mickeberg sa:
Jibberisch är fantastisk. Något som retar mig allt mer är hur dessa skitkedjor tar över på skidorterna. Kolla Vemdalen...ngt så skitäckligt som Sibylla får man leta efter.Man spyr ju efter att ha käkat den korvmaten två dgr i rad,,o personalen,,går dom på Valium,,trevliga, men Jesus, segare går inte att finna. Vi lever ju i moderna tider. Ut med korven, in med thai,indiskt, svensk husmanskost till vettigt pris.
Hat-kärleken till McDonalds är någonting varje person får definiera själv. Som jag skriver i första stycket, i första inlägget. Vill man ha McDonalds på en skidort? Hör det gula M:et hemma på en stjärnklar himmel? Vill man verkligen se det på vägen hem från afterskiin? Förstör det allt vi sedan barnsbern förknippat med skidåkning? Står Mcdonalds för en kultur vi inte vill ha i våra skidbackar? Eller är det bra att det finns där, för de som vill ha ett snabbt mål mat? Själv är jag nog lika kluven till McDonalds, som den eviga diskussionen och gamla klassikern "Skulle-du-suga-av-dej-själv-om-du-kunde?" Mycket är sagt i båda ämnen, likt en potentiell egenavsugning, slutar McDonalds i katastrof varje gång. Men likt förbannad är man där igen.
Det stora faktum som ligger McDonlads i fatet, i alla fall i Sverige, är enligt min ringa åsikt det faktum att deras affärsidé falerar. McDonalds antas bygga på ett koncept där användaren/gästen går in och får mat, fort som faan. Skulle denna ack så enkla teori fungera i praktiken, så tror jag att mycket av den frustration som huserar på McDonalds skulle försvinna. Precis som den ädla drycken rom. Köper du en flaska rom, så vet du precis vad som väntar. Speciellt om du inhandlar den förädiska mörka sorten. Du blir dunderfull och om än mer dunderbakis. Man skulle kunna kalla tillståndet efter en romfylla för total afasi, blandad med sviterna av en rejäl influensa, toppa gärna med en nypa syfilis så är du hemma. Men detta vet man om, precis som att man att maten på detta halvtaskiga värdshus aldrig håller vad den lovar. Frustrationen uppstår om romflaskan är tom eller omöjlig att öppna, eller att den likt en apelsin visar sej omöjlig att öppna utan att bli as-kladdig om händerna. Precis som att minigolf alltid ser roligt ut när andra spelar.
Om bara McDonalds höll ångan uppe och serverade sina produkter utan att presentera användarna/gästerna för en väntetid som tåls att jämföras med tillagningen av t.ex. en egen gulasch. Och då talar jag om att odla råvarorna själv, från grunden, kanske till och med bygga bondgården, efter att ha röjt marken fri från stubbar och sten. Möjligen hinner man också bygga en hel jävla mur av alla stenar plogen drar upp från marken. I vissa utvalda fall skulla man också kunna slakta, stycka och steka oxarna, innan man får maten på den röda brickan. Då skulle frustrationen på Gyllene Måsen sjunka drastiskt. För alla vet ju att man bara kan uppskatta maten där om man druckit en hel flaska rom från Jamaica kvällen innan. Det är min teori, tyvärr har jag aldrig någonsin sett den verka i praktiken.
Därav frågeställningen ""Anställer McDonalds bara dumskallar, eller är McDonalds i sej fördummande?" Tengil, som i skrivandets stund sitter bredvid mej, drar sej filosofiskt i skägget och stirrar ut i luften med en sökande blick.
Sibylla och dess likheter, måste anfallas med en helt annan sk. "battle plan". På sibylla, trots tidigare skribenter, håller enligt många högre klass än McDonalds och dess dreglande , inavlade kusiner. För att ta ett exempel ur praktiken, "Tullfritt" eller "Vallhalla grillen". Det ter sej som självklart att ett stadigt "Lumberjack" mål på Vallhalla grillen tar längre tid än att tillverka än dess sladdriga och något svampiga motsvarighet "Big Mac & Co". Ofta lagas dessa mål på beställning av trevligare råvaror än på McDonalds. Ofta är personalen, som föregående talare påpekat, också trevligare på dessa små hak. Ofta jobbar de allt mer frekvent. Vilket gör att de faktiskt behärskar de olika högs komplicerade moment som t.ex. ett lumberjack mål omfattar. För att knyta an till en tidigare teori, så är troligtvis rekryteringsprocessen på dessa hak inte så färgad av eventuella personalfester.
Precis som sex och/eller gitarr hero III präglas även dessa hambrugeroaser av förväntningar. De är mycket svåra att komma ifrån och de kan förstöra allt om man har en skev relation till dem.