Tankar kring pjäxflex

Tankar kring pjäxflex
Angående pjäxor och flex.

Det upplevda 'pjäxflexet' blir också väldigt olika beroende på storlek.
Både olika 'hårt' och olika funktionellt för verksamheten.
Jag har storlek 27 på vänster fot och 27.5 på höger i vanliga skor.
Om jag sticker ner foten i ett par 26.5 pjäxor så kommer jag att uppleva dom som mjukare än om jag åker en identisk pjäxa en hel storlek mindre.
Den mindre pjäxan kan behöva lite fix men det är värt det.
Alla mina pjäxor är strl. 25.5

#folkåkerruntiförstorapjäxor

tips vid provning av pjäxor: ta ut innerskon, dra en hederlig gammal tjocksocka över dina skidstrumpor och kliv ner i pjäxskalet.
Känns det som om du kunnat åka den kombon med lite stragegisk vaddering så är du i närheten av din pjäxstorlek.
#fwiw
Jag är helt tvärtom. Komfort är allt. Skulle mina pjäxor sitta så tight skulle jag dö typ. Däremot höll jag på att kassera mina nya Roxa R3 120 efter bara nåt åk. De var helt oåkbara och fötterna krampade osv. Sen upptäckte jag en skruv för att ställa flexet mellan soft och hard. Skruven stod på soft som default. Redan inne i verkstan där jag ändrade kunde jag märka skillnaden och det var natt och dag ute i backen.

Tankar kring pjäxflex
Jag är helt tvärtom. Komfort är allt. Skulle mina pjäxor sitta så tight skulle jag dö typ.
...

Rätt flex och passform ger komfort.
För stora pjäxor ger inte komfort.
Men visst! jag prioriterar åkkänsla/prestanda. Om komfort vore allt skulle jag ligga hemma i soffan. ;)
#snö #fred

Tankar kring pjäxflex
Är också i pjäxprovartider nu.
I lördags hade jag en Nordica Speedmachine 130 på ena foten och en Salomon S Pro 120 på andra foten. Och nordican var mjuk/skön i flexet medan salomonen kändes nästan helt hård/stum, d.v.s. tvärtom mot vad flextalen antydde. Samma storlek förstås.
Det förklarades av personalen med att olika plastblandningar är olika mjuka i varm butik, men sedan ute i kylan kan det bli tvärtom. Så kanske det kan vara, eller inte, jag har inte facit på det.

Tankar kring pjäxflex
Det förklarades av personalen med att olika plastblandningar är olika mjuka i varm butik, men sedan ute i kylan kan det bli tvärtom.
Dock behöver det inte alltid vara så heller, jag vet inte om det stämmer med just dessa två modeller, men man kan inte använda den informationen med alla pjäxor man provar eftersom det verkar verkligen inte vara någon standard.
Så det blir mycket å köpa med magkänsla, men man kan ju plocka fram några pjäxmodeller efter flextalet som liknar varan. Jag menar att du kan jämföra Nordica SM 130 och 120 men inte Nordica 130 och Salomon 120 på samma sätt. Det blir alltså en mån för egen tolkning efter din provsession.

Tankar kring pjäxflex
Kapar tråden lite för att prata skafthöjd också. När frun var relativt ny på skidor fick hon en aha-upplevelse när hon gick över till jr-pjäxor. Det lägre skaftet gjorde att hon fick en annan hävstång och kunde komma fram bättre.

Nu funderar jag på dotterns pjäxor. Hon drar dem rätt hårt i skaftet och åker mycket med raceträning osv men jag har funderat en del på om hennes problem att flexa benen och komma fram på skidorna kan härröras till för styv, upprätt eller hög pjäxa. Hon väger 35kg och kör på en Dalbello 75-flex pjäxa. Det är ganska standard bland jämngamla racetjejer. Men samtidigt åker hennes kompis (som är klart minst i gänget) i 60-pjäxor med betydligt kortare skaft. Kompisen är helt överlägsen vad gäller att få upp kantvinklar och tryck på skidorna. Det kan absolut vara bättre teknik osv men jag har ändå funderat en del på om vi inte över lag går på för styva och höga pjäxor för tidigt.

Tillbaka
Topp