Tråden om splitboards!

Joole

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Någon som har prövat Burton spliff?
Känns extremt kort men sjukt sugen efter en kort bräda för tight trädåkning!

Är dock ganska stor av mig 1.80 med 90 kg, så är den helt utesluten för mig?

Dom säger ju att den har bra flyt pga av brädd osv!

Tråden om splitboards!
Joole sa:

Här finns en recension: http://splitboard.com/talk/viewtopic.php?f=9&t=15152

Tycker själv att den verkar riktigt cool men har inte prövat den.

Tråden om splitboards!
NickTheDick sa:
Tja.
Jag har nyligen införskaffat mig min första splitboard, nu är jag ute efter ett par prisvärda hudar.
Är det någon som har testat Burton Gecko?
http://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/Burton-Gecko+Skins-301449627-uni
Hade inte sett att Burton gjort en variant på Geckos.
Har hört något dåligt om Gecko faktiskt, tror det var så att 'klistret' (eller silikonen tror jag de använder)
lossnar efter 1-2 säsonger. Vet inte om de har fixat det.

Själv har jag K2 hudar på min och de greppar bra men glider riktigt dåligt.
Det som verkar vara mest rekommenderat är G3 high tracktion med Spark tip/tail clips.
G3 vet jag glider riktigt bra (eftersom min polare gled ifrån mig) och de ska ha bra grepp dessutom.

NickTheDick

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Då jag aldrig har gått på toptur vet jag inte om det är nått för mig (har svårt att tro att jag inte kommer gilla det). Jag hade tänkt komma så billigt undan som möjligt men ändå ha bra grejer.
Det verkar som G3 är mest rekommenderat när man läster om det. Tänkte man kunde spara en slant men det kanske är värt att lägga ett par hundra mer på nått man vet fungerar?

Senast ändrad:
Tråden om splitboards!
NickTheDick sa:
Då jag aldrig har gått på toptur vet jag inte om det är nått för mig (har svårt att tro att jag inte kommer gilla det). Jag hade tänkt komma så billigt undan som möjligt men ändå ha bra grejer.
Det verkar som G3 är mest rekommenderat när man läster om det. Tänkte man kunde spara en slant men det kanske är värt att lägga ett par hundra mer på nått man vet fungerar?
Jag personligen stör mig otroligt mycket på saker som inte fungerar, särskilt på topptur.
Det tar mycket energi och därmed är upplevelsen mindre kul.

Enkla saker som alltid fungerar är att föredra för mig (=

zenit

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Har beställt en Ultrasplit 165W med Kwicker BC-bindningen och Stark-skorna. Återkommer med en kort recension hur det nya systemet fungerar så fort jag fått en åkdag. Har själv aldrig åkt med Step-in-bindningar tidigare men vi får se, om allt fungerar som utlovat så är det revolutionerande. Kostade bara 1000 spänn så värt att testa i alla fall, annars köper jag väl Voile light rail-bindningen.

Senast ändrad:
Tråden om splitboards!
zenit sa:
Har beställt en Ultrasplit 165W med Kwicker BC-bindningen och Stark-skorna. Återkommer med en kort recension hur det nya systemet fungerar så fort jag fått en åkdag. Har själv aldrig åkt med Step-in-bindningar tidigare men vi får se, om allt fungerar som utlovat så är det revolutionerande. Kostade bara 1000 spänn så värt att testa i alla fall, annars köper jag väl Voile light rail-bindningen.
Det var billigt. Fick du special pris?

Tråden om splitboards!
Hej

Jag har precis blivit ägare till en furberg split :)
Ni som haft split länge, hur är lättast att ha brädan när man vallar? Ihop eller delad?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Tråden om splitboards!
Jag tycker det är lättast att ha brädan ihop, men valla en av delarna i taget. Har du den splittad kommer den luta lite åt ena hållet när man lägger upp den på vad-det-nu-är-för-underlag-du-använder-när-du-vallar-den, valla en planka i taget gör jag för att slippa att det rinner i glipan.

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Max_Faktor sa:
Hej

Jag har precis blivit ägare till en furberg split :)
Ni som haft split länge, hur är lättast att ha brädan när man vallar? Ihop eller delad?
Ett litet tips är att om man har ett vanligt skidvallaset kan man klämma fast touring bracket i den då man vallar så blir det jätteenkelt.

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Är det någon som kör backcountry/split specifika boots?
Finns ju Spark XV men har hittat något italienskt som verkar vara bomben, heter Fitwell.
Inte hittat någon som kränger dem förutom i England för £299.

Linusrejl

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Reindeer_mtn sa:
Är det någon som kör backcountry/split specifika boots?
Finns ju Spark XV men har hittat något italienskt som verkar vara bomben, heter Fitwell.
Inte hittat någon som kränger dem förutom i England för £299.
Såg nån bild där det verkar som att Ranger Bindings och Fitwell håller på med någon ball lösning ihop, där booten har dynafit lik tåisättning för turläget!

Tråden om splitboards!
Har inte prövat Fitwell eller Spark boots men om jag köper nya blr det kanske nån av dem.
Finns en lång tråd på splitboard.com om Fitwell.

Nu till det roliga: Denna video är helt klart värd sin 13 minuter av ditt liv. (Finns ep. 2 också nu)

Edmund

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Hej! Jag är ny till det här med splitboards och även ny på forumet. Ska till Lofoten i April och åka en vecka och tänker åka på splitboard då. Är det någon som vet om man kan hyra en splitboard någonstans i Lofoten (eller i Stockholm)?

Tråden om splitboards!
Jag har sett den brädan förr men tror inte den är postad här.

Äsch, det postas så sällan här i alla fall så jag tror inte vi behöver dela upp den.
Lättast för mig att bara bevaka en tråd ;)

Tråden om splitboards!
JAndersB sa:
Sugen på splitboard? Finns en till salu nu - kolla bland köp och sälj!
JAndersB

Har du bytt upp dig till en ny eller lägger du av? Det är alltid kul att veta hur andra resonerar.

Själv tänker jag testa ett par år och är det fortfarande kul med split efter det ska jag överväga hard-boot och dynafit bindning för gåläge.

JAndersB

Aktiv medlem
Tråden om splitboards!
Lägger av? Nej verkligen inte. Splitboard så här tycker vi är perfekt. Detta är min frus bräda. Hon har gått ner i storlek till en 150 så därför säljs denna.

Egentligen lite roligt detta med storlekar. Hon är 163cm, jag är 171cm. Enligt alla rekommendationer skall vi köra brädor runt 145-155 medan vi kör 155-165. Dock testar vi nu fram om hon kanske kan gå ner något tack vare nya rockerprofiler och fortfarande få flyt i pudret.

Edmund

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Missade att lägga den här i splitboardstråden första gången....

Hej!

Jag är inne på att köpa en Jones Solution split 163W. Är lite orolig dock är den blir lite styv och lite "för bra" för mig. Jag är helt ok på att åka bräda, klarar mig bra i offpisten nära liftarna men har inte åkt i den riktiga backcountryn (än). Jeremy Jones är jag inte.....

Jag är 193cm, 84kg, skostorlek 47.

Någon som har provat? Erfarenheter/råd/tips? Tack!

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Edmund sa:
Missade att lägga den här i splitboardstråden första gången....

Hej!

Jag är inne på att köpa en Jones Solution split 163W. Är lite orolig dock är den blir lite styv och lite "för bra" för mig. Jag är helt ok på att åka bräda, klarar mig bra i offpisten nära liftarna men har inte åkt i den riktiga backcountryn (än). Jeremy Jones är jag inte.....

Jag är 193cm, 84kg, skostorlek 47.

Någon som har provat? Erfarenheter/råd/tips? Tack!
Jag åkte på en jones solution 163w. Jag är 177 och väger 65 kg. Det var slaskpuder en dag och då hjälper inget. Men i blowpow var den fantastisk. Den är absolut inte för styv för en man i din kaliber snarare tvärtom.

Agge_JA

Medlem
Tråden om splitboards!
Joole sa:

Väger inte lika mycket som dig (185 och 75kg), men är riktigt nöjd med min spliff. Har haft turen att få test den i finfin skogsåkning nu och den visar inga tendenser till att dyka. Flyter riktigt fint och är väldigt lekfull, kan i alla fall verkligen rekommendera den till nån med min storlek.

Hoppas det hjälper

Tråden om splitboards!
Jag upplever att karakoram skickade med för korta skruvar att fästa bindningen med. Bara ett par mm går ner i insertsen. Självklart gängar de ur sig ganska snabbt.
Måste köpa längre- sjukt irriterande.
Karakoram+ furberg

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Det här verkar intressant för alla som är less på Voile och framförallt tycker karakoram är för dyrt.
Är nog inte helt perfekt än men ändå en schysst utveckling framåt.
Om ni splittar egna 4x4 så kan man montera dem utan att borra nya hål men funkar även på factory splits.
Prowder

seg video men ändå

Senast ändrad:

Jakbob

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Max_Faktor sa:
Jag upplever att karakoram skickade med för korta skruvar att fästa bindningen med. Bara ett par mm går ner i insertsen. Självklart gängar de ur sig ganska snabbt.
Måste köpa längre- sjukt irriterande.
Karakoram+ furberg
Jag upplevde det motsatta i helgen när jag var ute och åkte. Skulle byta några skruvar då jag använt dåliga verktyg i dem så jag inte riktigt vågar dra i dem hårt längre. Börjar skruva som en dåre och märker att hardware kittet jag fått av Karakoram innehåller för långa skruvar för kombinationen Unity Dominion + Karakorams. Får fixa andra skruvar helt enkelt.

Har fäst en chinese hook i mitten av min bräda och tycker att det förbättrade splitupplevelsen; nu har jag dock ett annat problem. Nosen har svårt att hålla samman. Tror att hålen är monterade för nära så det fäster aldrig riktigt. Funderar på att byta min voile plasthake mot något annat, men är inte säker på vad. Ett karakoramclip eller en chinese hook borde ju se till att nosen inte kan delas, men hålen som är där lär ju inte passa. Någon som har någon tanke om detta? Någon som har liknande problem kanske?

Kigge

Ny medlem
Tråden om splitboards!
40 Tribes Backcountry i Kirgizstan har öppnat bokningen till nästa års splitfest. Datumet är 8-16 februari. Helpension inkl transfer ca 15.000 kr. Flyg ca 3.000 kr. Endast 6 platser varav jag har norpat en. De har inte släppt någon annons ännu men så fort de gör det lär nog platserna försvinna rätt kvickt. Länk till 2014 års evenemang: http://40tribesbackcountry.com/splitfest-2014/ Skulle va kul om nån annan svensk hängde på.

grimschold

Medlem
Tråden om splitboards!
För den som inte vill handla nytt kan jag tipsa om detta:

<länk borttagen då brädan är såld>

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp