Idén är bra, men det är svårt att få ett bra resultat. Jag vet, för jag har haft samma idé och genomfört den.
Jag tillverkade ett monopodstativ av min ena stav (kan återkomma med bilder och beskrivning om intresset finns) och blev väldigt nöjd med resultatet hemma i källaren. Provade med en systemkamera och tyckte att det fungerade fint, möjligen var stativet för kort bara.
Upplevelsen ute i skidbacken var dock inte lika trevlig, stativet fastnade i snön, det gick knappt att följa åkaren med kameran och en skak/hackfri panorering var omöjlig. Enda gången på säsongen som stativet kom till riktig nytta var med kompisens kompaktkamera monterad ovanpå staven för ett gruppfotografi taget med kamerans självutlösare. Annars var jag mest besvärad av att rörligheten var begränsad då staven var nedtryckt i snön.
Längdproblemet kan förstås lösas med en teleskopstav, och vill man så kan man säkert bygga om en kulled som man då snabbt skulle kunna montera på stavhandtaget för att kunna få till fina panoreringar. Men min idé med bara en gängad knopp på stavhandtaget var inget vidare.