Telemarksskidor för en rookie

callejo

Ny medlem
Tja! Har nu bestämt mig för att satsa helhjärtat på telemark efter många härliga alpina år. Vad rekommenderas i skidväg för en åkare som:

- Är mycket kompetent alpint men är rätt ny på telemark
- Åker ganska blandat pist/offpist och hårt/mjukt underlag
- Åker med mycket kraft och fart
- 190 cm lång och väger 85 kg

Jag skulle gärna vilja ha en skida som är relativt lättåkt, men som man inte tröttnar på och växer ur direkt. Förra året åkte jag på Line Sir Francis Bacon och gillade dem skarpt. Tror ni att de hade funkat bra som telisskida?

Tack på förhand!

Dissa ntn och kör på samma skida som du kör vanlig alpin åkning på. Du kommer säkert köra T1, voodoo eller motsvarande hög och styv pjäxa. Telemarksåkning begränsar inte på något sätt ditt val av skida, kör på något du vet att du gillar för vanlig åkning.

somebody sa:
Dissa ntn och kör på samma skida som du kör vanlig alpin åkning på. Du kommer säkert köra T1, voodoo eller motsvarande hög och styv pjäxa. Telemarksåkning begränsar inte på något sätt ditt val av skida, kör på något du vet att du gillar för vanlig åkning.
+1

Inte för att det är någon NTN vs 75mm tråd, men det klart du ska köra NTN! ;)

Fick mina Rocker 2 115 med nya NTN Freedom i fredags. Efter test på mattan hemma så känns den mer "75 mm-ish" i flexet frammåt, men samtidigt verkar den vara lika stabil i sidled som NTN Freeride. Skulle kunna bli bindningen som skapar fred i Telemarksträsket!

I övrigt håller jag med somebody och rabbit vad gäller skidval! Välj utifrån samma parametrar som du skulle gjort tidigare!

NTN är faktiskt riktigt bra men enligt mig BEROENDE på vilken pjäxa du använder. Skön känsla med TX Pro men ganska oskön känsla med styvare pjäxor.

Använd samma skidor som du kör alpint med. Allt funkar!

Okej! Jag är ganska oinsatt i telemark, så jag tänkte att det kanske var vissa saker man behöver beakta.

Vad är den stora fördelen med NTN jämfört med 75 mm? Lämpar sig NTN bättre till mindre styva pjäxor? Det lutar nämligen åt att det blir ett par relativt styva pjäxor som inhandlas. I så fall låter 75 mm klart tänkvärt.

Senast ändrad:
Personligen tycker jag att NTN har fördelar som egentligen inte har med åkningen att göra. Man slipper fångrem, den har skistopper och den är lätt att komma i och ur. Rottfella har släppt en ny NTN för den här säsongen som kan vara värd att kolla upp också.

Rent åkningsmässigt tycker jag att G3 Targa och Scarpa T1 är en grym kombo. Beprövade grejer som funkar. Många som gnäller på G3 en ofta beroende på att men har spänt biningen för hårt och /eller åker lite för tajt mellan benen och skaver sönder bindningen.

charles01 sa:
Okej! Jag är ganska oinsatt i telemark, så jag tänkte att det kanske var vissa saker man behöver beakta.

Vad är den stora fördelen med NTN jämfört med 75 mm? Lämpar sig NTN bättre till mindre styva pjäxor? Det lutar nämligen åt att det blir ett par relativt styva pjäxor som inhandlas. I så fall låter 75 mm klart tänkvärt.
Jag kommer från R8 tidigare och tycker att den har ett glapp i kraftöverföringen, dvs att man måste böja knät en bit innan man hittar en position där man känner att man får kraft ner i bakskidan, där känns NTN mer direkt, vilket gör att man kan åka med högre stans. När man inte behöver göra fulla utfall i varje sväng blir man mindre trött och kan göra kvickare svängar. NTN har helt klart förbättrat min teknik, vilket kan ses som en paradox med tanke på att så många inte tycker NTN är telemark... Vidare så funkar utlösningsmekanismen bra och det är grymt skönt att slippa fångremmen. Provade min gamla set-up i våras under en tur och gillade alls inte känslan. Dock kan det också bero på att pjäxorna är slut och mycket sämre än moderna 75 mm-pjäxor

Vad gäller pjäxor, så skilj på lateral styvhet och styvhet i bälgen. Själv kör jag med Garmont Prophet, vilken jag tycker är en mycket bra pjäxa. Den är styvare lateralt än TX-pro, men är inte så väldigt mycket styvare i bälgen.

Precis som mgbgt66 säger så påverkar pjäxorna känslan en hel del. Tror att många skeptiker provat de första pjäxorna som kom som var stenhårda i bälgen och det kändes som man åkte på tå. Som relativ nybörjare ska du kanske akta dig för de pjäxorna som är styvast i bälgen (Crispi Evo), men det tror jag iofs du också ska göra vad gäller 75 mm!

Glappet i kraftöverföringen beror inte på R8an utan snarare på din pjäxa som har en rundad sula för att det ska vara bekvämare att gå. Det finns pjäxor som är raka för mer direkt kraftöverföring om man nu störst av det lilla glappet. Men det är väl lite det som är grejen med telemark, det ska glappa lite här och lite där och man ska slacka bindningarn så att dom inte är speciellt aktiva. Typ HH som kan gå från R8 till skitbekväm på 1 minut!

Tack så mycket för alla hjälpsamma svar!

Utbudet av pjäxor är helt obefintligt i Skåne va? Ska inte upp till Stockholm förrän strax innan jul, köper gärna pjäxor innan dess. Provar helst innan jag köper från Sport-Conrad.

E: Såg att Alpingaraget finns i Helsingborg, värt att ta en titt?

Senast ändrad:
XXL har en del telemarksprylar ibland men dom vet väl inte så mycket om grejerna...Värt att kolla upp, ibland står det telispjäxor och skräpar i deras reahögar till bra pris. Jag har köpt både Scarpa TX Pro och Crsipi Shiver till bra pris på XXL. Dom har även sålt Garmont Kenai NTN på XXL, en pjäxa som inte existerar på andra ställen! Måste ha varit en testmodell eller begränsad uipplaga.

Nikvan sa:
...och det kändes som man åkte på tå...
Om du tittar på hur NTN är konstruerad så ser du att man åker på tå direkt man lyfter på hälen.
Det är en effekt av konstruktionen. Det inte bara känns så.

Man kan åka telisar på den också. Kolla bara Jonas Karhumaa. Frågan är väl om han gjorde det för att han var sponsrad eller av fri vilja? ;)

Senast ändrad:
rabbit sa:
Nikvan sa:
...och det kändes som man åkte på tå...
Om du tittar på hur NTN är konstruerad så ser du att man åker på tå direkt man lyfter på hälen.
Det är en effekt av konstruktionen. Det inte bara känns så.

Man kan åka telisar på den också. Kolla bara Jonas Karhumaa. Frågan är väl om han gjorde det för att han var sponsrad eller av fri vilja? ;)
... eller Per Jonsson!

Jag har aldrig upplevt känslan att man åker på tå, men visst syns tendesen i jämförelse med 75mm på bilderna nedan (från New Telemark Guide). I nya Freedom känns det som att pivot-punkten är något annorlunda, men jag har bara provat på mattan.

Jag säger köp de skönaste pjäxorna och välj bindning efter det! Bindningens egenskaperna vänjer man sig vid, men passar inte pjäxorna bra blir ingen bindning rätt!

Edit: Så här säger New Telemark Guide om
"How do I avoid "tippy toe"?
Tippy-toe while skiing NTN is caused by lack of boot cuff pressure. If the skier solely relies on lifting the heel to flex the bellows and produce a telemark pose, they will often get a tippy toe effect. To prevent this, drive the cuff of the boot downward, and let the boot naturally flex. You'll get the boot to flex properly while providing more weight and power to the inside ski.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp