Stämningen på Freerides forum

Heinz_P: Hehe, klockrent. Dock, några av de där svaren är tagna ur sitt sammanhang, som i sammanhanget antyder det rakt motsatta. Och som sagt, ibland är personen i fråga bara för lat - iblandgår sök-uppmaningarna överstyr. Gränsen är hårfin.

Tompan14 sa:
Vafan?! Du kan väl ändå inte ändra ditt sätt att moderera lite hur du vill efter vilket humör du är på! :)
2.5 Moderatorer
En moderator har full bestämmanderätt och behöver inte försvara sitt agerande i forumet. =
outlaws.jpg

:cool: :cool: :cool:

Nojlas sa:
Det ryktas att Ola ägnat lite för mkt tid på freeridekontoret det senaste året och glömt bort försäsongsträningen... Kan det vara han?
Gjorde lite CSI på den där bilden. Döm om min förvåning när han inte ens vill dölja det!

theyseemerollintheyhati.jpg

Senast ändrad:
Heinz_p sa:
Nojlas sa:
Det ryktas att Ola ägnat lite för mkt tid på freeridekontoret det senaste året och glömt bort försäsongsträningen... Kan det vara han?
Gjorde lite CSI på den där bilden. Döm om min förvåning när han inte ens vill dölja det!

http://img690.imageshack.us/img690/5213/theyseemerollintheyhati.jpg
LOL! :D

Axel-br sa:
Jag hänger inte alls lika ofta på detta forum eftersom jag fått så många spydiga kommentarer av andra använder... Men du ska ha creds för att du tar upp saken! Till alla freeride medlemmar: Skärp er! välkomna dom nya på ett bättre sätt så kommer det nog bli bättre stämning på forumet...
Kom igen nu, du startade din Freeridekarriär (ja, det är ett ord) med en tråd om Tom Wallisch kontra bögporr, och följde sedan upp detta med en tråd om godis i skidbacken och vilka snowblades som är bäst. Det kan ju vara så att folk inte fattat vilken jävla skön snubbe du är, vad vet jag. Men du kan ju inte påstå att det inte finns grund att kalla dig för "troll"... ;)

Heinz_p sa:
Nojlas sa:

Taget förra sommaren. Blev lite mycket modererande. Dålig kombo när man även har Pizzerian på speed dail och beställer "det vanliga".

PNyberg sa:
Heinz_p sa:
Nojlas sa:

Taget förra sommaren. Blev lite mycket modererande. Dålig kombo när man även har Pizzerian på speed dail och beställer "det vanliga".
Det vanliga =
worldslargestpizza.jpg
?

Hur blir man moderator? Jag vill inte framhäva mej själv, men jag tror att jag skulle bli den bästa moderatorn i världen.

I minst 5 år har ju stämningen på detta forum varit helt värdelös, som flera andra påpekat. Folk hoppar ju genast på allt och alla som stavar fel, råkar göra lite reklam för varor i köp o sälj, lägger upp en tråd om ett ämne som avhandlades i en tråd från när Gustav Vasa var kung osv osv eller ve och fasa råkar begära 500 pix för mkt för skidorna han ska sälja.
Missförstå mig inte köp o säljtråden är bra men det är ju helt sjukt att den är drygt 50 sidor lång bara därför att någon vill ha 20% mer än vad någon tycker det värt.
Och framförallt, är det ingen som förstår ironi?

Jag tycker helt tvärtom, det här forumet behöver skärpa sig och lära sig att använda sökfunktionen för att vi som ofta svarar ska tycka att det är värt att hänga kvar.

Att för 10:e gången svara på varför Barryvox Pulse är bättre än Ortovox 3+ eller för 23:e gången förklara hur Recco fungerar är helt enkelt skittråkigt!

Fram för en bättre sökkultur!!!

/Mårten

Dannedieharder:
Var du ironisk nu?

Centralbyrakraten;
Jag håller med. Jag har samma känsla. Bra känsla. Bra energi!

Senast ändrad:
Man kan alltid välja att inte svara eller hur M, visst kan man störa sig på det men som vissa gör bara kasta sig över nykomlingar som för att visa att man minsann vet allt är bara onödigt.

Om man får en talande tystnad som svar på en dum fråga, kan det säga mer än 20 just fucking google it eller SÖK. Många som skriver sin första tråd vill kanske bara komma in i gemenskapen ;)

dannedieharder sa:
Man kan alltid välja att inte svara eller hur M, visst kan man störa sig på det men som vissa gör bara kasta sig över nykomlingar som för att visa att man minsann vet allt är bara onödigt.

Om man får en talande tystnad som svar på en dum fråga, kan det säga mer än 20 just fucking google it eller SÖK. Många som skriver sin första tråd vill kanske bara komma in i gemenskapen ;)
Jag säger som Brasse säger till Magnus & Eva i Fem myror är fler än fyra elefanter:
"Felfelfelfel"

Om du startar en tråd och inte får några svar = Tyder på att ingen vet, du bumpar den för att se om någon kan svara. Du tycker att forumet var dåligt och okunnigt eftersom ingen svarade.

Om du startar en ny tråd och får "SÖK" som svar = Det finns aktivitet på forumet, antagligen ställde du en korkad fråga och du får ta och kolla sökverktyget innan du startar en ny tråd.

Senast ändrad:
Heinz_p sa:
dannedieharder sa:

Jag säger som Brasse säger till Magnus & Eva i Fem myror är fler än fyra elefanter:
"Felfelfelfel"

Om du startar en tråd och inte får några svar = Tyder på att ingen vet, du bumpar den för att se om någon kan svara. Du tycker att forumet var dåligt och okunnigt eftersom ingen svarade.

Om du startar en ny tråd och får "SÖK" som svar = Det finns aktivitet på forumet, antagligen ställde du en korkad fråga och du får ta och kolla sökverktyget innan du startar en ny tråd.
Jag står verkligen och velar vem jag skall hålla med här. Dannes exempel gör mig alltid lika glad och nöjd när jag ser att det har inträffat; det finns intelligens på forumet! En slags tyst överenskommelse om att tråden/frågan är dålig och att alla ignorerar den.

Att skriva SÖK sprider å andra sidan budskapet (måhända lite otrevligt och mindre konstruktivt) och får nya användare att sätta sig in i situationen. De blir ju faktiskt tillsagda hur de ska sköta sig!

För att kolla till det centralbyråkraten skrev så tycker jag def. att en del av alla eminenta lavinsäkerhetstrådar bör klistras/styras upp. Det är välskrivet, informativt och viktigt och jag har flertalet gånger sökt efter bl.a. tråden om spadtestet...

Det är en förmån att ha en medlem som centralbyråkraten på forumet, om ni inte kan betala honom, ge honom en liten hörna eller infoavdelning där man kan styra upp allt som har med lavingrejer att göra.

Om inte annat kanske man skulle kunna skriva "SÖK" på ett lite trevligare sätt! = ) Då blir det ju bättre stämning ^^,
Ungefär;
"Du verkar (nästan) som en driftig ung man/kvinna, detta ämne har bearbetats flertalet gånger, så om du vore vänlig får du gärna använda sökfunktionen. Den är lite jobbig men om du lägger ner lite mer än 10 minuter på att läsa igenom de trådar som kommer upp, har du förmodligen hittat det du söker! Gör du inte det så är du välkommen att skriva igen = ) MVH. XXXXXX"

Det är helt okej att kopiera detta och klistra in nästa gång du känner att du vill skriva "SÖK!!!!!!"

Det var mitt bidrag till en bättre stämning på FR ^^

Ni ser inte skogen för alla träd... att söka är inte detsamma som att finna eller nagot... :D

Vore ju cleant om alla som tycker att forumets stämning är dålig, kunde göra något tillsammans för att försöka förbättra den! har dock inget direkt förslag på vad det skulle kunna vara förutom att sluta sprida hatet själva.

jeppenator sa:
Vore ju cleant om alla som tycker att forumets stämning är dålig, kunde göra något tillsammans för att försöka förbättra den! har dock inget direkt förslag på vad det skulle kunna vara förutom att sluta sprida hatet själva.
Tycker livet alltid är lite lättare efter ett glas rött

Jag kan själv känna att jag håller med både centralbyråkraten och Heinz_p i huruvida folk bör söka innan man postar en fråga typ vilka skidor ska jag välja av den eller den jibbedijabb skidan odyl trådar, jag förstår att cb är less på att svara på alla frågor som rör lavinkunskap 20 ggr om, min huvudpoäng är ju snarare att det inte gör ont att vara lite trevlig när man hänvisar nykomlingar åt rätt håll. (obs inte riktat direkt till dig cb)
Dessutom tycker jag att många trådar som startas i ett ämne som snuddar vid ett tidigare ämne ofta kan ta sköna vändningar och utvecklas vidare.

Carled, du har rätt klistra viktiga tråda framförallt cb's

jibberisch, japp kanske lite

Meh, danniedieharder..du kan ju inte bara tokvända sådär:)

Tycker dock att vi kommit fram till en gemensam lösning? Istället för "SÖK!!" med stora bokstäver, tillrättavisa personer lite mer trevligt. Brakethrough everybody!

Sen, givetvis borde några av cb:s trådar klistras! Han sitter inne på MYCKET tänkvärd kunskap!

Hade en period där jag snällt sa att det var dumt att de startade en ny tråd om ett ämne som redan fanns då det var smartare att samla all fakta om "Boende Whistler/StAnton/etc 2012" i en tråd och på så sätt göra det enklare för alla.
[Sneeel]

Men efter jag hade skrivit detta ca 200ggr och låst tråden och hänvisat till den äldsta tråden som behandlade ämnet så fann jag att det blev samma effekt och det gick dessutom fortare att skriva sök, och sedan låsa tråden.

@centralbyråkraten, jobbar inte du med att testa och förklara varför en typ av lavinutrustning är bättre än annan (och sedan sälja den)?
Kan ju inte vara såå jobbigt att svara på den typen av frågor.

Äh, vafan nu sögs jag själv in i "surkommentarträsket"...

Heinz_p sa:
Meh, danniedieharder..du kan ju inte bara tokvända sådär:)

Tycker dock att vi kommit fram till en gemensam lösning? Istället för "SÖK!!" med stora bokstäver, tillrättavisa personer lite mer trevligt. Brakethrough everybody!

Sen, givetvis borde några av cb:s trådar klistras! Han sitter inne på MYCKET tänkvärd kunskap!
Självklart borde jag gnällt vidare ett tag för att hålla liv i den här tråden som artade sig till ett mkt underhållande hårklyveri men orken tröt och vinet var slut;)

Pnyberg, vissa slag är förlorade redan innan man börjat. Forumet kommer alltid drälla av trådar om boende, skidval och är den här outfiten snygg eller inte.

Lee-nus sa:
Axel-br sa:
Jag hänger inte alls lika ofta på detta forum eftersom jag fått så många spydiga kommentarer av andra använder... Men du ska ha creds för att du tar upp saken! Till alla freeride medlemmar: Skärp er! välkomna dom nya på ett bättre sätt så kommer det nog bli bättre stämning på forumet...
Kom igen nu, du startade din Freeridekarriär (ja, det är ett ord) med en tråd om Tom Wallisch kontra bögporr, och följde sedan upp detta med en tråd om godis i skidbacken och vilka snowblades som är bäst. Det kan ju vara så att folk inte fattat vilken jävla skön snubbe du är, vad vet jag. Men du kan ju inte påstå att det inte finns grund att kalla dig för \"troll\"... ;)
Precis vad jag också tycker men inte lyckades/orkade formulera.

Intressant och nödvändig diskussion. Mitt tillägg till detta är att fler medlemmar skapar mer konsument makt, vilket gör branschen "renare" och bättre. Ett bra exempel kan vara Mno:s skidtester i jämförelse m en usel säljare. Ett exempel från samhället kan vara den lite ålderdomliga men smått fantastiska organisationen Motormännens riksförbund och vad de har åstakommit genom åren inom bla omr säkerhet. (då kanske vissa bindningar sluta gå sönder..)

Det är klart att freeride ska ha fler medlemmar men det är också ofrånkomligt att det skär sig lite när 13-15åringar vill ha svar på halva tiden de tog på sig att formulera samma fråga. Att samma fråga besvarades för mindre än en månad sen kan också leda till viss irritation. Ungdomar har generellt lite tålamod och detaljkunskap i både språk och utförsåkning. Inget vi kan göra här åt det utom att ta hänsyn till det.

Tycker att mångfalden är grejen, från TindraSigridOlivia till Jonsbert. Har dock inga konkreta lösningar på problemen från nått av inläggen. Mer än möjligen förstå att fler är starkare än färre. Vill även passa på att berömma Johan & Co för att utveckla & förnya denna sajt hela tiden.

Carled sa:
Jag står verkligen och velar vem jag skall hålla med här. Dannes exempel gör mig alltid lika glad och nöjd när jag ser att det har inträffat; det finns intelligens på forumet! En slags tyst överenskommelse om att tråden/frågan är dålig och att alla ignorerar den.

Att skriva SÖK sprider å andra sidan budskapet (måhända lite otrevligt och mindre konstruktivt) och får nya användare att sätta sig in i situationen. De blir ju faktiskt tillsagda hur de ska sköta sig!

För att kolla till det centralbyråkraten skrev så tycker jag def. att en del av alla eminenta lavinsäkerhetstrådar bör klistras/styras upp. Det är välskrivet, informativt och viktigt och jag har flertalet gånger sökt efter bl.a. tråden om spadtestet...

Det är en förmån att ha en medlem som centralbyråkraten på forumet, om ni inte kan betala honom, ge honom en liten hörna eller infoavdelning där man kan styra upp allt som har med lavingrejer att göra.
Håller med dig, Carl. En balansgång vore väl det bästa, antar jag.

Fler trådar borde klistras, helt klart! Get on it, now! :)

Lee-nus sa:
Carled sa:

Håller med dig, Carl. En balansgång vore väl det bästa, antar jag.

Fler trådar borde klistras, helt klart! Get on it, now! :)
Klistrade trådar är bra men det gäller ju att få folk att läsa dem också. En väg att gå skulle kunna vara att i samband med en ev karatän för nya medlemmar skulle bara klistrade trådar gå att läsa de första x antal timmarna.

IngemarH79 sa:
Det är klart att freeride ska ha fler medlemmar men det är också ofrånkomligt att det skär sig lite när 13-15åringar vill ha svar på halva tiden de tog på sig att formulera samma fråga. Att samma fråga besvarades för mindre än en månad sen kan också leda till viss irritation. Ungdomar har generellt lite tålamod och detaljkunskap i både språk och utförsåkning. Inget vi kan göra här åt det utom att ta hänsyn till det.
Om man blir irriterad över att samma fråga ställs flera gånger så har man problem enligt mig :P, finns viktigare saker att lägga energi på! :);)

Det är ju ingen som tvingar någon att besvara en fråga. Gör det enkelt för er om ni inte är på humör för att besvara en fråga, besvara den inte!
:rolleyes::)

Tex. skulle man kunna göra en funktion liknande bilkollektivet fast för boende. Fast jag förstår att sånt tar tid och pengar.

Faktiskt inte en helt dum idé richie_sthlm! Man skulle kunna tänka sig en avdelning på köp&sälj där man kunde lägga upp boende, samt önskan om att hyra ut boende...
Åh vänta, det finns ju redan! https://www.freeride.se/admarket/view.php?category=6
Men ja, man skulle kunna bli betydligt hårdare mot alla de som startar trådar där de söker boende i orten X. Alternativt skapa en egen forumavdelning likt bilkollektivet om man ändå vill ha kvar de trådarna i forumet.

Senast ändrad:
Ett förslag på att få fler att söka innan ny tråd startas, är att uppmana till det i i "huvudet" på varje forum del och kanske länka till populära sökord. Själv kan jag nu allt om recco och transor ( eller transar?) efter att ha sökt på ordet "recco"

Tillbaka
Topp