Stav-stativ

jonko_73

Ny medlem
Stav-stativ
Jag har tummen mitt i handen och ingen erfarenhet av stativ. Vet dock att utan stativ blir det ofta skakigt när man filmar. Så stativ verkar bra, men det vore skönt att slippa ytterligare en pryl att släpa runt på. Så då tänkte jag att man borde på nåt sätt kunna fästa kameran på stavhandtaget och så vips så har man ett monopodstativ och om man har en teleskopstav blir det ju höj- och sänkbart också. Nån som har gjort detta? Några tips på nåt som funkar bra?

Stav-stativ
Tror inte detta kommer funka bra då de lär bli ostabilt! fast va vet jag.

ifs så palla man inte bygga om en stav till ett stativ enligt mig! så lika bra att ta med sig stativ om man ändå ska filma seriöst.

Stav-stativ
jävligt smart, man borde ju kunna kötta ner en gängstav i öcerdelen av staven, med gängor om passar skruvhålet som finns på underdelen avkameran

Stav-stativ
Jag tycker att det låter som en grymt bra idé! Avvägningen stativ/inte stativ är alltid lika jobbig. Förvisso funkar det ju inte till riktigt allt, men för de dagarna man annars skulle ta med kameran men lämna stativet låter det ju givet!
En nackdel jämfört med ett vanligt monopod är ju att det kommer bli relativt kort.

Att lösa själva bygget vore nog inte så svårt:
Skära upp ett hål i "stavhandtaget" och stoppa ner något rör eller liknande (fästa med antingen skruv eller lim) och därpå fästa en kameragänga..
Är man ändå igång så kanske man kan hitta något form av fäste så att man kan montera ihop stavarna och på så sätt få ett 2m långt stativ..

Bygg direkt och se till att lägga upp en projekt tråd :P

Gurra: Varför skulle det bli ostabilare än ett vanligt monopod?

Stav-stativ
Det är lurigt att panorera fritt, speciellt diagonalt, om man bara gängar i stavhandtaget. Väldigt lurigt skulle jag säga. Enormt svårt att inte tilta kameran i panoreringen.

Jag brukar dra på en handske eller mössa på stavhandtaget och helt sonika stödja kameran mot denna. Det blir inte hundra, men iaf klart stadigare än att köra frihand.

För att ett stavstativ ska funka även vid panorering räcker det inte med en fast gänga - då behövs även ett videohuvud.

Stav-stativ
Idén är bra, men det är svårt att få ett bra resultat. Jag vet, för jag har haft samma idé och genomfört den.

Jag tillverkade ett monopodstativ av min ena stav (kan återkomma med bilder och beskrivning om intresset finns) och blev väldigt nöjd med resultatet hemma i källaren. Provade med en systemkamera och tyckte att det fungerade fint, möjligen var stativet för kort bara.

Upplevelsen ute i skidbacken var dock inte lika trevlig, stativet fastnade i snön, det gick knappt att följa åkaren med kameran och en skak/hackfri panorering var omöjlig. Enda gången på säsongen som stativet kom till riktig nytta var med kompisens kompaktkamera monterad ovanpå staven för ett gruppfotografi taget med kamerans självutlösare. Annars var jag mest besvärad av att rörligheten var begränsad då staven var nedtryckt i snön.

Längdproblemet kan förstås lösas med en teleskopstav, och vill man så kan man säkert bygga om en kulled som man då snabbt skulle kunna montera på stavhandtaget för att kunna få till fina panoreringar. Men min idé med bara en gängad knopp på stavhandtaget var inget vidare.

Stav-stativ
Gör de! Leta på någon skruv med gänga och borra ner den i toppen av staven! Men tar nog lång tid att skruva på och av kameran om man inte nu vill ha ett stort snabbfäste PÅ staven....

Stav-stativ
I klassikern sällskapsresan så tar ju fotografen två stavar låter dom forma ett upp och ner vänt V lägger någon halsduk ovanpå så har man skapat sig själv ett stativ, inte dum den där filmen! Men sen varför inte bara köpa ett monopod stativ? Väger ju noll och ingenting får plats i fotoväskan dessutom (beroende på fotoväska). Sätt på ett videohuvud med snabbfäste på monopoden sen äre klappat och klart!

Tillbaka
Topp