Tänkte börja med skidåkning igen.

MUSN

Ny medlem
Tänkte börja med skidåkning igen, har inte åkt sen jag var 16år alltså 8 år sedan. Nu är vi ett gäng som har bokat 2 dagar skidsemester om en par veckor. När jag förr åkte så åkte man en hel del, men endast vanlig slalom.

Vad skall man tänka på nu när man börjar åka igen, har skidorna ändrat mycket?

Tänkte hyra utrustning, så vad skall man hyra?

Köpte även Scott Icon OTG googles, men hur klarar sig vanliga glasögon om man råkar göra en vurpa? Hur gör ni andra glasögonbärare vid skidning och glasögon, kan inte använda linser eftersom jag har obehag för allt som har med ögon att göra?

Hoppas ni kan ge mig lite råd på vägen, skall bli roligt att börja åka igen.

Va kul!

Dom moderna skidorna skiljer sig ganska mycket om jag inte har fel, det var inte så mycket timglas då för 8år sedan?

Du frågar vad du ska hyra... Det vore lättare om du ger en självbild av dig själv hur du om du ser dig själv som en avancerad, mittimellan osv... Men om du inte har testat riktiga timglas så är det definivtit det du ska satsa på om du gillar slalom.

Timglas är samma som Carving va?

Dessa tänkte jag prova på i alla fall. Att definiera vart man hör är svårt men ganske erfaren nybörjare, åker i alla backar men kanske inte på bästa sättet.

Om jag blir fast i skidåkningen igen så blir det kanske en hel vecka nästa år att fara o åka. Eller ännu mera, beroende på hur livet samt ekonomin ser ut...

Jag skull tro att de vanligaste uthyrningsskidorna de har på skidorten kommer att passa ganska bra för dig till att börja med. Dessa skidor brukar vara carving skidor som passar för "normal" åkning i pisten. När du har kommit igång med din åkning så kan du prova på andra skidor för att se vad som passar dig bäst, dvs om du vill ha riktiga race carvers med liten svängradie, eller en all mountain skida där du även kan ge dig ut på sidan av pisten.

Kolla in skiddatabasen här på FR, den är bra och kan nog ge dig ledning.

Om du tänker ha vanliga glasögon , så tycker jag du borde sätta nått "Gummiband" så om du skulle vurpa skulle du inte tappa dom osv , väldigt stor risk att dom går sönder då.

Min tjej har glasögon och det går jättebra för henne tack vare att hon har hjälm. Hjälmen gör att då man vurpar så tappar man inte sina goggles som man gjorde förr i tiden då man bara hade mössa, då får det nog vara en rejäl krasch i så fall.

Ja, carving skidor är roliga att åka på. Sen är det bara en smaksak vilken styvhet osv. Skulle vilja säga samma som stevik, kolla på skiddatabasen.

Skidvalet får nog bli dem skidorna som skiduthyraren delar ut, brukar vara svårt att välja på sådana ställen. Sedan om de är alltför opassliga att åka med så kan man ju byta ut dem till ett par andra.

Är ju ändå bara frågan om två dagar för att få igång skidintresset igen.

Får väl köpa ett par gummisnoddar till de vanliga brillorna ifall oturen skulle vara framme.

Hjälm tror jag inte är något för mig, åker inte så extremt samt håller mig till pisterna.

Äger ingen hjälm heller så...

MUSN sa:
Hjälm tror jag inte är något för mig, åker inte så extremt samt håller mig till pisterna.

Äger ingen hjälm heller så...
MUSN där har du fel inställning tycker jag. Tänk om du skulle köra ihop med någon? Jag kör inte speciellt extremt även om jag kör snabbare än flertalet och den största anledningen till att jag har hjälm är faktiskt att jag är rädd för att bli påkörd! Så hyr en hjälm också när du ändå är i skiduthyrningen.

Hoppas ni får en kalashelg!

Tack för alla uppmuntrande och positiva kommentarer, redan det får mig att se på skidåkning med ett leende.

Till hjälmens vara eller inte: Får se om jag hyr en hjälm, beror på om någon annan från sällskapet åker med hjälm. Blir så skämmigt och udda att åka med hjälm ensam i sällskapet.

Hur brukar annars hyreshjälmarna vara? Såg bara att de kostade 10 Euro /dag att hyra på hemsidan deras. Om jag inte har sagt det så kommer från Finland och tänkte även åka här i Himos.

Får lust att kasta mig nerför backen nu!

Det är inte så många glasögonbärare som åker med linser under gogglarna och jag fattar inte varför. Det måste väl vara det perfekta sättet att se bra och inte ha något i vägen. Vad är nackdelarna med linser?

Största orsaken är väl att man aldrig har använt linser eller så har man prövat på linser men det har inte varit något för en. Själv har jag aldrig provat linser men vet att jag skulle aldrig kunna sätta in sådana i mina ögon, utan kommer kanske att utföra en operation istället någon gång. Trivs annars bra med glasögon. Nackdelarna är väl just det när man inte har dem, Samt att dem är känsliga mot stötar.

Kan i alla fall säga att på våra svenska skidorter så är du en minoritet om du åker UTAN hjälm, detta har nämligen blivit (en bra) trend. Själv kör jag med en K2 crossfire superskön hjälm och sitter som en smäck. En annan läcker hjälm är Sweet trooper, kolla in dem......

MUSN sa:
beror på om någon annan från sällskapet åker med hjälm. Blir så skämmigt och udda att åka med hjälm ensam i sällskapet.
Men hallå?? Du har inte hängt med så mycket de senaste åren, va? Förr var det kanske en skamm att ha hjälm, dom var tunga och fula och klumpiga, och de enda som använde dom var typ småbarn som plogade... Numer är det bara "idioter" som inte har hjälm. En hjälm är idag bekvämare/varmare än mössa, typ alla (i alla åldrar) har hjälm i backen, så du är ju inte direkt ensam, du hör bra i dom sen de mjuka öronlapparna blev morderna, men framför allt: den skyddar mycket bättre än någon mössa! Om dina polare inte ska ha hjälm, ÖVERTALA DEM! Du kan ju berätta vad som händer om man ramlar utan... Ni kan ju ha det som en deal, att alla har hjälm (har du har jag:)

Ang. glasögonen, så kan man ju faktiskt ha googles som man kan ha glasögon i. Dessa bör skydda glasögonen, och i kombination med hjälm ska du nog ha så maximal otur för att de ska gå sönder, att någon försäkring nog täcker de mesta.

//Axel

Googles har jag redan, som jag skrev ibörjan av tråden.

Kanske jag som lever kvar i skidningen för 8 år sedan ännu, då var det bara knattar som hade hjälm.

Kanske jag tar och hyr en när man hyr skidor och kanske man får dem andra med att hyra.

Hur brukar hyrhjälmarna vara? Vill ju inte ha något gammal, illaluktande hjälm...

Känner mig som en pensionär, när jag tydligen inte alls är med i skidsvängarna, nå har ju ny skidklädsel osv ialla fall.

Hyrhjälmar kan vara helt ok, ibland inte...

Övertala dina polare att åka med hjälm också om dom inte redan gör det.

Skall se om man på något vis sku få polarna övertalade och mig själv...

Är det faktiskt vanligt att sådana gammla (24) gubbar som mig använder hjälm, eller är det nåt som ni säger bara för att få mig övertalad?

Senast ändrad:
MUSN sa:
Skall se om man på något vis sku få polarna övertalade och mig själv...

Är det faktiskt vanligt att sådana gammla (24) gubbar som mig använder hjälm, eller är det nåt som ni säger bara för att få mig övertalad?
Kolla i närmsta skidbacke (eller i nån skidtidning/skidsajt), typ alla har hjälm! Ang. hyrhjälmar, så är det precis som Shawty sa, på en serriös skiduthyrning är ofta hjälmarna ganska nya och så, men på en mindre serriös så kan de vara flera år gammla...
När det gäller hjälm, köp en egen. Inte så dyrt, men mycket fräschare, och du vet vilken du får (och slipper de gammla, illaluktande (ibland) hyrhjälmarna:)

//Axel

Ni har övertalat mig!

Kanske jag faktiskt måst ta och investera i en hjälm, har jag ingen så kommer jag väl bara att sitta och grubbla på det i backen. Sedan så verkar de även vara bra att använda hjälm för att hålla glasögonen på plats. De är ju inte så värst dyra heller borde väl få en för runt en 50 euro tror jag.

Så det blir väl att köpa eller hyra en då...

Men hur får kompisarna att börja använda så att man ej är ensam i gänget sen?

Några bra länkar jag kan posta åt dem eller annan intressant fakta?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=36530
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=19258
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=6748
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=1746

den bästa: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,852128,00.html så vill nog inte dina kompisar bli =) lite diskution om länken på https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=29002

Sen kan man ju i all oändlighet spekulera i vad som händer om man har/inte har hjälm, det är oftast inte så svårt att föreställa sig...

Ang. hjälmarnas estetiska del, beror det juh helt på vilken hjälm man köper. Alla hjälmar passar inte alla, men jag kan nog lova dig att det finns en hjälm (minst) som man kan trivas i...

Som jag har sagt tidigare, är det bästa sättet att få polarna att använda hjälm, är att man liksom säger: har du har jag. Om ni är flera som åker, och alla utom en lr två har hjälm, så ser det ju bara konstigt att de inte har.

Lycka till med att övertala dina kompisar att bära hjälm! En dag tackar de dig!

//Axel

Senast ändrad:
Vänta då med investeringen till du kommer ner till Alperna, för det är väl dit du ska? Billigast så och betydligt större utbud.

Välkommen tillbaka till Pisterna ;-)

By the way, 24 år och gammal gubbe?????? Ska du ha en pungspark eller :-D

Det är nog snarare finska alperna då, nää men lite större ställe här i Finland e det vi ska till.

ÄR det l9ika kul som förr så kanske man kan åka till Alperna sen...

Några av kamraterna som skall med hade varit o åkt idag o de hade inte heller åkt på länge, de hade värk i alla muskler efter 30 min.

Inte kommer jag ihåg att det var så tungt.

Nå gammal är man i jämförelse med alla andra som verkar vara runt 15 år här.

Nu var jag och tänkte köpa mig en hjälm, men jag ångrade mig det blev ingen. Eftersom de var ju inte alls bekväma och så kändes det som att friheten försvann(instängd känsla). Plus att jag kände mig otroligt löjlig med hjälm på huvudet, vet ej varför.

Fåfängd som jag är så blir det väl att åka utan hjälm, får hoppas man klarar av att hållas på benen bara.

Får helt enkelt åka med vett och ta det lite lungnare i hoppen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp