +15 o - 9 o ryggen på bindningarna var 0. Ska iväg o köra lite nästa vecka så vi får väl se hur det blir

madness

Aktiv medlem
Stirra dig inte blind på enbart vinklarna, står du för brett eller tight, så kommer dina vinklar att kvitta.
Mät från golvet till knäet, där har du hur brett du bör stå.

belsam

Medlem
Många bra tips i tråden, är lite en grundförutsättning att du kan skära för att få flyt i åkningen. Sen kan jag tycka att knöliga puckelpistar ala turistfavoriten på valfri alport inte riktigt är något att ha. Om jag åker det till max(carva/poppa/dubbla) så tröttar jag ut mig på ett halv åk. Men då kör jag ganska lös setup. Värre är väl också att mellan knölarna är det ofta is vilket gör att det är svårt övergå och samtidigt behålla kontroll och kreativitet. Men vi har alla olika mål och åkstil. Styvare bräda kommer spara på dina ben, vinklar på bindningar och kappor kommer bättra ditt skär, medans du förlorar surfighet.

Kan du inte skära så börja åka lätt backe med bara framfoten i stroppad, när du kan skära med en fot är det bara att buckla upp den andra och låta den naturliga viktfördelningen överföras genom kroppen. sccchroooffh.

lamboren

Aktiv medlem
Håller med om att steg ett är att få till rena skär. Och några tankar till: Angående stance-bredd är min erfarenhet att det är bra att mäta som ovan och börja med den bredden och sedan prova att stå lite bredare och smalare för att se vad som känns bäst (liksom setback kan det kan ha olika effekt på olika brädor är min erfarenhet). Vad gäller vinklar så underlättar högre vinklar att få till en skärande sväng, iallafall till viss del, men det gör också att man kan hantera pucklar mer som med skidor på fötterna, dvs med kopplade svängar och kroppen framåt, och då gör det ju inget med is mellan knölarna - men särskilt surfigt är det ju inte:)

madness

Aktiv medlem
Håller med om att steg ett är att få till rena skär. Och några tankar till: Angående stance-bredd är min erfarenhet att det är bra att mäta som ovan och börja med den bredden och sedan prova att stå lite bredare och smalare för att se vad som känns bäst (liksom setback kan det kan ha olika effekt på olika brädor är min erfarenhet). Vad gäller vinklar så underlättar högre vinklar att få till en skärande sväng, iallafall till viss del, men det gör också att man kan hantera pucklar mer som med skidor på fötterna, dvs med kopplade svängar och kroppen framåt, och då gör det ju inget med is mellan knölarna - men särskilt surfigt är det ju inte:)
Stancen ändras beroende på vilken bräda jag åker, dock är vinklarna alltid desamma, 21 -9.
Det ända som är jobbigt är att komma ihåg brädden när man har 7 olika brädor man åker på. Men det är kanske ett lyxproblem? 😁

Crilleee

Medlem
Tror din bräda "skumpar" för du lägger för lite press på stålkanten. Kan vara så att du böjer benen för lite.
Testa ta en hälsväng med raka ben så märker du hur mycket brädan skumpar.
Kolla in denna filmen om den kan hjälpa dig.

mrlito

Ny medlem
Försök åka med dynamik! Många åker förjävla stiff. Japanerna visar vart skåpet ska stå!! Prova en ff stance, dvs båda fötterna vinklade framåt.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp