Toppturer i Vålådalen

Mr_fredrik

Medlem
Toppturer i Vålådalen
Hej,
Jag skall ta med min flickvän som är nybörjare på en toppturspåsk och sen som jag är på bollen så är storulvån fullbokad,
Vålådalen är dock möjlig så frågan är hur är det där?
nybörjarvänligt?
lång anmarch?

/ Fredrik

Toppturer i Vålådalen
Ottfjället ligger precis utanför knuten och är nybörjarvänligt, annars är det en bit till fjällen där omkring.

Varför har ni begränsat er till storulvån eller vålådalen? det finns ju massor av ställen att åka till beroende på färdsätt, var man börjar etc.

Toppturer i Vålådalen
Tack för svaret!
Varför begränsningen?
Jag vill att min käresta skall få en skön upplevelse så vi vill nog bo bekvämt och äta gott

Dessutom verkar det mesta vara uppbokat redan.
men lyssnar gärna på alla tips

Toppturer i Vålådalen
Ja, jag kollade runt lite och det verkade väldigt uppbokat nästan överallt...

Kör ni bil kan ju ett alternativ vara att bo en liten bit från själva fjällen. Jag ska till exempel bo med min fru i persåsen nästa helg, med tanken att man därifrån tar sig till båda sidorna av bydalsfjällen hyfsat snabbt. Ottsjö fjällhotell i undersåker? då kan ni ta er till såväl vålådalen som storulvån och flera andra bra ställen.

Femundsmarka i Norge är fint och på rimligt avstånd från de områden i sverige där flest bor, men tyvärr kan man ju glömma att äta gott där om man inte bor med självhushåll.

Åker ni inte bil blir ju urvalet klart mer begränsat.
.

Toppturer i Vålådalen
Vålådalen är mysigt och erbjuder fantastiskt längdåkning, men är rätt begränsat för topptur om man inte älskar långa anmarscher/ har skoter. Ottfjället är rätt smidig att bestiga, men vill man ha bra åkning är det åt andra hållet jmf med var man går upp från Fjällstationen. Är man stark funkar det bra. Man åker ner mot Ottsjön, går tillbaka till toppen och sedan ner till fjällstationen (rätt fjösigt åk) eller lång promenad ut till vägen.

Om du vill till Storulvån (som är mycket mer lättillgängligt) kan man bo nere i Ånn (Camp Ånn, enkelt men billigt) eller Enafors Holm gård (fint) i Enafors.

Håller du dig i Jämtland:
Kolåsens Fjällhotell och turer i Skäckerfjällen rekommenderas. Där är det riktigt fina åk, men längre anmarsch än Storulvån.
Ljungdalen är ett alternativ.

Vidgar man horisonten till Västerbotten och Norrbotten blir det mycket mer att välja på. Mindre folk, bättre fjäll. Borgafjäll, Klimpfjäll, Kittel, Hemavan och allt däremellan. I Norrbotten finns det massor med alternativ, men just nu är det snöbrist på en del ställen längst i norr.

Väljer du Norge finns det verkligen hur mycket som helst. Vill ni bo bra är exempelvis Lerivassbu, Spiterstulen, Turtagrø, Philpshaugen Logde schyssta alternativ.

Toppturer i Vålådalen
Kan nämna att vi för ett par år sedan gjorde en fantastisk inte alltför tuff topptur till Storstensdalsfjällets topp från Stensdalsstugans mysiga stuga. Neråkning i månsken. Är värt halvdagsmarschen från Vålådalen för övernatt i stensdal.

Snödjup

Tillbaka
Topp