Tråden om splitboards!

Reindeer_mtn

Ny medlem
Swedish-banana sa:
ErikDragon sa:
Jag hittade en K2 Panoramic 168 inklusive Voile split kit och K2:s stighudar hos Intersport Warehouse för 4.900....var för bra pris för att jag skulle kunna låta bli :) Ingen aning hur den är att åka på dock, men det blir säkert bra.....
Jag har 158:an och tycker den funkar riktigt bra.
Som Smedberg säger så är splitboard bindningar bra, jag har inga än men tänkte köpa de till nästa säsong.
Höll i den i USA då det var riktigt bra pris på den. Tycker dock den är tung och vet inte hur bra hudar de har? Känns ju som sagt trist att ha gamla bindningar på en fabrikssplit.

Reindeer_mtn sa:
Swedish-banana sa:
ErikDragon sa:
Jag hittade en K2 Panoramic 168 inklusive Voile split kit och K2:s stighudar hos Intersport Warehouse för 4.900....var för bra pris för att jag skulle kunna låta bli :) Ingen aning hur den är att åka på dock, men det blir säkert bra.....
Jag har 158:an och tycker den funkar riktigt bra.
Som Smedberg säger så är splitboard bindningar bra, jag har inga än men tänkte köpa de till nästa säsong.
Höll i den i USA då det var riktigt bra pris på den. Tycker dock den är tung och vet inte hur bra hudar de har? Känns ju som sagt trist att ha gamla bindningar på en fabrikssplit.
Håller med om att den känns tung men det är väl alla splitboards?
Det blir ju tyngre med all hårdvara och innerkanter.

Hudarna fungerar bra tycker jag. Jag gillar K2s system med tip och tail clips. De sitter stabilt.
Dock glider hudarna inte lika bra som G3s. Uppför är inga problem men om det är plant eller nedför glider G3s hudar märkbart bättre. Men det går säkert att vaxa upp hudarna lite så blir de nog lite bättre.

K2 kör ju samma system på sina skidor och samma hudar.

ErikDragon

Ny medlem
Tja, kul att ni som testat K2 brädan gillar den. Håller med om att brädan känns rätt tung, min andra bräda är en Smokin KT-22 166W och den är inte så jäkla mycket lättare den :) Sitter iofs inga bindningar än på K2-brädan. Hade faktiskt tänkt skaffa ett par "vanliga" bindningar, bla tittat på Rome 390 boss....men om det nu är så pass stor skillnad me riktiga splitboardbindningar så ska jag definitivt kika på dem istället.....

AtomAt

Ny medlem
Nu har jag beställt splitboardkit, testade att åka med splitboard för första gången vid påsk och blev såld!
Blev en jones mtn twin med spark blaze och geckohudar, riktigt stokad på det så jag hoppas jag hinner få grejorna innan snön försvinner så jag kan testa i år. Brukar kunna finnas snö här till midsommar så det bör gå!

Någon som har åkt några bra splitboardspots i västerbotten och vill dela med sig till nästa år?

Ps. Riktigt mycket rea just nu på sportspec.se och addnature, dock verkar det mesta vara slut på sportspec men dom hade hudar kvar till mig i alla fall.

Senast ändrad:

Kung-Stalle

Medlem
AtomAt sa:
Nu har jag beställt splitboardkit, testade att åka med splitboard för första gången vid påsk och blev såld!
Blev en jones mtn twin med spark blaze och geckohudar, riktigt stokad på det så jag hoppas jag hinner få grejorna innan snön försvinner så jag kan testa i år. Brukar kunna finnas snö här till midsommar så det bör gå!

Någon som har åkt några bra splitboardspots i västerbotten och vill dela med sig till nästa år?

Ps. Riktigt mycket rea just nu på sportspec.se och addnature, dock verkar det mesta vara slut på sportspec men dom hade hudar kvar till mig i alla fall.
Geckohudarna som de har på SportSpec sätts fast med silicon. Verkar inte vara helt som vanligt, har man silicon med sig ut eller kletar man hemmavid? Hur funkar dom?

Stlale

Crilleee

Ny medlem
Splitboardbidningar är bra men inte tillräckligt bra. Pumpar man 1000 FHM + är det en nödvändighet, men om man kör småturer kan man nog nöja sig med ett plattsystem. Det man inte har i utrustning får man ha i benen.
Kör själv på Spark burner tycker de är klena.

mabo

Ny medlem
Jag gillade geckohudarna jättemycket men vill varna för dom, jag och två kompisar har fått problem med att silikonet försvinner helt fläckvis på hudarna.

smedberg

Ny medlem
Crilleee sa:
Splitboardbidningar är bra men inte tillräckligt bra. Pumpar man 1000 FHM + är det en nödvändighet, men om man kör småturer kan man nog nöja sig med ett plattsystem. Det man inte har i utrustning får man ha i benen.
Skulle vilja påstå att gå uppför spelar det ingen roll, det är redan så mycket lättare än att trampa med snöskor.
Däremot nedför så var skillnaden som jag upplevt den, milsvid.

Reindeer_mtn

Ny medlem
Jag tror alla har sina olika favoritbrädor och verkar inte vara så stor skillnad mellan egensplittade och fabriksgjorda.
Kampen kommer att stå kring bindningarna. DIY får för mycket tyng med voile skenan och Spark är inte riktigt där än. Följer denna kille som jag hoppas kommer kunna leverera till Europa Ranger bindings

Senast ändrad:

Kigge

Ny medlem
Men är det inte viktigt att man kan vinkla bak bakkappan ordentligt när man går (på ett smidigt sätt och utan verktyg)?
Testade lite själv i lördags med min nya splitboard med Burton-bindningar och trots att jag endast gick uppför en jätteliten backe (Hammarbybacken) tre gånger så kände jag att jag blev lite trött i vaderna.

ErikDragon

Ny medlem
smedberg sa:
Crilleee sa:
Skulle vilja påstå att gå uppför spelar det ingen roll, det är redan så mycket lättare än att trampa med snöskor.
Däremot nedför så var skillnaden som jag upplevt den, milsvid.
Smedberg upplevde du att den största skillnaden var det faktum att man kommer närmare brädan med Voilebindningarna jämfört med DIY+ vanliga bindningar? Viktmässigt kan det ju knappast vara nån jätteskillnad, speciellt inte om man letar upp ett par hyfsat lätta standardbindningar och om man som jag kör utan bakkappor.... Det verkar som att flera upplever bristande kvalitet på både Voiles och Sparks bindningar. Jag har Flux-bindningar nu på min andra bräda och de kan man dra åt så de sitter som berget och de släpper aldrig, bästa jag haft.....

JAndersB

Medlem
Det är både tyngre, längre från bräda och med mycket mera glpapp i alla led, med plattorna. Spark och Karakoram mycket bättre enligt min åsikt. Karakoram väldigt lätta att vinkla bak bakkappan, vilket som noterades är väldigt viktigt. Även Spark hyfsat OK och kräver inte helelr verktyg.

Annars är Spark lättare att hantera med snö på prylarna. Nya Spark Magneto utan pinne ser kanon ut.

AtomAt

Ny medlem
Fick mina spark blaze idag, och dom verkar robusta och bra i straps och bakkappa etc.
Verkar vara en stark lina som håller fast sprinten också vilket är ett plus. Dock är dom väl inte
jättelätta men jag tror inte heller dom är tyngre än mina vanliga bindningar (switchback)

smedberg

Ny medlem

@Erikdragon; Ja utan tvekan. Som du säger så är ju vikt-frågan sekundär. flexmässigt så måste jag klassa årets Lightrail som 7 av 10, Vilket passar mig utmärkt.
Spark känns det som att jag skulle vilja ha nu, enbart pga skarjärnen som finns till dom. Mycket enklare att fästa än Voiles. Karakoram går bort direkt pga pris.

Reindeer_mtn

Ny medlem
Kigge sa:
Men är det inte viktigt att man kan vinkla bak bakkappan ordentligt när man går (på ett smidigt sätt och utan verktyg)?
Testade lite själv i lördags med min nya splitboard med Burton-bindningar och trots att jag endast gick uppför en jätteliten backe (Hammarbybacken) tre gånger så kände jag att jag blev lite trött i vaderna.
Använde du raisers då? Det gör extremt stor skillnad om det är brant. Jag brukar bara peta upp dem med staven så får man vila samtidigt.

Kigge

Ny medlem
Reindeer_mtn sa:
Kigge sa:
Använde du raisers då? Det gör extremt stor skillnad om det är brant. Jag brukar bara peta upp dem med staven så får man vila samtidigt.
Jo då, jag använde raisers, även om jag inte riktigt fick till tricket med staven. Men raisers fick hälkappan att pressa in ännu mer i vaden. Ingen stor grej. Jag ska testa att ställa bak bakkappan ett steg inför mina tre dagar i Kebnekaise nästa vecka och nästa säsong ska jag skaffa Spark Magneto el. Afterburner. Då är jag faktiskt mer orolig för att jag inte har stegjärn - det gjorde att jag inte kunde ta mig upp för de brantare nedfarterna, varken rakt upp eller genom att kryssa. Fast det var å andra sidan extremt isigt. Använder ni andra alltid stegjärn när ni går uppför?

/ Kigge

JAndersB

Medlem
Stegjärn behövs mycket sällan, 1 gg för mig på 2 år, men då de behövs är de ju nödvändiga....

ANders

smedberg

Ny medlem
Stegjärn är kanske i extremaste laget, skarjärn tycker jag kan vara motiverat ibland, vid branta och isiga partier är dom rent av nödvändiga.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
smedberg sa:
Stegjärn är kanske i extremaste laget, skarjärn tycker jag kan vara motiverat ibland, vid branta och isiga partier är dom rent av nödvändiga.
Säger bara isiga och jävliga kamvandringar. Inge kul att göra med skidor på!

smedberg

Ny medlem
Vattendroppe sa:
smedberg sa:
Säger bara isiga och jävliga kamvandringar. Inge kul att göra med skidor på!
Absolut sant, vandra på kammar har allt som oftast gått med bootsen. Bortom det skulle jag vilja påstå ligger i det extremaste laget för de flesta.

Tjellhell

Ny medlem
Fyndade (?) en Jones Solution i Valdi förra veckan för 4100:- ingick det där bindningssystemet som man kan skruva på valfri bindning.

Någon som kan tipsa om en schysst och prisvärd bindning?

Angående hudar så lutar det starkt åt Gecko-skinnen.

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tjellhell sa:
Fyndade (?) en Jones Solution i Valdi förra veckan för 4100:- ingick det där bindningssystemet som man kan skruva på valfri bindning.

Spark burner är väl årets bästa. Jag hade väntat tills nästa år då de släpper magneto. Då pratar jag split specifika.

Har du voile skenan så är jag sugen på hur switchback funkar på en split. Skönt att ta av bakkappan då man turar. Någon som har erfarenhet av dessa?

Senast ändrad:

AtomAt

Ny medlem
Reindeer_mtn sa:
Tjellhell sa:

Spark burner är väl årets bästa. Jag hade väntat tills nästa år då de släpper magneto. Då pratar jag split specifika.

Har du voile skenan så är jag sugen på hur switchback funkar på en split. Skönt att ta av bakkappan då man turar. Någon som har erfarenhet av dessa?
Jag har switchback på min vanliga bräda, dom är riktigt sköna och lätta att justera eller ta bort bakkappa etc. dom är inte så lätta dock, alla detaljer är rätt tjocka och robusta. Har dock ingen skena så kan inte testa dom på split.

Tjellhell

Ny medlem
Tack för svaren.
Det är väl alltid bra att vänta till nästa år.. Ska åka en repa till Stryn nu i början av Juni så blir något nu..

Switchback verkar vara en väldigt mjuk bindning för parken snarare än "back country"

Spark Burner fungerar inte med Voile-skenan alltså?

Någon annan bindning man ska kika på?

Jakbob

Ny medlem
Hamp_e sa:
Installerade extra chinese hooks mellan bindningarna vilket gör brädan väldigt solid.
Det skulle jag gärna med göra, jag tycker att min Unity Dominion "blir ojämn" rätt ofta. Tänkte dessutom byta nose- och tailclips, nu har jag voiles som går upp för mig i varje åk, tänkte testa om karakorams gör det något bättre.

För någon som är lite rädd för att börja borra i sin bräda och vill slippa nybörjarmisstag - har du några vettiga instruktioner på hur du fick på dina chinese hooks?

Hamp_e

Ny medlem
Du kan antingen köpa "template stickers" för att veta hur du ska borra, alternativt ladda ned dessa och skriva ut (hittar inte länken just nu, om du inte hittar de heller så kan jag maila över dessa till dig).

Det viktigaste är att halvorna ligger tight mot varandra när du sätter på mallen som du borrar efter. Montera därför ihop brädan så som du har den i åk-läge. Om du vill vara extra säker på att halvorna ligger mot varandra kan du dessutom spänna ihop dem med en skruvtving.

I samband med att du monterar clipsen så är det bra att ta lite epoxy på skruven och skruvhålet för att se till så det inte kommer in fukt i träkärnan.

Hör av dig om du har fler frågor

Jakbob

Ny medlem
Hamp_e sa:
Du kan antingen köpa "template stickers" för att veta hur du ska borra, alternativt ladda ned dessa och skriva ut (hittar inte länken just nu, om du inte hittar de heller så kan jag maila över dessa till dig).

Det viktigaste är att halvorna ligger tight mot varandra när du sätter på mallen som du borrar efter. Montera därför ihop brädan så som du har den i åk-läge. Om du vill vara extra säker på att halvorna ligger mot varandra kan du dessutom spänna ihop dem med en skruvtving.

I samband med att du monterar clipsen så är det bra att ta lite epoxy på skruven och skruvhålet för att se till så det inte kommer in fukt i träkärnan.

Hör av dig om du har fler frågor
Tack, med en printad mall känns det väldigt mycket tryggare att börja trycka en borr mot brädan ( http://www.firstlightsnowboards.com.au/uploads/3/6/6/4/3664728/hookstemplate_07.pdf ).

Då jag tar inte har några skruvar (tog av mina chinese hooks och satte dit karakoramclips) så får jag försöka hitta det på någon järnaffär med antar jag (eller kanske ännu säkrare att kontakta voile och försöka tigga till mig ett par). Får se när jag samlar mod nog till att ge mig på projektet. Men du tycker alltså att det känns stabilare efter du gjort detta? Jag tycker att min bräda(mina brädor?) glappar lite mellan bindningarna och det hade känts bra utan glappet, sen om det är blir en faktiskt effekt eller bara placebo är ju en annan fråga.

En fråga kvarstår; nose- och tailclips. Är karakorams något bättre än voiles? Mina voile går ofta upp och det irriterar mig en hel del.

Senast ändrad:
Jakbob sa:
En fråga kvarstår; nose- och tailclips. Är karakorams något bättre än voiles? Mina voile går ofta upp och det irriterar mig en hel del.
Mina har aldrig gått upp. Har inte hört att Karokarams ska vara märkbart bättre heller.
Du kanske har några dåliga exemplar? Klickar de verkligen fast?

Jakbob

Ny medlem
Swedish-banana sa:
Mina har aldrig gått upp. Har inte hört att Karokarams ska vara märkbart bättre heller.
Mina går upp mer för varje gång jag åker. Klickar? Det tycker jag aldrig att de har gjort. Är inte plasten t.o.m för mjuk för att man ska få ett klickljud av det hela? Då de verkar bli värre problem så funderar jag på om de börjar bli slitna dessutom.

Jakbob sa:
Swedish-banana sa:
Mina går upp mer för varje gång jag åker. Klickar? Det tycker jag aldrig att de har gjort. Är inte plasten t.o.m för mjuk för att man ska få ett klickljud av det hela? Då de verkar bli värre problem så funderar jag på om de börjar bli slitna dessutom.
Ett klickljud blir det inte men men känner ju om de går in hela vägen. Då ska de ju sitta fast.

Hamp_e

Ny medlem
Kan vara så att avståndet mellan de två nitarna till clipsen är något för litet. Har tidigare haft problem med detta på min gamla bräda.
Upplever inte heller det som att Karakorams skulle vara bättre

Jakbob

Ny medlem
Hamp_e sa:
Kan vara så att avståndet mellan de två nitarna till clipsen är något för litet. Har tidigare haft problem med detta på min gamla bräda.
Upplever inte heller det som att Karakorams skulle vara bättre
Sitter precis och spanar runt lite på forumet på splitboard.com och även jag är på väg att komma till samma slutsats. Dock utan några kalaslösningar än så länge. Jag får börja testa mig fram och se om jag kan komma på något.

magnus83

Ny medlem
Tja lägger upp en bild på min bräda la upp en tråd om det ochså (Hur jag blev en hardbooter Ett försök till en recension eller nåt). Kommentera gärna skulle vara kul att höra vad folk tycker,

Tjellhell

Ny medlem
Hilfe bitte!

Sitter i bilen på väg till Stryn och kom just på att jag måste glömt muttrarna och eventuellt(?) skruvar till Voile plattan.
Jag har endast själva plattan och ett par switchback bindningar med tillhörande skruv och bricka.

Passerar snart lillehammar och frågan är om någon vet om man kan fixa detta i en järnaffär?

Vad är det som behövs? Endast en mutter eller speciella skruvar också?

Vet någon om detta är kanske något som kan lösas på skidanläggningen i stryn?

Stort tack på förhand för svar

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Om jag förstår rätt på vilka bitar du har glömt är det väl bara skaffa M6-skruvar med en lämplig huvudform och se om det finns att få tag på t-muttrar (vete fan om det heter så på svenska, t-nuts på engelska iaf) som har rätt form.

Vattendroppe sa:
Om jag förstår rätt på vilka bitar du har glömt är det väl bara skaffa M6-skruvar med en lämplig huvudform och se om det finns att få tag på t-muttrar (vete fan om det heter så på svenska, t-nuts på engelska iaf) som har rätt form.
Ja, det är min tanke också. T-muttrar borde väl gå att få tag i i någon järnaffär.
Skruvarna är desamma som på alla bindningar så det behöver du inte köpa (om du hittar rätt T-muttrar).

smedberg

Ny medlem
Har funderat nu ett tag på om det inte borde vara möjligt att sätta splitboardbindningarna på sin vanliga bräda också?
Använder voile puckar och tycker att det borde fungera om jag till varje bindning har 2 st skivor med 2 slitsar. Någon som sett detta eller vet inte det fungerar.
Det skulle ju underlätta när man reser och inte måste dra med sig 2 par bindningar. 2 brädor, 1 par bindingar, och ett par boots gör ju nog för vikten på flygplatserna.
Tacksam för svar, men börjar nog att skruva ikväll och testar lite smått.

Kigge

Ny medlem
smedberg sa:
Har funderat nu ett tag på om det inte borde vara möjligt att sätta splitboardbindningarna på sin vanliga bräda också?
Använder voile puckar och tycker att det borde fungera om jag till varje bindning har 2 st skivor med 2 slitsar. Någon som sett detta eller vet inte det fungerar.
Det skulle ju underlätta när man reser och inte måste dra med sig 2 par bindningar. 2 brädor, 1 par bindingar, och ett par boots gör ju nog för vikten på flygplatserna.
Tacksam för svar, men börjar nog att skruva ikväll och testar lite smått.
Bra idé. Vikten är ett stort problem när man flyger, speciellt med SAS. Men problemet är ju att puckarna måste vara i plattornas ytterlägen annars glider ju plattorna fram och tillbaka. Kan bli svårt på en vanlig bräda.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp