hockeyjanne
Medlem
Switch 5:a upp på 5-åring, 180 ner.
Moget att bara dra där ifrån sen..... man kan ju fråga hur det gick... jävla cp-gangster
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst stämmer det där till viss del, men det är inte särskilt lätt som åkare att se om det står ett barn i landningen, specielt inte switch.Raspberryroad sa:Kan ha att gör med att jag själv har kids men…
Utdrag från SLAO.
Utförsåkarens trafikregler
1 Var uppmärksam – visa hänsyn
Uppträd så att du inte riskerar att skada någon annan.
2 Anpassa farten
och åksätt till terräng, utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet.
3 Välj rätt åkriktning!
Du som kommer uppifrån måste hålla undan för åkare som är framför dig.
4 Kör om med marginal!
Håll så stort avstånd att omkörd åkare har tillräckligt utrymme.
5 Starta försiktigt!
Kontrollera – uppåt och nedåt, att backen är fri innan du startar åkningen.
6 Stanna bara där du syns!
Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig.
Kör du omkull – lämna nedfarten fri snarast.
7 Klättra upp vid sidan av nedfarten
– särskilt vid dålig sikt.
8 Respektera skyltar!
Regler och anvisningar i backen är till för din och andras trivsel. Följ dem!
9 Hjälp till!
Du måste hjälpa till vid olycksfall.
10 Uppge namn och adress!
Är du inblandad i en olycka måste du uppge namn och adress.
Den som bryter mot dessa regler kan ställas till ansvar för detta.
Friluftsfrämjandet, Svenska Skidförbundet, Svenska Skidlärarföreningen,
Svenska Liftanläggningars Organisation.
En tanke: ponera att det första gången flickan åker eller kommer i kontakt med en park... hur FAN ska hon kunna veta vilka regler som gäller (är praxis) + att barn inte har förmåga att bedömma fart och avstånd som äldre kan... se bara i trafiken..
Ansvaret ligger alltid hos dig själv, det är ditt liv och du har komandot.
jaaaaaaaaag! snäll välj mej!! nä men tycker att man får ha lite kontroll på sin unge så den inte far å åker i landningarMovement sa:SÅ JÄVLA CLEANT SKA TRÄNA PÅ DET DÄR I VINTER! Någån frivillig!?
Det är ju det här som är problemet. Givetvis är detta att betrakta som en olyckshändelse och givetvis skall inte flickan vara där egentligen. Men lika givetvis är det i slutändan åkaren som har ansvaret för att se till att landningen är ren. Jag menar inte att detta är enkelt och hur mycket än hoppare och andra åkare (+deras föräldrar) håller koll så kommer det ändå ske vissa olyckor.jeppenator sa:Hur fan kan folk skylla på åkaren? helt sjukt!!
hur ska han kunna veta att de står en liten unge i landningen?
Kan inte annat än att hålla med, speciellt det där om att man ställer en snubbe i landningen, det gör alla rävar som varit med sedan dag ett!Dustbin_Dan sa:Ska försöka nyansera mina åsikter!
Först -Ber om ursäkt för att jag ifrågasatte er kompetens som skidåkare! Tydligen vad det ganska känsligt men jag blev förbannad på attityden i tråden.
Sedan -Personligen så har jag koll på de barn jag åker med! Jag vet vad som gäller i parken. Men majoriteten av skidturisterna har inte den kollen. På större anläggningar kan man spärra av parkerna på ett sätt så att inte "olämpliga" förirrar sig in och kommer ivägen, men på mindre anläggningar så blir det svårare.
Dessutom -Många pratar "rent juridiskt". Skulle det hänt en olycka med personskada som följd så skulle killen som hoppar förmodligen åka dit rejält! Väjningsplikten är uppifrån oavsett var på anläggningen man befinner sig.
Jag vet inte men under all hoppträning jag bedrivit så är regel #1. -Hoppa inte förrän det är klart bakom! Ser man inte så ställer man upp en snubbe som håller koll. Gäller inte det längre?
Många är jävligt kåta på att få sponsorer. Vad vill sponsorerna ha? Personer som indirekt säljer deras produkter. Det är barnen som kommer att köpa produkter så sponsorer vill oftast ha goda förebilder i sina stall. Tänk på det!
Hmm , föräldrarna verkar ju se vad du skriver , dem hänger ju här så ofta.ekdahl sa:kan inte annat änn att hålla med, hålle era förbannade ungar i koppel :ohenning21 sa:Jävla ungjävlar i hopp jämt ju.
Föräldrarna får för fan ta ansvar.
Visst vore det en enkel lösning på problemet, men frågan är man kan ta ut en extra avgift för parkåkning, även om det bara rör sig om några kronor!? Det borde vara upp till anläggningen att se till att regler följs och det ska ingå i ditt liftkort. Parkpass är en bra idé, men vem ska kontrollera dessa?Reine sa:Slutligen så tycker jag att det borde finnas ett parkpass till våra parker, så har man löst det på många håll! man tar ut en liten avgift (symbolisk) som räcker över hela ens liftkorts giltighetstid och detta kort måste man ha för att komma in i tex svarta linjen, det kommer att solla bort folk som är i vägen.
Mycket bra lösning tycker jag.
//Reine
Dessutom skriver SLAO ...Dustbin_Dan sa:Ska försöka nyansera mina åsikter!
Dessutom -Många pratar "rent juridiskt". Skulle det hänt en olycka med personskada som följd så skulle killen som hoppar förmodligen åka dit rejält! Väjningsplikten är uppifrån oavsett var på anläggningen man befinner sig.
Vadå dessutom?linder sa:Dessutom skriver SLAO ...Dustbin_Dan sa:Ska försöka nyansera mina åsikter!
"6 Stanna bara där du syns!
Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig."
Och med den farten han/hon/den/det hade så räknas det nästan som stanna.
Och allt credz till killen som hoppar att han lyckas rädda cituationen med att krypa ihop lite extra för att vinna höjd.. skulle han landat normalt där skulle "5åringen" inte alls må särskilt bra.
Håller delvis med.Dustbin_Dan sa:Vadå dessutom?linder sa:Dessutom skriver SLAO ...Dustbin_Dan sa:Ska försöka nyansera mina åsikter!
"6 Stanna bara där du syns!
Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig."
Och med den farten han/hon/den/det hade så räknas det nästan som stanna.
Och allt credz till killen som hoppar att han lyckas rädda cituationen med att krypa ihop lite extra för att vinna höjd.. skulle han landat normalt där skulle "5åringen" inte alls må särskilt bra.
Håller du med om det jag skriver eller har du motsatt åsikt?
Nej. "snorungen" är minderårig vilket gör att föräldern kommer överst och barnet underst.alwaysCrash sa:1. föräldrarnas fel
2. snorungens fel
1234194871924728913. åkarens fel
1234194871924728914. kameramannnens fel
Det där är fellinder sa:Alltså är det allas fel i följande ordning
1. Förälderns fel
2. Kameramannens fel
3. Åkarens fel
4. Barnets fel.
Tja, vad du tycker har egentligen ingen betydelse. Det är fortfarande åkarens fel.ekdahl sa:jag tycker att det är helt klart föräldrarnas fel som inte håller koll på ungen!!!
Hur kan de vara åkarens fel!!!! jag fattar inte! han är väl den sista å skylla på då han inte på nått sätt kan se ungen.. de är dom runtomkrings fel isåfall för att dom inte ställer sig i kicken eller skriker åt han.. han som åker kan ju inte på nått sätt veta att de ska stå en snorunge i landningen?!! så de kan ju inte va hans fel att han landa på hennePeter_K sa:Tja, vad du tycker har egentligen ingen betydelse. Det är fortfarande åkarens fel.ekdahl sa:jag tycker att det är helt klart föräldrarnas fel som inte håller koll på ungen!!!
Efter att ha läst en del av vad du skrivit här tycker jag du verkar rätt korkad men det har inte heller nån betydelse. Det är däremot inte ditt fel![]()
skrattretande!Peter_K sa:Tja, vad du tycker har egentligen ingen betydelse. Det är fortfarande åkarens fel.ekdahl sa:jag tycker att det är helt klart föräldrarnas fel som inte håller koll på ungen!!!
Efter att ha läst en del av vad du skrivit här tycker jag du verkar rätt korkad men det har inte heller nån betydelse. Det är däremot inte ditt fel.
![]()
Läste du det jag skrev högre upp i tråden? Om det istället för ungen hade varit din kompis som hoppat, kraschat i landningen och legat där när du hoppade, vems fel är det då? Din kompis som kraschade eller du som körde?jeppenator sa:Hur kan de vara åkarens fel!!!! jag fattar inte!
Senast jag kollade var varken jag eller ekdahl domare eller advokat eller SLAO-regelmeckare. Så vad vi tycker har som sagt ingen betydelse...Ebony_Patrik sa:Om ekdahls tankar och resonemang inte har någon betydelse... vad gör vi då alla här!?
Du är rätt ny på Freeride-forumet va?Ebony_Patrik sa:Det var fanimej det dummaste jag har hört i ett forum![]()
Ungen har lika stor rätt att befinna sig där som någon annan som köpt liftkort för den dagen. Om det sen är bra eller smart att hon står där är en helt annan fråga.Ebony_Patrik sa:Peter_K tycker uppenbarligen att ungen har all rätt att stå där och att de olyckor som sker är endast jibbarens fel, som trots allt åker i en pist som är byggd för att hoppa i! Men, vad har det för betydelse? troligtvis ingen...